2022-03-28, 08:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Så du underkänner de demokratiska processerna i Ukraina, men accepterar påstådda folkomröstningsresultat i rysskontrollerade Donbas, som inga externa observatörer har fått kontrollera?
Det som skedde 2014 var en statskupp. Det anser de flesta.

Man måste se vart folk vill höra.
Efter kuppen arrangerades omröstning i Donbas som alltså ville ha 89% oberoende. Det är vad man skulle ha följt.

Det stöds av stora tidningar. (samma länk)
Citat:
An opinion poll that was taken on the day of the referendum and the day before by a correspondent of the Frankfurter Allgemeine Zeitung, The Washington Post, and five other media outlets found that of those people who intended to vote, 94.8% would vote for independence.
Senast redigerad av wwr 2022-03-28 kl. 08:55.
Citera
2022-03-28, 08:48
Medlem
Det kan lika gärna vara fake nyheter.

Det var bara några dagar sedan mainstream media skrev att Ukraina höll på att få övertag och att dom kunde gå i motoffensiv mot Ryssland.
Och för några veckor sedan skulle kriget redan vara över inom några dagar.
Nu ska det förhandlas för kriget går inte att vinna.

Kraven för fred är kända, jag tvivlar på att presidenten kan "kompromissa" om dem.
Ryssland kommer att forcera sin vilja igenom, omvärlden har redan visat att dom inte tänker rädda presidenten så det finns inte mycket som kan stoppa Ryssarna nu.
Citera
2022-03-28, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Precis. Det enda rätta vore att aldrig ge upp så att varenda millimeter av Ukraina jämnas med marken och varenda medborgare dödas. Då hade Zelensky blivit jättepoppis.
Problemet för Zelensky är att han har eldat på ukrainarna med sina dagliga tal, vilket gör att nationalkänslan är på toppnivåer. Jag har pratat med en ukrainare i Sverige som nu är superstolt över hur alla ukrainare sluter upp och står upp mot ryssen. Han sa förra veckan att om Zelensky skulle börja backa nu så åker Zelensky. Zelenskys påeldning av nationalkänslan går inte ihop med att sedan börja avstå territorium. En fred ska accepteras av ukrainarna också, man ska vara tillfreds med lösningen.
Citera
2022-03-28, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Problemet för Zelensky är att han har eldat på ukrainarna med sina dagliga tal, vilket gör att nationalkänslan är på toppnivåer. Jag har pratat med en ukrainare i Sverige som nu är superstolt över hur alla ukrainare sluter upp och står upp mot ryssen. Han sa förra veckan att om Zelensky skulle börja backa nu så åker Zelensky. Zelenskys påeldning av nationalkänslan går inte ihop med att sedan börja avstå territorium. En fred ska accepteras av ukrainarna också, man ska vara tillfreds med lösningen.
Varför sitter de här ukrainarna i Sverige och tycker? Varför är de inte och krigar i Ukraina om nu nationalkänslan är så hög? Eller det är tänkt så att det ska vara andra som stupar för att frambringa ett bra förhandlingsläge som ukrainska expats ska kunna acceptera?
Citera
2022-03-28, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Han ger inte upp men vad ska han göra för att inte få fler av sina medborgare mördade. En liten kompromiss kan vara nödvändigt. Ryssland ser inte ut att minska sina atacker på civilla.

Zelensky har vädjat till väst om mer hjälp effektiv hjälp med får det inte för att väst är rädda för vad Putin kan göra då. Kompromiss är nog enda utvägen. Förlora en del av landet i utbyte mot fred.

Han hade antagligen fått en bättre deal före kriget. Utan att förlora så mycket av sitt folk och sin infrastruktur.
Citera
2022-03-28, 09:05
Medlem
Ukraina får ha en långsiktig plan som ändå gör att de inte tappar territorium, ex ge östra delarna någon form av autonomi.

Sedan höjer man skatterna ordentligt i områdena med hänvisning till att deras begränsade autonomi kräver den finansieringen. Några år senare inför man 20 års skattebefrielse för (då i huvudsak) ukrainare från andra delar av landet för att ”locka till sig kompetens” i kombination med andra åtgärder som uppmuntrar barnafödande i den ditflyttade ukrainska gruppen. Sedan vid lämpligt tillfälle när demografin gjort sitt och läget i Ryssland är gynnsamt för Ukraina genomför man en ”folkomröstning” som återansluter regionerna helt med ett Ukraina som då är med i EU etc
Citera
2022-03-28, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Varför sitter de här ukrainarna i Sverige och tycker? Varför är de inte och krigar i Ukraina om nu nationalkänslan är så hög? Eller det är tänkt så att det ska vara andra som stupar för att frambringa ett bra förhandlingsläge som ukrainska expats ska kunna acceptera?
Alla är inte unga och fit for fight. Sonen riskerar dock livet i kriget i Ukraina. Duger det?

