2022-03-31, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!

Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..

Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?

Du har känslomässigt bitit dig fast i en känd problembil. Det är bara att beklaga.

Efter motorn är bytt kommer du helt säkert åka på rasat batteri eller liknande och när det sker kommer du ångra dig djupt.

Du kommer få skruva på en gammal dyr sliten Renault bara för att "det känns rätt".

Byt bil punktum. Du ska ha en hybrid som du kan ladda upp när det passar för det.
Citera
2022-03-31, 18:40
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.

Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Jag får bytt följande:
- ny motor
- ny olja i växellådan.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Varför skulle din nya motor klara 30.000 när den gamla bara klarade 20.000?
Edit: din första motor klarade tio, liksom din andra, men den tredje är bättre?

Och vad är det för skitkvalitet att inte bara behövs byta batteri, växellåda och diverse annat, men t.o.m. motor efter futtiga 20.000?
Jag skulle inte investera en cent till i din lemon, och aldrig mer köpa Renault.
Citera
Medlem
Citat:

Jag får bytt följande:
- ny motor
- ny olja i växellådan.

Facit:

Diskutera.
52 tusen för att få 10 tusen mil till?
Aldrig i livet..desutom är det så mycket som gått sönder på dom milen så det lär inte stoppa på 52 tusen för 10 tusen mil till..
Hade sålt bilen medans du får något för den och köpt en bättre..
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Herregud din Renault måste vara FBs mest omtalade bil. Dina trådar har gett mig många skratt och funderingar om jag någonsin vill ha med en elbil att göra. Laga bilen och gör dig av med den för gudsskull.

Det kostar 52.000 kr att laga bilen.
Det kostar 300.000 kr att byta bil.

Jag tjänar alltså 250.000 kr på att byta motorn på min ZOE istället för att köpa en ny bil.

Bilen är ju fin annars, perfekt skick.

250.000 kronor kan jag göra andra roligare saker för, jag känner inget behov av att byta bil nu, bilen har förvisso rullat en del, men det är 20.000 motorvägsmil, och jag är den ende ägaren, och bilen är extremt välvårdad.
Det är dessutom en årsmodell 2018, dvs 3½ år gammal, så det är en ganska ny bil också.
Citera
2022-03-31, 18:43
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:

Jag tjänar alltså 250.000 kr på att byta motorn på min ZOE istället för att köpa en ny bil.

250.000 kronor kan jag göra andra roligare saker för, jag känner inget behov av att byta bil nu, bilen har förvisso rullat en del, men det är 20.000 motorvägsmil, och jag är den ende ägaren, och bilen är extremt välvårdad.
Det är dessutom en årsmodell 2018, dvs 3½ år gammal, så det är en ganska ny bil också.

Tjänar?
Du får alltså 250K att stoppa i fickan på att göra motorbytet?
Citera
2022-03-31, 18:44
Medlem
Citat:

Den jämförelsen haltar. Du tjänar inte 250000 på att behålla bilen efter reparation, den bil du köper ny nu har ett icke försumbart restvärde, det har inte din Zoe efter ytterligare 10000 mil.
Citera
2022-03-31, 18:45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Priset på den om ytterligare 10000 mil är inte fullt så intressant, men mer vad den går att sälja för i nuvarande skick (om den alls är säljbar), något lär ändå ges i inbyte för den.

Är haveriet nära förestående eller kan den förväntas rulla ett tag till?

Tja, det kvittar om jag får 40.000 eller 60.000 kr för den så som den står nu med kass motor, jag får ändå ge 300.000 kr i mellan på en ny elbil, typ ZOE/VW ID.3.

Ja, motorn tjuter väldigt högt, motorlagerna lär ge upp inom kort, då rasar motorn på plats, då blir det bärgning och skit, så därför vill jag inte köra med den nu, den står kvar på verkstaden just nu.
Jag får köra med Mercedesen dessa dagarna.
Citera
2022-03-31, 18:48
Medlem
yz44s avatar
Inte roligt att behöva reparera för mer än halva bilens värde.
Frågan är om någon alls vill köpa den med defekt motor, och för vilken summa.

Så egentligen har du inget alternativ när det gäller reparationen.

