2022-03-31, 16:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Alla fyra hade platsat i samtliga övriga lag. Det tror jag Ribom och Dahlqvist i normal form också hade gjort ganska lätt.

Moa Olsson i normal författning är bättre än Dahlqvist.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-03-31 kl. 16:35.
Citera
2022-03-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Om ryskorna är tillbaka i Planica så kommer ju deras lag också vara ruggigt starkt. Stupak (Belorukova), Nepreyaeva och en (frispråkig & lätt galen) Stepanova som fått ytterligare ett års träning och som redan nu är världsklass på 5k, kommer bli svåra att tas med. Den fjärde åkaren spelar då nästan ingen roll, i det här fallet så är den åkaren sannolikt Sorina (Aleshina) som även hon har en grymt hög, högstanivå. Krävs nog att alla fyra svenska damer är i form då.

Ryskorna blir sannolikt största utmanarna även om ingen i deras lag (möjligtvis nepreyaeva) hade platsat i det svenska laget om alla svenskor var i form. Stepanovna måste bevisa sig lite mer innan man klassa henne som världsklass tycker jag. Ryssland saknar också bredden som vi har om någon av dom ordinarie inte hade kunnat köra.

Med det sagt så är stafett alltid stafett och vi kan ha en skadad inför vm, en som inte lyckas pricka formen och halvtaskiga skidor på det, då öppnar det upp sig rejält. Vem trodde Tyskland skulle ta silver i stafetten i Peking tillexempel?
Senast redigerad av abbe446 2022-03-31 kl. 17:47.
Citera
2022-03-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Moa Olsson i normal författning är bättre än Dahlqvist.

Beror kanske lite på bana osv men ja det skulle hon kunna vara.
Citera
2022-03-31, 17:02
Medlem
Citat:
Ryskorna blir sannolikt största utmanarna även om ingen i deras lag (möjligtvis nepreyaeva) hade platsat i det svenska laget om alla svenskor var i form. Stepanovna måste bevisa sig lite mer innan man klassa henne som världsklass tycker jag. Ryssland saknar också bredden som vi har om någon av dom ordinarie inte hade köra.

Med det sagt så är stafett alltid stafett och vi kan ha en skadad inför vm, en som inte lyckas pricka formen och halvtaskiga skidor på det, då öppnar det upp sig rejält. Vem trodde Tyskland skulle ta silver i stafetten i Peking tillexempel?

Man mot man/klungåkning över 5km tar jag Neppen alla dagar i veckan över Ebba
Citera
2022-03-31, 17:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Stupak är ju utan tränare just nu så får se hur man löser det och vilket utfall det blir av det. Är väl ytterst tveksamt att ryssarna är tillbaka till nästa säsong men man vet aldrig med FIS.
Citera
2022-03-31, 17:37
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337

När blir de norska damerna några att räkna med i stafett-sammanhang igen? Tunn återväxt även om Bergane är bra och Fossesholm inte heller ska räknas bort.

Det räcker väl egentligen med att t.ex. TUW och Skaanes tar ett litet steg till i sin utveckling, och att Fossesholm hittar tillbaka till där hon var. Heidi är ju kvar.
Kan de även få lite utveckling på Julie Myhre, LUW och Hedda Amundsen så ser det helt plötsligt inte alls så dåligt ut.

En extra bonus, som ju dock verkar väldigt avlägsen, vore ju om Ingvild kom tillbaka. Då vore de genast en utmanare igen. Innan hennes problem var ju Ingvild klar tvåa i världen bakom Johaug.
Citera
2022-03-31, 17:53
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Det räcker väl egentligen med att t.ex. TUW och Skaanes tar ett litet steg till i sin utveckling, och att Fossesholm hittar tillbaka till där hon var. Heidi är ju kvar.
Kan de även få lite utveckling på Julie Myhre, LUW och Hedda Amundsen så ser det helt plötsligt inte alls så dåligt ut.

En extra bonus, som ju dock verkar väldigt avlägsen, vore ju om Ingvild kom tillbaka. Då vore de genast en utmanare igen. Innan hennes problem var ju Ingvild klar tvåa i världen bakom Johaug.
Jag skulle gissa att det norska damlaget är gravt underskattat.
TUW - Kalvå - Fossesholm - Heidi Weng är ett rätt starkt lag. Lägg till jokrar som Flugan, Skaanes, Smedås, LUW och Hedda. Bekymret i OS var ju att de bara hade fyra lämpliga åkare på plats och alla var inte i form och sen ett fall på startsträckan på det.
Kommer vara fem starka lag till start i VM om Ryssland får köra.
Citera
2022-03-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Stewart
Man mot man/klungåkning över 5km tar jag Neppen alla dagar i veckan över Ebba

Jag med. Det var därför jag skrev ”möjligtvis nepreyaeva”. Om föregående åkare har skapat en lucka dock och hon får gå ut själv är en Ebba i bra form ett bättre alternativ (enligt mig).
Citera
2022-03-31, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Stupak är ju utan tränare just nu så får se hur man löser det och vilket utfall det blir av det. Är väl ytterst tveksamt att ryssarna är tillbaka till nästa säsong men man vet aldrig med FIS.

Nä, Rysarna lär inte vara tillbaks i internationella sammanhang på ett bra tag. Så länge Putin leder landet ska dom inte få tävla internationellt.
Citera
2022-03-31, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag skulle gissa att det norska damlaget är gravt underskattat.
TUW - Kalvå - Fossesholm - Heidi Weng är ett rätt starkt lag. Lägg till jokrar som Flugan, Skaanes, Smedås, LUW och Hedda. Bekymret i OS var ju att de bara hade fyra lämpliga åkare på plats och alla var inte i form och sen ett fall på startsträckan på det.
Kommer vara fem starka lag till start i VM om Ryssland får köra.

Då hade de en Johaug dock som de inte kommer ha i vm nästa år. Men visst så kan de vara med och utmana precis som svenska herrarna kan vara, om allt stämmer.
Citera
2022-03-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Nä, Rysarna lär inte vara tillbaks i internationella sammanhang på ett bra tag. Så länge Putin leder landet ska dom inte få tävla internationellt.

Tyvärr så tror jag att risken är ganska stor för att man kommer låta dem tävla om kriget tar slut inte allt för nära inpå vm under vit flagg typ, likt os. Men hoppas inte såklart.
Citera
2022-03-31, 18:09
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Då hade de en Johaug dock som de inte kommer ha i vm nästa år. Men visst så kan de vara med och utmana precis som svenska herrarna kan vara, om allt stämmer.

Ärligt talat så vet jag inte om det är en så jätteförsvagning som man kan tro. På en kort stafettsträcka var aldrig Johaug riktigt så bra som man kanske skulle ha kunnat förväntat sig. Distansen var egentligen för kort för henne, och hennes teknik blev ofta lidande. Hon var alltid som bäst när hon fick mala ner sina motståndare med ett hårt tempo över längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in