2021-09-04, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man kan hoppa 24hmeals o Realturmat ofta.

Kör Knorr spagetteria t.ex.

Nido torrmjök.

I med vatten och vispa sedan i torrmjölken.
Sedan i med Spaggeterian och koka upp lungt så det inte bränner vid p.g.a mjölken

Man måste lösa upp mjölkpulvret innan så det inte skär sig , speciellt med tomaträtter.

Så slipper ni pynta 80 spänn rätten

Smör är bra vid hög energiförbrukning.

En matsked eller två per måltid

Kan förvaras uppåt 20 grader veckor om
hygienen sköts

Varför inte skippa smöret och köra olivolja istället?
Citera
2021-09-04, 12:29
Medlem
448s avatar
Smör ger la bättre smak
Citera
2021-09-05, 11:24
Medlem
448s avatar
En annan god variant mat är baserad på Blå bands soppor som ger uppåt en liter.

Finns Västkustsoppa,Räksoppa och svampsoppa.

Dessa tillagas med rejält med mjölk samt en smörklick.

Sedan tillsätter man Uncle bens snabbris 3 minuters.

Vips god måltid för 20 istället för 89:90 från Drytech

Dom blir bra med potatis också , sommartid om köket står nere i en grop vindskyddat går det nästan ingen gas alls att koka.

Man kan även tillaga dom med kanske hälften vatten så det blir en tjock sås.

Funkar då bra med potatismos naturligtvis tillagad med massa mjölpulver o smör

Varma koppens liknande smaker kan man använda om man vill ha mindre portioner.

En varmakoppen räksoppa med 50% mer vatten,2matskedar mjölkpulver och 2 matskedar snabbris ger ett scysst mellanmål för noll kostnad
Citera
2021-11-24, 01:18
Medlem
Godaste maten gör man själv.

Spaghetti och köttfärssås med lågt fettinnehåll sen torka det i en svamp/mat tork eller i ugnen.

När det är ordentligt torrt (24-36h) så lägger du det i en ziplock påse och förvarar i frysen.

Tar lite plats, väger inte mkt. Låt ligga i varmt vatten i 15-20min och så har du en god och billig maträtt
Citera
2022-01-07, 06:24
Medlem
448s avatar
Provade göra rätten Macaroni and cheese med ostbågar.

Går ju att hitta på Usa hyllan i butikerna men fjuniga portioner för en 45kg kontoristbrud o högt pris

Gjorde en 2000kcal portion lämplig för vinterbruk när man kan behöva 6000-8000kcal per dygn.

Knippe spaggeti mellan tummen o pekfingret cirkel

Kokade 8 minuter hälllde ut vattnet.

Ersatte med verklig starkmjölk , Nidopulvetbaserat 10 matskedar 4dl vatten

I med 50 gram smör

Nu får man köra vidare långsamt o helst teflonkök så inte mjölken bränner vid

Ostbågarna 200gram var överhällda i en fryspåse o sen komprimerat läs mosat.

I med dom

Sen får man slöputtra o röra om i 5 minuter o smälta ned ostbågarna

Rätten trivs mycket välsaltad.

I terränglådan är spaggetin ersatt med snabbmakaroner för mindre bränsleåtgång

Blir en manlig portion på 2000kcal men räcket till två någorlunda
Citera
2022-02-17, 23:17
Medlem
Peter77s avatar
Tjenar,

Vill tipsa om ett snacks jag "uppfann" inför förra vandringen längs skåneleden.

Jordnötter och russin. Blanda ihop det och kör ner i en påse. Sältan och sötman är så jäkla fint tillsammans.
Perfekt att ta några nävar när man sätter sig ner och pausar.

Kroppen får tillbaka lite salt och man får välbehövlig energi och fett från nötterna och russinen.

För att få en bra ratio brukar jag blanda 1kg salta jordnötter (ta billigast möjliga, ICA basic funkar) med 500gr russin.

Kan varmt rekommenderas.
Samt ett eller ett par rör Resorb är gött att ha med också.

Brorsan som jag vandrade skåneleden med älskade nötblandningen.

Resorben är bra om man gått långt och svettats mycket. Kanske inte det TS skulle göra men ändå bra att ha med. Har väldigt lätt att få krampdrag själv om man förlorat mkt salt. Ta en resorb så börjar man må bättre inom minuter.

