2020-10-12, 19:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har aldrig fått soppatorsk med bensinbil för att jag håller koll på förbrukning och hur långt jag ska köra. Har dessutom en mätare i min bil

Samma gäller så klart elbilar. Alltså händer det nog inte de flesta människor som inte bara kör och kör utan att hålla koll på hur mycket bensin eller el de har kvar.

Har inte ens reservdunk i bilen för att jag tycker det är onödigt. Men skillnaden är ju att elbilar, i alla fall de modernare varnar ju om du inte kommer klara dig fram och erbjuder ställen att åka och ladda på. Missar man det eller har köpt en riktigt sunkig bil som inte hjälper till på det sättet. Ja då får man skylla sig själv.

Med elbil är det annorlunda, du vet aldrig om det funkar att ladda!

Just detta hände mig i Danmark.

- Första laddstationen, en betalstation Clever, jag hade ett Clever laddkort - men laddstationen var defekt.

- Andra försöket, med en ny laddstation en bit bort - annan elleverantör och det fungerade inte att ladda om man inte hade deras laddbricka..

Sen höll batteriet på att ta slut..
- alltså Tredje försöket - nödladdning - ladda extremt långsamt med 230v /shuckokabeln, 24 timmar att ladda fullt.. - funkade inte heller då sladdhelvetet inte funkade i danska uttag..

Plötsligt blinkade hela instrumentpanelen rött, "batteriladdning omöjlig - uppsök verkstad" löd ett stort varningsmeddelande..

Resultat: bärgning till Renault, inställd resa och 10.000 kr i omkostnader eftersom Renault Assistans inte gällde.. - bilen bärgades först till Renault i Nästved, det var på fredag kväll, sedan till Renault Köpenhamn på måndagen då Renault i Nästved inte hade behörighet att ha att göra med elbilar, (alla Renault verkstäder som har att göra med elbilar måste vara ZE certifierade för det) Bilen kunde jag hämta i Köpenhamn 5 dagar senare..
Citera
2020-10-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

...bla bla bla... relaterat till ZOE...

Med Tesla är det annorlunda. Det funkar alltid att ladda. Inga köer. Inga kort. Inga brickor. Inga hybrider som står och laddar en timme för att få 5 mils körning. Inga ZOE som står och inte får igång laddningen för att den läcker ström tillbaka till laddaren. Inget tjafs.
Citera
2020-10-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnsingenamn
https://alltomelbil.se/historia-for-125-ar-sedan-kom-den-forsta-elbil/

Som sagt, alla som har ett seriöst bilintresse vet förstås om att fenomenet "elbil" ingalunda är nytt under solen.

Men det var inte det som menades med "13-19 år" utan det var den formidabelt omogna diskussionen.
Citera
2020-10-12, 23:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Med Tesla är det annorlunda. Det funkar alltid att ladda. Inga köer. Inga kort. Inga brickor. Inga hybrider som står och laddar en timme för att få 5 mils körning. Inga ZOE som står och inte får igång laddningen för att den läcker ström tillbaka till laddaren. Inget tjafs.

Det där är bara trams!

Tesla supercharger finns inte överallt, så teslabilarna får också ofta ladda på vanliga stationer, man ser ofta teslabilar hänga vid 50 kW laddare..
Dessutom kostar det att ladda på teslas supercharger också numera, i snitt 2,60 per kWh så det blir 7-8 kr milen i elkostnad minst med en tesla.
Och även om det skulle finnas fördelar med supercharger, så vill de flesta ändå inte köra tesla.
Citera
2020-10-12, 23:45
Medlem
BAB7s avatar
En märklig grej hände när jag var ute och körde nu ikväll vid 22-23 tiden.