Personligen hade jag reparerat och sedan snabbt sålt den med tanke på alla problem den haft.
Citera
2022-03-31, 18:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför skulle din nya motor klara 30.000 när den gamla bara klarade 20.000?
Edit: din första motor klarade tio, liksom din andra, men den tredje är bättre?

Och vad är det för skitkvalitet att inte bara behövs byta batteri, växellåda och diverse annat, men t.o.m. motor efter futtiga 20.000?
Jag skulle inte investera en cent till i din lemon, och aldrig mer köpa Renault.

Jag skrev att jag räknar med att bilen kommer rulla till 30.000 mil utan större problem om jag investerar i en ny motor.
Bilen har rullat 20.000 mil nu, jag menar alltså att om jag byter motor nu så ska den hålla minst 10.000 mil dvs då har bilen rullat 30.000 mil.

Det blir tredje motorn, men jag har bara bytt motor en gång innan, och det var garanti så det kostade inget, detta är första motorn som jag själv får betala.
Citera
2022-03-31, 18:55
Medlem
Citat:
Tja, det kvittar om jag får 40.000 eller 60.000 kr för den så som den står nu med kass motor, jag får ändå ge 300.000 kr i mellan på en ny elbil, typ ZOE/VW ID.3.

Ja, motorn tjuter väldigt högt, motorlagerna lär ge upp inom kort, då rasar motorn på plats, då blir det bärgning och skit, så därför vill jag inte köra med den nu, den står kvar på verkstaden just nu.
Jag får köra med Mercedesen dessa dagarna.

BAB7 Du måste komma i insikt att din Zoe inte är i perfekt skick om den står på verkstad stup i kvarten och alla konstiga problem du har haft, visst den är säkert jätte fin och go att köra, men alla trådar du har gjort om den skriker röda flaggor. Precis som mikaels och itsaek säger, så finns inget som säger att något riktigt dyrt går sönder nästa månad eller till sommaren så du hamnnar på fattighuset.
Citera
2022-03-31, 18:57
Medlem
Citat:
Jag skrev att jag räknar med att bilen kommer rulla till 30.000 mil utan större problem om jag investerar i en ny motor.
Bilen har rullat 20.000 mil nu, jag menar alltså att om jag byter motor nu så ska den hålla minst 10.000 mil dvs då har bilen rullat 30.000 mil.

Det blir tredje motorn, men jag har bara bytt motor en gång innan, och det var garanti så det kostade inget, detta är första motorn som jag själv får betala.
Finns det verkligen växellåda på en Zoe? Var helt övertygad om att det är fast utväxling.
Citera
2022-03-31, 19:03
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Inte roligt att behöva reparera för mer än halva bilens värde.
Frågan är om någon alls vill köpa den med defekt motor, och för vilken summa.

Så egentligen har du inget alternativ när det gäller reparationen.

Personligen hade jag reparerat och sedan snabbt sålt den med tanke på alla problem den haft.

Men jag resonerar så här:
- när jag bytt motor och tillhörande grejor för 52.000 spänn, då har jag en "nästan ny bil" eftersom jag redan innan helrenoverat växellådan och bytt bromsar etc.

Bilen är då närmast "helrenoverad", dessutom är den extremt välvårdad.

Och den är bara 3½ år gammal, det är ju en nästan ny bil på det sättet!

Välutrustad är den också, den är precis så som jag vill ha den, den har den färgen jag vill, röd metallic, den har den inredingen jag vill ha - vit/svart inredning etc.

Bilen är trivsam och jag gillar att köra den, etc,,

Ska jag byta bort den, vill jg köpa en bil som jag verkligen vill ha, annars blir jag inte nöjd!
Det skulle då vara en VW ID.3 58 kWh, blå metallic.
Den kostar 435.000 kr.
Låt säga att jag får 75.000 kr för min ZOE.
- det är 360.000 kronor i mellanpris!
Det blir över 300.000 kronor mer än vad reparationen kostar..

Har jag lust till det?
- nja, inte ännu, kanske senare, jag tycker min ZOE har mer att ge, därför tycker jag gott jag kan behålla den och köra ytterligare 10.000 mil med den innan jag byter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in