2022-03-31, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://fred.stlouisfed.org/series/CSUSHPINSA
Shiller går förvissa bara fram till Januari. Men men fram till dess ser prisökningen inte ut att vilja svikta. (Någon som vet varför det fick extra fart första halvåret 2021? Var det lättnad över att Trump försvann).

Och detta är väl något att begrunda för de som pratar om hur priserna skall dyka vid stigande räntor.
FED drog upp räntan till ca 2.25% (var det väl) 2019. Jag ser dock inget bostadsras då. Inte nu heller.

Problemet i ditt fall är att när det raset du hoppas på kommer så är du arbetslös, din portfölj värdelös och det sista du då tänker på är en lägenhet i Miami beach.
För du kan väl inse att om du är intakt så är priserna intakta?

De flesta av er bär på någon bisarr föreställning om att ni skall vara oberörda, men världen omkring er skall krasch ned i djup misär. Någonstans borde det väl finnas en gnagande tanke på att det inte blir riktigt så.

Vi får se. Priserna har gått spikrakt uppåt där jag bor i minst ett par år nu, nästan löjligt mycket. Men det är först nu sista veckorna när räntan på bolån plötsligt steg från 2.75% för något halvår sedan till 4.75% nu som jag helt plötsligt ser en mängd prissänkningar.

Folk kanske inte är så sugna att betala 120k sek i månaden för kåken jag nämnde. Trots sjöutsikt.

Men även efter sänkningarna så är priserna de begär definitivt högre än för ett år sedan. Så vi får se vad som händer. Men det är definitivt tecken på ett trendbrott tycker jag.
2022-03-31, 06:01
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Man köper något, utan avsikt att nyttja, men med avsikten att kunna sälja med en vinst som är större än transaktionskostnad och kostnad för innehav.

Jo, därför att man har ändå en bostad för att bo i.
Att köpa en extra bostad som står tom blir dock spekulation om uppsåtet är enligt ovan.

Det är kanske din personliga definition, men inget som är allmänt vedertaget eller enligt någon ordbok tyvärr.

Egentligen går det inte att strikt bestämma om någon transaktion är spekulativ eller inte, men jag hävdar att en betydande del av bostadsaffärerna är spekulativa på så vis att de inte skulle genomföras på dagens nivåer om köparen endast var intresserad av bruksvärdet (att få någonstans att bo de närmaste 30 åren).
2022-03-31, 06:22
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Mycket psykologi inblandat. Vid 2% börjar räntan bli en kostnad igen och upp över 3% rentav kännbar. Vid 4% börjar det gå utför och med 5% ser vi kraftiga nedgångar både i pris och volym då få vill köpa dyrt och många å andra sidan sitter med negativ equity.

Det är mest oro för ökade räntor som kommer stoppa upp prisuppgången. Egentligen är inte 3% ränta med 30% avdrag något särskilt farligt ens på 10M i lån.

Vad menar du med att räntan blir en kostnad vid 2%? Är den inte en kostnad idag?
2022-03-31, 06:37
Medlem
Äntligen räntan påväg upp
Skönt ha sålt och ha likvida medel på kontot skattat å klart ❤️
Dyr mat
Dyr bränsle
Nu börjar det komma mer o mer ”acceptpris ” på bostadsrätter i Sthlm

Sök på ”acceptpris ” i ex city då ser ni varje vecka hur det desperat ökar ❤️🚀❤️🚀
Raketen planar ut
Hoppas mäklares huvud rasar
Senast i helgen försökte en blattemäklare tugga i mig att 70par på en husvisning och absolut ingen nedgång 😂😂😂😂😂

Nu är det 2- 3personer som budar på lägenheter och inte 7st längre.
2022-03-31, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Vid vilken räntenivå bedömer ni nationalekonomer att prisuppgången på bostäder skulle stanna av?

1,5 nu börjar de bostadsrätter med tomträtt och dyra kvm/priser över 8500kr få problem och större renoveringar på G som stambyten. Gäller kolla föreningens ekonomiska och inte lyssna på mäklarna som ENBART förmedlar lägenheten och inte ansvarar 😂😂😂
Mäklarna vill enbart ha pröjs sen skiter de i resten….
2-4
Och 5 helt stanna av
2022-03-31, 07:51
Medlem
Citat:
Hm, jag räknade efter. bensinpriset är 4 kr högre än tidigare. tar jag bilen till jobbet kostar det ca 5 kr mer per dag. 10 dar per månad ger 50 kr i månaden. Märks inte ens.

