2022-03-29, 08:51
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Går du på universitetet i Lund så finns där ingen matsal.
Är du skattebetalare samtidigt som du studerar så är nettot negativt dvs du kostar och har hittills kostat samhället stora summor. Det tar åratal att jobba in det en svensk utbildning kostar. Tänk på att även universitetet är gratis även om man inte blir serverad lunch i någon matsal.

Hen skrev i ett senare inlägg att hen var säker på att matsalen var kommunal...
Citera
2022-03-29, 08:55
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte då, ingen behöver tvinga henne till att intervjuas av västjournalister, hon är redan straffad och dömd av rysk domstol för tilltaget.
Planerad operation av rysk säkerhetstjänst.

Det där med att hon är "straffad" redan tar jag nog med en stor nypa salt, eller rättare sagt en hel näve med salt. Skripal som mörades i Salisbury var redan straffad och hade blivit brittisk medborgare, ändå röjdes han ur vägen. Putin och hans regim är väldigt långsint.
Citera
2022-03-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Din anklagelse är falsk. Jag är liberal. Men vad är du för en? Det vore intressant att höra. Kommunist?

Jasså har du bytt färg? Igår var det ju någon i tråden som orkat gå igenom din posthistorik och citerade hur du sponsrade NMR mm
Svårt att ta dig på allvar när du uppenbart har lätt för att ljuga.
Citera
2022-03-29, 09:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det där med att hon är "straffad" redan tar jag nog med en stor nypa salt, eller rättare sagt en hel näve med salt. Skripal som mörades i Salisbury var redan straffad och hade blivit brittisk medborgare, ändå röjdes han ur vägen. Putin och hans regim är väldigt långsint.
Skripal röjde info negativ för regimen, blondinen spelade opposition för att få tillgång till västmedia för att propagera mot sanktioner av Ryssland.
Det hon gjorde har regimens stöd.
Citera
2022-03-29, 09:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Hen skrev i ett senare inlägg att hen var säker på att matsalen var kommunal...

Jag kommenterade detta med att universitet är statliga i Sverige och den matsalsverksamhet som drivs på campus är privata entreprenörer, något som alla som går på universitet känner till. Någon kommunal matservering finns således inte på universitet och högskolor. Jag ifrågasatta att den debattören var den person som den utgav sig för. Men detta inlägget modererades bort av någon anledning.
Citera
2022-03-29, 09:03
Medlem
Alltid svårt att tyda ryska dubbla budskap men en sak är i alla fall säker,
kriget går inte ryssen väg som han tänkt sig. Ukraina är visserligen pressat men håller ändå bra emot och Ryssland är fortfarande en regional stormakt men rejält sargad i kanten och med en militär som tydligen inte är särskilt välsmord i sin logistik. Man skymtar en annan ton från rysk sida, en ton i dom lägre registren där ordet förhandlingar och fredssamtal plötsligt lyfts lite längre fram i dom ryska uttalandena.
Om man sedan kan lita på ryssen är ju diskutabelt men ett stukad Ukraina kan ju ändå putin glömma vilket som. Ukraina är och kommer förbli en likvärdig part i fredsförhandlingarna när man till slut måste mötas öga mot öga och det kanske Kreml äntligen har insett.
Men tyvärr kommer förstörelsen av ukrainsk infrastruktur och dödandet av civila ukrainare fortgå då ryssen utan tvivel vill förbättra sin förhandlingsposition så mycket som möjligt.

Summa summarum: Den här utvecklingen hade inte självsäkre arrogante Lille putin ens kunnat föreställt sig i sin vildaste fantasi, att Ukraina så hårt och envetet skulle slå tillbaka och fortfarande delvis faktiskt håller i tankpinnen. Fast det var ju ganska mycket putin inte kunde föreställa sig kunde ske på hemmaplan om han startade ett krig i Europa.
Citera
2022-03-29, 09:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol! Kolla gärna upp skillnaden mellan de rikaste och fattigaste i Ryssland jämfört med Sverige! Rysslad tillhör världens mest ojämnlika länder, Sverige ligger fortfarande hyggligt till. By the way: Får du gå på utedasset på innergården när du är hemma, eller har du fått WC ännu? Åååå, kanske t.o.m centralvärme! En sak kan jag lova dig: Du kommer, inte, att få det bättre hädanefter, du skall enbart vara tacksam om du får din nästa månadslön som utlovat!
Jag har aldrig sett så många Bentleys, Ferraris, S-klass mercor, Porsche etc som i centrala Moskva.
Samtidigt är det svenskt 50/60 tal ute i små städer och på landsbygden och knappt det ibland.
Citera
2022-03-29, 09:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Skripal röjde info negativ för regimen, blondinen spelade opposition för att få tillgång till västmedia för att propagera mot sanktioner av Ryssland.
Det hon gjorde har regimens stöd.

