2022-03-28, 13:11
Medlem
fittslems avatar
Det är en bubbla som har varit igång väldigt länge. Kolla tex när den här tråden startades.

Man kan välja att avstå från bubblan och vänta tills den spricker. Men då får man nog vänta länge. Dom som skrev om bubblan 2010 har väntat bra länge nu och hade nog tjänat mer på att faktiskt gått in och köpt.
2022-03-28, 13:38
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Det är en bubbla som har varit igång väldigt länge. Kolla tex när den här tråden startades.

Man kan välja att avstå från bubblan och vänta tills den spricker. Men då får man nog vänta länge. Dom som skrev om bubblan 2010 har väntat bra länge nu och hade nog tjänat mer på att faktiskt gått in och köpt.

Så går det ofta när man försöker tajma marknaden.
2022-03-28, 13:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem

Varför skulle man få vänta länge till att bubblan spricker? Att den har pågått länge är väl om nåt bara ett argument för att den borde spricka förr snarare än senare?
2022-03-28, 14:26
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Varför skulle man få vänta länge till att bubblan spricker? Att den har pågått länge är väl om nåt bara ett argument för att den borde spricka förr snarare än senare?

Det var dock långt ifrån bubbelterritorium år 2010 såhär i backspegeln.

Man ansåg det enbart för att man inte räknade med låga räntor i över ett decennium. Och även idag kan man fundera på om det är en ”bubbla” om den högsta boräntan vi får se framöver stannar runt 3%. Många bubbelpladdrare tar för givet att det är 5%+ som väntar och då är det en bubbla. Men jag tvivlar…

I så fall kan marknaden helt klart falla realt gentemot löneutvecklingen men bestå nominellt. Det är vad jag tror kommer hända och det är ett rätt trevligt scenario för alla inblandade i så fall. En utveckling i sidled.

Det kanske bara är inom ”IT” det här gäller men rent anekdotiskt åker lönerna på raketbränsle för närvarande och arbetslösheten börjar närma sig pre-pandemi https://www.privataaffarer.se/arbetsmarknad-urstark-i-februari-oklart-framover-analyt-1647596251
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-03-28 kl. 14:33.
2022-03-28, 14:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
I så fall kan marknaden helt klart falla realt gentemot löneutvecklingen men bestå nominellt. Det är vad jag tror kommer hända och det är ett rätt trevligt scenario för alla inblandade i så fall. En utveckling i sidled.

Det är inte ett trevligt scenario för de med stora lån, för under den perioden kommer räntorna vara rejält höga. I slutändan måste någon betala för kalaset. Antingen skattebetalarna solidariskt, eller de som faktiskt tagit lånen.
2022-03-28, 14:48
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

Bubblan sprack 2017 men då var det fortfarande för dyrt påstod många.

Att prata om bubbla blir väldigt subjektivt. Låt säga att räntan går upp till 3% och priserna faller med 10%. Har bubblan spruckit då? Och vad händer när alla som väntat på att bubblan ska spricka ska in och köpa? Då drivs priserna upp igen. Är vi per automatik inne i en bubbla igen då?

Problemet är att många verkar resonera enligt "Jag personligen tycker att priserna är för dyra för att jag ska ha råd = då är har vi en bubbla.
2022-03-28, 15:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Bubblan sprack 2017 men då var det fortfarande för dyrt påstod många.

Att prata om bubbla blir väldigt subjektivt. Låt säga att räntan går upp till 3% och priserna faller med 10%. Har bubblan spruckit då? Och vad händer när alla som väntat på att bubblan ska spricka ska in och köpa? Då drivs priserna upp igen. Är vi per automatik inne i en bubbla igen då?

Problemet är att många verkar resonera enligt "Jag personligen tycker att priserna är för dyra för att jag ska ha råd = då är har vi en bubbla.

Det finns flera olika sätt att kvantifiera detta. T ex om priset på en tillgång avviker starkt från den långsiktiga trendlinjen.

På liknande sätt brukar en del prata om börsen är övervärderad eller ej (Buffett indicator t ex)
2022-03-28, 15:54
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det finns flera olika sätt att kvantifiera detta. T ex om priset på en tillgång avviker starkt från den långsiktiga trendlinjen.

På liknande sätt brukar en del prata om börsen är övervärderad eller ej (Buffett indicator t ex)

Fast ingen verkar vara överens, det är i princip bara subjektivt tyckande och personliga preferenser.

Om vi tar 2017 som exempel. Priserna föll brant med nästan 15% på kort tid. Det här är väl definitionen av att en bubbla har spruckit. Ändå så skulle många envisas med att bubblan fortfarande fanns för att deras subjektiva analys var att det fortfarande var för dyrt.

Trådapan, som många kallar hen, har ju rätt i att ingen tycks kunna förklara vad en bubbla är. Det är bara en massa jag tycker si och jag tycker så. Ingen kan prata om gränsvärden för en bubbla men kan ändå med säkerhet säga att 15% fall 2017 inte räknas som en sprucken bubbla.
2022-03-28, 16:08
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Fast ingen verkar vara överens, det är i princip bara subjektivt tyckande och personliga preferenser.

Om vi tar 2017 som exempel. Priserna föll brant med nästan 15% på kort tid. Det här är väl definitionen av att en bubbla har spruckit. Ändå så skulle många envisas med att bubblan fortfarande fanns för att deras subjektiva analys var att det fortfarande var för dyrt.

Trådapan, som många kallar hen, har ju rätt i att ingen tycks kunna förklara vad en bubbla är. Det är bara en massa jag tycker si och jag tycker så. Ingen kan prata om gränsvärden för en bubbla men kan ändå med säkerhet säga att 15% fall 2017 inte räknas som en sprucken bubbla.

Exakt så.

Även om korrektionen var koncentrerad till bostadsrätter och nyproduktion så var det de facto nära vad vissa skulle benämna en ”krasch”.

Köpte man i en hetsig budgivning juli 2017 och behövde sälja juli 2018 blev man riktigt ledsen. Men ingen registrerade det då det var så kortvarigt och folk bor i regel länge i sina bostäder.
2022-03-28, 16:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Exakt så.

Även om korrektionen var koncentrerad till bostadsrätter och nyproduktion så var det de facto nära vad vissa skulle benämna en ”krasch”.

Köpte man i en hetsig budgivning juli 2017 och behövde sälja juli 2018 blev man riktigt ledsen. Men ingen registrerade det då det var så kortvarigt och folk bor i regel länge i sina bostäder.

Så du menar att vi hade en krasch och är nu inne i bubbla nr 2 nu?
2022-03-28, 16:59
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så du menar att vi hade en krasch och är nu inne i bubbla nr 2 nu?

Vad sägs om att vi hade en normal prisvariation på en marknad och snart upplever ytterligare en variation?
2022-03-28, 17:19
Medlem
DVikings avatar
Dagens prisnivå är satt efter ett ränteläge runt 1.5%. När räntan går upp betydligt (till 3+ %) kommer priserna korrigeras. Om man vill kan man väl kalla det en bubbla som spricker men det handlar mer om hur priserna sätts på en marknad med hög belåning.

2017 var mer än ren spekulationskrasch där det byggts för mycket och en del hade gått in och boostat efterfrågan genom att hålla flera kontrakt som de tänkt flippa innan färdigställande. Det drog ner begagnatmarknaden också då det skapade oro och det dök upp objekt som behövde säljas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in