2022-03-10, 19:38
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag får inte ens intrycket den ser vilken typ av amfetamin man har i blodet. Men de ser deinitivt inte vilka nivåer, om det nån tagit för mycket eller så.

Jo det går att se vilken typ av amfetamin det är. Där jag jobbar tar vi kontinuerliga drogtester på våra klienter men då bara på sticka, men de som har elvanse eller attentin skickar vi på annalys ca en gång per månad för att se att dom bara är positiva på dexamfetamin och inte vanligt amfetamin.
Citera
2022-03-13, 07:44
Medlem
Unniss avatar
Citat:
Jag får inte ens intrycket den ser vilken typ av amfetamin man har i blodet. Men de ser deinitivt inte vilka nivåer, om det nån tagit för mycket eller så.

Inte på snabbsticka men på analys. Den kirala analysen mäter isomerformerna D- och L-amfetamin var för sig.
Citera
2022-03-13, 09:16
Medlem
Tjohejtjohejs avatar
Citat:

Info jag hittade förr gällande kiral analys. Blivit allt vanligare, även om det givetvis inte sker vid varje drogtest.

Citat:
Länk till artikel:
https://lakartidningen.se/klinik-och...p1KD2JMkaOUnXY

Mätning av L/D-amfetaminkvoten för att kontrol*lera följsamhet till ADHD-behandling och sidointag av illegalt amfetamin är inte längre optimalt, eftersom dagens godkända läkemedel baseras på D-formen. En undersökning vid Karolinska universitetslaboratoriet hittade endast spårmängder av L-am*fetamin (mindre än 2 promille) vid analys av Elvanse (efter hydrolys av lisdexamfetamindimesylat med humana blodkroppar) [21] och Attentin. Ett bättre alternativ, som dessutom underlättar tolkningen, är att rapportera provets totala amfetaminkoncentration (kan erhållas från rutinmässig droganalys eller från summan av D- och L-amfetamin vid kiral analys) och ange förekomsten av L-amfetamin i procent (Fakta 1). Utan intag av illegalt amfetamin ska L-amfetamin inte förekomma, men för att utesluta falskt positiva resultat på grund av spårmängder av L-amfetamin i läkemedlet kan gränsvärdet sättas till mindre än 1 procent, eller så lågt som möjligt i prov med låg amfetaminkoncentration.

Resultat från kiral analys i urinprov vid Karolins*ka universitetslaboratoriet under 2013–2019 visade att den totala amfetaminkoncentrationen i 6 683 prov utan mätbart L-amfetamin var i medeltal 9 522 µg/l (medianvärde 5 364 µg/l). Spridningen var dock stor (2,5:e–97,5:e percentilen: 665–41 895 µg/l), och i 7 procent av fallen understeg koncentrationen 1 000 µg/l. Koncentrationen beror på flera faktorer, som läkemedelsdos, individuella skillnader i utsöndringshastighet, urinprovets utspädning [19] och inte minst när provet togs i förhållande till senaste dos (Elvanse intas vanligen en gång per dag på morgonen, Attentin en till två gånger dagligen). I 912 prov med en L/D-kvot över 0,75, vilket indikerar huvudsakligen illegalt am*fetaminintag, var totalkoncentrationen betydligt hög*re, i medeltal 68 074 µg/l (medianvärde 24 076 µg/l), och endast 0,9 procent hade en koncentration under 1 000 µg/l. Eftersom amfetaminkoncentration i allmänhet är mycket högre vid illegalt intag underlättas möjligheten att upptäcka sidointag under ADHD-behandling genom kiral analys. I prov med låg amfetaminkoncentration och i utspädda urinprov krävs dock en känslig analysmetod [20]
Citera
2022-03-13, 14:34
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Jo det går att se vilken typ av amfetamin det är. Där jag jobbar tar vi kontinuerliga drogtester på våra klienter men då bara på sticka, men de som har elvanse eller attentin skickar vi på annalys ca en gång per månad för att se att dom bara är positiva på dexamfetamin och inte vanligt amfetamin.