Ang el drar det 1000 W på sommaren och 2000W på vintern.
1 kr mer per kWh ger 720 kr mer på vinterhalvåret. Bodde jag i lägenhet skulle det gå 1000 W då också på sommaren rimligen. Går en del AC på sommaren.

Ja, jag har ett större hus. Men 720 kr mer är ganska långt från 10-20 k.
Har dina bekanta möjligen något stort sekelskiftshus med enkelglas och utan isolering kanske. Och med direktverkande el. Finns ju konsekvenser med gammal sunk från förr.
Det är dock inte normen.
De flesta skaffade bergvärme för 20 år sedan.

Nej de flesta skaffade INTE bergvärme. Det är INTE normem. Hjälper närstående att titta på hus i Stockholm och skulle säga att drygt 1 av 10 har bergvärme och då har jag kollat på 100-tals hus. Husbuppemot 200kvm har väldigt ofta driftskostnader upp emot 70-100k och det är delvis mätt INNAN de ökade energikostnaderna. Skulle säga att fler än 1/3 av alla hus fortfarande har direktverkande el.

AC behöver inte gå speciellt ofta alls i Sverige om man har balkong och vädrar. Kör min AC kanske någon vecka per år när det blir över 25 grader i Sverige. Dessutom är man ofta bortrest till sommarhus etc på sommaren. Jag har förvisso ett bra elavtal men lade runt 1500 för elen i December för min stora våning medan mina bekanta i större hus lade 10-20k och det inkluderar boende i hus byggda efter 2010.

Uppemot 40% av Sveriges bilpark är dieslar. För ett par år sen kostade dieseln 15-16 kr. Numera +25 kr. Bor du i Typ Tyresö och kör 3 mil till jobbet (samt står stilla i bilköer i 30-40 min respektive riktning) drar du utan problem 10 liter per dag till jobbet. Det är 100 kr extra per dag eller 2000 i månaden och då räknar jag inte helgkörning, barnens aktiviteter etc.
2022-03-31, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vi får se. Priserna har gått spikrakt uppåt där jag bor i minst ett par år nu, nästan löjligt mycket. Men det är först nu sista veckorna när räntan på bolån plötsligt steg från 2.75% för något halvår sedan till 4.75% nu som jag helt plötsligt ser en mängd prissänkningar.

Folk kanske inte är så sugna att betala 120k sek i månaden för kåken jag nämnde. Trots sjöutsikt.

Men även efter sänkningarna så är priserna de begär definitivt högre än för ett år sedan. Så vi får se vad som händer. Men det är definitivt tecken på ett trendbrott tycker jag.

Det jag ser på hus är att man numera lägger utgångspriserna väldigt nära förväntat slutpriser. Det är ett tydligt tecken på att marknaden stannar av.
2022-03-31, 10:13
Medlem
SocialtKontrakts avatar
https://omni.se/a/g6ePO9

Citat:
Danske Banks boprisindikator pekar på att priserna på bostadsrätter i Stockholms kommun steg med 1,3 procent i mars. Säsongsrensat motsvarar det en uppgång om 1,0 procent, skriver Direkt.
Bankens chefsekonom säger att Stockholms bostadsmarknad ”fortsätter att trotsa tyngdlagen” trots skakig börs, fallande reallöner och ökande inflation.

Tjurfälla eller är bostadsmarknaden såhär stark? Danske tror att räntorna betyder mindre än övrig makro.

Citat:
Sammantaget är vår bedömning att drivkrafter som fortsatt låga räntekostnader som andel av den disponibla inkomsten och att återhämtningen på arbetsmarknaden gradvis lär förbättras framöver kommer väga tyngre, skriver de.

Danske Bank väntar sig därför att bostadspriserna fortsätter stiga, om än i en långsammare takt, med 5 procent i år och 2 procent under 2023.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-03-31 kl. 10:34.
2022-03-31, 10:36
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det jag ser på hus är att man numera lägger utgångspriserna väldigt nära förväntat slutpriser. Det är ett tydligt tecken på att marknaden stannar av.

