2022-03-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Jag är mest förvånad över den potentiella mängden undermåliga läroböcker och lärare som inte verkar lära ut någonting idag. Har vi kommit så långt idag att vi har en okvalificerad "lärare" (kommuner älskar att spara pengar… speciellt på personal och böcker*) som svamlar något vid tavlan ur minnet eller lösa anteckningar och eleverna får finna ut resten på Wikipedia? Jag rättade en hemmagjord "lärobok" i statistik som användes en större skola en gång, på författarens begäran. Det var bara dravel sida upp och sida ner. Efter ett tag var det mer rött på sidan än svart. Kanske det är värre idag. "'Sök, så skall ni finna' (Matt. 7:7) – Google är din vän"?

Alternativ (noll)hypotes: T.S. har sovit i ett par veckor och vaknat "5-i-tenta".

* Min egen kommun värdesätter dock att man ger varje elev som listar sig på kommunen skolor (istället för de bättre skolorna i grannkommunen) en ny bärbar MacAir (eller Book eller vad de numera kallas). "Bling före kunskap" är nog mottot. "Spare no expense!" 'Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte' (Mark. 10:14) - Fast det går enklare med lite godis…

DU pratar om din kommun dvs du menar att du läste detta redan i gymnasiet? Tar verkligen gymnasiematten upp detta? Sedan pratar du om nollhypotes vilket definitivt är universitetsnivå. Någon annan här pratar om Φ-funktionen, dvs normaliserade fördelningsfunktionen för normalfördelningen. Den är jag inte ens säker på att den ingår i alla kurser i matematisk statistik på ingenjörsutbildningar. På samhällsvetenskapliga utbildningar läser man också statistik, dock inte matematisk statistik, men där jag kan jag inte tänka mig att Φ-funktionen skulle ingå.

Så rådet till ts är att repetera hur läroboken och läraren förklarar detta, man kan nämligen lösa en sån här uppgift på många sätt. Använde ni grafisk lösning med diagram, ungefär som jag gjorde i mitt förra inlägg? Eller slog ni upp Φ-funktionen i en tabell eller tog fram den med ett datorprogram?
Citera
2022-03-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
DU pratar om din kommun dvs du menar att du läste detta redan i gymnasiet? Tar verkligen gymnasiematten upp detta? Sedan pratar du om nollhypotes vilket definitivt är universitetsnivå. Någon annan här pratar om Φ-funktionen, dvs normaliserade fördelningsfunktionen för normalfördelningen. Den är jag inte ens säker på att den ingår i alla kurser i matematisk statistik på ingenjörsutbildningar. På samhällsvetenskapliga utbildningar läser man också statistik, dock inte matematisk statistik, men där jag kan jag inte tänka mig att Φ-funktionen skulle ingå.

Så rådet till ts är att repetera hur läroboken och läraren förklarar detta, man kan nämligen lösa en sån här uppgift på många sätt. Använde ni grafisk lösning med diagram, ungefär som jag gjorde i mitt förra inlägg? Eller slog ni upp Φ-funktionen i en tabell eller tog fram den med ett datorprogram?

Läraren har INTE tagit upp detta då syftet är självstudier. Då jag inte fått någon kontakt med hen valde jag att dra en chansning och skriva här. Φ Är inget vi har bekantat oss med (än?). Denna krus grundar sig inte i matematik eller statistik, därav finns det inte mycket att hämta i kurslitteraturen. Kurskamraterna är lika lost som mig i just denna.
Citera
2022-03-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966

Det var någon form av "mellaningenjör"-kurs som hölls av en gymnasieskola.
"(Noll)hypotes" var mest ett akademiskt skämt, med anledning av att någon pratade om konf.int. tidigare. Det har inget med uppgiften att göra.
Jag betvivlar att någon kursbok finns, men jag kan ha fel.
Alla frågor borde ha en källa så vi kan se vilka böcker som används, t.ex. "Uppg x från ABC av XYZ".
Citera
2022-03-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananslickarn62
Läraren har INTE tagit upp detta då syftet är självstudier. Då jag inte fått någon kontakt med hen valde jag att dra en chansning och skriva här. Φ Är inget vi har bekantat oss med (än?). Denna krus grundar sig inte i matematik eller statistik, därav finns det inte mycket att hämta i kurslitteraturen. Kurskamraterna är lika lost som mig i just denna.
OK.
Vilken nivå är detta? Är det inledning på universitet/högskola?
Jag vet att det är mycket "forska på egen hand" (vad som förr kallades "grupparbete") i dagens läroplan för gymnasium. Jag tycker det är fel väg att gå. Jag vet inte vad de vill lära ut eller fostra. Det är tveksamt om de själva vet det. Det är tur man inte är lärare. Lära ut verkar vara en sekundär uppgift idag.
Citera
2022-03-28, 21:49
Medlem
Citat:
OK.
Vilken nivå är detta? Är det inledning på universitet/högskola?
Jag vet att det är mycket "forska på egen hand" (vad som förr kallades "grupparbete") i dagens läroplan för gymnasium. Jag tycker det är fel väg att gå. Jag vet inte vad de vill lära ut eller fostra. Det är tveksamt om de själva vet det. Det är tur man inte är lärare. Lära ut verkar vara en sekundär uppgift idag.