Poängen är att man inte kan elda på försvarsviljan i befolkningen ena dan och få dem att dra ut i krig och säga att vi ska försvara vårt territorium till varje pris, och nästa dag börja prata om att lämna ifrån sig landområden.

Ukraina skulle ha genomfört Minskavtalet från första början och löst konflikten i Donbass och med Krim för åratal sen. De har hängt fast i den konflikten alldeles för länge av prestigeskäl. Ukraina är ett gammalt östland med en östmentalitet. Zelensky inser nu att om det inte löses kommer Ukraina hamna i limbo för obestämd tid framöver. Han borde ha insett det tidigare.
Citera
2022-03-28, 09:18
Avslutad
Citat:
Alla är inte unga och fit for fight. Sonen riskerar dock livet i kriget i Ukraina. Duger det?

Poängen är att man inte kan elda på försvarsviljan i befolkningen ena dan och få dem att dra ut i krig och säga att vi ska försvara vårt territorium till varje pris, och nästa dag börja prata om att lämna ifrån sig landområden.

Ukraina skulle ha genomfört Minskavtalet från första början och löst konflikten i Donbass och med Krim för åratal sen. De har hängt fast i den konflikten alldeles för länge av prestigeskäl. Ukraina är ett gammalt östland med en östmentalitet. Zelensky inser nu att om det inte löses kommer Ukraina hamna i limbo för obestämd tid framöver. Han borde ha insett det tidigare.
Hur många är det som måste dö innan du anser att det är okej att börja förhandla? Tio procent av befolkningen? Tjugo? Femtio? Eller är det att föredra att varenda ukrainare drar på sig jordfilten framför att en enda millimeter av landet släpps? Isåfall är nog Putin okej med det för sedan går han in och tar det ödelagda landet utan motstånd.

Frågan är var du och din ukrainska gubbkontakt drar gränsen för när lidandet är tillräckligt hemma från er trygga tillvaro i Sverige?
Citera
2022-03-28, 09:30
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Ja men det kommer bli utdraget och fortsatt blodigt för ukraina. Det är detta du inte fattar från ditt trygga pojkrum nånstans i sverige
Dom är uppenbarligen tillräckligt patriotiska för att fortsätta slåss för sitt land, stridsmoralen är hög trots Rysslands övergrepp. Jag är stolt över Ukraina, det borde även du vara.
Citera
2022-03-28, 09:38
Medlem
Citat:
En fred ska accepteras av ukrainarna också, man ska vara tillfreds med lösningen.
Efter ett krig blir det vinnaren som blir tillfreds,-den som förlorar får svälja det han får.
Citera
2022-03-28, 09:42
Medlem
Om jag förstått det rätt så vill Zelenskyj inte att beslutet om utbrytarregionerna tas i förhandlingsrummet sådär rakt av.

Han nämnde väl vid något tillfälle att han vill man genomför folkomröstningar så att folket där får välja om de vill vara en del av ryssland, självständiga eller ingå i Ukraina.

Iallafall, som jag förstått det på Zelenskyj är han ytterst ovillig att vara beslutfattare i denna fråga.

Jag tror inte att vi kommer få se Zelenskyj ensam skriva under ett avtal som ger Ryssland delar av sydöstra Ukraina.

Han anser inte själv att han har den rätten överhuvudtaget.
Citera
2022-03-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukfursten
Även om jag är väldigt partisk till Ukrainas fördel vill jag ändå påstå att det pågår ett informationskrig åt bägge hållen. Det är svårt att säga vad som är sant och inte just nu.

Edit: jag hade ju tänkt att baita machdiamonds till att anklaga mig tillika för låg argumentationsnivå och hade redan skrivit en kontring, men mach blev väl ledsen och gav upp eller nått. Det är inget stuns alls i proryssarna just nu, känns väldigt halvhjärtat mot hur det var innan invasionen.

Jaha, det vart starkt av dig att medge att väst ljuger systematiskt.. för annars är det ju mycket svårt för västerlänningar just att göra det.

En frågaa; i RT läste jag en artikel som handlade om Engelska soldaters sexuella traksserier och hur illa dem utreds. ALla fall är dokumenterade. Är detta fortfarande att betraktas som disinformation? Jag länkar till aritkeln:

https://www.rt.com/news/552698-sex-assault-british-soldiers/

Enligt dig; är detta disinformation? I så fal, vilket är desinformationen i detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in