2022-03-28, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaymeKai
Kortfattat så handlar det om att Putin måste kunna presentera en seger för hemmapubliken han kommer aldrig ge sig annars eftersom det hotar hela hans maktapparat.

Nej, jag menade ju mer varför Ukraina är viliga att kompromissa eftersom dem håller på krossar Ryska trupperna (om man får tro västmedian)? Någon ljuger ju, den vinnande sidan kommer ju aldrig frivilligt till förhandlingsbordet för o kompromissa?
Citera
2022-03-28, 10:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Hur många är det som måste dö innan du anser att det är okej att börja förhandla? Tio procent av befolkningen? Tjugo? Femtio? Eller är det att föredra att varenda ukrainare drar på sig jordfilten framför att en enda millimeter av landet släpps? Isåfall är nog Putin okej med det för sedan går han in och tar det ödelagda landet utan motstånd.

Frågan är var du och din ukrainska gubbkontakt drar gränsen för när lidandet är tillräckligt hemma från er trygga tillvaro i Sverige?
Idiot. För min del får man gärna förhandla fred och avstå både Donbass och Krim. Det skulle man löst redan 2015.

Nu pratar jag om stämningen bland ukrainare. De har eldats på av Zelensky att de ska försvara sitt land och sitt territorium. Snacket bland ukrainare - enligt min ”gubbkontakt” - är att Zelensky har höjt nationalkänslan på topp och man är villig att försvara hela Ukraina till sista blodsdroppen. Och nu vänder Zelensky. Om du inte fattar att det är problematiskt då får du och din enda hjärncell fortsätta vandra tillsammans i mörker.

Zelensky är en skådespelare men ingen politiker. Min ”gubbkontakt” sa att han var väldigt tveksam till Zelensky när han blev vald, men att Zelenskys popularitet har gått genom taket bland ukrainare - även gubben - nu under kriget. Har Zelensky agerande under kriget dikterats av att en oemotståndlig känsla av ha fått tillgång till en världsscen för att spela upp sitt fulla skådespelarregister, snarare än ett realpolitiskt tänkande? Det behöver ju inte ha varit en medveten handling, men när man märker att man får så mycket positiv respons så blir det ett behov av att finnas kvar i fokus. Kanske inser Zelensky att han spelat över och skapat ett problem, nu när han istället vill söka fred även om det blir på hårda villkor för Ukraina.
Citera
2022-03-28, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Efter ett krig blir det vinnaren som blir tillfreds,-den som förlorar får svälja det han får.
Det är nog lättare att svälja om man också känner sig som en förlorare, om man känner att man fått stryk. Men om man känner sig som en vinnare men ska acceptera hårda villkor - varför ska man acceptera det? Hela världen har fått ukrainarna att känna sig som vinnare, inte minst Zelensky. Och nu ska de plötsligt acceptera att vara förlorarna?
Citera
2022-03-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Nej, jag menade ju mer varför Ukraina är viliga att kompromissa eftersom dem håller på krossar Ryska trupperna (om man får tro västmedian)? Någon ljuger ju, den vinnande sidan kommer ju aldrig frivilligt till förhandlingsbordet för o kompromissa?
Men för helvete jag försöker ju förklara, Putin kommer inte ge sig även om hans egna trupper förintas det är uppenbart. Putin är inte rädd för militär förlust bara sitt eget skinn.
Citera
2022-03-28, 10:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har Zelensky agerande under kriget dikterats av att en oemotståndlig känsla av ha fått tillgång till en världsscen för att spela upp sitt fulla skådespelarregister, snarare än ett realpolitiskt tänkande? Det behöver ju inte ha varit en medveten handling, men när man märker att man får så mycket positiv respons så blir det ett behov av att finnas kvar i fokus. Kanske inser Zelensky att han spelat över och skapat ett problem, nu när han istället vill söka fred även om det blir på hårda villkor för Ukraina.
Ledsen att jag klipper i ditt inlägg, men det citerade var vansinnigt bra uttryckt. Du lyckas fånga fenomenet Zelensky på pricken. Bra jobbat!
Citera
2022-03-28, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ledsen att jag klipper i ditt inlägg, men det citerade var vansinnigt bra uttryckt. Du lyckas fånga fenomenet Zelensky på pricken. Bra jobbat!
Du behöver inte vara ledsen för det . Tack!
Citera
2022-03-28, 11:07
Medlem
fitz-humes avatar
Smart av Zelenskyj att villkora med folkomröstning. Alla vet att det ukrainska folket kommer att rösta NEJ till att ge Donbas självständighet liksom allt annat som gynnar Putin. Det finns bara en väg att gå och det är att ryssarna lämnar samtliga ukrainska territorier, bekostar återuppbyggnad och samarbetar kring rättegångar angående krigsbrott. Detta kommer givetvis att ske förr eller senare.
Citera
2022-03-28, 11:13
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr

