2022-01-11, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Amen förlåt då, har dubbelkollat nu och det krävs 30 minuter (!) för att kunna spana på kossor och svajande åkrar (från Sergels torg till västerut Bro, norrut bortom Arlanda, söderut Tungelsta).

Kör man fort klarar man nog det på 20 min förvisso.

Återigen, om du tror detta är tiden det krävs för att ta sig till de platser du nämner så är jag övertygad om att du är en bonnlurk som endast skådar Stockholm på kartan. Bortom Arlanda är 1h+ i nordlig riktning, det kan vara 2h+ om man åker i rusningstid. Precis vad jag försöker påpeka. Du postar länkar om att en familj kan bo i villor på vischan men i verkligheten så tar det timmar att ta sig till jobbet om man inte bor i kranskommun.
2022-01-11, 02:43
Medlem
De som tror att det är soft att bo på landet om man måste pendla in till stan varje dag är antingen förvirrade eller har extremt låg förväntan på livsstandard. På landet kan ditt boende vara fint (till skillnad från en majoritet boenden i/nära stan). Men antingen kommer du sitta i en bil för resor som varar 50-250 minuter med ganska slumpmässig fördelning (så hejdå planering och liv) och betala ett antal tusenlappar/månad för central parkering, eller så kommer du sitta 2.5-3 timmar varje dag på tre olika stolar/bänkar som luktar skit och där alla människor omkring dig hatar sin tillvaro.

Men visst, det finns dem som inte förväntar sig mer.
2022-01-11, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
De som tror att det är soft att bo på landet om man måste pendla in till stan varje dag är antingen förvirrade eller har extremt låg förväntan på livsstandard. På landet kan ditt boende vara fint (till skillnad från en majoritet boenden i/nära stan). Men antingen kommer du sitta i en bil för resor som varar 50-250 minuter med ganska slumpmässig fördelning (så hejdå planering och liv) och betala ett antal tusenlappar/månad för central parkering, eller så kommer du sitta 2.5-3 timmar varje dag på tre olika stolar/bänkar som luktar skit och där alla människor omkring dig hatar sin tillvaro.

Men visst, det finns dem som inte förväntar sig mer.

Tja ja och nej. Bor du nära en tågstation behöver så inte vara fallet. Det blir mest strul när tågen är försenade. Du kan bo på totala vischan och vara i Sthlm C på 30-40 min dörr till dörr om du bor nära ett pendeltåg, Roslagsbana etc.

Det som främst hindrar folk är att de vill bo nära släkt och vänner samt ha tillgång till aktiviteter när barnen blir större.

Pga detta bor folk i radhus. Skulle säga att +95% av alla som bor i radhus egentligen skulle vilja bo i villa men kompromissar pga område.
2022-01-11, 08:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Återigen, om du tror detta är tiden det krävs för att ta sig till de platser du nämner så är jag övertygad om att du är en bonnlurk som endast skådar Stockholm på kartan. Bortom Arlanda är 1h+ i nordlig riktning, det kan vara 2h+ om man åker i rusningstid. Precis vad jag försöker påpeka. Du postar länkar om att en familj kan bo i villor på vischan men i verkligheten så tar det timmar att ta sig till jobbet om man inte bor i kranskommun.

Var det en känslig punkt att påtala att Stockholm är en förvuxen by med lantbruk runt hörnet? Tanken var mer att det finns gott om mark att bebygga, ergo ingen brist på mark och därav är de höga tomtpriserna artificiella på grund av kommunal/statlig reglering.

När man bor och jobbar i Stockholm är det mest viktigt att man bor på rätt sida av staden (söder/norr) eller längs rätt linje för kollektivtrafik om man nyttjar den för att ta sig till jobbet. Bor man i city så bör man undvika att ha ett behov av bil.
2022-01-11, 08:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Iofs kommer flexibel arbetstid för de tjänstemän och byråkrater som kan styra sin tid och jobba hemifrån. Kan man dra ned på pendlandet till 2-3 gg i veckan så flyttar det ut gränsen för vart det är möjligt att bo.
2022-01-11, 10:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tanken var mer att det finns gott om mark att bebygga, ergo ingen brist på mark och därav är de höga tomtpriserna artificiella på grund av kommunal/statlig reglering.
Föreställningen om att kommunerna inte delar ut tillräckligt med byggrätter har ältats då och då.
En gång tröttnade Kommunförbundet över de svamliga fantasierna. De publicerade en lista över utgivna byggrätter och nyttjade byggrätter för kommunerna.

Lund vill jag minnas låg i botten med ca 20% utnyttjade byggrätter. Stockholm låg i topp med kanske 60% utnyttjade byggrätter.

Det är inte så att kommunerna är för sega med att dela ut byggrätter. Du har inte förstått att det finns något som heter ekonomi. En utvecklare har inget för att bebygga och sälja till förlust. Priserna måste stiga innan dom får lönsamhet i att utnyttja byggrätten.
2022-01-11, 10:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tja ja och nej. Bor du nära en tågstation behöver så inte vara fallet. Det blir mest strul när tågen är försenade. Du kan bo på totala vischan och vara i Sthlm C på 30-40 min dörr till dörr om du bor nära ett pendeltåg, Roslagsbana etc.

Det som främst hindrar folk är att de vill bo nära släkt och vänner samt ha tillgång till aktiviteter när barnen blir större.

Pga detta bor folk i radhus. Skulle säga att +95% av alla som bor i radhus egentligen skulle vilja bo i villa men kompromissar pga område.

