Citat:
Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?
Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!
Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.
Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.
Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!
Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.
Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..
Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.
Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?
Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!
Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.
Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.
Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!
Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.
Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..
Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.
Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?
Du har känslomässigt bitit dig fast i en känd problembil. Det är bara att beklaga.
Efter motorn är bytt kommer du helt säkert åka på rasat batteri eller liknande och när det sker kommer du ångra dig djupt.
Du kommer få skruva på en gammal dyr sliten Renault bara för att "det känns rätt".
Byt bil punktum. Du ska ha en hybrid som du kan ladda upp när det passar för det.