Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-27, 15:35
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Mycke dösnack i tråden.
"Framhjulslager" är olika på alla bilar.
På t ex SAAB 9000 och många andra bilar är "framhjulslager" ett enda paket, man tar bort det gamla och monterar ett nytt. Jobbet klart. Delen dock vanligen smått dyr...
Inga inställningar.
På andra bilar får man två delbara lager i handen som dels ska tas bort och sedan monteras nya, vilket skall göras ordentligt då det ofta krävs även att man monterar lagret med rätt spel.
Fel lagerspel, det går sönder, förr eller senare.
Billigare delar men men mer jobb och ffa mer kvalificerat jobb.
På många bilar ingår framhjulslagret i ABS/ESP och liknande. Måste vändas/monteras rätt
Så TS fråga är svår att besvara korrekt, allt beror på vilken bil han har.
OM du hade orkat läsa de 3 sidorna som det här handlar om så hade du sett att han hade en
Citroen Xsara 1999 och att han ställde den frågan för 14 år sedan
Citera
2022-03-27, 15:36
Medlem
Hivmannnens avatar
Att pressa i nya lagret med skruvstäd är fullt möjligt, men jag tror nog att det är bäst att du lämnar iväg bilen till en verkstad.

Ta nån allbilsverkstad och fråga om en prisuppgift först om du är orolig över kostnaden. Jag tror inte det bli så vansinnigt dyrt faktiskt. Åtminstone billigare än att skaffa press eller gastuber för att värma

Jag kan sätta min sista pungkula på att ditt nuvarande lager sitter som fan och kommer vara kämpigt att få ur utan vettiga grejer att jobba med.
Citera
2022-03-27, 17:17
Medlem
godboys avatar
Om man inte vet vad man håller på med så skulle jag rekommendera att lämna in bilen. Jag själv kan inte sånt och jag är inte särskilt intresserad heller så jag lämnar in bilen för sånt om det behövs. Nu har jag ju i o f så nya bilar att detta sällan blir ett bekymmer, och blir det det så går det oftast på nybilsgarantin.

Min svåger är bilmekaniker och han säger att det titt som tätt kommer in kunder som "försökt sig på både det ena och det andra" och gått bet. I vissa fall har de även lyckats förstöra andra saker i sin framfart på sin bil vilket kan göra det än dyrare. Sen är det inte helt ovanligt att folk försökt sätta dit felaktiga delar. Samma årsmodell kan ha olika uppsättningar.

Jag tycker absolut att man kan försöka göra saker själv, men man ska nog börja med lite enklare grejor. Sen får man ju ha någonstans att stå och någonstans att förvara verktyg.

(Ja jag vet att tråden är gammal) men folk har fortfarande behov av att laga sina bilar.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av Generalknase 2022-03-27, 17:47
Moderator
OBS! Frågeställningen är 14 år gammal, att svara på den ursprungliga frågan är meningslöst, att diskutera hjullagerbyte generellt eller ställa nya frågor om hur det går till är förstås ok.

Trafik och körkortsfrågor --> Bilar
/Moderator
2022-03-27, 20:58
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
OM du hade orkat läsa de 3 sidorna som det här handlar om så hade du sett att han hade en
Citroen Xsara 1999 och att han ställde den frågan för 14 år sedan
Min dator gör lite om den vill just nu. Svara på en 14 år gammal fråga är ju ... rätt dumt, liksom..
Men jag hamnade där/här när jag loggade in på FB och kollade inte mera..

Men jag har ett nytt moderkort/proc/ och PSU/grafik av vassare typ som ska fixas inom närmaste dagarna. Skulle jag berätta exakt vad jag anv just nu skulle jag bli utsparkad från FB...
Har prestanda a la 1995.
Citera
2022-03-27, 22:01
Medlem
Hivmannnens avatar
Ja jävlar den här tråden var ju i det närmaste antik! Dum jag känner mig nu
Citera
2022-03-28, 01:40
Medlem
ponykalles avatar
Lätt hänt att man inte tittar på startdatumet,ni är båda förlåtna,,,,men gör inte om det
Citera
2022-03-28, 06:00
Medlem
PeterNosters avatar
Jag har bytt framhjulslager på en Peugeot 306, 1995 som hade gått cirka 20000 mil och det är så gott som samma som Xsara.

