Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Då är det några hundra meters promenad där vi inte har en aning om vilka han träffar. Tanken om bio fanns.

Jag antar att du tänker dig att han träffat på någon och meddelat sina bioplaner och det kan man ju inte utesluta, men särskilt troligt tror jag inte att det är. Bioplanerna var mycket lösa under dagen. Man hade inte definitivt beslutat att man skulle gå på bio och inte heller vilken film man i så fall skulle se.

Vet inte hur man skulle tänka sig det hela då. Det krävdes inga extraordinära förutsättningar för att mörda regeringschefen. Han sprang ju runt utan livvakter både här och där. Att någon skulle komma till slutsatsen att aha, Palme ska gå på bio så nu är det bäst att passa på är därmed inte särskilt troligt.
Citera
2022-03-31, 19:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag antar att du tänker dig att han träffat på någon och meddelat sina bioplaner och det kan man ju inte utesluta, men särskilt troligt tror jag inte att det är. Bioplanerna var mycket lösa under dagen. Man hade inte definitivt beslutat att man skulle gå på bio och inte heller vilken film man i så fall skulle se.

Vet inte hur man skulle tänka sig det hela då. Det krävdes inga extraordinära förutsättningar för att mörda regeringschefen. Han sprang ju runt utan livvakter både här och där. Att någon skulle komma till slutsatsen att aha, Palme ska gå på bio så nu är det bäst att passa på är därmed inte särskilt troligt.

Nu var detta resonemang relaterat till tanken att GM såg filmen 19-föreställningen
Citera
2022-03-31, 19:31
Medlem
Citat:
Nu var detta resonemang relaterat till tanken att GM såg filmen 19-föreställningen

Okej, sorry. Jag vet att du hade en diskussion med HAARP så jag ska kolla det igen.
Citera
2022-03-31, 19:34
Medlem
Citat:

Jag håller med HAARP men kan du förklara hur du tänker, jag hänger inte med.
Citera
2022-03-31, 19:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag håller med HAARP men kan du förklara hur du tänker, jag hänger inte med.

Om man har en nervös person som tittar sig runt i lokalen på 19-föreställningen, och som man tror senare mördade Palme så bör man ju även försöka fundera på om det kan ha varit Palme han letade efter.

Jag tycker det framkommit vissa uppgifter att biobesöket var på tapeten i någon form tidigare under dagen. Blotta möjligheten hade ju varit intressant för rätt person.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-31 kl. 20:00.
Citera
2022-03-31, 20:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Då är det några hundra meters promenad där vi inte har en aning om vilka han träffar. Tanken om bio fanns.
Axberger beskriver det hela så här i inledningen av sin bok Statsministermordet:

”Vid halv sju promenerade han hem, ensam. Kanske gick han över Vasabron, inte så befolkad, eller också längs det strida vattnet, över Riksbron, mellan riksdagshusen, förbi det gamla kanslihuset där han arbetat på Erlanders tid och in genom porten på Västerlånggatan 31. Under de närmaste timmarna åt han middag med sin fru och talade i telefon, bland annat med en av sina söner, som skulle gå på bio med sin flickvän. Det var tal om att föräldrarna skulle ansluta.”

Eftersom Axberger haft del av allt utredningsmaterial som finns tolkar jag ovanstående som att man dels inte vet vilken väg OP gick hem (och hypotetiskt mötte någon), dels att man kan slå fast att biobesöket på just Grand kl 21:15 inte var bestämt då. Att någon skulle gå till Grand redan till 19-föreställningen verkar långsökt med tanke på att OP knappt hunnit hem då. Om man kände till biobesöket så hade man rimligen koll på hur länge han var kvar i Rosenbad.
Citera
2022-03-31, 20:29
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Om man har en nervös person som tittar sig runt i lokalen på 19-föreställningen, och som man tror senare mördade Palme så bör man ju även försöka fundera på om det kan ha varit Palme han letade efter.

Jag tycker det framkommit vissa uppgifter att biobesöket var på tapeten i någon form tidigare under dagen. Blotta möjligheten hade ju varit intressant för rätt person.

Dessa uppgifterna som jag läst. Men går ju inte att vara helt säker på att inga andra diskussioner om biografbesök förekommit tidigare under dagen

ca 18.10 Mårten Palme ringer hemifrån till sin fästmö och berättar att han köpt två biljetter till ”bröderna Mozart” . Han tror att filmen börjar 21.00. , T-2-B

ca 18.30 Olof Palme talar i telefon med Mårten Palme och berättar att föräldrarna talat om att se ”Mitt liv som hund” på biografen Spegeln, T-2-B

ca 19.50. Makarna Palme fattar beslut att se ” Bröderna Mozart på Grand, målsägarförhör i TR

Citera
2022-03-31, 23:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Promenaden vid den tiden på dygnet hade nog inte varit aktuell. Alltför befolkat stråk så dags.

