2022-03-30, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Oke jag fattar. Hur brukar du ta ditt attentin? Jag tycker det har varit svårt att få en jämn effekt över hela dagen utan att dela upp medicinen till tre tillfällen. Jag har 30+20mg elvanse och 15mg attentin per dag och tar då alltid 7,5mg attentin på morgonen eftersom det tar en god bit över två timmar för elvansen att verka och sen 20mg elvanse typ runt kl 11 och sen tar jag oftast 2,5-5mg attentin typ runt kl 16 för att inte krascha precis vid nattning av barn och sådana bestyr. Har några gånger tagit en extra attentin på 5mg när mitt barn släpat upp mig vid 04-05 för att jämna ut effekten över hela dagen (har så jag kan ta 20mg attentin istället för 15mg per dag vid behov).

Funkar rätt bra sett till koncentration över hela dagen och rätt jämn effekt men blir ju rätt många intag vilket ju kanske inte är helt optimalt. Har funderat över om jag skulle kunna ta all elvanse (50mg) på morgonen tillsammans med 5-7,5mg attentin och sen klara mig till typ 16 och då ta en attentin då skulle jag bli av med intaget där innan lunch men kanske skulle bli väl mycket på en gång på morgonen då istället?

Måste ändå säga att jag blev rätt förvånad över hur pass hög dos jag behövde för att få önskad effekt, hade trott att jag skulle klara mig på betydligt mindre efter att inte ha haft medicin eller varken druckit eller tagit droger på åtta år.
Tar 60 mg Elvanse kl.06 på morgonen och i skrivande stund peakar de. Brukar fylla på med 5-10 mg Attentin vi 12-13 beroende på hur jag känner mig, oftast försöker jag hålla mig till 5 mg.
Funderar på att dela upp Elvansen och prova 30 mg, fylla på med 20 mg efter 2 h för att få en jämnare effekt. För just nu är det på gränsen att det blir lite för starkt.

Har också provat att smälta under tungan, upplever att effekten kommer på 15 min då och känns lite starkare än oralt intag.
Citera
2022-03-30, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctoryolo
Alltså du i upplever inte att elvanse ger en mjukare/jämnare/längre effekt egentligen, bara att det dröjer längre innan det hela kommer, är det rätt uppfattat? Det stämmer isf bra med studien jag länkade ovan men går väl emot vad många andra här upplever som jag fattat det. Gjorde du ditt experiment på tom mage? Har precis själv fått
Attentin att komplettera med vid behov.
Ja, det är korrekt!
Jag upplever att Elvanse har en mjukare och längre profil vid påslag men när den dalar så dalar den lika fort som Attentin.
Jag har nu både provat på full och tom mage.
På Attentin går det ännu snabbare på tom mage men på Elvanse tycker jag inte känna någon skillnad på tom eller full, då med en frukost på 800 kcal (yoghurt, nötter och bär)
Tar alltid en espresso till frukost och en vid lunch, allt över så de blir det obehagligt med förhöjd puls och nervositet.
Citera
2022-03-30, 08:52
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Tar 60 mg Elvanse kl.06 på morgonen och i skrivande stund peakar de. Brukar fylla på med 5-10 mg Attentin vi 12-13 beroende på hur jag känner mig, oftast försöker jag hålla mig till 5 mg.
Funderar på att dela upp Elvansen och prova 30 mg, fylla på med 20 mg efter 2 h för att få en jämnare effekt. För just nu är det på gränsen att det blir lite för starkt.

Har också provat att smälta under tungan, upplever att effekten kommer på 15 min då och känns lite starkare än oralt intag.

Är det inte lite jobbigt att det tar tre timmar innan full effekt? Jag tycker Attentin på morgonen är kanon. Du kanske skulle kunna ta 2,5-5mg attentin på morgonen tillsammans med 30mg elvanse och då inte behöva fylla på med mer elvanse förrän senare och kanske till och med slippa attentin på eftermiddagen vissa dagar och på så sätt kanske även slipper den där känslan av att det peakar?
Citera
2022-03-30, 09:59
Medlem
Citat:
Är det inte lite jobbigt att det tar tre timmar innan full effekt? Jag tycker Attentin på morgonen är kanon. Du kanske skulle kunna ta 2,5-5mg attentin på morgonen tillsammans med 30mg elvanse och då inte behöva fylla på med mer elvanse förrän senare och kanske till och med slippa attentin på eftermiddagen vissa dagar och på så sätt kanske även slipper den där känslan av att det peakar?
Ja, vissa dagar är det jobbigt men dagar jag tränar direkt på morgonen är det inga problem.
Jag ska nog laborera lite mer, blir att prova de du nämner.
Citera
2022-03-30, 16:18
Medlem
Citat:
Hur funkar hela den här surhetsgraden? Jag upplever att jag på morgonen när jag tar attentin på tom mage får en kraftfullare effekt än om jag tar samma dos på eftermiddagen när jag ju dessutom redan har elvanse som fortfarande verkar.