Jag vet hur man inte ska göra så gör så här:
Montera bort hela hjulspindeln. Ta med spindeln till en verkstad och be dem pressa ut gamla lagret och pressa i det nya. mesta tiden går åt till demontering och montering så man tjänar ändå på att göra det själv.

Montera tillbaks spindeln.

Till att börja med så var det problem med att beställa rätt lager för det fanns flera bud om vilket som var det rätta. Enda sättet var att plocka ner så mycket att man kunde mäta diametern på gamla lagret och sen beställa.
Att få ut det gamla med olika våldsmetoder visade sig vara helt omöjligt. Jag fick såga isär lagerbanan med en liten fräs.
Mycket enklare att lämna in för i och urpressning av lagret.

Det finns en del dyra verktyg på Biltema men jag bedömde att det var för stor risk.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-03-28 kl. 06:02.
Citera
2022-03-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Hur komplicerat är det att byta hjullager fram på en normal, hyfsat modern bil (i det här fallet en Citroën Xsara från 99)? Behövs det en massa specialutrustning, är det svårt att komma åt eller komplicerat att förstå hur man ska göra?

Jag har en Haynes-bok, där står att hjullagret (om det är samma sak som "front hub bearings"?) normalt sett ska hålla under hela bilens livslängd, hur lång livslängd räknar man med då? Det känns inte som ett helt ovanligt ingrepp att byta hjullager, men det kanske inte är något man brukar behöva göra?
Tycker du ska vända dig till citroenakuten och få riktiga råd - inte gissningar.
Kostar inget att logga in på citroenakuten.
Lycka till!
Citera
2022-03-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag har bytt framhjulslager på en Peugeot 306, 1995 som hade gått cirka 20000 mil och det är så gott som samma som Xsara.

Jag vet hur man inte ska göra så gör så här:
Montera bort hela hjulspindeln. Ta med spindeln till en verkstad och be dem pressa ut gamla lagret och pressa i det nya. mesta tiden går åt till demontering och montering så man tjänar ändå på att göra det själv.

Montera tillbaks spindeln.

Till att börja med så var det problem med att beställa rätt lager för det fanns flera bud om vilket som var det rätta. Enda sättet var att plocka ner så mycket att man kunde mäta diametern på gamla lagret och sen beställa.
Att få ut det gamla med olika våldsmetoder visade sig vara helt omöjligt. Jag fick såga isär lagerbanan med en liten fräs.
Mycket enklare att lämna in för i och urpressning av lagret.

Det finns en del dyra verktyg på Biltema men jag bedömde att det var för stor risk.
Jag brukar använda en DREMEL och slipa 2 diagonala spår i lagerbanorna, om det krävs, och sedan spräcka lagerbanorna (på min Citroen).
Lagren på en Citroen är enormt överdimensionerade jämfört med dito på tyska och amerikanska bilar.
Kolla sedan kullagertätningarna på en VAG-produkt jämfört med Citroen.
VAG-produkterna, de jag sett, har i praktiken ingen tätning alls!
Citroen har(hade?) packboxar med dubbla läppar.
Inte undra på att hjullager m m håller mycket längre på en Citroen jämfört med VAG-bilar.
Citera
2022-03-29, 00:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag brukar använda en DREMEL och slipa 2 diagonala spår i lagerbanorna, om det krävs, och sedan spräcka lagerbanorna (på min Citroen).
Lagren på en Citroen är enormt överdimensionerade jämfört med dito på tyska och amerikanska bilar.
Kolla sedan kullagertätningarna på en VAG-produkt jämfört med Citroen.
VAG-produkterna, de jag sett, har i praktiken ingen tätning alls!
Citroen har(hade?) packboxar med dubbla läppar.
Inte undra på att hjullager m m håller mycket längre på en Citroen jämfört med VAG-bilar.

Jag gjorde likadant med ett DREMEL-liknande verktyg från LIDL men det är enklare med lite press.
En MECA-verkstad gjorde jobbet snabbt och billigt.
Citera
2022-03-29, 06:47
Medlem
hylsa av rätt storlek och eventuellt lite värme har aldrig svikit mig. Omvänt med isättning. OBS: banka på rätt del av lagret annars förstör du det nya. det gamla kan man ta bort hur man vill, banka, värma, såga, borra, spräcka, pressa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in