Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Allvarligt talat. Nu drar du upp Sverige också. "Ryssland hotar Sverige". Samma Ryssland som i nästa andetag avfärdas som fullstänfigt inkompetent.
Är det gammal rysskräck från 1800-talet som påverkar dig? Du är hatisk och igång NU och det beror på denna djävla MASSMEDIA.
Men du kan inte erkänna det för dig själv. Svagt.
Har jag sagt att Ryssland är helt inkompetent? Krig är komplicerat man vet aldrig hur det slutar. Ryssland har historiskt varit på
Strategi - OK
Operativ nivå - lysande
Taktisk nivå - usel
Ryssland ska inte ses som en militär jätte och inte heller som en militär dvärg. Men denna operation verkar hittills inte gått bra utan mycket illa. Ryssarna lär väl lära sig av sina misstag. Denna gång så har det de inte varit bra på det de har varit historiskt duktiga på.
Mina frågor till ryssarna är var är ert flygvapen? Jag trodde de hade lärt sig i Syrien, men jag hade fel. Att mäta någons stridsvilja är svårt. Ryssarna mätte fel denna gång. Troligen om vi ska tro massmedia så hade man dålig information och jag tror att den högsta ryska ledningen var kvar i Krim 2014 när de planerade denna operation. Det är inte ovanligt att länder planerar för det föregående kriget i stället för det nya. Ryssarna är inte ensamma att ha gjort det i historien.
Ryssland har varit fram till 1990 ett militärt hot mot Sverige. Inte stort sådant men det fanns där. Sen efter 2008 kom det tillbaks. Och det har inget med massmedia att göra. Ryssland var rädda för Sverige fram till runt 1905.
Jag kan förstå var den Rysslands militära aggressivitet och vad den kommer i från. Den härstammar från Rysslands historia och geografi. Ryssland har alltid blivit invaderad. Från vikingar, mongoler, Svenskar, polacker, turkar, fransmän och tyskar. Enda sättet att försvara sig har varit att skaffa sig mer territorium, då deras geografi gör det svårt att försvara kärnlandet. Lägg där till att ryska ledare är paranoida. Det kommer med jobbet. Det är farligt att vara ledare i Ryssland. I modern tid har två ledare fått sparken: Chrusjtjov och Gorbatjov. Tidigare så har flera tsarer mördats eller tvingats abdikera. Men det gör inte vad Ryssland gör nu rätt, men det kan förklara det hela.