Ja, precis.
Såna skickar dom iväg på mig, med jämna mellanrum.
Men, jag har aldrig varit med om att dom har anmärkt på om jag har haft högre eller lägre mängder dexamfetamin i urinet och jag fipplade ändå en hel del med egna doseringar i början av insättningen..
Citera
2022-03-13, 21:23
Medlem
Citat:

fyfan vilken jävla DDR-arbetsplats. om man inte jobbar med yrken där folks hälsa eller säkerhet står på spel ska de skita i vad man pillar i sig så länge man inte är påverkad på jobbet, och det ska det inte behövs pisstest för.

OnT så fick jag hem en hundraburk med elvanse 60 mg (den som dampbarnen tar en om dagen av) och jag hittar lite blandad info om vad som gäller med konidiotsträning. jag kör en del HIIT (dvs maxar pulsen) och hittat viss info om att det kan sluta med hjärtattacker och fucking shit även bland unga friska män om man har ens 60 mg depot amfetamin i systemet. har tidigare ätit voxra som ju "påminner" om dampmedicin LITE (asså jag menar SKITLITE, inte mycket alls men lite samma fysiska energi) och den gick bra att springa på plus att jag inte hittade samma info om att den skulle vaara farlig att träna på

någon som vet? som vvanligt när jag googlar hittar jag både info FÖR och EMOT, så man blir ju aldrig klokare
Citera
2022-03-14, 06:56
Medlem
flowerpower900s avatar
Hade nog varnats rejält eller inte blivit utskrivet alls om det var vanligt med hjärtattacker med en såpass "vanlig" adhd medicin.
Citera
2022-03-14, 07:02
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Ja, precis.
Såna skickar dom iväg på mig, med jämna mellanrum.
Men, jag har aldrig varit med om att dom har anmärkt på om jag har haft högre eller lägre mängder dexamfetamin i urinet och jag fipplade ändå en hel del med egna doseringar i början av insättningen..

Nej mängderna i blodet kontrollerar i alla fall inte vi. Jag tror man kan vara nästan 100% säker på att ingen någonsin kommer fråga något om ens värden om det inte är så att man har tagit hutlösa mängder och en uppmärksam läkare ser att siffrorna sticker ut jättemycket.

Citat:
Ursprungligen postat av nomen.nescio5
fyfan vilken jävla DDR-arbetsplats. om man inte jobbar med yrken där folks hälsa eller säkerhet står på spel ska de skita i vad man pillar i sig så länge man inte är påverkad på jobbet, och det ska det inte behövs pisstest för.

OnT så fick jag hem en hundraburk med elvanse 60 mg (den som dampbarnen tar en om dagen av) och jag hittar lite blandad info om vad som gäller med konidiotsträning. jag kör en del HIIT (dvs maxar pulsen) och hittat viss info om att det kan sluta med hjärtattacker och fucking shit även bland unga friska män om man har ens 60 mg depot amfetamin i systemet. har tidigare ätit voxra som ju "påminner" om dampmedicin LITE (asså jag menar SKITLITE, inte mycket alls men lite samma fysiska energi) och den gick bra att springa på plus att jag inte hittade samma info om att den skulle vaara farlig att träna på

någon som vet? som vvanligt när jag googlar hittar jag både info FÖR och EMOT, så man blir ju aldrig klokare

Jag var kanske inte så tydlig, jag jobbar på ett nyktert boende för alkoholister/narkomaner som vill ta sig ur missbruk så urinprover är vitalt för att säkerställa att boendet är så gott som drogfritt. Det är ju inte direkt unikt för vår verksamhet utan gäller ju egentligen alla den typen av boenden.
Citera
2022-03-14, 11:32
Medlem
Citat:
Jag var kanske inte så tydlig, jag jobbar på ett nyktert boende för alkoholister/narkomaner som vill ta sig ur missbruk så urinprover är vitalt för att säkerställa att boendet är så gott som drogfritt. Det är ju inte direkt unikt för vår verksamhet utan gäller ju egentligen alla den typen av boenden.