Ett radhus kan man säga är en sorts hybrid av villa och lägenhet. Fördelen kan väl möjligtvis vara att det ger lite högre densitet av människor och därför skapar förutsättningar för bättre service inom kort avstånd. Men individen själv vill såklart som regel bo i ett eget fristående hus på en stor tomt, om kostnader inte är något att ta hänsyn till.
2022-01-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Iofs kommer flexibel arbetstid för de tjänstemän och byråkrater som kan styra sin tid och jobba hemifrån. Kan man dra ned på pendlandet till 2-3 gg i veckan så flyttar det ut gränsen för vart det är möjligt att bo.

Absolut men de flesta har ändå flextid mellan typ 8-9. Jag vet ingen som kan glida in på kontoret 11:30 och jobba till 20 för att slippa köer, arbetet ska ju lira med kollegor också och är ju svårt att jobba såna tider med familj. Hemarbete tror jag (tyvärr) inte kommer anammas då jag upplever Sverige är extremt konservativt på just arbetsplatser.

Men du har absolut rätt i sak, behöver man bara vara på kontoret 1-2 dagar i veckan så kan man ju absolut bosätta sig i typ Skinnskatteberg, frågan är hur många som vill göra det. Själv skulle jag inte ha något emot det men många vill ju glida i fin bil, äta lyxluncher och instagramma halva livet vilket kanske inte är lika attraktivt på Västmanlands landsbygd kontra att bo på Lidingö.
2022-01-11, 12:34
Medlem
tripprapporters avatar
Inflationen inom OECD-länderna uppgick till 5.8% i november, den högsta på 25 år.

Citat:
Inflation in the nearly 40 OECD countries rose to a 25-year high in November, fuelling concerns for household finances and adding pressure on central banks to raise interest rates.

The annual pace of consumer price increases in the OECD area jumped to 5.8 per cent in November, up from just 1.2 per cent in the same month of the previous year and the highest rate since May 1996, according to data released by the organisation today.

https://www.ft.com/content/096292cc-4308-47f2-b078-97a636a11a5c
2022-01-11, 13:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Absolut men de flesta har ändå flextid mellan typ 8-9. Jag vet ingen som kan glida in på kontoret 11:30 och jobba till 20 för att slippa köer, arbetet ska ju lira med kollegor också och är ju svårt att jobba såna tider med familj. Hemarbete tror jag (tyvärr) inte kommer anammas då jag upplever Sverige är extremt konservativt på just arbetsplatser.

Men du har absolut rätt i sak, behöver man bara vara på kontoret 1-2 dagar i veckan så kan man ju absolut bosätta sig i typ Skinnskatteberg, frågan är hur många som vill göra det. Själv skulle jag inte ha något emot det men många vill ju glida i fin bil, äta lyxluncher och instagramma halva livet vilket kanske inte är lika attraktivt på Västmanlands landsbygd kontra att bo på Lidingö.
Erfarenheterna hos många företag har varit att det fungerat relativt väl med hemarbete. (Gäller naturligtvis där arbetet passar för att sköta hemifrån).
Så det verkar som företagen är öppna för kanske hemarbete ca 50% av tiden eller så.

Det finns dock problem som måste lösas, som jag pekat på tidigare. Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön även när man arbetar hemma. I stort sett behöver arbetsgivaren åka hem till folk och göra arbetsmiljöinspektion.

Det kan krävas att det blir justeringar i lagstiftningen. Men jag tror i sig inte Regering kommer obstruera. Även den ser fördelar med att trafiken, dvs belastning på vägar och kollektivtrafik minskar.

Jag skulle kunna tänka mig att vi vid en återgång kommer ser kanske 30% hemarbete. En del vill ju vara på kontoret även om dom får arbete hemma. Så vi kommer inte upp i max tillåten hemarbetstid.

Men som har nämnts kan detta göra att en del accepterar längre restid de dagar de måste pendla till jobbet. Det kan göra att prisgradienten från centrum blir lite mindre.
Som jag nämnt tidigare hade jag en tidigare kollega som tog och flyttade till en villa utanför Norrtälje. Han var väldigt nöjd med det och ångrade att han inte flyttat tidigare. Pendlingen var ett pris han gärna betalade.
Möjligheten att arbeta hemma kan trigga fler sådan beslut.
Sker detta så kommer priserna centralt att minska och i utkanten att öka. Relativt varandra.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-01-11 kl. 13:26.
2022-01-11, 20:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Inflationen inom OECD-länderna uppgick till 5.8% i november, den högsta på 25 år.

https://www.ft.com/content/096292cc-4308-47f2-b078-97a636a11a5c

Massor med länder har försökt få upp inflationen med låga räntor och strösslande av pengar utan att lyckas få till någon prisuppgång på konsumtionsvaror. Nu när det till slut sker så verkar de grovt osugna på att höja räntan. Vad är egentligen poängen med detta skådespel från CBs?
2022-01-11, 21:46
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Massor med länder har försökt få upp inflationen med låga räntor och strösslande av pengar utan att lyckas få till någon prisuppgång på konsumtionsvaror. Nu när det till slut sker så verkar de grovt osugna på att höja räntan. Vad är egentligen poängen med detta skådespel från CBs?

Det ser ut som att de hela tiden följer efter vad Fed gör. De verkar komma att höja räntan 3-4 gånger i år för att sedan fortsätta på samma sätt under 2023 och 2024. Vad jag förstår så måste då resten av världen hänga på.
Vet dock inte hur stor varje höjning bedöms vara, är det standard med 25 punkter?
Senast redigerad av tripprapporter 2022-01-11 kl. 21:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in