Citat:
Ursprungligen postat av
blekmyr
Absolut men de flesta har ändå flextid mellan typ 8-9. Jag vet ingen som kan glida in på kontoret 11:30 och jobba till 20 för att slippa köer, arbetet ska ju lira med kollegor också och är ju svårt att jobba såna tider med familj. Hemarbete tror jag (tyvärr) inte kommer anammas då jag upplever Sverige är extremt konservativt på just arbetsplatser.
Men du har absolut rätt i sak, behöver man bara vara på kontoret 1-2 dagar i veckan så kan man ju absolut bosätta sig i typ Skinnskatteberg, frågan är hur många som vill göra det. Själv skulle jag inte ha något emot det men många vill ju glida i fin bil, äta lyxluncher och instagramma halva livet vilket kanske inte är lika attraktivt på Västmanlands landsbygd kontra att bo på Lidingö.
Erfarenheterna hos många företag har varit att det fungerat relativt väl med hemarbete. (Gäller naturligtvis där arbetet passar för att sköta hemifrån).
Så det verkar som företagen är öppna för kanske hemarbete ca 50% av tiden eller så.
Det finns dock problem som måste lösas, som jag pekat på tidigare. Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön även när man arbetar hemma. I stort sett behöver arbetsgivaren åka hem till folk och göra arbetsmiljöinspektion.
Det kan krävas att det blir justeringar i lagstiftningen. Men jag tror i sig inte Regering kommer obstruera. Även den ser fördelar med att trafiken, dvs belastning på vägar och kollektivtrafik minskar.
Jag skulle kunna tänka mig att vi vid en återgång kommer ser kanske 30% hemarbete. En del vill ju vara på kontoret även om dom får arbete hemma. Så vi kommer inte upp i max tillåten hemarbetstid.
Men som har nämnts kan detta göra att en del accepterar längre restid de dagar de måste pendla till jobbet. Det kan göra att prisgradienten från centrum blir lite mindre.
Som jag nämnt tidigare hade jag en tidigare kollega som tog och flyttade till en villa utanför Norrtälje. Han var väldigt nöjd med det och ångrade att han inte flyttat tidigare. Pendlingen var ett pris han gärna betalade.
Möjligheten att arbeta hemma kan trigga fler sådan beslut.
Sker detta så kommer priserna centralt att minska och i utkanten att öka. Relativt varandra.