2022-03-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jo men en modell hanterar bara de orsaker som är nödvändiga. Resten utelämnas.

Ok. Gener och miljö är just såna faktorer som utelämnas när man avgör om ett papper skrevs på frivilligt. Så, ja. Det stämmer ju. Det är en modell. Det flesta människor ser inte att det är det, och ser man inte det, samtidigt som man ska försöka förklara det, så lurar det magiska tänkandet.

Ja, det är ju en modell som sagt. Man tar med vissa saker och utesluter andra.
En handling som bedöms som frivillig blir inte mindre frivillig för att du tar med Big Bang i modellen.
Big bang har ingen betydelse där för bedömningen av kontraktets giltighet. Det som har betydelse är om någon tvingade dig att skriva på eller inte. Och ur såna sammanhang har begrepp som frivillig och ansvar uppstått. Genom meningsfulla sociala interaktioner.
I modellen för fri vilja är frihet från genernas och alla typer av miljöfaktorers påverkan nödvändiga. Utelämnar du dessa saker så har du en modell som beskriver någonting helt annat. Kalla du din modell för "frivillighet" om du vill, men fri vilja är det inte. Lika lite som en häst utan horn är en enhörning.
Citera
2022-03-30, 18:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
I modellen för fri vilja är frihet från genernas och alla typer av miljöfaktorers påverkan nödvändiga. Utelämnar du dessa saker så har du en modell som beskriver någonting helt annat.

Det är samma sak. Om jag utelämnar faktorer så är ju modellen fri från dem.
Så din andra mening säger emot den första. För utelämnar du det som krävs så har du ju uppfyllt kraven för modellen.
Citera
2022-03-30, 18:56
Medlem
Citat:
Det är samma sak. Om jag utelämnar faktorer så är ju modellen fri från dem.
Så din andra mening säger emot den första. För utelämnar du det som krävs så har du ju uppfyllt kraven för modellen.
Det är givetvis inte modellen som ska vara fri från dessa saker, utan det fenomen som modellen beskriver, d.v.s. fenomenet fri vilja.

Modellen av fri vilja måste inkludera att den fria viljan är fri från påverkan från gener och alla typer av miljöfaktorer. Annars är det inte en modell för fri vilja.
Citera
2022-03-30, 19:04
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Befelhavaren
Det finns överväldigande bevis på att fri vilja inte finns, mer specifikt ang. "libertarian free will". Det finns ogenomträngliga filosofiska argument och teoretiskt fysiska där varken determinism och/eller randomness kan ge någon av oss fri vilja (även om jag är skeptisk till verklig slump).
Dessutom har vetenskapen under fyra decennier med MRT/MRI och EEG, under hypnos m.m. konstaterat att hjärnan omedvetet bestämmer sig för handlingar innan de når medvetandet.
Handlingar utförs och därefter skapar hjärnan illusoriska upplevelser av att det var medvetandet som bestämde, igångsatte och styrde handlingarna.
De processer/tankar som uppstår och som vi har beror dessutom endast på hur Jorden och universum är och var - hur våra hjärnor på bl.a. molekylär nivå råkade vara - och på de input som når oss externt eller internt pga detta. Alla som förstår är överens.

Utan att gå in på detaljer om fri vilja så undrar jag vad jag gör för fel när jag förklarar för folk och när dom inte förstår. En del förstår och svarar men vad kan jag göra åt saken? Alla andra, vad är problemet...? Varför gör jag för fel och/eller vad är det för fel på dom som inte förstår eller inte tycker att saken är väsentlig eller relevant?
Civilisationer har funnits tusentals år och myten om fri vilja är den oöverträffat största bluff som någonsin existerat. Den är större än alla andra tillsammans. Varför bryr sig inte folk...? Varför förstår dom inte vad jag säger? Kan jag bli tydligare eller var någonstans ligger problemet?
Kanske de helt enkelt inte VILL förstå, vilket gör ditt argument felaktigt.
Citera
2022-03-30, 21:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är givetvis inte modellen som ska vara fri från dessa saker, utan det fenomen som modellen beskriver, d.v.s. fenomenet fri vilja.

Modellen av fri vilja måste inkludera att den fria viljan är fri från påverkan från gener och alla typer av miljöfaktorer. Annars är det inte en modell för fri vilja.

Utöver en modell som beskriver sociala interaktioner så finns inget "fenomen".
Citera
2022-03-30, 21:14
Medlem
Citat:
Utöver en modell som beskriver sociala interaktioner så finns inget "fenomen".
En modell som bara beskriver sociala interaktioner är inte en modell över fri vilja, eftersom fri vilja är någonting helt annat.
Citera
2022-03-30, 22:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
En modell som bara beskriver sociala interaktioner är inte en modell över fri vilja, eftersom fri vilja är någonting helt annat.
Halmdockor har iaf inte fri vilja!
Citera
2022-03-30, 22:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Det behövs inget annat. Det går att förstå inom ramen för determinism.
Men du verkar tro att man måste lägga till en magisk ingrediens någonstans.
Citera
2022-03-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Halmdockor har iaf inte fri vilja!
Det stämmer. Varken Flammarions halmdockor eller någonting annat har fri vilja. Då fri vilja bevisligen inte existerar.
Citat:
Det behövs inget annat. Det går att förstå inom ramen för determinism.
Men du verkar tro att man måste lägga till en magisk ingrediens någonstans.
Det går att förstå en häst inom ramen för zoologi, men ska den bli en enhörning så måste man lägga till ett horn.
Det går att förstå viljan inom ramen för determinism, men ska det bli en fri vilja så måste man lägga till en egenskap som trotsar determinismen, t.ex. magi.
Citera
2022-03-31, 09:43
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det går att förstå viljan inom ramen för determinism, men ska det bli en fri vilja så måste man lägga till en egenskap som trotsar determinismen, t.ex. magi.

Enligt en gammal och envis missuppfattning som grundar sig i människans oförmåga att förstå sina egna handlingar.
Citera
2022-03-31, 09:57
Bannlyst
TS frågeställning måste vara tidernas bästa exempel på Moment22
Citera
2022-03-31, 16:32
Medlem
Citat:
Enligt en gammal och envis missuppfattning som grundar sig i människans oförmåga att förstå sina egna handlingar.
Precis som den gamla och envisa missuppfattningen att hästen måste ha ett horn för att kunna kallas enhörning grundar sig i människans oförmåga att förstå att ett sådant djur inte existerar.

Eftersom det som folk vanligtvis menar med fri vilja inte existerar så måste det vara den typ av vilja som finns som är en fri vilja. Eftersom det som folk vanligtvis menar med enhörning inte finns så måste det vara den typ av häst som finns som är en enhörning.
Din logik i ett nötskal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in