Det givna för ett planerat och organiserat kommando hade varit att vänta i porten, som lätt kunde tryckas upp. En annan lägenhet i samma ingång. Bara hålla koll på när Palme är på ingång.

Eller varför inte när makarna var på väg ut, till bion, om man nu hade sådan koll. Hade man koll på makarna på stan mordkvällen uppenbarades annars ett ypperligt läge. Det då de oeskorterade kom hem från bion. En sen kväll, tämligen öde gränder. Liten risk för granne i porten.

Skjuta statsminister mitt i citys folkvimmel en fredagskväll framstår som uteslutet för ett organiserat attentat. Krävs viss akrobatik för att få det till ett rimligt val av plats snarare än inne i porten samma kväll.
Axberger refererar också till sitt möte med f.d. FBI-profileraren Ressler i Florida på 90-talet. Denne utesluter, liksom FBI, en professionell GM av flera skäl:

• Valet av vapen, inklusive ammunition. En magnumrevolver med sex tums pipa låg helt utanför ramarna för vad en organiserad grupp skulle använda.
• Skottets placering. En professionell gärningsman skulle ha placerat skottet i offrets bakhuvud. Tillsammans med en ändamålsenlig ammunition hade detta varit det enklaste och effektivaste sättet om syftet var att döda statsministern. Ett skott i den region som gärningsmannen valde är effektivt men träffytan är relativt liten och det är lätt att missa. En professionell gärningsman skulle inte ha chansat på det.
• Hustrun lämnades vid liv. En professionell gärningsman skulle ha dödat henne, särskilt efter att hon iakttagit honom. Det hade varit lätt att skjuta henne i huvudet när hon satt bredvid sin man. Han påpekade att om man skulle anta att skottet mot statsministern var perfekt, måste det skott som avlossades mot hustrun betraktas som vårdslöst, vilket vore motsägelsefullt. Han uppfattade det faktiska beteendet som typiskt oorganiserat.
• Platsen. Det fanns så mycket folk och bilar omkring. Det var enligt Ressler uteslutet att en professionell gärningsman skulle ha valt att agera under de förutsättningarna. Flyktvägen var bara till synes idealisk, i själva verket var den mycket riskabel; gärningsmannen hade kunnat springa rakt in i någon. Att han kom undan berodde inte på skicklighet (”no skill involved”).

Den andra punkten har jag tidigare varit inne på flera gånger. Att ett skott mitt i ryggen skulle varit optimalt är enligt mig en märklig efterhandskonstruktion från ett känt utfall. Skottet kunde lika gärna gått 5 cm till höger och då hade OP mycket väl kunnat vara i livet än idag. Dubbelskott med en 22:a i bakhuvudet däremot...

MP är kanske ett ännu säkrare tecken på att det inte var ett ”mordkommando” i aktion. Varför i hela friden skulle man ta en slumpvis plats inom en radie på flera kvarter från biografen, när MOP helt säkert skulle återvända till en exakt plats: bostaden. Man hade kunnat förbereda flykten därifrån i minsta detalj, bilar, tåg, tunnelbana.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-03-31 kl. 23:45.
Citera
2022-04-01, 01:09
Medlem
Är det någon som hört nåt mer om .357:an som 'MagnetMan' fiskade upp vid Bällstabron i somras?
Jag testade maila honom men fick inget svar.

Det jag såg var att han på sin Instagram "magnetmansweden" lagt upp nya bilder på en revolver, men ser ut som samma vapen?

En intressant detalj jag såg var att 'ringen' kring avtryckaren är borta, tror ni det är ren korrosion och den rostat bort, eller att det varit tex ett bygellås eller någon from av avtryckarlås på vapnet som sågats bort?

Min reflektion var att den .357 som Sigge Cedergren förvarande under sin diskbänk vid tiden av mordet hade sågats bort ett bygellås på avtryckaren. Samma vapen sägs Miekkalina ertappats med en månad senare, men det kan ju också ha varit ett annat vapen. Vapnet Sigge gav till Miekkalina sade ju Sigge att 'det inte var det vapen som används vid palmemordet', vilket ju är ett intressant uttalande att han visste det. Kanske CP var uppe och 'lånade' detta andra vapen under kvällen?

