Citat:
Har aldrig fått soppatorsk med bensinbil för att jag håller koll på förbrukning och hur långt jag ska köra. Har dessutom en mätare i min bil 
Samma gäller så klart elbilar. Alltså händer det nog inte de flesta människor som inte bara kör och kör utan att hålla koll på hur mycket bensin eller el de har kvar.
Har inte ens reservdunk i bilen för att jag tycker det är onödigt. Men skillnaden är ju att elbilar, i alla fall de modernare varnar ju om du inte kommer klara dig fram och erbjuder ställen att åka och ladda på. Missar man det eller har köpt en riktigt sunkig bil som inte hjälper till på det sättet. Ja då får man skylla sig själv.

Samma gäller så klart elbilar. Alltså händer det nog inte de flesta människor som inte bara kör och kör utan att hålla koll på hur mycket bensin eller el de har kvar.
Har inte ens reservdunk i bilen för att jag tycker det är onödigt. Men skillnaden är ju att elbilar, i alla fall de modernare varnar ju om du inte kommer klara dig fram och erbjuder ställen att åka och ladda på. Missar man det eller har köpt en riktigt sunkig bil som inte hjälper till på det sättet. Ja då får man skylla sig själv.
Med elbil är det annorlunda, du vet aldrig om det funkar att ladda!
Just detta hände mig i Danmark.
- Första laddstationen, en betalstation Clever, jag hade ett Clever laddkort - men laddstationen var defekt.
- Andra försöket, med en ny laddstation en bit bort - annan elleverantör och det fungerade inte att ladda om man inte hade deras laddbricka..
Sen höll batteriet på att ta slut..
- alltså Tredje försöket - nödladdning - ladda extremt långsamt med 230v /shuckokabeln, 24 timmar att ladda fullt.. - funkade inte heller då sladdhelvetet inte funkade i danska uttag..
Plötsligt blinkade hela instrumentpanelen rött, "batteriladdning omöjlig - uppsök verkstad" löd ett stort varningsmeddelande..
Resultat: bärgning till Renault, inställd resa och 10.000 kr i omkostnader eftersom Renault Assistans inte gällde.. - bilen bärgades först till Renault i Nästved, det var på fredag kväll, sedan till Renault Köpenhamn på måndagen då Renault i Nästved inte hade behörighet att ha att göra med elbilar, (alla Renault verkstäder som har att göra med elbilar måste vara ZE certifierade för det) Bilen kunde jag hämta i Köpenhamn 5 dagar senare..