Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Doomberg har en bra genomgång av det hela, även om de som sagt ofta är rätt doomiga.
Nån gjorde en genial TL;DR i bildform som hittas
här.
Mav hade för övrigt en genomgång av gasbolag som lär gynnas i
Fredags.
Dylans oneok kan gynnas de med, oklahoma har bra gasreserver.
Råden kvarstår. håll guld, uran (inte i händena) och kemiindustri.
Jodå, den gröna kycklingen läser man såklart men de är ju som du säger lite dramatiskt lagda. Var nog via en retweet från doomberg t om som jag hittade den här andra göken.
Men jag är fortfarande investerad i konstgödsel, tror bara att efterfrågan kanske inte måste vara så hög som det verkar. Överanvändning sker när det är billigt och högre priser kommer förmodligen leda till lite smartare användning. Hur stor den faktorn är kan jag dock inte bedöma, vi får se.
På tal om matproduktion, naturgas och allmän samhällskollaps har jag börjat titta på
propan. Hela världens favoritkolväte som används till i princip allt (även inom jordbruket). Det har som allt annat blivit dyrt men jag tror det kan finnas mer att mjölka ur där.
Imorgon går jag sannolikt därför in med en försiktig slant i
UGI corp, de pysslar med gasdistribution i största allmänhet och propan i synnerhet samt verkar vara stabila pengatjänare genom att agera mellanhand mellan producent och kund. Sedan kan man ju inte bara stirra på siffror som en glasögonorm, jag är mest nöjd med att huvudkontoret ligger i stan med det fantastiska namnet
King of Prussia.
Men på längre sikt:
Jänkarna sitter ju på massa egen gas som de inte utnyttjar till fullo. Den dagen de växer upp och ändrar på det är det kul att äga gasledningarna, lagringsmagasinen, gaselverken och allt annat som behövs.