2008-04-13, 10:10
Medlem
miklons avatar
Hur komplicerat är det att byta hjullager fram på en normal, hyfsat modern bil (i det här fallet en Citroën Xsara från 99)? Behövs det en massa specialutrustning, är det svårt att komma åt eller komplicerat att förstå hur man ska göra?

Jag har en Haynes-bok, där står att hjullagret (om det är samma sak som "front hub bearings"?) normalt sett ska hålla under hela bilens livslängd, hur lång livslängd räknar man med då? Det känns inte som ett helt ovanligt ingrepp att byta hjullager, men det kanske inte är något man brukar behöva göra?
Citera
2008-04-13, 10:14
Medlem
båtflyktings avatar
Du lär ju behöva en hydralpress så du kan pressa ur gammla och i me nya lagret. Ett hjul lager håller väll ca 5-10 år kan ja tänka mig.
Citera
2008-04-13, 10:44
Medlem
miklons avatar
Ok, det låter inte som något som är billigt att införskaffa.
Citera
2008-04-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av båtflykting
Du lär ju behöva en hydralpress så du kan pressa ur gammla och i me nya lagret. Ett hjul lager håller väll ca 5-10 år kan ja tänka mig.
Hydralpress?
Lagret är integrerat med lagerhållarn abs givare osv.
Nej det är inte spec svårt att byta hjullager...du behöver släppa drivaxel och nav för att komma åt lagret.

Hjullager har rellativt kort livslängd på dessa kärror...sämsta jag har hört är 4000mil så dom varar inte länge.
Citera
2008-04-13, 12:22
Medlem
OrgaZms avatar
En hydraulpress är ju helt klart att föredra, men jag har bytt båda framhjulslagren på min Renault utan press.

För att få ur de gamla lagerbanorna kan man grädda på med gassvets och låta det svalna. Det som händer är att de försöker utvidga sig pga värmen, men tar emot "navet", och istället pressas ihop. Låt svalna och dom nästan faller ut av sig själv.

Sen kan man använda en stor gängad stång, muttrar och lämpliga hylsor för att pressa i de nya lagren.

Annars kan man gå med delarna till en verkstad med press så fixar dom det nog för en billig peng...

Edit: Kanske är nåt special på Citroen iofs...
Citera
2008-04-13, 12:27
Medlem
rednandslimys avatar
Vet inte hur det är på Citra men på min Audi 80 jag hade plockade jag av delen med hjullagret och gick till en liten verkstad som pressade ur och in med det nya för 100 spänn.
Citera
2008-04-13, 16:15
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM2C
Hydralpress?
Lagret är integrerat med lagerhållarn abs givare osv.
Nej det är inte spec svårt att byta hjullager...du behöver släppa drivaxel och nav för att komma åt lagret.

Hjullager har rellativt kort livslängd på dessa kärror...sämsta jag har hört är 4000mil så dom varar inte länge.

Det verkar vara lite olika bud, men det beror kanske på hur gammal bil man har?

Jag tänker mig att köpa en hjullagersats från t.ex. Mekonomen, vad kan tänkas ingå i den? Den kostar 600 kr och är olika beroende på om man har ABS eller inte, så det känns som det borde vara mer än ett kullager?
Citera
2008-04-13, 17:40
Medlem
Krafses avatar
Vet att farsan har pillat med sån skit några gånger, går oftast att knacka ur lagerbanorna, fast det kanske inte är 100% skonsamt?
Man kan iaf använda de gamla lagerbanorna som "hylsor" för att knacka in de nya!
Ett tips är att ha gasbrännare så att du kan värma upp metallen, det brukar göra jobbet BETYDLIGT lättare!
Citera
2008-04-13, 22:08
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det verkar vara lite olika bud, men det beror kanske på hur gammal bil man har?

Jag tänker mig att köpa en hjullagersats från t.ex. Mekonomen, vad kan tänkas ingå i den? Den kostar 600 kr och är olika beroende på om man har ABS eller inte, så det känns som det borde vara mer än ett kullager?

Det brukar vara ett lager, ny mutter till drivaxeln och ev låsring.
Lagret till abs borde även det passa, brukar endast vara skiland om det har spår för absgivaren att läsa imot.
Citera
2008-04-14, 00:42
Medlem
Bytte på en 240.. jag använde en vinkelslip, hammare och an skruvmejsel...och våld...

Sågade sönder gamla..bankade lös det med hammarn med hjälp av skruvmejseln. bankade lite försiktigare dit nya... drog fast det med muttern.(drog utav helvette sen lossade det till "lagom")

det fungerade fint så länge bilen användes.
Citera
2008-04-14, 10:51
Medlem
miklons avatar
I Haynes-boken stod det att man kunde köra med ett stort skruvstäd och lite lämpliga distanser, vad tror ni om det?
Citera
2008-04-14, 11:00
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
I Haynes-boken stod det att man kunde köra med ett stort skruvstäd och lite lämpliga distanser, vad tror ni om det?

Det lär fungera, fast du får ju inte samma tryck som en riktig press, och det är förmodligen lite krångligare att få distanser att ligga bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in