2022-03-31, 19:14
  #1585
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag skrev att jag räknar med att bilen kommer rulla till 30.000 mil utan större problem om jag investerar i en ny motor.
Bilen har rullat 20.000 mil nu, jag menar alltså att om jag byter motor nu så ska den hålla minst 10.000 mil dvs då har bilen rullat 30.000 mil.

Det blir tredje motorn, men jag har bara bytt motor en gång innan, och det var garanti så det kostade inget, detta är första motorn som jag själv får betala.
Måste vara den enda bil där motor, växellåda och bromsar (inte belägg, utan hela) räknas som förbrukningsvara ...
Hur kan du ens acceptera denna skitkvalitet? Tre motorer på 30.000 mil, det finns Volvo och Mercedes som går det tredubbla med originalmotor.
Hade varit billigare och smidigare med taxi än allt ditt strul med denna skithög, den får ju Edsel och Trabant att framstå som driftsäkra.
Citera
2022-03-31, 19:15
  #1586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men jag resonerar så här:
- när jag bytt motor och tillhörande grejor för 52.000 spänn, då har jag en "nästan ny bil" eftersom jag redan innan helrenoverat växellådan och bytt bromsar etc.

Bilen är då närmast "helrenoverad", dessutom är den extremt välvårdad.

Och den är bara 3½ år gammal, det är ju en nästan ny bil på det sättet!

Välutrustad är den också, den är precis så som jag vill ha den, den har den färgen jag vill, röd metallic, den har den inredingen jag vill ha - vit/svart inredning etc.

Bilen är trivsam och jag gillar att köra den, etc,,

Ska jag byta bort den, vill jg köpa en bil som jag verkligen vill ha, annars blir jag inte nöjd!
Det skulle då vara en VW ID.3 58 kWh, blå metallic.
Den kostar 435.000 kr.
Låt säga att jag får 75.000 kr för min ZOE.
- det är 360.000 kronor i mellanpris!
Det blir över 300.000 kronor mer än vad reparationen kostar..

Har jag lust till det?
- nja, inte ännu, kanske senare, jag tycker min ZOE har mer att ge, därför tycker jag gott jag kan behålla den och köra ytterligare 10.000 mil med den innan jag byter.

Det är inte under några omständigheter normalt att behöva "helrenovera" en 3 år gammal bil, Väldigt märkligt.
Citera
2022-03-31, 19:21
  #1587
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men jag resonerar så här:
- när jag bytt motor och tillhörande grejor för 52.000 spänn, då har jag en "nästan ny bil" eftersom jag redan innan helrenoverat växellådan och bytt bromsar etc.

Bilen är då närmast "helrenoverad", dessutom är den extremt välvårdad.

Och den är bara 3½ år gammal, det är ju en nästan ny bil på det sättet!

Välutrustad är den också, den är precis så som jag vill ha den, den har den färgen jag vill, röd metallic, den har den inredingen jag vill ha - vit/svart inredning etc.

Bilen är trivsam och jag gillar att köra den, etc,,

Ska jag byta bort den, vill jg köpa en bil som jag verkligen vill ha, annars blir jag inte nöjd!
Det skulle då vara en VW ID.3 58 kWh, blå metallic.
Den kostar 435.000 kr.
Låt säga att jag får 75.000 kr för min ZOE.
- det är 360.000 kronor i mellanpris!
Det blir över 300.000 kronor mer än vad reparationen kostar..

Har jag lust till det?
- nja, inte ännu, kanske senare, jag tycker min ZOE har mer att ge, därför tycker jag gott jag kan behålla den och köra ytterligare 10.000 mil med den innan jag byter.

Fick du ingen garanti på förra motorn?
Vad säger försäkringsbolaget? Du hade väl motorförsäkring?

Jag tycker du ska ta ett snack med en konsumentrådgivare eller något.
Det här är fan inte normalt. Måste ju vara en kraftig felkonstruktion.
Citera
2022-03-31, 19:35
  #1588
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Hur många trådar har du startat om din skrotbils alla fel? Det verkar vara en livsstil för dig att lägga ut pengar på din älskade skrothög.
Jag gillar att BAB7 som elbilspionjär skriver ärligt om sitt elbilsköp. Det ar fan så mycket större värde än folk som glorifierar den egna bilen och egna val.

