2022-03-31, 19:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Ja, du har redan bestämt dig märker jag.

Varför frågar du ens om råd? Absolut hela världen frånråder dig, men du vill för att det känns bra.

Om 6 månader kommer nästa tråd med reparationer.. och så fortsätter det.

Bara plöj ner så mycket du kan i den där Renaulten.

Har du ett bättre alternativ?
Citera
2022-03-31, 19:58
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Inte mig du frågade men, fixa bilen så pass att du kan byta in den mot något annat.
Citera
2022-03-31, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag gillar att BAB7 som elbilspionjär skriver ärligt om sitt elbilsköp. Det ar fan så mycket större värde än folk som glorifierar den egna bilen och egna val.

Ja, naturligtvis blir Babsans zoe flashbacks mest omtalade med rågmjöl...

Man bör även lägga in i ekvationen vad du vill ha framöver och hur mycket du vill ha det.

Men kanske kan man summera att det är bättre att leasa ny teknik? Inte vet jag. har du räknat på om det hade blivit billigare?

Så resonerar jag. Kör oftast privatleasing i tre år. Just nu bara på ena av våra två bilar, då jag faktiskt köpte min Tesla M3. Kommer byta den när den är runt tre år ändå av den enkla anledningen att det finns mängder av köpare som letar bilar som är just tre år gamla.

Skönt med nytt och problemfritt. Inte blir det speciellt mycket dyrare heller.
Citera
2022-03-31, 20:02
Medlem
Citat:
Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!

Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..

Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?

Kan du inte hitta en begagnad motor?
Citera
2022-03-31, 20:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Iom att den dyraste och mest kritiska delen - batteriet, inte är bytt så kan man väl knappast räkna bilen som i princip ny för att du byter elmotorn?

Men kan hålla med om att det kanske är bättre att byta än att sälja den defekt, men jag hade sålt den efter reperation och lagt de pengarna sen på en ny bil, av annat märke!

Lycka till oavsett!

Batteriet är jag inte bekymrad över, det ska hålla merparten av sin kapacitet 1.500 fulla laddcykler, det betyder 30.000 mil på min ZOE.
Dessutom betyder inte det att batteriet är helt kass efter 30.000 mil, det betyder att batteriet troligtvis då har förlorat merparten av sin kapacitet, dvs jag kanske har halva räckvidden då, typ 8-10 mil räckvidd.
Men det är 10.000 mil dit!
Idag har bilen rullat 20.000 mil och är räckvidden mycket bra, runt 20 mil, men lite mindre på vintern.
Citera
2022-03-31, 20:04
Medlem
Doncarloss avatar
Skrattar gott åt alla dessa inlägg, efter mina 40 års bil ägande, har jag kommit fram till! dyrköpt frihet med ekonomiskt blödande magsår och en rullande Lotto kupong lycka till med "ägandet & ekonomin"
Citera
2022-03-31, 20:05
Medlem
persona.von.gratas avatar
TS kör 6000 mil/år? Det är väldigt mycket. I en ZOE är det extremt.

Jag gör 4000 mil/år i en bekväm SUV men tycker att det sliter.
Citera
2022-03-31, 20:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Inte mig du frågade men, fixa bilen så pass att du kan byta in den mot något annat.

Byta mot vad?

Det blir alltid mycket dyrare att byta bil än att behålla den man har.

Det kostar mig minst 300.000 kr att byta.

Reparationen kostar mig 52.000 kr.

Det är en avsevärd mellanskillnad, på minst 250.000 kr.

Dessutom har jag ingen lust att byta, jag trivs ju bilen, den går bara, jag tycker den är snygg, trivsam att köra och den är väldigt välvårdad och fin.

Därför vill jag gärna köra 10.000 mil till med den.
Citera
2022-03-31, 20:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Så resonerar jag. Kör oftast privatleasing i tre år. Just nu bara på ena av våra två bilar, då jag faktiskt köpte min Tesla M3. Kommer byta den när den är runt tre år ändå av den enkla anledningen att det finns mängder av köpare som letar bilar som är just tre år gamla.

Skönt med nytt och problemfritt. Inte blir det speciellt mycket dyrare heller.

Leasing är svindyrt om man kör mycket, så det är inget alternativ för mig.
Citera
2022-03-31, 20:07
Medlem
Citat:
Du har fått många i tråden. Skaffa dig en ny driftsäker hybrid som du kan ladda när det passar.
Citera
2022-03-31, 20:08
Medlem
Citat:
Batteriet är jag inte bekymrad över, det ska hålla merparten av sin kapacitet 1.500 fulla laddcykler, det betyder 30.000 mil på min ZOE.
Dessutom betyder inte det att batteriet är helt kass efter 30.000 mil, det betyder att batteriet troligtvis då har förlorat merparten av sin kapacitet, dvs jag kanske har halva räckvidden då, typ 8-10 mil räckvidd.
Men det är 10.000 mil dit!
Idag har bilen rullat 20.000 mil och är räckvidden mycket bra, runt 20 mil, men lite mindre på vintern.
Så du har bytt motor en gång redan efter 10k mil? Och nu vid 20k mil är det dags igen? Vilket då skulle innebära att efter 30k mil är det dags att byta både batteri och motor (igen). Låter som en extremt dyr bil att äga. 5,2:-/milen ENBART i motorslitage (!)
Citera
2022-03-31, 20:08
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Släng bilen och köp en trabant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in