2022-03-29, 11:04
Medlem
En mycket bra dokumentär om Putin som förklarar bakgrunden till kriget och varför det har blivit som det har blivit i Ryssland.

https://www.svtplay.se/video/34613178/putins-vag-mot-kriget?id=Kk5VJAW
Citera
2022-03-29, 11:05
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Ni rysstroll som gnäller om den här videon och att Ukraina inte har kontroll på sina styrkor, tycket ni samma sak om ryssarna som tycker om att våldta tjejer/kvinnor, döda pensionärer och barn mm? Patetiskt.

Döda/våldta civila är hundra gånger värre.

Jag kan förstå ilskan mot fienden och att vissa vill hämnas.
Citera
2022-03-29, 11:05
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag gissar 1920-1940 tal i många fartiga byar. Och då talar vi inte om byar långt borta. T.ex Pskov tillhör Rysslands fattigaste regioner. Det är väl därför så många där känner sig tvingade att gå med i självmordssekten VDV! Men annars så finns det regioner i Sibirien som är mer än dubbelt så rika som Sverige vad gäller BNP/capita. Så de regionala skillnadera är enorma i Ryssland.

Men även i de "rika" regionerna går pengarna till ett fåtal och den stora massan har det för jävligt. Den stora medelklass som vi har i Sverige med familjer som bor i villa, har två nyare bilar, sommarställe, åker utomlands två gånger om året osv finns knappt i Ryssland.
Citera
2022-03-29, 11:07
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Hjärntvätten går djupt hos svenskarna. Därav hatet.

Stäng av TVn, era arma idioter.

Bättre det än att jag ska läser/svarar på 20 idiotinlägg åt gången. Den tiden lägger jag inte ned.

Gör något åt ert eget land istället.

Varför bor du kvar i Sverige om det är så dåligt? Gissar att du inte har någon större yrkesmässig karriär som du skulle offra vid en flytt. Har du ens varit i Ryssland någon gång?
Citera
2022-03-29, 11:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Han har mördat barn i Syrien och Ukraina. Visat upp sig på rysk TV. Men nu är han krigsfånge i Ukraina efter att hans plan skjutits ned.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1508462077366738948
Citera
2022-03-29, 11:08
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Hjärntvätten går djupt hos svenskarna. Därav hatet.

Stäng av TVn, era arma idioter.

Bättre det än att jag ska läser/svarar på 20 idiotinlägg åt gången. Den tiden lägger jag inte ned.

Gör något åt ert eget land istället.

Var tror du att du hittar sanningen då?
Citera
2022-03-29, 11:10
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Jag gissar 1920-1940 tal i många fartiga byar. Och då talar vi inte om byar långt borta. T.ex Pskov tillhör Rysslands fattigaste regioner. Det är väl därför så många där känner sig tvingade att gå med i självmordssekten VDV! Men annars så finns det regioner i Sibirien som är mer än dubbelt så rika som Sverige vad gäller BNP/capita. Så de regionala skillnadera är enorma i Ryssland.

De flesta ryska stor- och mellanstora städer ser rätt tragiska ut med. Var in på google earth och kollade lite gatuvyer från St. Petersburg för ett tag sedan. Staden ser väl för all del ut att vara relativt ren och fungerande. Men försök hitta ett villaområde i stan. Det finns säkert, men jag klickade runt i flera minuter och hittade bara ändlösa lägenhetskomplex. Det är inte förrän först i de absolut yttersta förorterna jag stötte på lite bostäder där man inte bor vägg i vägg med sina grannar.
Citera
2022-03-29, 11:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Här har vi lite info om hur det går för ryssarna i Mariupol.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1508687742884093952

Översättning till engelska.

https://mobile.twitter.com/aimo836563181/status/1508690742323032070/photo/1
Citera
2022-03-29, 11:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Rent tekniskt sett så har ju Ukraina bombat sin egen befolkning i åtta år (om man räknar separatistområdena som Ukrainas befolkning). Så helt fel är det väl inte.
Iofs har man inte bombat annat än rysk trupp i Donbass med drönare ( det är inte att bomba sitt eget folk).
Däremot har man svarat på ryska artilleri angrepp med artilleri, det är knappast heller att ”bomba sitt eget folk”.
Citera
2022-03-29, 11:13
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Här har vi lite info om hur det går för ryssarna i Mariupol.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1508687742884093952

Översättning till engelska.

https://mobile.twitter.com/aimo836563181/status/1508690742323032070/photo/1

Stämmer bara delar av detta kommer det att dröja länge i Mariupool innan ryssen taget över!

Enligt rysstrollen har staden redan fallit, verkar inte riktigt som om det stämmer!
Citera
2022-03-29, 11:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
20/30 tal är det inte, även om vägar är dåliga så har folk bilar och telefoner, däremot kan det saknas vattentoaletter och det är delvis självhushåll.
Sverige hade liknade förhållanden på landsbygd och i vissa stadskvarter in på 50 talet.
Citera
2022-03-29, 11:15
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ryssarna betalar Tjetjenerna en massa pengar varje så att de inte ska börja spränga i Moskva igen. Nu har Putin en annan lösning. Skicka in dem i Ukraina. Dödar de Ukrainare? Bra! Dödas de av Ukrainare så är det också bra. Putin har satsat på alla hästar när det gäller Tjetjeniens öde. Det är en win win för Putin.
Absolut är det så.
Påminner lite om hur många ryska generaler som har gått åt på sistone och hur detta passar ihop med Rysslands vana att mörda dessa efter militära konflikter för att se till att armén inte blir för kompetent eller inflytelserik, och därmed komma att utgöra ett hot mot Putins statsapparat av säkerhetspolis och gamla KGB-tjänstemän:
https://threadreaderapp.com/thread/1502673952572854278.html
Citat:
Why Russian army is so weak
Kremlin is not maxing efficiency, it's minimising the threat. Recruit as low IQ officers as possible, give them very narrow training. If some officers are capable and rising quickly, kill them. Appoint as many state security to the army to make it more controllable.

Citat:
Istället för att fortsätta snyfta och böla och göra precis allt ni kan för att försöka dra en offerkofta över huvudet på Putin, kan ni för en gångs skull leva i verkligheten och läsa på lite om anledningarna och mekanismerna till varför det faktiskt gått som det gått för ryssarna?

Ge artikeln ovan en chans, om du inte blir alltför kränkt av den! Tar bara 5-10 minuter att läsa igenom och du har väl inte DAMP, eller...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in