Hade hursomhelst varit intressant veta mer om Bällsta-vapnet, och ifall det fanns patroner i trumman, och vilken typ etc. Frågade även Mangetman ifall han någon gång fiskat upp någon ammunition av typen super-x, också intressant i så fall, då vet man var man kanske ska fiska...

https://wpu.nu/images/2/26/Sigvard_Sigge_Cedergren.pdf
Citera
2022-04-01, 02:00
Medlem
p.norths avatar
Apropå Lisbeth bilden, den som sitter i passagerarsätet fram har en luva på sig och det är väl samma person som bilden före, till vänster.
http://www.itdemokrati.nu/page61.html
Citera
2022-04-01, 03:29
Medlem
Väggklockan på Sabbatsbergs sjukhus | Palmemordet | Matte | Otto Ekevi heter ett klipp utlagt på Otto Ekevis Youtubekonto för ett par timmar sedan.

Dom snackar om väggklockans tider (Ulf Karlssons foto)...

Någon som kan reda ut detta med väggklockan, de olika tiderna de tar upp i programmet?

Vem är den korta svarthåriga (kolsvart hår) kvinnan vid ca 12 minuter i programmet? Matte säger följande vid 12.05 (klippet är 22 minuter):
Citat:
Plötsligt (vid bild nr 7) finns en kvinna som är nästan precis samma höjd som Ingrid Klering och Lisbeth Palme, har svart hår, men sen så är ansiktet..., ser väldigt konstigt ut det där ansiktet, det är...
Matte vidare, lite senare, till Otto:
Citat:
Här ska alltså en professionell fotograf [Ulf Karlsson] gå runt med både en kamera och en armbandsklocka som går, vadå, 38 till 45 minuter fel. Vad tycker du, tycker du att det verkar rimligt?
Citera
2022-04-01, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Axberger refererar också till sitt möte med f.d. FBI-profileraren Ressler i Florida på 90-talet. Denne utesluter, liksom FBI, en professionell GM av flera skäl:

• Valet av vapen, inklusive ammunition. En magnumrevolver med sex tums pipa låg helt utanför ramarna för vad en organiserad grupp skulle använda.
• Skottets placering. En professionell gärningsman skulle ha placerat skottet i offrets bakhuvud. Tillsammans med en ändamålsenlig ammunition hade detta varit det enklaste och effektivaste sättet om syftet var att döda statsministern. Ett skott i den region som gärningsmannen valde är effektivt men träffytan är relativt liten och det är lätt att missa. En professionell gärningsman skulle inte ha chansat på det.
• Hustrun lämnades vid liv. En professionell gärningsman skulle ha dödat henne, särskilt efter att hon iakttagit honom. Det hade varit lätt att skjuta henne i huvudet när hon satt bredvid sin man. Han påpekade att om man skulle anta att skottet mot statsministern var perfekt, måste det skott som avlossades mot hustrun betraktas som vårdslöst, vilket vore motsägelsefullt. Han uppfattade det faktiska beteendet som typiskt oorganiserat.
• Platsen. Det fanns så mycket folk och bilar omkring. Det var enligt Ressler uteslutet att en professionell gärningsman skulle ha valt att agera under de förutsättningarna. Flyktvägen var bara till synes idealisk, i själva verket var den mycket riskabel; gärningsmannen hade kunnat springa rakt in i någon. Att han kom undan berodde inte på skicklighet (”no skill involved”).

Den andra punkten har jag tidigare varit inne på flera gånger. Att ett skott mitt i ryggen skulle varit optimalt är enligt mig en märklig efterhandskonstruktion från ett känt utfall. Skottet kunde lika gärna gått 5 cm till höger och då hade OP mycket väl kunnat vara i livet än idag. Dubbelskott med en 22:a i bakhuvudet däremot...

MP är kanske ett ännu säkrare tecken på att det inte var ett ”mordkommando” i aktion. Varför i hela friden skulle man ta en slumpvis plats inom en radie på flera kvarter från biografen, när MOP helt säkert skulle återvända till en exakt plats: bostaden. Man hade kunnat förbereda flykten därifrån i minsta detalj, bilar, tåg, tunnelbana.

Jag håller med. Jag, och andra, har framfört det ett antal gånger. Intressant att en Axberger pratat med en sådan som Ressler. Just de här punkterna har alltid varit orsaken till att jag inte kunnat se någon stor internationell aktion från t ex någon underrättelsetjänsts sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in