2022-03-28, 01:13
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Har du missat att man redan kom överens i minskavtalet? Inget gavs bort förutom lite mer självstyre.

Förstår inte varför du jämför gotland med detta. Helt olika förutsättningar och bakgrund.
Nej. Ryssland började med att ta delar av östra Ukraina, man vägrade sedan lämna tillbaka dessa.
Citera
2022-03-28, 01:14
Medlem
Polis2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Skulle du själv vara beredd att lämna bort Gotland? Det verkar vara en genomgång trend hos pro-ryska fegisar att förespråka villkorslös kapitulering. Själv är jag patriot och skulle således föredra att dö för mitt land.
Hur skulle du kunna hjälpa ditt land, vilket det nu är. Är det med pengagåvor? Personligen tycker jag du är en av de farligaste och obehagligaste typerna som jag läst inlägg av. Hoppas jag aldrig träffar dig.
Citera
2022-03-28, 01:18
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ledsen, men om du tänker lite objektivt så kontrollerar ryssarna många delar. Zelensky vill se en kompromiss om donbass för att inte förlora andra fallna delar av ukraina.

Sen har ryssland förlorar politiskt och ekonomiskt. Men militärt har de roffat åt sig en del bitar.
Ryssland har förlorat politiskt och ekonomiskt. Ryska trupper slaktas på löpande band, dom tvingas t.o.m. ta in legosoldater (horor) från andra länder. Mycket tyder på att Ukraina lyckats trycka tillbaka de invaderande soldaterna.
Citera
2022-03-28, 01:20
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Hur skulle du kunna hjälpa ditt land, vilket det nu är. Är det med pengagåvor? Personligen tycker jag du är en av de farligaste och obehagligaste typerna som jag läst inlägg av. Hoppas jag aldrig träffar dig.
Vid en invasion av Sverige skulle samtliga medborgare i åldrarna 16-70 tvingas stanna och försvara landet. Du skulle således inte ha något val utöver att stanna och slåss för ditt land. Som sig bör.
Citera
2022-03-28, 01:21
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Nej. Ryssland började med att ta delar av östra Ukraina, man vägrade sedan lämna tillbaka dessa.
Ja och ukraina gick med på att de delarna skulle få självstyre. Det står i avtalet.
Citera
2022-03-28, 01:23
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ryssland har förlorat politiskt och ekonomiskt. Ryska trupper slaktas på löpande band, dom tvingas t.o.m. ta in legosoldater (horor) från andra länder. Mycket tyder på att Ukraina lyckats trycka tillbaka de invaderande soldaterna.
Ja men det kommer bli utdraget och fortsatt blodigt för ukraina. Det är detta du inte fattar från ditt trygga pojkrum nånstans i sverige
Citera
2022-03-28, 01:35
Medlem
Polis2010s avatar
Citat:
Vid en invasion av Sverige skulle samtliga medborgare i åldrarna 16-70 tvingas stanna och försvara landet. Du skulle således inte ha något val utöver att stanna och slåss för ditt land. Som sig bör.
Detta vet jag sedan 30 år tillbaka. Jag är krigsplacerad på jobbet kan man säga. Fast skulle Finland bli attackerat så åker jag dit oavsett konsekvenserna. Sverige är ett land som är splittrat och schizofrent. Vem skulle vara värd att försvara här? Kanske genuina människor på landsbygden. Tyvärr är jag placerad i storstan.
Citera
2022-03-28, 01:39
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Han borde gjort som en av hans föregångare.
Avgå och söka asyl i annat land.
Han hade varit äkta flykting enligt FNs konventioner till skillnad från vissa andra.

Då hade många liv, egendom och vår ekonomi räddats.
Ryssland har fått löpa fritt länge. Ska vi skjuta på problemet tills de kommer och shellar din mormor, dina barn? De tar skiten medan du sitter och gnäller som en kärring.
Citera
2022-03-28, 01:47
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ja men det kommer bli utdraget och fortsatt blodigt för ukraina. Det är detta du inte fattar från ditt trygga pojkrum nånstans i sverige
Samma gäller dig, du sitter bekvämt i din mammas källare. Du skulle lätt ge bort Öland o Gotland till Ryssen för att fortsätta spela.
Citera
2022-03-28, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anti-pesto
DN rapporterar att Zelenskyj i intervju med rysk media är beredd att kompromissa om Donbass. Ska kompromissa tolkas som "överta"? Vad är era tankar?

https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/

Klokt. Krim och Donbass har han nog varit beredd att släppa hela tiden, det är resten av Ukraina striden har gällt. Det är ryssarna som inte har varit seriösa i förhandlandet men som nu ändrar sig och plötsligt flyttar sina trupper till östra Ukraina. Ryssarna kunde ha fått Krim och Donbass tidigt, och sluppit så stora förluster om de hade nöjt sig med det. Ryssarnas ursprungliga mål var "avnazifiering" dvs att få bort de högerextrema meliser, numera del av Ukrainska armén, som har bekämpat dem under flera år i Donbass.

Mariupol är i stort sett förlorat, så låt ryssarna få grushögen som är kvar och betala återuppbyggnaden. Ingen sida blir tydlig förlorare som ska betala skadestånd, men EU kommer att finansiera övriga Ukrainas återuppbyggnad, och Ryssland återuppbygger östra Ukraina. Huvudsaken är att Ukraina får bli medlem i EU och får behålla sin demokrati, och att inte ryssarna tvingar dem att byta regering. Knäckfrågan som återstår är om Ukraina kan bli med i Nato och därmed plocka in kärnvapen riktade mot Moskva.

Samtidigt hotar Zelenskyj med att snart börja gerillakrigföring i Östra Ukraina. Låter inge bra, kan bli långvarigt krig som drabbar civilbefolkningen. Då blir det som Kashmirregionen och kriget mellan Indien och Pakistan. Men det kanske bara är ett utspel för att få ryssarna till förhandlingsbordet.
Senast redigerad av guru1966 2022-03-28 kl. 01:57.
Citera
2022-03-28, 01:53
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Han är ingen fegis. Skulle kriget komma så är du väl den första att springa. Men du har kanske ingen/inget att förlora så då kan jag förstå.
Citera
2022-03-28, 02:22
Medlem
Svärjes avatar
Vilken apa som helst begriper att de aldrig kommer erkännas utanför Ryssland och Nordkorea. Krigsskadeståndet ska betalas och sanktionerna fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in