Universitet!
Citera
2022-03-28, 21:53
Medlem
Citat:
Universitet!
Råkar du ut för mera av detta så rekommenderas Gunnar Blom Bok C.
https://www.adlibris.com/se/bok/sannolikhetsteori-och-statistikteori-med-tillampningar---bok-c-9789144123561
Finns säkert på ditt bibliotek.
Citera
2022-03-28, 21:54
Medlem
Citat:
Råkar du ut för mera av detta så rekommenderas Gunnar Blom Bok C.
https://www.adlibris.com/se/bok/sannolikhetsteori-och-statistikteori-med-tillampningar---bok-c-9789144123561
Finns säkert på ditt bibliotek.

Tack för tipset! Ska kolla upp det!
Citera
2022-03-29, 09:44
Medlem
Fick återkoppling av läraren vars svar jag klistrar in nedan:

Är följande till hjälp?
Question A
P(9<X<13)=P(X<=13) -P(X<9)
Question B
P(X<7)

Detta var all återkoppling jag fick, frågade även ang N(0,1) tabell. Men som sagt var det enbart svaret ovan som vi fick.
Citera
2022-03-30, 11:28
Medlem
Citat:
Vi arbetar från givet ovan

X ~ N(11, 2)

a) och b) kan man ofta räkna ut på räknare genom att ge lämpliga argument till inbyggda funktioner.

Har man inte det får man "normalisera" till N(0,1) vilket har symbolen Φ. Φ ovan är alltså lite fel använt.

Då får man

a)
P[9<x<13]
= Φ( (13-11)/2 )-Φ( (9-11)/2 )
= Φ(1)-Φ(-1)
= Φ(1)-(1-Φ(1))
= 2Φ(1)-1
= 2*0.841345-1

b)
P[x<7]
= Φ( (7-11)/2 )
= Φ(-2)
= 1-Φ(2)
= 1-0.97725

Använd nu N(0,1)-tabellen för att beräkna värdena. (Jag ger de ovan så du finner dem i tabellen.)

Kolla även manualen till din räknare - det kan vara bra att kunna hur detta beräknas. Det skiljer från räknare till räknare.

I Mathematica skriver man t.ex
Kod:
2 CDF[NormalDistribution[0, 1], 1] - 1 // N
1 - CDF[NormalDistribution[0, 1], 2] // N
eller
Kod:
CDF[NormalDistribution[11, 2], 13] - CDF[NormalDistribution[11, 2], 9] // N
CDF[NormalDistribution[11, 2], 7] // N
Båda ger samma svar.

Är denna uträkning fortfarande relevant trots den återkoppling jag fick?
Citera
2022-03-30, 12:32
Medlem
Citat:
Är denna uträkning fortfarande relevant trots den återkoppling jag fick?
I hög grad, och dessutom mera korrekt.
Citera
2022-03-30, 14:00
Medlem
Citat:
I hög grad, och dessutom mera korrekt.

Trots att man inte ska använda sig av N(0,1) tabell som jag förstod det som?
Citera
2022-03-30, 17:14
Medlem
Citat:
Trots att man inte ska använda sig av N(0,1) tabell som jag förstod det som?
Det finns lite olika skolor och det beror nog på vilken "ideologi" kursen har.
Är man "klassisker" så anv. man tabeller men jag inser naturligtvis att vi inte lever på 80-talet längre och att andra metoder finns idag.
"Modernister" använder tekniska hjälpmedel och då är tabeller och normalisering till N(0,1) ej nödvändiga. Ovan visade jag på två olika sätt att ange beräkningen i Mathematica. Det finns säkert en statistik-funktion i din räknare som kan ge svaret efter lämpligt kommando. Det beror på hur man arbetare. Följ de råd som kursledaren ger. Jag har inga moderna räknare så jag vet ej hur man beräknar det praktiskt. Att explicit börja integrera täthetsfunktionen med numeriska metoder känns väldigt avlägset. Det finns säkert funktioner i din räknare som gör detta till en enkel operation.

Kanske du bara skriver, typ
Kod:
Normal(11,2,13)-Normal(11,2,9)
eller något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här