2022-03-31, 22:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Visst, men för sex år sedan var ju hela bilen fabriksny och du är redan snart inne på tredje motorn och andra omgången drev och lager i lådan...

Bilen är 3½ år, uttagen i juli 2018.
Citera
2022-03-31, 22:14
Medlem
stom72s avatar
Jag drömmer om att komplettera min låååångmilade V70 med en Renault "Twizy"!
Citera
2022-03-31, 22:19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Hade ingen aning om att elbilar hade växellåda. Jag bryr mig inte om tekniken egentligen men min bil upplever jag helt steglös? Full sprutt när man kör plattan i backen. Vill inte berätta vad jag har då jag inte vill outa mig själv.

Oavsett:

Vad får du för bilen idag typ om du säljer den? Ingenting? 20 000?
Ta reda på det och sen adderar du kostnaden för lagningen. Så länge du inte går minus så är det ekonomiskt försvarbart i alla fall.

Om lagningen kostar 50 000;

Du får 0kr för bilen bef. Skick, men lagad är den värd 30 000.
- 20 000 kr = Laga inte.

Du får 10 000 för bilen i bef. skick, och lagad är den värd 70 000.
+ 10 000 = Laga.

Reduktionslåda kallas växellådan i en elbil.
Enkelt uttryckt en 1-växlad steglös låda med elektronisk omkoppling mellan back och framväxel.
Dock i princip i grunden med samma grejer som i en vanliga automatlåda, även i en elbil har du kugghjul, lager, packningar och olja i lådan.

Det låg ute en ZOE med defekt motor på blocket förra året, äldre än min bil och med mindre batteri, har för mig att de begärde 37.000 kr för den.

Så jag borde få minst 50.000 kr för min ZOE idag med defekt motor.
Citera
2022-03-31, 22:20
Medlem
Juneauxs avatar
Oh no! Nu blir det inga gratisladdningar och kaffedrickningar längs europas vägar om några veckor!? 😱
Citera
2022-03-31, 22:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Du måste tänka på bruksvärdet också.

Om man har lagt pengar på att laga som bil vet man att den är lagad, köper du en bil kan du vara säker på att den kommer gå sönder.

Alltså, jämför du din -20k bil med en +50k bil på blocket så är du naiv.

Så är det, man vet vad man har!
- men man vet inte vad man får om byter!
Citera
2022-03-31, 22:24
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Oh no! Nu blir det inga gratisladdningar och kaffedrickningar längs europas vägar om några veckor!? 😱
???
Citera
2022-03-31, 22:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Köpte en Skoda Fabia, 2011 för 25.000,- förra året. Har inte lagt en krona. Ska snart byta EGR ventilen efter jag kollar felkoder,olja mm som kommer med vanliga servicen. Kostnad 2.000

Bilen har nu rullat 25.000 mil

Hur fan kan det kosta dig 300.000 att byta bil?
Jag har tagit många fina pauser på Lidl.

En ny ZOE kostar 402.000 kr.
En ny VW ID.3 kostar 435.000 kr.
Det är de enda bilarna som är intressanta för mig i dagsläget.

Jag räknar med att jag får 75.000 kr för min.
Citera
2022-03-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jo, motorn blev bytt vid 10.000 mil, men det gick på nybilsgarantin, så det kostade mig inget.

Visst, bilen har rullat 20.000 mil nu, men jag tänker att om jag nu investerar i en ny motor och tillhörande delar (ny olja i lådan etc) nu så har jag en bil som är tekniskt top notch, detta då jag redan helrenoverat växellådan för ett kort tag sedan.

Jag har alltså redan investerat en hel del i bilen, och bilen är i väldigt fint skick!

Vad den är värd när den rullat 30.000 mil kan väl kvitta, vid det laget har bilen "gjort sitt jobb" så att säga.

Med ny motor bör bilen vara värd mellan 80-90.000 kr.

Bilen i sig är ju väldigt trivsam att köra, så jag har inget direkt sug att vilja köpa en ny bil, jag tycker denna bilen har mer att ge så att säga.
Då håller alltså motorn 10'000 mil. Motor 1 och motor 2 10'000 mil var. Motor 3 kommer hålla 10'000 mil. Sedan har vi allt annat som går sönder på denna modell, vilket inte är litet. Knappast Toyota kvalité om vi säger så!

Om vi säger att bilen är värd 5'000 kr nu, hur mycket har då varje mil kostat i snitt de 20'000 milen?
Citera
2022-03-31, 22:29
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Reduktionslåda kallas växellådan i en elbil.
Enkelt uttryckt en 1-växlad steglös låda med elektronisk omkoppling mellan back och framväxel.
Dock i princip i grunden med samma grejer som i en vanliga automatlåda, även i en elbil har du kugghjul, lager, packningar och olja i lådan.

Det låg ute en ZOE med defekt motor på blocket förra året, äldre än min bil och med mindre batteri, har för mig att de begärde 37.000 kr för den.

Så jag borde få minst 50.000 kr för min ZOE idag med defekt motor.

Du borde vara glad om nån ens hämtar bilen utan att kräva betalning, inte på världskartan att du får 50000 på en rasad Zoe
Citera
2022-03-31, 22:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kortfattat här nu:
Gör dig av med den där bilen snarast, antingen sälj eller byta in den alternativt lämna den till en plåtfragmenteringsanläggning.

Det finns nu allehanda elbilar att välja mellan, betydligt fler än vad som var fallet när denna Zoe inhandlades. Borde locka att testa något annat. Jag har haft ett antal hybrider, men sedan blev det en Golf som elbil en kortare tid, nu istället Mercedes EQC, då är det lättare att ta sig in och ut ur bilen och sedan är det med en komfortnivå som är närmast oslagbar.

Du vet mycket väl vad det kostar att byta bil.

Varför skulle jag lägga ut 300.000 kr på att byta bil nu, när jag kan komma undan med 52.000 kr?

Det är en kvarts miljon som skiljer..
Dom pengarna kan jag ha roligare för.
Visst är det kul med bilar, men så kul är det inte..
Citera
2022-03-31, 22:31
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
???

Har jiddrat med han i hans andra tråd om hur han ska lösa sitt kaffedrickande och soppastrul på sin europa tripp som han ska göra i sin älskade Zoe.
Citera
2022-03-31, 22:32
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Har jiddrat med han i hans andra tråd om hur han ska lösa sitt kaffedrickande och soppastrul på sin europa tripp som han ska göra i sin älskade Zoe.
Ok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in