Citat:
Ursprungligen postat av
flowerpower900
Hade nog varnats rejält eller inte blivit utskrivet alls om det var vanligt med hjärtattacker med en såpass "vanlig" adhd medicin.
jo jag hajar också det, men konstigare saker har hänt. om det är en 1 på 5000 eller 1 på 10000 förekommande bieffekt som endast uppstår vid omkring- -10 i maxpuls så är det kanske svårt att alla gånger se sambandet.
jämför t.ex. med voxra som jag nämnde tidigare (eller kanske wellbutrin som den hette i landet jag fick den utskriven) som har håravfall som SJUKT vanlig bieffekt (jag blev legit helt skallig på den, tur att jag är värsta hunken oavsett om jag har hår eller inte) och det står inte ens med på FASS på listan över möjliga bieffekter. det drabbar alltså LÅNGT FLER än 1/100, och det står inte ens med på 1/10 000.
det är inte alltid dessa listor och rekommendationer och sådär hänger med. att amfetamin påfrestar hjärt-och-kärlssystem (kanske inte alls lika extremt i terapeutiska doser lol) är rätt välkänt, och bara en minutiös ökning av puls och blodtryck kan påverka när man pushar kroppen till max