2022-03-29, 10:51
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Rent tekniskt sett så har ju Ukraina bombat sin egen befolkning i åtta år (om man räknar separatistområdena som Ukrainas befolkning). Så helt fel är det väl inte.
Märkligt det där att det ingick en massa utbildade ryska soldater i "Ukrainas egna befolkning"...
https://www.rferl.org/a/from-not-us-to-why-hide-it-how-russia-denied-its-crimea-invasion-then-admitted-it/29791806.html
Citat:
From 'Not Us' To 'Why Hide It?': How Russia Denied Its Crimea Invasion, Then Admitted It
At one point during the exchange, Wolf told Putin: "You later admitted that the Russian military was in Crimea, even though you had previously denied it."

Putin replied: "I did not deny anything. The Russian Army was always there."
Senast redigerad av zergrush 2022-03-29 kl. 10:53.
Citera
2022-03-29, 10:51
Medlem
donald12s avatar
Ryssen försöker troligen öka aktiviteten före mötet i Turkiet. 8 flygplan o 3 helikoptrar är högre förluster än snittet senaste veckan.

On March 28, #Ukraine Armed Forces shot down 8 #Russian aircraft, 3 helicopters, 4 UAVs, and 2 cruise missiles. Source: Gen. Staff of UAF.
Citera
2022-03-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Visst. Ukrainarna är demokratiska, goda, disciplinerade, 3 meter långa och har Gud på sin sida.

Kom igen. Detta är ju bara mer av ensidig propaganda. Men det är kanske svårt att...förstå? Men det är tydligen tillräckligt underhållande för din typ.

Har jag aldrig påstått.

Detta krig dokumenteras dygnet runt, av både proffs och amatörer.
Det är inte så svårt att sila bort propaganda och se vad som händer.

Jag tycker inte att det är särskilt underhållande.
Jag välkomnar bara en korrekt bild av sönderkorrumperade Rysslands militär.
"Papperstiger" brukade man säga när jag var en liten snorunge.
Dags att damma av det uttrycket. Eller ska vi säga pappersbjörn?

Försöker ryssarna använda sk okonventionella vapen, blir det nog värst för dem själva.

Jävla idioter.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-03-29 kl. 11:00.
Citera
2022-03-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Rent tekniskt sett så har ju Ukraina bombat sin egen befolkning i åtta år (om man räknar separatistområdena som Ukrainas befolkning). Så helt fel är det väl inte.
Beror lite på hur man ser på saken, ja det är Ukrainskt Teritorium men det har varit okuperat av Ryssland sen 2014.
Sen angående de stridigheter som varit i området så att ha utländsk militär med tunga vapen innom sitt land är väl sällan bra. Dessutom har de ju roat sig med att skjuta ner civila flygplan och bomba sin omgivning. Finns nog en anledning till att Ukraina ibland skutit tillbaka möjligen för att undvika att de okuperar ett större område.
Citera
2022-03-29, 10:55
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Nej.

Vilka oberoende nyhetskällor har du?
Citera
2022-03-29, 10:55
Medlem
Citat:
1 miljon flyktingar i Ryssland men nejdå, inget inbördeskrig inte.

Lägg av med skitpratet. FÖR FAN. Är du 100% hjärntvättad? Ukraina är ett skitland. Ja jag vet att det tycker ni om Ryssland också. Vet ni vad? Sverige är ett skitland med.
Med den logiken så är Irak och Afghanistan kriget också inbördeskrig.
Varför gnäller man på USA när det är flyktingar i Irak och afganistan?
Om det är flyktingar så är det inbördeskrig

Ja Ukraina är ett skitland därför har man närmat sig EU för att försöka få hjälp med att reducera korruption.
Märklig nog så har i princip alla grannländer med Ryssland problem med korruption.
I Ryssland är korruptionen så utbredd att man inte ens klarar av att ta Kiev på 1 månad utan tvingas bort

Vad gör du ens på ett svenskt forum eller i Sverige om du tycker att landet är ett skitland?
Finns väl ryska forum att hänga på?
Citera
2022-03-29, 10:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag har aldrig sett så många Bentleys, Ferraris, S-klass mercor, Porsche etc som i centrala Moskva.
Samtidigt är det svenskt 50/60 tal ute i små städer och på landsbygden och knappt det ibland.