Jag har också upplevt att jag får en bättre effekt av attentin om jag låter de smälta under tungan än om jag sväljer dom, detta har jag dock bara gjort på eftermiddagen. Jag vet inte om jag bara inbillar mig men det känns som att om jag sväljer dom när jag har mat i magen så tas inte hela upp. Kan även denna skillnad ha något med surhetsgraden i magsäcken att göra i och med att jag inte sväljer dom?

Har letat men inte lyckats hitta hur mycket surhetsgraden i mage/tarm kan påverka upptaget av attentin. Min gissning är att om ett glas apelsinjuice skulle paja upptaget av attentin nämnvärt så hade det varit välkänt vid det här laget. Värt att nämna att magsäckens egen syraproduktion också anpassas efter vad du äter och dricker, dvs dricker du surt kommer inte magsäcken producera lika mycket saltsyra.

I just fallet frukt, inklusive sura juicer som apelsin och tom citronsaft, så har de alltså en teoretisk möjlig negativ påverkan på upptaget av attentin MEN de minskar också utsöndringen i urinen eftersom de gör urinen mer basisk. Elvanse ska inte påverkas alls av surhetsgraden i magtarmkanalen, men påverkas av urinens surhetsgrad också förstås.

Jag skulle tro att du upplever starkare av en attentin på tom mage för att det ger ett snabbare upptag än när man ätit (särskilt fetare mat). Snabbare upptag brukar kännas mer. Likaså smälta under tungan ger snabbare tillslag. Jag tror också att man är allmänt mer känslig på morgonen när man inte tryckt i sig saker på ett tag och hjärnan fått vila. Det är min egen erfarenhet både vad gäller nikotin, koffein och amfetamin. Förmodligen blir vissa system i hjärnan lite uttröttade på eftermiddagen/kvällen liksom, så att en viss styrka av attentin inte har lika stor effekt trots att du redan har tagit elvanse. Koncentrationen av amfetamin i blodet går inte att korrelera direkt till effekten utan det beror sannolikt på många saker som ifall koncentrationen är på väg upp, ner, vilken tid på dygnet, om man sovit/ätit bra osv osv. Det är ju rätt tydligt även när det gäller alkohol.

Tl;dr
Tror inte det har med surhetsgraden att göra. Däremot tom mage eller inte påverkar hastigheten på upptaget. Man har sett dock att man tar upp det lika bra efter en fet måltid, det blir mer långverkande bara, lite depoteffekt kan man säga.
Citera
2022-03-30, 18:15
Medlem
Citat:
Har letat men inte lyckats hitta hur mycket surhetsgraden i mage/tarm kan påverka upptaget av attentin. Min gissning är att om ett glas apelsinjuice skulle paja upptaget av attentin nämnvärt så hade det varit välkänt vid det här laget. Värt att nämna att magsäckens egen syraproduktion också anpassas efter vad du äter och dricker, dvs dricker du surt kommer inte magsäcken producera lika mycket saltsyra.

I just fallet frukt, inklusive sura juicer som apelsin och tom citronsaft, så har de alltså en teoretisk möjlig negativ påverkan på upptaget av attentin MEN de minskar också utsöndringen i urinen eftersom de gör urinen mer basisk. Elvanse ska inte påverkas alls av surhetsgraden i magtarmkanalen, men påverkas av urinens surhetsgrad också förstås.

Jag skulle tro att du upplever starkare av en attentin på tom mage för att det ger ett snabbare upptag än när man ätit (särskilt fetare mat). Snabbare upptag brukar kännas mer. Likaså smälta under tungan ger snabbare tillslag. Jag tror också att man är allmänt mer känslig på morgonen när man inte tryckt i sig saker på ett tag och hjärnan fått vila. Det är min egen erfarenhet både vad gäller nikotin, koffein och amfetamin. Förmodligen blir vissa system i hjärnan lite uttröttade på eftermiddagen/kvällen liksom, så att en viss styrka av attentin inte har lika stor effekt trots att du redan har tagit elvanse. Koncentrationen av amfetamin i blodet går inte att korrelera direkt till effekten utan det beror sannolikt på många saker som ifall koncentrationen är på väg upp, ner, vilken tid på dygnet, om man sovit/ätit bra osv osv. Det är ju rätt tydligt även när det gäller alkohol.

