2022-03-29, 11:15
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Rent tekniskt sett så har ju Ukraina bombat sin egen befolkning i åtta år (om man räknar separatistområdena som Ukrainas befolkning). Så helt fel är det väl inte.

Rent tekniskt så har de inte alls gjort det. Däremot har de varit involverade i direkta strider med ryska trupper på ukrainskt territorium.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Hjärntvätten går djupt hos svenskarna. Därav hatet.

Stäng av TVn, era arma idioter.

Vem är hjärntvättad här? Detta är vad du skriver:

Citat:
Ja. Jag har donerat till NMR. NMR har inte förstört Sverige. Det har du gjort. Det jag skriver mer, det stämmer ju.

Nu är det din sort som har nazister till vänner i Ukraina, ditt svin.

Citat:
Gör något åt ert eget land istället.

Bra att du öppet erkänner att du inte ens tillhör Sverige.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Stämmer bara delar av detta kommer det att dröja länge i Mariupool innan ryssen taget över!

Enligt rysstrollen har staden redan fallit, verkar inte riktigt som om det stämmer!
Någon gång tar ammo och förråd slut för Azov. Men en vecka eller 10 dagar till kan de säkert slåss.
Citera
2022-03-29, 11:16
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Hjärntvätten går djupt hos svenskarna. Därav hatet.

Stäng av TVn, era arma idioter.

Bättre det än att jag ska läser/svarar på 20 idiotinlägg åt gången. Den tiden lägger jag inte ned.

Gör något åt ert eget land istället.

Är väl ingen som kollar på tv, inte ens din kompis på din profilbilden!
Citera
2022-03-29, 11:19
Medlem
Citat:
Stämmer bara delar av detta kommer det att dröja länge i Mariupool innan ryssen taget över!

Enligt rysstrollen har staden redan fallit, verkar inte riktigt som om det stämmer!

Senaste jag läste, var att 40% av staden förstörts.
Lägg till skadade hus och gator, förstörd infrastruktur runt staden och begravda eller kvarglömda lik, så är det inte mycket att erövra. Ryssarna föredrar väl att tillverka makadam, istället för att ta över intakta städer.

Ingen finess, väldigt korttänkt och primitivt.

Man har inte ens fungerande spin doctors, som kan vrida narrativet till Rysslands fördel.
Det bara väller ut filmer och ljudinspelningar som visar ryssarnas ynkedom.
Omvärlden kan i princip följa kriget i realtid.

Det gör nog oerhört ont i Putins narcissistiska ego nu...

Ryska liv skiter han i, men egot... aj aj aj ...
Citera
Medlem
Citat:

Azov-nassarna är fast i industriområdet. Ger dom inte upp så kommer det i sinom tid en order att missila hela komplexet. Tiden är på ryssarnas sida. Dom kan få in ny ammo, medans nassarna är fast med det dom har. Staden är förlorad. Tidsfråga.
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Någon gång tar ammo och förråd slut för Azov. Men en vecka eller 10 dagar till kan de säkert slåss.

Jo så är det! Men det blir dyrt för ryssen på alla sätt och vis. Slås i stadsmiljö kostar anfallande part väldigt mycket och de som försvarar staden kommer inte lägga ned vapnen.
Citera
2022-03-29, 11:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ryssen försöker troligen öka aktiviteten före mötet i Turkiet. 8 flygplan o 3 helikoptrar är högre förluster än snittet senaste veckan. On March 28, #Ukraine Armed Forces shot down 8 #Russian aircraft, 3 helicopters, 4 UAVs, and 2 cruise missiles. Source: Gen. Staff of UAF.

Det är extrema siffror, t.o.m. Ryssland kan väl inte klara det i längden? De börjar lära sig att skjuta ned långdistansrobotar också. En barnamördare från Syrien är nedskjuten. https://twitter.com/antiputler_news/status/1508462077366738948
Citera
2022-03-29, 11:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag skriver och frågar:

Svaret blir ett fullständigt "goddag yxskaft". "Svaret" handlar om klasskillnader i Ryssland, en fråga om jag har utedass och något om månadslöner:

Jag har rätt. Svenskarna är styrda av massmedia till att vara blodtörstiga. De lever i ett land som blir allt sämre, Sverige, och nu har de fått ett köttben att tugga på. Fritt fram att hata Ryssland och ryssar. Svensken bär omkring på uppdämd ilska och älskar denna tid. Men den förgör dem inombords.

Att vara konstruktiv svensk beträffande östra Europa, det dröjer och det är inte bra.

Du skriver mycket om "svenskarna" och generaliserar hårt. Men du bor av allt att döma inte i Sverige, utan i Ryssland.