Ja, naturligtvis blir Babsans zoe flashbacks mest omtalade med rågmjöl...

Man bör även lägga in i ekvationen vad du vill ha framöver och hur mycket du vill ha det.

Men kanske kan man summera att det är bättre att leasa ny teknik? Inte vet jag. har du räknat på om det hade blivit billigare?
__________________
Senast redigerad av TheGretaReset 2022-03-31 kl. 19:37.
Citera
2022-03-31, 19:44
  #1589
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!

Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..

Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?

Ja, det är värt det. Särskilt för en Renault.
Kör på.
Citera
2022-03-31, 19:44
  #1590
Medlem
pop-ikons avatar
Det måste vara en hobby att vilja ha just den ZOEn eller en ID3?

Du har Merca och annat att åka i, och borde kunna köra ganska många mil med den för 52k.

Så det låter mest som en fråga om hur mycket pengar man är villig att blöda just för att få åka just den specifika bilen. Det finns nog ingen annan här som skulle ta det beslutet att fortsätta lägga pengar på den bilen. Men många andra som också lägger ohemula summor på sina älsklingar av personliga/sentimentala skäl.
Citera
2022-03-31, 19:48
  #1591
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Finns det verkligen växellåda på en Zoe? Var helt övertygad om att det är fast utväxling.

Kalla det vad du vill, reduktionslåda heter det egentligen på elbilar, växellåda i vardagligt tal.
Citera
2022-03-31, 19:50
  #1592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det kostar 52.000 kr att laga bilen.
Det kostar 300.000 kr att byta bil.

Jag tjänar alltså 250.000 kr på att byta motorn på min ZOE istället för att köpa en ny bil.

Bilen är ju fin annars, perfekt skick.

250.000 kronor kan jag göra andra roligare saker för, jag känner inget behov av att byta bil nu, bilen har förvisso rullat en del, men det är 20.000 motorvägsmil, och jag är den ende ägaren, och bilen är extremt välvårdad.
Det är dessutom en årsmodell 2018, dvs 3½ år gammal, så det är en ganska ny bil också.
Ja, du har redan bestämt dig märker jag.

Varför frågar du ens om råd? Absolut hela världen frånråder dig, men du vill för att det känns bra.

Om 6 månader kommer nästa tråd med reparationer.. och så fortsätter det.

Bara plöj ner så mycket du kan i den där Renaulten.
Citera
2022-03-31, 19:52
  #1593
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fick du ingen garanti på förra motorn?
Vad säger försäkringsbolaget? Du hade väl motorförsäkring?

Jag tycker du ska ta ett snack med en konsumentrådgivare eller något.
Det här är fan inte normalt. Måste ju vara en kraftig felkonstruktion.

Den motorn som sitter i nu, fick jag monterad i juni 2020, så det är snart 2 år sedan!
Inga garantier kvar.
Citera
2022-03-31, 19:53
  #1594
Medlem
svampdamps avatar
Du kanske borde höja den också så du får bättre markfri gång, bredda hjulhusen och installera 22 tums kromfälgar.

Din signatur äcklar mig.
Citera
2022-03-31, 19:55
  #1595
Medlem
Iom att den dyraste och mest kritiska delen - batteriet, inte är bytt så kan man väl knappast räkna bilen som i princip ny för att du byter elmotorn?

Men kan hålla med om att det kanske är bättre att byta än att sälja den defekt, men jag hade sålt den efter reperation och lagt de pengarna sen på en ny bil, av annat märke!

Lycka till oavsett!
Citera
2022-03-31, 19:56
  #1596
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag gillar att BAB7 som elbilspionjär skriver ärligt om sitt elbilsköp. Det ar fan så mycket större värde än folk som glorifierar den egna bilen och egna val.

Ja, naturligtvis blir Babsans zoe flashbacks mest omtalade med rågmjöl...

Man bör även lägga in i ekvationen vad du vill ha framöver och hur mycket du vill ha det.

Men kanske kan man summera att det är bättre att leasa ny teknik? Inte vet jag. har du räknat på om det hade blivit billigare?
Jo, visst är ärlighet bra! Det lite lustiga är ändå att han inte en enda gång vad jag har sett har beklagat sig över bilen eller utgifterna, han verkar tycka att han har en toppenbil som han aldrig vill göra sig av med, fast ofta misstänker jag att han bara trollar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in