2021-08-25, 00:22
Medlem
Frystorkat dillkött med makaroner. Mums.
Citera
2021-08-25, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Någon sjö eller två finns väl i närheten beroende på var man slår upp tältet. Inte så supersugen på o fiska och vill helst ha svar på vilken färdigmat som är bäst och helst hur man kan förvara den kallt.

Men tar nog med fiskspöt då det alltid är kul o få napp.

Har du förövrigt nåt bra tips på hur man förvarar maten kallt på hösten i skogen?

Fick tipset om att hiva ner min mat i en sjö vilket jag tyckte va en bra idé.

Höst räknas det som när medeltemperaturen är under +10 men över noll. Med andra ord kylskåpstemeratur utomhus så dom flesta dagar räcker det nog att bara ställa maten i skuggan. Lägg lite mossa över/gräv ner. Akta bara så inte räven tar sig ett skrovmål.

Det är sämre att hiva maten i sjön än att ha den i luften om det är varmare än kylskåpstemperatur.

Citat:
Om jag drar ut tänkte jag att jag smäller upp ett hyfsat tält med kamin som kokutrustning.

Och då är jag nog där en månad allafall, ingen bil och är nybörjare, aldrig tältat förut. Gör detta för att komma bort ett tag från människor.

Jag handlar nog helst nog allt på en gång så man har det gjort o kan ägna sig åt annat.

Smart att laga till rätterna hemma först, så ser man vad man gillar.

Men hur ska du få med dig mat för flera månader om du inte har tillgång till bil och inte ska äta frystorkat.

Frukost löser du förresten enkelt med havregryn (gröt) pulver mjölk, bär eller russin.

Förbered dig på att det är jäkligt fuktigt/blött att leva det livet en längre tid under hösten.

Se till att inte ha tjocka fodrade kängor i skinn, hjälps inte om det är goretex. Dom blir blöta och kommer inte kunna torka under natten. Bättre med gummistövlar eller typ Lundhags.

Undvik massa bomullskläder, satsa på ull och underställ i syntet.

Skulle nog även skippa dunsovsäck.

Citat:
Ursprungligen postat av illerkid
Det var Knorr, och inte Findus..men länkar en av dom här. ✌

https://www.mat.se/butik/mexicanasoppa-knorr-1l

Tack!
Citera
2021-08-25, 01:58
Medlem
gloedhet92s avatar
Självklart surströmming!

Väldigt praktiskt också då du får en radie av 100m för dig själv, utan mygg, björnar, vargar och andra campare. =)
Citera
2021-08-25, 02:51
Medlem
Vilka är billigast, egentligen? När jag sticker ut och vandrar har jag käkat mycket av Reals kebabgryta och någon annan historia med ris och kyckling, har jag för mig. De kostar ju en del, och sett till SEK per kalori så är det löjligt svindyrt. Är förvisso sällan ute mer än 2-3 dagar, så det är oftast okej att släpa på konserver, men ibland pallar man inte riktigt.
Citera
2021-08-25, 06:43
Medlem
Självklart ska du ha halva vikten ris, halva med olika saker att toppa med. Sen blir färdiga rätten två delar ris, två delar topping.
Citera
2021-08-25, 07:42
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Höst räknas det som när medeltemperaturen är under +10 men över noll. Med andra ord kylskåpstemeratur utomhus så dom flesta dagar räcker det nog att bara ställa maten i skuggan. Lägg lite mossa över/gräv ner. Akta bara så inte räven tar sig ett skrovmål.

Det är sämre att hiva maten i sjön än att ha den i luften om det är varmare än kylskåpstemperatur.

Men hur ska du få med dig mat för flera månader om du inte har tillgång till bil och inte ska äta frystorkat.

Frukost löser du förresten enkelt med havregryn (gröt) pulver mjölk, bär eller russin.

Förbered dig på att det är jäkligt fuktigt/blött att leva det livet en längre tid under hösten.

Se till att inte ha tjocka fodrade kängor i skinn, hjälps inte om det är goretex. Dom blir blöta och kommer inte kunna torka under natten. Bättre med gummistövlar eller typ Lundhags.

Undvik massa bomullskläder, satsa på ull och underställ i syntet.

Skulle nog även skippa dunsovsäck.

Tack!

