Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-29, 07:21
Medlem
Läste om hjullager på nätet...förr gick aldrig hjullager sönder...höll bilens livstid ungefär...i dag är lagren klenare å tillverkade för minimal friktion..för att få ner bränsleförbrukningen...nog bland de vanligaste problemen i dag på framhjulsdrivna bilar....alla har problem med det......på audi brukar dom hålla till 12000 mil...
Citera
2022-03-29, 09:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Läste om hjullager på nätet...förr gick aldrig hjullager sönder...höll bilens livstid ungefär...i dag är lagren klenare å tillverkade för minimal friktion..för att få ner bränsleförbrukningen...nog bland de vanligaste problemen i dag på framhjulsdrivna bilar....alla har problem med det......på audi brukar dom hålla till 12000 mil...
Ytterligare nån förståsigpåare som tyckt alltså. Hjullager har alltid gått sönder, framförallt kullager.
Finns ju lite olika konstruktioner, koniska rullager är ju servicebara och rätt tåliga. Permanentsmorda vinkelkontaktlager har alltid varit känsligare, att de skulle rasa oftare nu än förr är en myt. Det som tar dem är oftast fukt, kommer in genom läckande tätningar eller genom att det blir kondens i dem när bilen står under längre perioder, har nog förekommit varierande produktionssäkerhet vad det gäller fettet i den, att de eventuellt har för lite fett i sig.
Citera
2022-03-29, 10:32
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hjullager har alltid bytts mer eller mindre, men underhållet har tagits bort. På Volvo Amazon skulle hjullager rengöras och inpackas med nytt fett varje 4000 mil. Idag väger bilar 50% mer och har högre effekt vilket sannolikt påverkar hjullager negativt.
Citera
2022-03-29, 12:26
Medlem
ormbitens avatar
Alla bilar har sina akilleshälar lite då och då genom åren. Ibland höll det bättre och ibland kom dom in i en period med problem. Men nog fasen bytte jag hjullager förr i tiden också.

Just nu tycker jag mest att det är Volvos HUB lager som oftast ger efter hyfsat tidigt på typ Volvo V50 och V70 med flera. Samt en del VW och Skoda modeller.

I fredags bytte jag hjullager på en VW Polo från 2017, endast körd 4800 mil. Väl tidigt för hjullagerbyte kan jag tycka.
Citera
2022-03-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ytterligare nån förståsigpåare som tyckt alltså. Hjullager har alltid gått sönder, framförallt kullager.
Finns ju lite olika konstruktioner, koniska rullager är ju servicebara och rätt tåliga. Permanentsmorda vinkelkontaktlager har alltid varit känsligare, att de skulle rasa oftare nu än förr är en myt. Det som tar dem är oftast fukt, kommer in genom läckande tätningar eller genom att det blir kondens i dem när bilen står under längre perioder, har nog förekommit varierande produktionssäkerhet vad det gäller fettet i den, att de eventuellt har för lite fett i sig.
menar du man bytte hjullager lika ofta förr.....det är ju inte det man kan läsa på nätet....moderna framhjulsdrivna bilar ligger risigt till.
Citera
2022-03-29, 17:02
Moderator
Citat:
menar du man bytte hjullager lika ofta förr.....det är ju inte det man kan läsa på nätet....moderna framhjulsdrivna bilar ligger risigt till.
Ja, det menar jag. Som sagt, vinkelkontaktlager har alltid varit sämre hållbarhet på än koniska lager som man fettar in då och då eller på lager som badar i slutväxelns olja.
Den typen av lager, som ju sitter på framhjulsdrivna bilars drivhjul, har alltid gått sönder oftare.
Citera
2022-03-29, 17:37
Medlem
Hjullagren fram på VW typ 1 var urusla.
Speciellt på vänster sida (där hastighetsmätarens drivspiral går genom fettkapseln).
VW Golf, Jetta, Vento har urusel tätning på insidan.
Niva har framhjulslager som nästan kräver justering var hundrade mil.(FIAT-arv?)
Bäst är Citroens ordentliga packboxar som tätar = dubbla läppar!
Varför är nästan alltid VAG-bilarna sämst på det mesta?
Citera
2022-03-30, 15:56
Medlem
PeterNosters avatar
Koniska rullager var fina grejer. Rullar på diagonalen istället för kulor och så kunde man efterspänna lagren allteftersom rullarna slets ner.

Så lätt att få bort det gamla som Kapsylen hävdar var det inte. Kan ju bero på hur länge lagret setat där. På franska kvalitetsbilar sitter de länge. Hehe.
Slag och värme hjälpte inte så fick som sagt var slipa med en liten sliptrissa på en DREMEL.

Vid ett annat tillfälle och annan bil gjorde märkesverkstaden ett försök. Ringde efter några timmar:

-Vi får inte ur lagret. Vi har en 20-tonspress men det går inte. De fick byta hela spindeln och den rätta fanns inte längre att få tag på så de tog en från nyare bilmodell. Märkesverkstad håller bara reservdelar i 10 år för de behöver inte det.

Efteråt ringde jag en f.d märkesverkstad och frågade:

-Har ni någonsin gått bet på att få ut ett hjullager?
-Sällan, men det händer ibland att vi får anlita en lastbilsverkstad för de har 50-kilospress.
Citera
2022-03-30, 16:21
Medlem
ponykalles avatar
Jag har bilar från 1940-2019.Den senaste jag bytte hjullager på va min Amerikanare från 2007.
Datorn varnade att ABS:en inte fungerade på vänster fram,,,grattis tänkte jag, det här blir dyrt och besvärligt.
Kollade min shop manual,magnetisk ABS, integrerad i navet.Fy fan det här blir dyrt tänkte jag.
Kollade med Autodoc,,,,433kr för ett komplett nav.Helt ofattbart billigt!!
Senast redigerad av ponykalle 2022-03-30 kl. 16:46.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in