Jag gissar 1920-1940 tal i många fartiga byar. Och då talar vi inte om byar långt borta. T.ex Pskov tillhör Rysslands fattigaste regioner. Det är väl därför så många där känner sig tvingade att gå med i självmordssekten VDV! Men annars så finns det regioner i Sibirien som är mer än dubbelt så rika som Sverige vad gäller BNP/capita. Så de regionala skillnadera är enorma i Ryssland.
Citera
2022-03-29, 11:00
Medlem
Citat:
De hatiska svenskarna vilka du tillhör "glömmer" hela tiden situationen i östra Ukraina. Det är pågående inbördeskrig där. När Ukraina inte kan bringa ordning i öster är det naturligt att annan part gör det. Tillkommer att Ryssland ska respekteras. NATO ska inte tro att de kan göra vad som helst som faller dem in.

Mina problem har jag delvis löst genom att bojkotta propaganda-apparaten. Ett tips, gör det du också!

Ser att mitt försök att minska polariseringen i tråden inte föll så väl ut....

Vad gäller respekt så är det något som bara kan förtjänas, inte krävas. Den enda "respekt" Ryssland kan räkna med i nuläget är den man ger en rabiessmittad hund. Man inser att det sjuka djuret måste behandlas med försiktighet. Detta ska dock inte förväxlas med verklig respekt och sympati. Putin har dragit ner sitt land i träsket och de skador han åsamkat Ryssland kommer ta år/ generationer att reparera.

Vad gäller östra Ukraina. Såvitt jag vet har Ryssland sedan 2014 inte drivit någon kampanj i t ex FN om att man anser att "folkmord pågår". Konstigt. Inte heller har något annat land tagit upp en sådan fråga. Det är en av Putin hemmasnickrad ursäkt för att få invadera Ukraina. Varför skickade han annars sina största styrkor mot Kyiv istället för direkt till östra Ukraina? Och varför "annekterade" han Krim till Ryssland istället för att låta området vara självständigt? Hans lögner är så uppenbara att de är genanta.

Putins dröm om ett Storryssland där han ska vara tsar har mega failat. Den är dödare än papegojan i Monte Python. Även om han skulle vinna kriget (vilket han inte kommer göra) så kommer han inte accepteras i omvärlden, till skillnad från tsarerna från förr. Han är kort sagt rökt och isolerad. Oavsett om han vinner eller förlorar. Ju fortare Ryssland inser detta desto bättre för oss alla.
Citera
2022-03-29, 11:00
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ryssen försöker troligen öka aktiviteten före mötet i Turkiet. 8 flygplan o 3 helikoptrar är högre förluster än snittet senaste veckan.

On March 28, #Ukraine Armed Forces shot down 8 #Russian aircraft, 3 helicopters, 4 UAVs, and 2 cruise missiles. Source: Gen. Staff of UAF.

Ukraina har fått Starstreak och lärt sig använda dem.
Citera
2022-03-29, 11:01
Medlem
Citat:
Allvarligt talat. Nu drar du upp Sverige också. "Ryssland hotar Sverige". Samma Ryssland som i nästa andetag avfärdas som fullstänfigt inkompetent.

Är det gammal rysskräck från 1800-talet som påverkar dig? Du är hatisk och igång NU och det beror på denna djävla MASSMEDIA.

Men du kan inte erkänna det för dig själv. Svagt.

Har jag sagt att Ryssland är helt inkompetent? Krig är komplicerat man vet aldrig hur det slutar. Ryssland har historiskt varit på

Strategi - OK

Operativ nivå - lysande

Taktisk nivå - usel

Ryssland ska inte ses som en militär jätte och inte heller som en militär dvärg. Men denna operation verkar hittills inte gått bra utan mycket illa. Ryssarna lär väl lära sig av sina misstag. Denna gång så har det de inte varit bra på det de har varit historiskt duktiga på.

Mina frågor till ryssarna är var är ert flygvapen? Jag trodde de hade lärt sig i Syrien, men jag hade fel. Att mäta någons stridsvilja är svårt. Ryssarna mätte fel denna gång. Troligen om vi ska tro massmedia så hade man dålig information och jag tror att den högsta ryska ledningen var kvar i Krim 2014 när de planerade denna operation. Det är inte ovanligt att länder planerar för det föregående kriget i stället för det nya. Ryssarna är inte ensamma att ha gjort det i historien.