Tackar för många bra tips! Speciellt de med kläderna, kommer nog kanske få låna bil till en matrunda eller två.

Tanken är att tälten inte ska ligga så långt bort från civilisationen, bara tillräckligt, så hade kunnat ta mig dit utan bil om det hade behövats, alternativt handla två ggr.
Citera
2021-08-25, 08:15
Medlem
448s avatar
Man kan hoppa 24hmeals o Realturmat ofta.

Kör Knorr spagetteria t.ex.

Nido torrmjök.

I med vatten och vispa sedan i torrmjölken.
Sedan i med Spaggeterian och koka upp lungt så det inte bränner vid p.g.a mjölken

Man måste lösa upp mjölkpulvret innan så det inte skär sig , speciellt med tomaträtter.

Så slipper ni pynta 80 spänn rätten

Smör är bra vid hög energiförbrukning.

En matsked eller två per måltid

Kan förvaras uppåt 20 grader veckor om
hygienen sköts
Citera
2021-08-25, 11:30
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Självklart ska du ha halva vikten ris, halva med olika saker att toppa med. Sen blir färdiga rätten två delar ris, två delar topping.

Okej!
Citera
2021-08-25, 11:35
Medlem
persona.von.gratas avatar
Willys har nån 100gr kycklingkonserv. Väldigt smidigt ocg gott som variation men priset är närmare 200kr/kg.

Bild på burken
https://theresematochbak.se/quesadillas-med-aldelis-kyckling-i-tomatsas/
Senast redigerad av persona.von.grata 2021-08-25 kl. 11:37.
Citera
2021-08-25, 11:38
Medlem
Domass avatar
TS här, tackar för alla bra tips i tråden, nu har jag så det räcker o blir över garanterat. Ska nog bli en del bra måltider!

Ha de!
Citera
2021-08-26, 02:30
Avslutad
Citat:
TS här, tackar för alla bra tips i tråden, nu har jag så det räcker o blir över garanterat. Ska nog bli en del bra måltider!

Ha de!

Gärna en rapport medan du är i väg, eller efteråt om du ska vara nerkopplad under tiden.
Citera
2021-08-26, 13:35
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Hallå eller!

Jag tänkte dra o tälta i höst under någon månad eller
två och tänkte en del på vilka konserver man kan ha
med sig ut.

Jag tänkte även på om det finns något sätt man kan kombinera olika konserver med pasta o dylikt för att göra så goda måltider som möjligt.

Jag är inte så mycket för soppor, även gulasch, och tänkte att det måste ju finnas några slags konserver i detta fantastiska land som erbjuder annat än bullens pilsnerkorv o findus soppor.

Jag vill alltså ha tips på så energi o proteinrik mat som möjligt som man inte behöver något kylskåp till!

Men om det skulle bli så, kan man förvara viss mat i typ en liten jordkällare i sånnafall, som man gräver själv.

(Förutsatt att man inte behöver gräva till Kina då för att det ska hålla kylan. Dock är det på hösten.)

Så ge mig nu era bästa tips på Sveriges eller andra länder runt omkring Sverige och dess konserver!

Tack!!
En billig - men mycket bra - sådan produkt att kunna bära med sig, det är kanske förvånande egentligen.
Men det är det lättaste att ha i packsäcken.
Det är också färdigskuret.
Och det är Billigt, och tar ingen plats.

Dvs kattmat.
Jaja, ni kan tro att jag tramsar hur mycket ni vill.
Men det ÄR ett faktum att vår västerländska kattmat håller högre kvalitet än tex rysk konservkött.

Det är inte ovanligt att östeuropéer har tagit miste, utan att förstå vad de gjort.
För de kan ju inte förstå att så högkvalitativt kött är för Djur, husdjur, en vanlig huskatt som ska vara nöjd med en fiskstjärt om den är snäll ...

Men, man måste ändå "behandla" maten innan man tillagar den.
Dvs skölj bort såsen först.
Det är såsen som sabbar det för de flesta västerländska gommar.

Och när såsen väl är borta, då återstår ju riktigt finfina köttbitar.
Perfekta mumsbitar, lätt att steka upp och krydda med salt och peppar.

Lägg portionspåsens innehåll i ett finmaskigt nät bara, och sen rensa i en sjö eller en flod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in