2022-03-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Att det är en trygghet ursäktar inte Polisens ansvar att ha en fungerande service med rimliga väntetider och alla har inte ekonomi, lust eller möjlighet att ta ledigt från jobbet så fort passet går ut bara för att ha en extra legitimation.

Själv har jag inte tappat bort någon legitimation och idag behöver man inte ID lika ofta, kan hämta ut paket med BankID / Freja eID och kan godkänna olika avtal, tjänster och ansökningar med BankID samt blir jag inte längre tillfrågad om leg för olika åldersgränser.
Nä, jag håller med om att de har chockerande ofärdiga rutiner för bokning och det måste de lösa. Jag har själv fixat pass dels för tre och innan dess för åtta år sedan men liksom inte reagerat. Men med det sagt, inte konstigt att de inte kan ta höjd för att ”alla” tydligen valt att inte förnya passen bara för att de inte kan åka på charter. Nu finns det ju fejk-bokningar med i mixen och de är såklart ännu omöjligare att ta höjd för…
Citera
2022-03-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
När man bokar så kan man boka för flera personer samtidigt, vilket är rimligt med tanke på att en treåring inte själv kan komma till passmyndigheten oavsett om treåringen har bankid eller inte.
Låter bra det. En enkel regel kan ju vara att det går att boka åt annan (t ex barn eller funktionshindrad släkt/bekant) men att den som legitimerat sig vid bokningen måste närvara.
Citera
2022-03-27, 17:46
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Nä, jag håller med om att de har chockerande ofärdiga rutiner för bokning och det måste de lösa. Jag har själv fixat pass dels för tre och innan dess för åtta år sedan men liksom inte reagerat. Men med det sagt, inte konstigt att de inte kan ta höjd för att ”alla” tydligen valt att inte förnya passen bara för att de inte kan åka på charter. Nu finns det ju fejk-bokningar med i mixen och de är såklart ännu omöjligare att ta höjd för…
Varför klarar andra nordiska länder av att hålla god servicenivå efter pandemin? Jag tror inte danskarna är mindre ressugna.

För britterna är tiden för att förnya pass 5 veckor nu i slutet av mars:
https://www.gov.uk/government/organi...imes-in-the-uk
Citera
2022-03-27, 17:51
Nu har alla tider den 15/12 gått åt i Östergötland, nu bokas de sista tiderna för den 19/12. Snart bokar östgötarna passtider under 2023. Helt sjukt!
Citera
2022-03-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varför klarar andra nordiska länder av att hålla god servicenivå efter pandemin? Jag tror inte danskarna är mindre ressugna.

Sverige har så andra utgifter att man förmår inte ha en bra service utan satsar på köer...
Citera
2022-03-27, 19:23
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Sverige har så andra utgifter att man förmår inte ha en bra service utan satsar på köer...
Sverige har också av nån märklig orsak en befolkning som är slarvigare än andra, och tappar bort passen i parti och minut. Därför är våra pass bara giltiga i 5 år istället för 10 år som är det vanliga. Usch och fy så slarviga vi svenskar är
Citera
2022-03-27, 19:48
Haha, 1 ledig tid kvar i Östergötland den 19/12, sen bokar vi på den 20e!

Tänk alla gamlingar som nu bokar passtider långt i förväg som kommer hinna dö innan det är dags. Hur stor andel av de som nu bokar passtid kommer bara utebli av ”naturliga skäl”? 10%?
Citera
2022-03-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Ja säg det. Till viss del handlar det säkert om att danskarna har tio års giltighetstid men så har de säkert sitt statliga bank-id (NemID) kopplat till bokningen så att de slipper fejkbokningarna.

Alltså, längre väntetider är inget konstigt men då menar man kanske en månad eller så, som det är nu med åtta-nio månader är ju totalt stört.
Citera
2022-03-27, 22:14
Medlem
Helt sjukt att polisen inte tar ansvar heller.

Med det efterblivna system dom har är det ju inte alls omöjligt att det handlar om cyberkrigsaktion från främmande makt. Bara sätta några bottar och boka upp alla tider så förlorar svenskar sin rörelsefrihet.

Det är trots allt inte speciellt många fler än 2019 som söker under samma period i år. Trots det skyller polisen på medborgarna, skickar dubbla signaler om att det inte är olagligt att sälja passtider för att sedan börja utreda det.

Fixa ert jävla skitsystem och lös nya tider istället.
Citera
2022-03-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utsiktad
Helt sjukt att polisen inte tar ansvar heller.

Med det efterblivna system dom har är det ju inte alls omöjligt att det handlar om cyberkrigsaktion från främmande makt. Bara sätta några bottar och boka upp alla tider så förlorar svenskar sin rörelsefrihet.

Det är trots allt inte speciellt många fler än 2019 som söker under samma period i år. Trots det skyller polisen på medborgarna, skickar dubbla signaler om att det inte är olagligt att sälja passtider för att sedan börja utreda det.

Fixa ert jävla skitsystem och lös nya tider istället.
Framför allt, bemanna passexpeditionerna. Hämtade i förmiddags nytt pass på en passexpedition som har 14 kassor. När jag kom var 1 kassa öppen för hämtning, samt 1 kassa för bokade tider för passansökan. När jag lämnade en kvart senare hade ytterligare 2 kassor öppnat för bokade tider. Kassan som var öppen när jag kom var fortfarande sysselsatt med samma storfamilj som när jag kom.
Citera
2022-03-28, 23:48
Medlem
Max3xs avatar
Funderade på att fixa nytt pass nu innan WW3 blir hett och ev kommer till Sverige. Trodde polisen nu fixat sitt skandalomskrivna bokningssystem men så är inte fallet. Första tid var i november!
Citera
2022-03-29, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Inte en jävla chans att det funkade från London. UK är inte med i Schengen och det är passkontroller för alla både dit och hem.

Du hittar på.

Innan brexit. nej hittar inte på. vore sjukt löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in