lol ja då är det väl däremot bra att personalen inte är påverkad då det inte finns någon annan i världen som kan sniffa sig till det som nyktra narkomaner. förvisso gör det pissprovet överflödigt då era boenden hade märkt det långt innan, men jag förstår varför regelverket finns där

bumpar min fråga med elvanse (och även eventuellt istället ritalin 20 mg några timmar före träningen). jag menar jag har ingenting emot att dö, det skulle till och med nästan välkomnas, men jag är inte så sugen på att falla ihop knall fall på någon jävla cykelväg i dumsvenneland. då åker jag hellre till mexiko och sippar på en piña colada med en hora runt kuken medan jag drar den dödliga näsborren kola.
Citera
2022-03-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpower900
Hade nog varnats rejält eller inte blivit utskrivet alls om det var vanligt med hjärtattacker med en såpass "vanlig" adhd medicin.

jo jag hajar också det, men konstigare saker har hänt. om det är en 1 på 5000 eller 1 på 10000 förekommande bieffekt som endast uppstår vid omkring- -10 i maxpuls så är det kanske svårt att alla gånger se sambandet.

jämför t.ex. med voxra som jag nämnde tidigare (eller kanske wellbutrin som den hette i landet jag fick den utskriven) som har håravfall som SJUKT vanlig bieffekt (jag blev legit helt skallig på den, tur att jag är värsta hunken oavsett om jag har hår eller inte) och det står inte ens med på FASS på listan över möjliga bieffekter. det drabbar alltså LÅNGT FLER än 1/100, och det står inte ens med på 1/10 000.

det är inte alltid dessa listor och rekommendationer och sådär hänger med. att amfetamin påfrestar hjärt-och-kärlssystem (kanske inte alls lika extremt i terapeutiska doser lol) är rätt välkänt, och bara en minutiös ökning av puls och blodtryck kan påverka när man pushar kroppen till max
Citera
2022-03-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomen.nescio5
jo jag hajar också det, men konstigare saker har hänt. om det är en 1 på 5000 eller 1 på 10000 förekommande bieffekt som endast uppstår vid omkring- -10 i maxpuls så är det kanske svårt att alla gånger se sambandet.

jämför t.ex. med voxra som jag nämnde tidigare (eller kanske wellbutrin som den hette i landet jag fick den utskriven) som har håravfall som SJUKT vanlig bieffekt (jag blev legit helt skallig på den, tur att jag är värsta hunken oavsett om jag har hår eller inte) och det står inte ens med på FASS på listan över möjliga bieffekter. det drabbar alltså LÅNGT FLER än 1/100, och det står inte ens med på 1/10 000.

det är inte alltid dessa listor och rekommendationer och sådär hänger med. att amfetamin påfrestar hjärt-och-kärlssystem (kanske inte alls lika extremt i terapeutiska doser lol) är rätt välkänt, och bara en minutiös ökning av puls och blodtryck kan påverka när man pushar kroppen till max
Jag nojar också ibland när det kommer till träning och medicinen.
Jag försöker kompensera de med att äta sjukligt nyttigt och kolla alla värden ofta. Känns som att man får nog lite balans med hälsan då.
Citera
2022-03-14, 18:30
Medlem
st33rs avatar
Citat:

Jag vet att det finnns tester där det går att se.

Men det verkar ovanligt inom de standardttester som görs på adhd-patienter under pågående utredning och utan historia av missbruk (dvs de tester som fortfarande görs i de regioner som inte går efter JO:s riktlinjer)

Jag fick ta en simpel urinsticka på plats som sjuksköterskan läste av medan jag var med.
Citera
2022-03-15, 14:08
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Jag vet att det finnns tester där det går att se.

Men det verkar ovanligt inom de standardttester som görs på adhd-patienter under pågående utredning och utan historia av missbruk (dvs de tester som fortfarande görs i de regioner som inte går efter JO:s riktlinjer)

Jag fick ta en simpel urinsticka på plats som sjuksköterskan läste av medan jag var med.
Förlåt , jag menade under pågående behandling.

En del landsting har ju fortfarande så att om du får adhd medicin så får du lämna drogtest i urinprov en gång i halvåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in