Körde på 100 km/h-väg, det var fint väder men kallt, ca 7 grader, hade klimatanläggningen på 24 grader som vanligt.
Hamnade i kö, blev stillastående typ 15 minuter, under tiden tyckte jag det var för varmt i bilen så jag sänkte temp till 22 grader.
Då började bilen "brumma" och ratten skakade, sen började kön rulla och när man kör så märker man inte vibrationer och ljud eftersom vägvibrationer och vägljud överröstar.
När jag kom hem var det som vanligt, inget ljud eller vibrationer.
Men när jag parkerat bilen och skulle sätta i sladden så hörde jag ett pipande gnällande ljud som typ en dåligt smörjd metallfläkt som sakta stannar men fortfarande går runt.

Nåja, bilen ska på service redan nästa vecka, så mekanikern får se på det då.

Service B är som sagt bokat, det innebär byte av bromsvätskan, byte av kupeluftfilter och div. kontroller, bla kylvätskekontroll, ev påfyllning av kylvätksan, kontroll ev påfyllning av AC- köldmedel etc.
Pris: 3.200 kr.

Ett tilläggsarbete blir det också, byte av stabiliseringsstag, kostnaden för det vet jag inte.

Tre garantier har jag kvar, därför är det viktigt att följa serviceplanen:
- rostskyddsgaranti till år 2030
- batterigaranti till 16.000 mil (alltså 4000 mil till)
- Motor-garanti till 1 Juni nästa år (eftersom jag fick ny motor i våras)

Har haft bilen i 2 år och 3 månader nu, och fortfarande supernöjd med den.
Senast redigerad av BAB7 2020-10-12 kl. 23:47.
Citera
2020-10-13, 00:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Det är skillnad på elbil och elbil. Tesla har precis visat upp sina nya batterier. De kommer komma i produktion till våren när de öppnar en ny fabrik i Berlin. Det innebär mycket längre räckvidd och mycket annat godis, men att komma 80 mil med dessa batterier verkar vara helt överkomligt.

Detta till en mycket lägre kostnad per mil än för bensin och dieselbilar.

Sammanfattning av det viktigaste från Tesla Battery Day.
https://www.youtube.com/watch?v=RfX9ngTFjYg&t=749s

Battericellen:
5 gånger mer energi
16 % längre räckvidd
6 gånger mer kraft.
14% minskad kostnad i $ per kWh

Det intressanta var kraften, power.
Det gamla batteriet har en kontakt i vardera änden på rullen så strömmen måste gå igenom hela längden på det rullade materialet.
Det nya har en strömskena utefter hela längden. Det skulle innebära att det blir lättare att få ut strömmen ur batteriet och sannolikt också lättare att få in strömmen. Lägre internt motstånd ger kortare laddtider..

Det var 4 andra åtgärder som skulle göra bilen billigare i tillverkning.

10 gånger mindre fabriksyta behövs då man använder en torrprocess istället för en våt.
Våtprocessen gör att det krävs stora långa ugnar för att torka bort vatten och lösningsmedel från filmen som belagts med gegga. Torrprocessen innebär att man slipper de stora ugnarna och sparar golvyta i fabriken. Fler batterier ur samma fabrik.

10 gånger mindre energi behövs.

Nytt material i anod och katod (silikon)

Hela bilens bakvagn görs i ett stycke i formpressad aluminium.
Även framvagnen ska göras så. Resten av bilen är ju batterilådan som blir lite annorlunda
där själva batterierna blir en bärande del av bilen.

Alla dessa åtgärder kommer tillsammans sänka tillverkningskostnaden.
Senast redigerad av PeterNoster 2020-10-13 kl. 00:31.
Citera
2020-10-13, 07:17
Medlem
Citat:
Det där är bara trams!

Tesla supercharger finns inte överallt, så teslabilarna får också ofta ladda på vanliga stationer, man ser ofta teslabilar hänga vid 50 kW laddare..
Dessutom kostar det att ladda på teslas supercharger också numera, i snitt 2,60 per kWh så det blir 7-8 kr milen i elkostnad minst med en tesla.
Och även om det skulle finnas fördelar med supercharger, så vill de flesta ändå inte köra tesla.

Fniss... Det enda heltäckande nätverket är Teslas. Du kan köra från Gibraltar till Nordkap utan problem.