Tl;dr
Tror inte det har med surhetsgraden att göra. Däremot tom mage eller inte påverkar hastigheten på upptaget. Man har sett dock att man tar upp det lika bra efter en fet måltid, det blir mer långverkande bara, lite depoteffekt kan man säga.
Läser att halveringstiden på amfetamin kan variera mellan 7-34 h beroende på pH-värdet i kroppen.
Stort spann.
Citera
2022-03-30, 19:06
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Jag skulle tro att du upplever starkare av en attentin på tom mage för att det ger ett snabbare upptag än när man ätit (särskilt fetare mat). Snabbare upptag brukar kännas mer. Likaså smälta under tungan ger snabbare tillslag. Jag tror också att man är allmänt mer känslig på morgonen när man inte tryckt i sig saker på ett tag och hjärnan fått vila.
Varför man upplever starkare/snabbare effekt av Elvanse/Attentin på tom mage beror på att kroppen prioriterar insulin högre än läkemedlet. Enkelt sagt.
Citera
2022-03-30, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Läser att halveringstiden på amfetamin kan variera mellan 7-34 h beroende på pH-värdet i kroppen.
Stort spann.

pH-värdet i urinen, inte kroppen. pH i kroppen/blodet påverkas I princip inte om man inte är rejält sjuk i vissa åkommor tex blodförgiftning. Men annars har jag sett den siffran också, verkligen stort spann! Jag undrar dock hur extrem diet man måste ha för att det ska bli en nämnvärd skillnad.

Påtalar igen att tex citrusfrukter ju är sura men de gör faktiskt urinen mer basisk och förlänger därmed halveringstiden. Det gäller nästan all frukt och grönt. Protein bl a surgör urinen. Men som sagt, tror inte nån vet riktigt vilka mängder som har betydelse.
Citera
2022-03-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Varför man upplever starkare/snabbare effekt av Elvanse/Attentin på tom mage beror på att kroppen prioriterar insulin högre än läkemedlet. Enkelt sagt.

Inte tillräckligt enkelt för att jag ska förstå vad du menar iaf
Citera
2022-03-30, 23:41
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Inte tillräckligt enkelt för att jag ska förstå vad du menar iaf
Ok såhär; Äter du i samband med att du tar Elvanse (som är trådens huvudämne) kommer kroppen i första hand transportera insulinet ut till cellerna i blodet. Därefter kommer den verksamma substansen från läkemedlet att transporteras vidare ut i blodet det också.
Citera
2022-03-31, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Ok såhär; Äter du i samband med att du tar Elvanse (som är trådens huvudämne) kommer kroppen i första hand transportera insulinet ut till cellerna i blodet. Därefter kommer den verksamma substansen från läkemedlet att transporteras vidare ut i blodet det också.

Tack för förtydligande. Men varför i hela friden skulle det vara så? Insulin insöndras till blodet från bukspottkörteln, elvansen tas upp från tarmen. Det finns ingen konkurrens där som skulle göra att det ena prioriteras över det andra. Det har nada med insulin att göra. De flesta läkemedlen tas upp långsammare med en massa mat i magen. Det beror på att passagen i tarmen blir långsammare, att läkemedlet blandar sig med maten, med mera.

OM det råkar vara så att detta inte gäller elvanse så är det nån annan mekanism som fördröjer peaken vid födointag, tex att maten innehåller peptider eller nåt som konkurrerar med det okända enzym främst i röda blodkroppar som omvandlar elvanse till aktivt tjack. Men det känns långsökt.
Citera
2022-03-31, 12:46
Medlem
Ett problem som jag börjar känna av med Elvanse är när det kommer till träning.
Igår kväll gymmade jag ett rätt så hårt pass, hade inte jätte hög puls under passet (90-110) men efteråt och resten av kvällen och natten var det riktigt svårt att få mer den.
Känt av det här många ggr nu och känner mig inte utvilad fast jag får 8 timmar sömn.
Det är även lika med löpningen men de kör jag enbart på morgonen innan jag tar Elvanse men då får jag högre puls resten av dagen istället.
Utan Elvanse så ger ju träning lägre puls timmarna efter träning istället.
Vet att det kanske inte finns så många alternativ än att ta mindre doser eller inget alls dom dagarna när det blir hårdare träning.
Kost, vitaminer och mineraler sköts i övrigt exemplariskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in