Ryssland har varit fram till 1990 ett militärt hot mot Sverige. Inte stort sådant men det fanns där. Sen efter 2008 kom det tillbaks. Och det har inget med massmedia att göra. Ryssland var rädda för Sverige fram till runt 1905.

Jag kan förstå var den Rysslands militära aggressivitet och vad den kommer i från. Den härstammar från Rysslands historia och geografi. Ryssland har alltid blivit invaderad. Från vikingar, mongoler, Svenskar, polacker, turkar, fransmän och tyskar. Enda sättet att försvara sig har varit att skaffa sig mer territorium, då deras geografi gör det svårt att försvara kärnlandet. Lägg där till att ryska ledare är paranoida. Det kommer med jobbet. Det är farligt att vara ledare i Ryssland. I modern tid har två ledare fått sparken: Chrusjtjov och Gorbatjov. Tidigare så har flera tsarer mördats eller tvingats abdikera. Men det gör inte vad Ryssland gör nu rätt, men det kan förklara det hela.
Citera
2022-03-29, 11:02
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har du något belägg för denna teori? Känner mig jäkligt naiv inför dylika iscensättningar. Om det stämmer så är det jäkligt raffinerat, känns som att det är dags att ta en högskolekurs i ämnet desinformation!
Det är straffbart med 15 års fängelse i Ryssland för att ens säga att det pågår ett krig just nu.

...Marina Ovsyannikova fick komma undan med parkeringsböter! Det här var något som var fullständigt godkänt från högsta ort:
https://twitter.com/grishchukroma/status/1503500141159985157
Citat:
Okay, we need to talk serious about this performance on Russian TV.
Marina Ovsyannikova (woman with sign) works on Channel One as an editor. She is a part of Russian propaganda machine.
In addition to this sign, Marina recorded a video. It sounds like typical anti-war statement except few details.

• First, she says that only Putin is responsible for war. It's false statement: most of Russian society support Putin, occupation and war in Ukraine.
  • Second. In video she talks about "brother nations" of Russia and Ukraine. This is core narrative of Russian propaganda that is used as explanation of occupation of Ukraine: "We are brothers and we should live in one country".
  • One more suspicious detail: the largest message on sign is in English. Both sides of war do not use English on daily basis, so we can assume the sign was oriented on west audience.
    Why? I see one reason. Sanctions of our allies are powerful and economy of Russia is dying. Sanctions relief is vital for Russia to continue war and vital for Putin's regime to exist.
  • So it is highly possible that Russian propaganda decided to do this performance to influence public opinion in EU, UK & US. To slow down sanctions and start discussion about "good Russians" and "bad Russians".
The truth is simple. Russia started war. And we have to stop it. Here in Ukraine we do it with weapons. Our allies are doing it with sanctions and embargo. Half measures didn't work with Crimea so we see that we have to push until the end.
People of Russia will suffer because of fall of their economy. It's true. But people of Ukraine are dying right now. Russians are bombing our cities, killing our children. We must do what we must do. Russians had 8 years to prevent escalation. They did nothing.
Och undrar man varför Putins regim skulle tillåta (eller tom. ge order om) motstridiga budskap som går emot den officiella propagandan på statstelevisionen så är detta ingenting att bli förvånad över. Detta har varit Rysslands strategi i flera decennier (och även något som användes av det Sovjetiska KGB): Förvirrade människor som inte vet vad de ska tro på är lättare att kontrollera och dupera!

Faktum är att man får säga Ryssland har blivit ett föredöme inom detta område med tanke på hur skamlöst ljugande har blivit standardförfarande och en vanesak för rörelser på (extrem)högerkanten, nu på senare år? USAs förre president är ett solklart exempel men det finns fler: Fenomenet beskrivs väldigt bra (och skrämmande förutseende) i det här gamla BBC-inslaget från 2014:
https://youtu.be/KOY4Ka-GBus?t=47
Citat:
Adam Curtis - Non Linear Warfare by Media

Vill man f.ö. fördjupa sig vidare i ämnet så rekommenderas verkligen boken "Disinformation" av Ion Mihai Pacepa och Ronald J. Rychlak!
Citera
2022-03-29, 11:04
Avstängd
vänner av Ukraina, har ni sett Putin i TV eller live den senaste Tiden????? Och nu bakar Ryssarna på alla håll och kanter, heja Ukraina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in