Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Jag har bytt framhjulslager på en Peugeot 306, 1995 som hade gått cirka 20000 mil och det är så gott som samma som Xsara.
Jag vet hur man inte ska göra så gör så här:
Montera bort hela hjulspindeln. Ta med spindeln till en verkstad och be dem pressa ut gamla lagret och pressa i det nya. mesta tiden går åt till demontering och montering så man tjänar ändå på att göra det själv.
Montera tillbaks spindeln.
Till att börja med så var det problem med att beställa rätt lager för det fanns flera bud om vilket som var det rätta. Enda sättet var att plocka ner så mycket att man kunde mäta diametern på gamla lagret och sen beställa.
Att få ut det gamla med olika våldsmetoder visade sig vara helt omöjligt. Jag fick såga isär lagerbanan med en liten fräs.
Mycket enklare att lämna in för i och urpressning av lagret.
Det finns en del dyra verktyg på Biltema men jag bedömde att det var för stor risk.
Jag brukar använda en DREMEL och slipa 2 diagonala spår i lagerbanorna, om det krävs, och sedan spräcka lagerbanorna (på min Citroen).
Lagren på en Citroen är enormt överdimensionerade jämfört med dito på tyska och amerikanska bilar.
Kolla sedan kullagertätningarna på en VAG-produkt jämfört med Citroen.
VAG-produkterna, de jag sett, har i praktiken ingen tätning alls!
Citroen har(hade?) packboxar med dubbla läppar.
Inte undra på att hjullager m m håller mycket längre på en Citroen jämfört med VAG-bilar.