Skirpal röjde information, men han var straffad för det.

Det kan vara som du skriver, men för mig känns det ändå som hennes protest var äkta. Massor av ryssar såg denna protest och fick säkert sig en tankeställare.
Citera
2022-03-29, 09:11
Medlem
Citat:
Din anklagelse är falsk. Jag är liberal. Men vad är du för en? Det vore intressant att höra. Kommunist?

Liberal? Du? Du skänker pengar till NRM och kallar dig liberal?
Pajas.
Citera
2022-03-29, 09:11
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Jag har aldrig sett så många Bentleys, Ferraris, S-klass mercor, Porsche etc som i centrala Moskva.
Samtidigt är det svenskt 50/60 tal ute i små städer och på landsbygden och knappt det ibland.

Knappast, har åkt transsibiriska två gånger. Områden utanför storstäder skall vara glada om de har nått 1800-talet. Sitt inte och hitte på.
Citera
2022-03-29, 09:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Skirpal röjde information, men han var straffad för det.

Det kan vara som du skriver, men för mig känns det ändå som hennes protest var äkta. Massor av ryssar såg denna protest och fick säkert sig en tankeställare.
Hennes inverkan har inte mer inverkan än när någon fick 30 sekunder på sig i SVT 1998 för att säga att invandring var negativt för Sverige. Folk generellt är klappmongon och sväljer statspropagandan.
Äldre ryssar tycker att hon är en liberal hora och känner bara förakt för henne.
Jag vet inte hur naiv du är på en skala, allt Ryssland släpper fram är regisserat. Hade hon varit äkta opposition så hade hon fått flera år i fängelse. Hennes sociala medier var fyllda av pro-Putler inlägg fram tills hennes lilla protest.
Det fanns inget äkta över den öht. ryska säkerhetstjänster jobbar på flera plan, informationspåverkan är en viktig del. Nu har man ett ”offer” som kan sitta och sprida Moskvas budskap ( påhejad av diverse ryssvänner i västmedia).
Den ryska invasionen har folkligt stöd i Ryssland, tvärtom vad vi i väst tror.
Citera
2022-03-29, 09:14
Medlem
Citat:
Svensk massmedia hetsar alltid. Det är därför din sort är helt blodtörstig. Ni är hatiska och vill döda. Du reagerar som vilken hutu i Rwanda 1994 som helst. Önskemålet blir förstås ömsesidigt. Makthavarna får som de vill. Svenskarna är sturska också. Man föser dem till att bli fattigare men matar dem med Den Yttre Fienden. Fungerar som vanligt.

Det är klart att svenskarna till 94% håller på Ukraina. Svensk massmedia har styrt dem dit. Lika många tror på klimatkris. Nästan lika många har 3 pfizer-sprutor mot Corona i sig. Ungefär lika många när ett hat mot Donald Trump.

Ingenting av det här är friskt. Ingenting är konstruktivt för Sverige eller för svenskarna. Men de rikaste frodas som vanligt.

Hur ska du bota dig från hatet, Ola-Schubert?

Det har inget med hat att göra utan logiskt tänkande. Svensken verkar vara logiskt tänkande. Det enda militära hot som existerar mot Sverige är Ryssland. Rysk TV, Putins generaler och flera rysstroll här säger det själva. Ryssland hotar att angripa Sverige. Så självklart vill man då att Ryssland lider så stor militär skada som möjligt och får det ekonomiskt svårt så de inte har styrkan att anfalla Sverige. Just nu saknar ryssen den förmågan tack vare Ukraina.

Varför tycker du att det är bra att Ryssland angriper Ukraina? En diktatur försöker styra över att annat land. Så om man är svensk så vill man att Ryssland ska hållas kort. Kommer man från Serbien, delar av Sydamerika eller MÖ så kan ett stöd av Ryssland naturligt. Till och med Gandhi förstod WWII vem som var the bad guy - Japanerna. Samma sak här det är uppenbart att ut i från ett svenskt eller ett civiliserat perspektiv så är Ryssland "the bad guy". Stödjer man Ryssland så är man på fel sida av historien.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/hotet-mot-sverige-i-rysk-tv-vack-inte-ryska-bjornen/

https://marcusoscarsson.se/usa-besked-ryssland-hotar-att-invadera-sverige/

Så om man är svensk så vill man att Ryssland ska hållas kort. Kommer man från Serbien, delar av Sydamerika eller MÖ så kan ett stöd av Ryssland vara naturligt och förlåtligt, annars inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in