2021-08-24, 13:37
Medlem
Domass avatar
Hallå eller!

Jag tänkte dra o tälta i höst under någon månad eller
två och tänkte en del på vilka konserver man kan ha
med sig ut.

Jag tänkte även på om det finns något sätt man kan kombinera olika konserver med pasta o dylikt för att göra så goda måltider som möjligt.

Jag är inte så mycket för soppor, även gulasch, och tänkte att det måste ju finnas några slags konserver i detta fantastiska land som erbjuder annat än bullens pilsnerkorv o findus soppor.

Jag vill alltså ha tips på så energi o proteinrik mat som möjligt som man inte behöver något kylskåp till!

Men om det skulle bli så, kan man förvara viss mat i typ en liten jordkällare i sånnafall, som man gräver själv.

(Förutsatt att man inte behöver gräva till Kina då för att det ska hålla kylan. Dock är det på hösten.)

Så ge mig nu era bästa tips på Sveriges eller andra länder runt omkring Sverige och dess konserver!

Tack!!
Citera
2021-08-24, 13:43
Bannlyst
du kokar ris , när det nästan är klart så häller du i en burk österikisk gulaschsoppa , klart

tonfisk i olja
vitabönor
majs
saltabiten
tulip skinka på burk
makrill i tomatsås
ravioli
köttfärssås på burk

glöm för fan inte kryddor olja och salt
mat utan smakar skit
Citera
2021-08-24, 13:55
Medlem
xposures avatar
Har du en låg budget?
Annars kan jag verkligen rekommendera frystorkade Real Turmat.
Väger inget, fylls på med varmt vatten, smakar oväntat bra!
Mycket mindre att bära, men det kostar förstås en slant.
Citera
2021-08-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Hallå eller!

Jag tänkte dra o tälta i höst under någon månad eller
två och tänkte en del på vilka konserver man kan ha
med sig ut.

Jag tänkte även på om det finns något sätt man kan kombinera olika konserver med pasta o dylikt för att göra så goda måltider som möjligt.

Jag är inte så mycket för soppor, även gulasch, och tänkte att det måste ju finnas några slags konserver i detta fantastiska land som erbjuder annat än bullens pilsnerkorv o findus soppor.

Jag vill alltså ha tips på så energi o proteinrik mat som möjligt som man inte behöver något kylskåp till!

Men om det skulle bli så, kan man förvara viss mat i typ en liten jordkällare i sånnafall, som man gräver själv.

(Förutsatt att man inte behöver gräva till Kina då för att det ska hålla kylan. Dock är det på hösten.)

Så ge mig nu era bästa tips på Sveriges eller andra länder runt omkring Sverige och dess konserver!

Tack!!

Undvik mat du får halkass mage av, tex för mkt ärtsoppa osv. Satsa på mat som ger en balanserat mage. Det är lätt att missa det när man jagar protein osv men om du måste gå o skita med ränneskita i skogen så är det ganska värdelöst och så förlorar du för mkt näring i samma veva
Lycka till på trippen, blev riktigt sugen när jag läste det, vart ett bra tag sedan nu
Citera
2021-08-24, 14:12
Medlem
IcyHearts avatar
Köttsoppa på burk är ju galet gott när det är lite småkyligt ute! Värma upp och sen äta med en limpmacka att doppa i, med lite ost på och mjölk till att dricka. Det sistnämnda är ju färskvaror iofs.

Koka pasta i ett sånt litet campingkök och sen slänga i lite burk-pesto funkar väl bra med.
Citera
2021-08-24, 14:15
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
du kokar ris , när det nästan är klart så häller du i en burk österikisk gulaschsoppa , klart

tonfisk i olja
vitabönor
majs
saltabiten
tulip skinka på burk
makrill i tomatsås
ravioli
köttfärssås på burk

glöm för fan inte kryddor olja och salt
mat utan smakar skit

Tack, mkt bra tips. Makrill o tomatsås slog mig med. Har inte så mkt erfarenheter av konserver men kommer nog testa allt du skrev upp. På en skala hur god kan man göra en konserv rätt jämfört med en standard middag i köket? Skala 1-10?
Citera
2021-08-24, 14:18
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Har du en låg budget?
Annars kan jag verkligen rekommendera frystorkade Real Turmat.
Väger inget, fylls på med varmt vatten, smakar oväntat bra!
Mycket mindre att bära, men det kostar förstås en slant.

Helst inte med min budget, men litar på vad du säger.
Ser ut som en kavlitérätt.
Citera
2021-08-24, 14:18
Medlem
Beror väl lite på budget per måltid, men det finns många goda soppor och grytor! ICAs egna och Pauluns är bra kryddade (trevligt med smakvariation).
Citera
2021-08-24, 14:19
Medlem
Du ska inte släpa konserver. Det gjorde man på 70 talet! Nu är det frystorkat som gäller. Som någon ovan skrev så är Real turmat bäst. Har provat många men det märket tycker jag är absolut bäst.
Citera
2021-08-24, 14:19
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Köttsoppa på burk är ju galet gott när det är lite småkyligt ute! Värma upp och sen äta med en limpmacka att doppa i, med lite ost på och mjölk till att dricka. Det sistnämnda är ju färskvaror iofs.

Koka pasta i ett sånt litet campingkök och sen slänga i lite burk-pesto funkar väl bra med.

Kan nog va gott. Som gröt o mackor med cognacsmedvurst på (kanske bara jag).

Dock så är det de där med näringen o proteinet.
Citera
2021-08-24, 14:20
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussianPking
Du ska inte släpa konserver. Det gjorde man på 70 talet! Nu är det frystorkat som gäller. Som någon ovan skrev så är Real turmat bäst. Har provat många men det märket tycker jag är absolut bäst.

Hehe, ja jag får testa på dom då. Dock blir det några konserver med me min budget.
Citera
2021-08-24, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Tack, mkt bra tips. Makrill o tomatsås slog mig med. Har inte så mkt erfarenheter av konserver men kommer nog testa allt du skrev upp. På en skala hur god kan man göra en konserv rätt jämfört med en standard middag i köket? Skala 1-10?

kryddar du så smakar det helt ok , att tex göra ris och tonfisk i olja funkar bra , lika med pulvermos och tonfisk , rotmos köper du några förpackningar och har som variation , sedan så är potatis , morötter , gul lök och har du en kylväska som du förvaras svalt , eller en hink med lock och en sten i , som du sänker ner i bäck eller sjö , ett bra sätt att få hållbarhet på tex köttbullar , potatissallad , räksallad , korv i alla dess former , pölsa , bruna bönor i korv ,mm,mm

så din tid i skog kan bli en fest

glöm inte lite godis och en flaska sprit att ta en hutt ur i bland . lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här