Riktigt så enkelt är det inte, särskilt inte i ljuset av att Ukraina, i stort, saknar de militära muskler som Ryssland har. Ja, de har värjt sig bättre än någon militär bedömare på förhand hade kunnat förutspå. Ja, de har orsakat Ryssland rejäla förluster i människor och materiel, men de har också tagit förluster, bitvis väldigt kännbara.

Men nej, de kommer aldrig att i grunden kunna slå Ryssland (av samma skäl som USA inte i grunden kunde slå NVA i Vietnam, trots att de piskade upp dem i så gott som vartenda fältslag, och istället var tvungna att bomba Nordvietnam till en förhandlingsfred), och Ryssland har alltid kemiska, biologiska och nukleära stridsmedel att falla tillbaka på, förutsatt att Putin och hans hejdukar känner sig tillräckligt trängda.

Zelenskyj menar förmodligen att om nu två östliga delar av landet vill vända sig mot Putins stagnerande bakåtsträvande, så kan de väl få göra det då, förutsatt att mer av ukrainsk infrastruktur och befolkning fredas från vidare angrepp. Det är inte en optimal lösning, men det här blir bara antingen ett utdraget utnötningskrig där det som nu finns kvar av ukrainskt väg och tågnät, samt övrig infrastruktur smulas sönder bit för bit, eller en rysk överreaktion med massförstörelsevapen.
Citera
2022-03-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är nog lättare att svälja om man också känner sig som en förlorare, om man känner att man fått stryk. Men om man känner sig som en vinnare men ska acceptera hårda villkor - varför ska man acceptera det? Hela världen har fått ukrainarna att känna sig som vinnare, inte minst Zelensky. Och nu ska de plötsligt acceptera att vara förlorarna?

Om Ryssland får lov att hålla på så länge dom vill skall du se att ukrainarna vaknar ur sin vanföreställning om att ha vunnit.
Citera
2022-03-28, 11:19
Medlem
humanlifes avatar
Zelensky har sagt många saker, som han sedan har övergivit. Och han har ljugit.
Men han kan ju inte hålla på med teater hur länge som helst, parterna är ju inte så långt ifrån varandra rent sakligt. Nu skall de träffas i 3 dagar, då borde ju detta lösas.
Citera
2022-03-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av (ô_Ô)
Skulle vara ett stort misstag att ge bort mark till Ryssland. Ukraina skulle behöva mer material så de kan få ut Ryssland helt ur landet och Ukraina kan gå med både NATO och EU. Tillåter man Ryssland att erövra delar av landet kommer Ryssland bara fortsätta, blir en paus nu och de bygger upp nya styrkor och fortsätter. Det blir inte fred bara för att Ukraina ger bort land till Ryssland.

Jag tror du glömmer bort att Ryssland inte kommer att tveka att använda sig av värre vapen och förstöra ännu mer av Ukraina om man inte får som man vill. Putin börjar också bli gammal och man kan hoppas på bättre tider framöver. Det viktiga är att bojkotten mot Ryssland fortsätter samt att Ukraina rustas upp rejält.
Citera
2022-03-28, 11:58
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Samma gäller dig, du sitter bekvämt i din mammas källare. Du skulle lätt ge bort Öland o Gotland till Ryssen för att fortsätta spela.
Vad idioter som du aldrig kan förstå är att Gotland och Öland är just öar mitt ute i havet omringade av andra NATO-länder. Tror du på allvar att Ryssland skulle kunna kontrollera dessa öar i längden? Dom kan inte ens kontrollera donbass trots enorma militära resurser och en hel landsgräns som omringar ukraina från syd, ost och norr.

Ditt hypotetiska skitscenario kan du stoppa upp nånstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in