Fortfarande billigast, även om man i Sverige betalar mellan 2:25 och 2:56 per kWh. Man FÅR ju dessa kWh pga många laddare på varje ställe och det snabbt (145-250kW) - till skillnad från skitlösningarna från andra.

Om du ser en Tesla hänga vid en 50kW-laddare så beror det på något annat...
Citera
2020-10-13, 07:21
Medlem
Citat:

Just detta hände mig i Danmark.

- Första laddstationen, en betalstation Clever, jag hade ett Clever laddkort - men laddstationen var defekt.

- Andra försöket, med en ny laddstation en bit bort - annan elleverantör och det fungerade inte att ladda om man inte hade deras laddbricka..

Sen höll batteriet på att ta slut..
- alltså Tredje försöket - nödladdning - ladda extremt långsamt med 230v /shuckokabeln, 24 timmar att ladda fullt.. - funkade inte heller då sladdhelvetet inte funkade i danska uttag..

Plötsligt blinkade hela instrumentpanelen rött, "batteriladdning omöjlig - uppsök verkstad" löd ett stort varningsmeddelande..

Resultat: bärgning till Renault, inställd resa och 10.000 kr i omkostnader eftersom Renault Assistans inte gällde.. - bilen bärgades först till Renault i Nästved, det var på fredag kväll, sedan till Renault Köpenhamn på måndagen då Renault i Nästved inte hade behörighet att ha att göra med elbilar, (alla Renault verkstäder som har att göra med elbilar måste vara ZE certifierade för det) Bilen kunde jag hämta i Köpenhamn 5 dagar senare..

Just där hade det inte varit några problem, för hade man haft Tesla så hade man riktat in sig på deras superchargernätverk och där finns det alltid ett flertal, kanske t.o.m. många stationer, så är en defekt så gör det inget för stunden. Är mer riskabelt med andra elbilar och allra mest riskabelt för de som inte ens kan AC-ladda.
Citera
2020-10-13, 20:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Fniss... Det enda heltäckande nätverket är Teslas. Du kan köra från Gibraltar till Nordkap utan problem.

Fortfarande billigast, även om man i Sverige betalar mellan 2:25 och 2:56 per kWh. Man FÅR ju dessa kWh pga många laddare på varje ställe och det snabbt (145-250kW) - till skillnad från skitlösningarna från andra.

Om du ser en Tesla hänga vid en 50kW-laddare så beror det på något annat...

Du kör med dina lögner..

En tesla model 3 standard range har max 20 mils räckvidd vid motorvägskörning 120 km/h. Inte ens på sommaren kommer man över 27 mil med en sådan skit-tesla, trots den höga prislappen.
Naturligtvis ligger tesla superchargers inte så tätt, därför får teslabilar leta efter laddstationer på samma sätt som andra.

Dyra mil, högt inköpspris och usel kvalitet.. ja det får man med tesla.

Nej tack!! säger jag och de flesta andra.
Det är trots allt fler som väljer en Renault istället för en tesla när de köper elbil.

Och hade Renault sålt bilar i USA hade försäljningen varit ännu högre, nu gör de tyvärr inte det så de amerikanska kunderna kan inte välja en ZOE framför en Tesla model 3 även om de skulle vilja det.
Citera
2020-10-13, 20:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Just där hade det inte varit några problem, för hade man haft Tesla så hade man riktat in sig på deras superchargernätverk och där finns det alltid ett flertal, kanske t.o.m. många stationer, så är en defekt så gör det inget för stunden. Är mer riskabelt med andra elbilar och allra mest riskabelt för de som inte ens kan AC-ladda.

Nu vill de flesta inte köra en tesla, så diskussionen kring superchargers kan vi lämna.
Dessutom står superchargers inte så tätt att det räcker att bara ladda där.
Citera
2020-10-13, 20:37
Medlem
Citat:
Nu vill de flesta inte köra en tesla, så diskussionen kring superchargers kan vi lämna.
Dessutom står superchargers inte så tätt att det räcker att bara ladda där.

