2022-03-29, 17:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det är i det "meningslösa" sammanhanget ordet har sin mening.
Ja om syftet är att tömma ordet på mening. Vilket ju är ditt syfte. Inte alla andras.
Du kan ju inte definiera om ett ord för att det ska passa dina syften.
Citera
2022-03-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja om syftet är att tömma ordet på mening. Vilket ju är ditt syfte. Inte alla andras.
Du kan ju inte definiera om ett ord för att det ska passa dina syften.
Det är inte alls mitt syfte, lika lite som det är mitt syfte att tömma ordet enhörning på mening när jag konstaterar att enhörningar inte existerar.

Jag definierar inte om något ord. Det är du som definierar om fri vilja för att det ska passa dina syften.
Antingen accepterar man att enhörningar inte finns, eller så börjar man kalla hästen eller noshörningen för enhörning. Jag har valt det första alternativet, du har valt det andra.
Citera
2022-03-29, 17:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är inte alls mitt syfte, lika lite som det är mitt syfte att tömma ordet enhörning på mening när jag konstaterar att enhörningar inte existerar.

Jag definierar inte om något ord. Det är du som definierar om fri vilja för att det ska passa dina syften.
Antingen accepterar man att enhörningar inte finns, eller så börjar man kalla hästen eller noshörningen för enhörning. Jag har valt det första alternativet, du har valt det andra.

Häst är det ju om man kan använda det till något. Inte enhörning.
Citera
2022-03-29, 18:50
Medlem
Citat:
Häst är det ju om man kan använda det till något. Inte enhörning.
Ofri vilja är det om man kan använda det till något. Inte fri vilja.
Citera
2022-03-29, 19:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ofri vilja är det om man kan använda det till något. Inte fri vilja.

"Frivillig handling" sa du nyss att man kan använda. För det kan man. Det är ju när ingen tvingar en.

Medan "ofri vilja" är något du hittar på. Ingen använder det.
Citera
2022-03-29, 19:13
Medlem
Citat:
"Frivillig handling" sa du nyss att man kan använda. För det kan man. Det är ju när ingen tvingar en.

Medan "ofri vilja" är något du hittar på. Ingen använder det.
"Frivillig handling" i den betydelsen är något helt annat än fri vilja.

Kalla det bara "vilja" då. Det är att använda ordet "fri" framför som gör det oanvändbart.
Citera
2022-03-29, 19:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
"Frivillig handling" i den betydelsen är något helt annat än fri vilja.

Kalla det bara "vilja" då. Det är att använda ordet "fri" framför som gör det oanvändbart.

Men "fri" betyder ju fri från tvång och liknande. Alltså fri från annan agens.
Det är vi ju överens om.
Citera
2022-03-29, 19:56
Medlem
Citat:
Men "fri" betyder ju fri från tvång och liknande. Alltså fri från annan agens.
Det är vi ju överens om.
Tvång från annan agens är bara en typ av flera olika typer av tvång. Den fria viljan är per definition även fri från genernas och övriga miljöfaktorers tvång. När du ignorerar de andra typerna av tvång och säger att det räcker att vara fri från annan agens så ignorerar du hornet och säger att det räcker med att enhörningen har en hästkropp.
Citera
2022-03-29, 20:08
Medlem
Vad händer i hjärnan till exempel vid beslutångest? Då kan ju inte hjärnan ha ”bestämt” sig innan det når medvetandet eller tänker jag fel? Ibland kan man ju fundera på ett beslut hur länge som helst? Vill inte ifrågasätta utan bara nyfikenhet
Citera
2022-03-29, 23:41
Medlem
Det du inte förstår är att saker ser olika ut från olika perspektiv.
Citera
2022-03-30, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soifa
Vad händer i hjärnan till exempel vid beslutångest? Då kan ju inte hjärnan ha ”bestämt” sig innan det når medvetandet eller tänker jag fel? Ibland kan man ju fundera på ett beslut hur länge som helst? Vill inte ifrågasätta utan bara nyfikenhet
Att vänta med att fatta ett beslut är också ett beslut.
Citera
2022-03-30, 10:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Tvång från annan agens är bara en typ av flera olika typer av tvång.

Jo men en modell hanterar bara de orsaker som är nödvändiga. Resten utelämnas.

Citat:
Den fria viljan är per definition även fri från genernas och övriga miljöfaktorers tvång.

Ok. Gener och miljö är just såna faktorer som utelämnas när man avgör om ett papper skrevs på frivilligt. Så, ja. Det stämmer ju. Det är en modell. Det flesta människor ser inte att det är det, och ser man inte det, samtidigt som man ska försöka förklara det, så lurar det magiska tänkandet.

Citat:
När du ignorerar de andra typerna av tvång och säger att det räcker att vara fri från annan agens så ignorerar du hornet och säger att det räcker med att enhörningen har en hästkropp.

Ja, det är ju en modell som sagt. Man tar med vissa saker och utesluter andra.
En handling som bedöms som frivillig blir inte mindre frivillig för att du tar med Big Bang i modellen.
Big bang har ingen betydelse där för bedömningen av kontraktets giltighet. Det som har betydelse är om någon tvingade dig att skriva på eller inte. Och ur såna sammanhang har begrepp som frivillig och ansvar uppstått. Genom meningsfulla sociala interaktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in