T.o.m jag generaliserar mindre om ryssar än vad du gör om svenskar. Framförallt så är du mer negativ till svenskar i allmänhet än vad jag är emot ryssar i allmänhet, trots att 68 procent av er stödjer Putlers sk. "specialoperation" i Ukraina.

Jag kan å andra sidan, också, se vissa positiva punkter i Ryssland. Skickliga kvinnliga musiker sångerskor, systema - ett utmärkt självförsvarssystem, rysk mat som kan vara god, t.o.m ert mörka grova bröd som innehåller konserveringsmedel och den billiga konserverade fisken.

Det du sysslar med, vilket jag, förmodar, underlättar ditt jobb i trollfabriken, är, frånsett att mongolerna en gång i tiden lärde er att ljuga, obehindrat för "fienden", dvs hela Rysslands omvärld, är att du överför din egen situation och tankesätt på "fienden" du hoppas kunna påverka. Dvs det är du själv som påverkas av rysk propaganda TV och av, i vad som, i grunden, var mongolernas kultur, till att bli blodtörstig och brutal. Det är du som blir förödd inombords och det är du, som kommer, att få det allt sämre.

Det är dock mycket intressant att kunna diskutera så öppet och rakt med en sådan som dig. Det gick inte tidigare här. Så lycka till med ditt liv och ditt land, även om jag tror att det vare sig kommer att gå så bra för sådana som dig eller för Ryssland.
Citera
2022-03-29, 11:22
Medlem
dLn_sthlms avatar
Tror nog MagnusBengtsen checkat ut för tillfället, de brukar göra så när frågorna blir för många och för svåra så vi kommer nog aldrig få några svar...
Citera
2022-03-29, 11:23
Medlem
Citat:
Jo så är det! Men det blir dyrt för ryssen på alla sätt och vis. Slås i stadsmiljö kostar anfallande part väldigt mycket och de som försvarar staden kommer inte lägga ned vapnen.

Med den hör logistiken (eller vad man ska kalla det) kommer stadskrigföring att bli ännu blodigare för ryssarna. Det blir slakt. Jag tänker mig att ukrainska snipers kommer att ha party...
Jag tror inte att ryssarna skickar in 100 000 gubbar i ukrainska städer.

Terrorbombning, enstaka mord och och trakasserier mot civila är vad de klarar av.
Citera
2022-03-29, 11:23
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Antalet civila offer var högt i början av konflikten men har sedan dess sjunkit väldigt mycket. De senaste åren har det varit väldigt låga tal… sen är frågan om man skyller konflikten på de ryska separatisterna som startade den eller Ukraina som strider för att behålla sitt land.

Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Märkligt det där att det ingick en massa utbildade ryska soldater i "Ukrainas egna befolkning"...
https://www.rferl.org/a/from-not-us-to-why-hide-it-how-russia-denied-its-crimea-invasion-then-admitted-it/29791806.html

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Beror lite på hur man ser på saken, ja det är Ukrainskt Teritorium men det har varit okuperat av Ryssland sen 2014.
Sen angående de stridigheter som varit i området så att ha utländsk militär med tunga vapen innom sitt land är väl sällan bra. Dessutom har de ju roat sig med att skjuta ner civila flygplan och bomba sin omgivning. Finns nog en anledning till att Ukraina ibland skutit tillbaka möjligen för att undvika att de okuperar ett större område.

Exakt hur man ska klassificera konflikten i Donbas är väl något av en nyckelfråga för det nuvarande regelrätta kriget. Att Ryssland har varit djupt insyltat i Donbas-republikerna sedan 2014 går knappast att förneka men jag tror inte att man kan frikänna Ukraina heller. De har åtminstone haft möjlighet att agera annorlunda. Av politiska skäl är det möjligt att de inte kunde agera annorlunda, Ukraina är trots allt en demokrati. Ska man sammanfatta det lite snällt kan man väl säga att Ukraina har bara varit måttligt intresserade av att de-eskalera konflikten.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Iofs har man inte bombat annat än rysk trupp i Donbass med drönare ( det är inte att bomba sitt eget folk).
Däremot har man svarat på ryska artilleri angrepp med artilleri, det är knappast heller att ”bomba sitt eget folk”.

Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Rent tekniskt så har de inte alls gjort det. Däremot har de varit involverade i direkta strider med ryska trupper på ukrainskt territorium.

Jag la lite tid på att analysera OSSEs rapporter från Donbas i den här tråden:
(FB) OSSE delar inte Rysslands syn att det pågår ett folkmord i Donbas

I de observatörsrapporter jag hann läsa (bara ett fåtal) så var det ganska uppenbart att båda sidor sköt rätt friskt mot varandra, detta trots att jag inte tittat på rapporterna från den mest intensiva fasen 2014-15. Jag tror varken att ukrainarna eller separatisterna medvetet siktat på civila men de verkar heller inte ha brytt sig särskilt mycket om att undvika civila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in