Har du rökt på lite kanske eller är full?
De flesta vill köra Tesla. Tesla leder försäljningen i världen om du missat det. Visst, det ser annorlunda ut i Europa, men det är mycket p.g.a. alla extra skatter vi blir pålagda så att en Tesla blir sjukt mycket dyrare än i USA och det är också transportkostnaden som blir rätt stor från USA.

Men till våren kommer bilar rulla ut från nya Teslafabriken i Berlin och då kommer det bli skillnad i pris är jag övertygad om. Utöver det så kommer dessa bilar vara utrustade med de nya batterierna som har mycket längre räckvidd, lägre produktionskostnad och längre livstid.

Vem vill köpa en Zoe då för aningen lägre pris när man kommer dubbelt så långt med Tesla, har milsvid bättre teknik än Zoen, har mycket bättre andrahandsvärde och åter tillbaka till tekniken: Har världsledande självkörningsteknik. Något som Renault inte ens har börjat tänka på än misstänker jag.

En annan sak som jag trodde att åtminstone Polestar hade fattat. De hävdade att de hade over the air updates, men nu när vi nyligen fick höra om hur de måste återkalla alla bilar p.g.a ett allvarligt mjukvaruproblem så visar det sig att de inte ens har OTA uppdateringar för bilens viktiga funktioner. Hade de följt Tesla så hade de kunnat lösa det utan återkallning och det hade blivit otroligt mycket billigare för Polestar och jättesmidigt för kunderna. Nu blev det inte så för att det snålade och tog genvägar.

Renault och Peugeot ska vi inte ens tala om. De erbjuder inte ens uppdateringar för navigering per automatik och online och då självklart inte andra styrfunktioner i bilen. Mycket utdaterat och många många år efter Tesla i tekniken. Kan göra att företag kommer gå i konkurs kommande 5-10 åren om de inte mycket snabbt hänger på.
Citera
2020-10-13, 20:45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Har du rökt på lite kanske eller är full?
De flesta vill köra Tesla. Tesla leder försäljningen i världen om du missat det. Visst, det ser annorlunda ut i Europa, men det är mycket p.g.a. alla extra skatter vi blir pålagda så att en Tesla blir sjukt mycket dyrare än i USA och det är också transportkostnaden som blir rätt stor från USA.

Men till våren kommer bilar rulla ut från nya Teslafabriken i Berlin och då kommer det bli skillnad i pris är jag övertygad om. Utöver det så kommer dessa bilar vara utrustade med de nya batterierna som har mycket längre räckvidd, lägre produktionskostnad och längre livstid.

Vem vill köpa en Zoe då för aningen lägre pris när man kommer dubbelt så långt med Tesla, har milsvid bättre teknik än Zoen, har mycket bättre andrahandsvärde och åter tillbaka till tekniken: Har världsledande självkörningsteknik. Något som Renault inte ens har börjat tänka på än misstänker jag.

En annan sak som jag trodde att åtminstone Polestar hade fattat. De hävdade att de hade over the air updates, men nu när vi nyligen fick höra om hur de måste återkalla alla bilar p.g.a ett allvarligt mjukvaruproblem så visar det sig att de inte ens har OTA uppdateringar för bilens viktiga funktioner. Hade de följt Tesla så hade de kunnat lösa det utan återkallning och det hade blivit otroligt mycket billigare för Polestar och jättesmidigt för kunderna. Nu blev det inte så för att det snålade och tog genvägar.

Renault och Peugeot ska vi inte ens tala om. De erbjuder inte ens uppdateringar för navigering per automatik och online och då självklart inte andra styrfunktioner i bilen. Mycket utdaterat och många många år efter Tesla i tekniken. Kan göra att företag kommer gå i konkurs kommande 5-10 åren om de inte mycket snabbt hänger på.

Du har verkligen blivit helt hjärntvättad.. jag tänker inte ens bemöta dina löjliga påståenden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in