Vore skoj med en update hur det gick

Sen undrar jag lite hur TS från början hade tänkt lösa 1-2 månaders matförråd med kylväska och fan och hans moster till fots plus sovgrejer + tält OCH kamin, koppla en husvagn bak i byxorna och dra efter sig eller?

Skämt åsido. Ska man vara ute så länge får man nog kunna ta sig ut med bil och proviantera med jämna mellanrum.

Bästa är alltid att ge sig ut på en provrunda på ett par dagar först.

Man lär sig vad man behöver och vad man kan lämna hemma, samt hur mycket plats saker tar och vad det väger.

En sak till: Glöm ALDRIG förbandslåda. I bästa fall ligger den bara där men om olyckan är framme kan det rädda livet.

Det är när man är trött, hungrig och frusen som man gör misstag och olyckor kan ske.
Senast redigerad av Peter77 2022-02-17 kl. 23:24.
Citera
2022-03-31, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Tjenar,

Vill tipsa om ett snacks jag "uppfann" inför förra vandringen längs skåneleden.

Jordnötter och russin. Blanda ihop det och kör ner i en påse. Sältan och sötman är så jäkla fint tillsammans.
Perfekt att ta några nävar när man sätter sig ner och pausar.

Kroppen får tillbaka lite salt och man får välbehövlig energi och fett från nötterna och russinen.

För att få en bra ratio brukar jag blanda 1kg salta jordnötter (ta billigast möjliga, ICA basic funkar) med 500gr russin.

Kallas jägarsnus. Kan även Blanda i choklad och/eller olika typer av bär
Citera
2022-05-23, 16:01
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenkTheTank
Kallas jägarsnus. Kan även Blanda i choklad och/eller olika typer av bär

Det hade jag faktiskt ingen aning om
Jag bara testade det ihop en dag och tyckte det var riktigt gott, och att det med tanke på energiinnehållet borde fungera bra på vandring.
Citera
2022-05-23, 16:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Har du en låg budget?
Annars kan jag verkligen rekommendera frystorkade Real Turmat.
Väger inget, fylls på med varmt vatten, smakar oväntat bra!
Mycket mindre att bära, men det kostar förstås en slant.

Håller helt med👍
Ute i naturen är de kanon, äter man dem hemma så är de inte fullt lika goda. Har nog något med miljön att göra.

Enkla att tillaga och goda att äta. Finns många andra märken som är jämförbara i smak också. Köpes i större sportaffärer eller vildmarksbutiker.
Citera
2022-05-23, 17:52
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller helt med👍
Ute i naturen är de kanon, äter man dem hemma så är de inte fullt lika goda. Har nog något med miljön att göra.

Enkla att tillaga och goda att äta. Finns många andra märken som är jämförbara i smak också. Köpes i större sportaffärer eller vildmarksbutiker.

Våtkonserver från 24Hmeals är lite billigare , Real är bra men 90 spänn för 500kcal

Man får ganska häftiga matkostnader per dygn om man behöver 5000kcal och kanske måste ta 3000 från Real
Citera
2022-05-23, 19:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Våtkonserver från 24Hmeals är lite billigare , Real är bra men 90 spänn för 500kcal

Man får ganska häftiga matkostnader per dygn om man behöver 5000kcal och kanske måste ta 3000 från Real

Det är absolut inte billigt men hade du åkt utomlands och käkat tre mål mat på restaurang så hade det säkerligen varit dyrare.
Skaffar man sig en bra tork hemma så går det att göra frystorkat själv till en tiondel av kostnaden.
Finns massor av recept att hitta på nätet om man är sugen.
Citera
2022-05-23, 19:06
Medlem
448s avatar
Knorrs snackpottar chicken curry , ta 2-3 st och vakuumpacka med 4-8 matskedar Nido pulvermjölk.

I fält så kokar du bara upp det med rätt mängd vatten och en Nobles kycklingskonserv(tonfisksize) i solrosolja

Då hamnar man 50lapp o får rejält me kcal o inge knatteportion

Ibland kan man hitta snackpottar för 7-10kr styck , köpt 120 styck från grossist för det priset o fick jävligt billig frystorkad mat.

Dom har gått ut 2018 men är hur bra som helst fortfarande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in