Ja det är min erfarenhet också såhär långt. Man försöker inte få igång budgivningar utan sätter ett högt utgångspris och väntar.

Men på det hela kanske det inte innebär en nedgång trots allt av mitt inlägg ovan att döma.
2022-03-31, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja det är min erfarenhet också såhär långt. Man försöker inte få igång budgivningar utan sätter ett högt utgångspris och väntar.

Men på det hela kanske det inte innebär en nedgång trots allt av mitt inlägg ovan att döma.

Nej inte nödvändigtvis men man tror inte längre på galna budgviningar. Massor av hus får bud under utgångspris nu
2022-03-31, 12:22
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
https://omni.se/a/g6ePO9

Tjurfälla eller är bostadsmarknaden såhär stark? Danske tror att räntorna betyder mindre än övrig makro.

Det finns en betydande tröghet i marknaden.

Många som köper nu gör nog det på kalkyler de har gjort innan krisen började. Sedan är marknadspsykologin sådan att priserna kommer att fortsätta upp tills dess fundamenta gör att de inte kan stiga längre. Det har blivit en absolut sanning att svenska bostadspriser aldrig kan gå ner oavsett vad som händer med ekonomin i övrigt. Svenska bopriser är för majoriteten en helt fristående ekonomi utan kommunicerande kärl med den övriga ekonomin. Så, taket sätts i princip av hur mycket folk kan låna. Så länge folk har möjlighet att efterfråga bostäder kommer de att göra det, det oavsett prisnivån.

Än så länge har inte inflationen slagit igenom i ekonomin fullt ut. Det har knappt gått några månader. Folk har inte hunnit ändra sina konsumtionsmönster än. Och företagen tror att de bara kommer att kunna höja sina priser och därmed lösa problemet. Men det som kommer hända, när priserna fortsätter att stiga, är att folk börjar konsumera mindre. Det kommer minska den ekonomiska aktiviteten. Även om det skulle bli fred imorgon kommer effekterna pågå länge, länge.

Jag tror att påverkan kan dröja tills dess att de rörliga boräntorna börja klättra uppåt. Man skulle tro att människor tar framtiden i beaktande när de gör en så viktig affär som ett bostadsköp. Men så verkar det inte vara.
2022-03-31, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det finns en betydande tröghet i marknaden.

Många som köper nu gör nog det på kalkyler de har gjort innan krisen började. Sedan är marknadspsykologin sådan att priserna kommer att fortsätta upp tills dess fundamenta gör att de inte kan stiga längre. Det har blivit en absolut sanning att svenska bostadspriser aldrig kan gå ner oavsett vad som händer med ekonomin i övrigt. Svenska bopriser är för majoriteten en helt fristående ekonomi utan kommunicerande kärl med den övriga ekonomin. Så, taket sätts i princip av hur mycket folk kan låna. Så länge folk har möjlighet att efterfråga bostäder kommer de att göra det, det oavsett prisnivån.

Än så länge har inte inflationen slagit igenom i ekonomin fullt ut. Det har knappt gått några månader. Folk har inte hunnit ändra sina konsumtionsmönster än. Och företagen tror att de bara kommer att kunna höja sina priser och därmed lösa problemet. Men det som kommer hända, när priserna fortsätter att stiga, är att folk börjar konsumera mindre. Det kommer minska den ekonomiska aktiviteten. Även om det skulle bli fred imorgon kommer effekterna pågå länge, länge.

Jag tror att påverkan kan dröja tills dess att de rörliga boräntorna börja klättra uppåt. Man skulle tro att människor tar framtiden i beaktande när de gör en så viktig affär som ett bostadsköp. Men så verkar det inte vara.

Verkligen inte. Folk flyttade till villor I obygden en masse enbart pga corona.

Hörde på nyheterna i morse om hur enormt många hundar som nu med borttagna restriktioner får sitta hemma mer än 8 timmar i sträck själva. Detta pga alla idioter som skaffade hund under lock down och nu inte kan ta hand om dem..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in