Citat:
Ursprungligen postat av
ypsilonsport550
Ok. Finns uppgifter online att det är borta numera.
Många psykiatriska akutmottagningar vägrar skriva ut det. Det är fakta. Finns möjligen några undantag.
I första hand och i möjligaste mån skall de förskrivas i akuta skeden och under max 6 veckor av kontinuerligt bruk. Särskilt vid jobbiga insättningar av t.ex SSRI/SNRI.
MEN, det finns undantag. Människor som inte svarar tillräckligt på andra preparat och faktiskt kan sköta åratal av terapeutiska doser av bensodiazepiner. Men på flashback samlas missbrukarna och därmed många skräckhistorier som oftast har grund i blandmissbruk.
Nej. Ditt liv blev inte förstört av några "få doser" under 2 veckor av lorazepam. Det är en lögn och berodde på andra orsaker.
Bensodiazepiner är i princip torrsprit och påverkar GABA-systemet. Precis som alkohol, fast mindre giftigt.
Inget hokus pokus alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
lardasss
Ojdå! Dessa symtom har jag aldrig hört talas om. Måste ha varit en dålig batch. Hela 2 år efteråt dessutom..
Kan du inte berätta lite mer om hur du kom fram till att det är just Lorazepam som är boven?
Benso är ju annars ett sjukt bra preparat med god effekt, som räddat många liv genom årens lopp.
Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Har aldrig hört om att man blir skadad av några få benso. Men jag betvivlar det inte heller. Det kan hända med vilken medicin som helst, så benso är inte speciell. Den räknas som väldigt ogiftig och de flesta reagerar bra. Har hört om folk som fått sina liv förstörda av bara några antibiotikapiller med, men samma där, de flesta reagerar inte så.
Det går att bli skadad av några få doser benso, precis som med ssri, antipsykotika och andra psykofarmaka. Immediate adverse reactions som man kan läsa om. Finns tusentals dokumenterade fall som nämner liknande problem där många dessutom tar livet av sig för att de inte står ut med biverkningarna eller utsättningssymptomen. Att vissa viftar bort det är bland det mest destruktiva som kan göras mot de som lider till den graden, eftersom att inte bli trodd av samhället och framförallt vården förvärrar det man går igenom rejält. Det är svårt att förstå graden av lidande det kan orsaka om man inte har gått igenom det själv. Det är ett helvete på jorden för många.
VillJalentine är trovärdig då symptomen han/hon drar upp är vanliga för de som får större problem. Framförallt akatisi är ren tortyr i svåra fall.
Många har dessutom ingen tidigare missbruksproblematik.
Hur man vet att det beror på specifikt ett preparat är att man får helt nya, väldigt konstiga men starka symptom, även fysiska, som man aldrig har haft förut i sitt liv. Och att de ofta uppkommer i samband med drogen, framförallt vid dosändringar men även utan. En annan indikation är om symptomen blir bättre med tiden när man slutat med medicinen. En tredje indikation är att det blir mycket värre precis när man trappar ned om man är oförsiktig med doserna (vilket de flesta är då de får sin information från läkare som ofta rekommenderar nedtrappning med för drastiska dosändringar).
Allt detta finns väldokumenterat online om man vill läsa. Det finns även långa, detaljerade manualer online skrivna av pålästa privatpersoner om säker nedtrappning eftersom vården inte tar ansvar och så många tar skada när det inte görs rätt. Några läkare har däremot bidragit och lagt ut liknande manualer nu.
Det nämns att benso räddar liv medan jag tror att ni egentligen inte kan garantera det, då det även finns belägg för att det gör mer skada än nytta just på det planet.
Vet inte om ta bort benso helt är rätt väg att gå. Tror inte det personligen tills man har bättre alternativ. Att däremot vara mycket mer restriktiv än man varit är en fördel då många tar skada av det. Det verkar däremot vara svårt att acceptera för de som inte upplevt problem, vilket nog är naturligt, men det är viktigt att försöka förstå ett problem när så många går igenom extremt lidande på grund av det.
Om man vill försöka förstå problemet kan man skumma igenom olika fall och inse att det inte handlar om människor som är oärliga eller galna. Det är vanliga människor som inte har någon anledning att ljuga om en sådan här sak, tvärtom då man ofta blir förlöjligad av vården och har väldigt svårt att hitta en kunnig läkare som kan hjälpa en med säker upp- och nedtrappning. Många har levt normala liv innan som sedan kollapsar pga detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
VillJalentine
Lorazepam finns tillgängligt.
Benzo används fortfarande inom akut psykiatri och det har överhuvudtaget ingen som helst plats som kronisk behandling.
2 veckor lågdos med detta nervgift kan förstöra dig så hårt att du inte har något annat alternativ än att ta ditt liv. Lorazepam blev jag själv ett offer för. Räckte med några få doser för att bli såpass skadad att det är ett under att jag ens lyckats läka från det. Tog över 2 år och under ett helt år låg jag och hade ryckningar och skrek rakt ut i ångest. Alla möjliga bisarra symptom i form av synrubbningar, magproblem och smärtor överallt. Det sjukaste jag någonsin varit med om. Akatisin var bisarr.
Gode gud vilket gift det är.
Nystagmusen får jag leva med livet ut troligtvis.
VillJalentine, de som är medvetna förstår vad du pratar om och vet att du inte ljuger. Men gissar att du är van vid det här laget då det är normen när man går igenom specifikt detta. Hoppas att du mår bättre nu. Har själv permanenta men från ssri, men något som går att leva med. De värsta symptomen la sig till slut och man kan äntligen leva ett normalt liv, även om det tog lång tid.
Ta hand om dig!