2022-03-27, 17:43
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag kan ha missförstått och förenklat lite i mitt domedagskraxande om global svält.

Ni har alla hört storyn, Ukraina och Ryssland odlar massa vete. Eftersom de håller på att kriga finns det ingen mat till fattiga barnen i Afrika.

Det kan vara ett lite dumt sätt att se på saken enligt den här twittraren:
https://twitter.com/sarahtaber_bww/status/1507776806090584065?s=21&t=swp2P-d-lh6uO2jt2TfR7Q

TLDR: det är ett shippingproblem, inte brist på mat egentligen. Vem är ens förvånad? Bullish för piratgänget som vanligt antar jag.

Kul lång rant av samme om konstgödsel:
https://twitter.com/sarahtaber_bww/status/1505577512826544134?s=21&t=Bs74Ebi-bG4c9hbqbOCI9A

Lite jobbig för mig att läsa då den går emot mycket av vad jag antagit kring den marknaden. Men det är ju just sådant som är viktigt att läsa.

Man förstår att det är mycket man inte förstår.
Doomberg har en bra genomgång av det hela, även om de som sagt ofta är rätt doomiga.

Nån gjorde en genial TL;DR i bildform som hittas här.

Mav hade för övrigt en genomgång av gasbolag som lär gynnas i Fredags.

Dylans oneok kan gynnas de med, oklahoma har bra gasreserver.

Råden kvarstår. håll guld, uran (inte i händena) och kemiindustri.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-03-27 kl. 18:03.
Citera
2022-03-27, 19:24
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Doomberg har en bra genomgång av det hela, även om de som sagt ofta är rätt doomiga.

Nån gjorde en genial TL;DR i bildform som hittas här.

Mav hade för övrigt en genomgång av gasbolag som lär gynnas i Fredags.

Dylans oneok kan gynnas de med, oklahoma har bra gasreserver.

Råden kvarstår. håll guld, uran (inte i händena) och kemiindustri.

Jodå, den gröna kycklingen läser man såklart men de är ju som du säger lite dramatiskt lagda. Var nog via en retweet från doomberg t om som jag hittade den här andra göken.

Men jag är fortfarande investerad i konstgödsel, tror bara att efterfrågan kanske inte måste vara så hög som det verkar. Överanvändning sker när det är billigt och högre priser kommer förmodligen leda till lite smartare användning. Hur stor den faktorn är kan jag dock inte bedöma, vi får se.

På tal om matproduktion, naturgas och allmän samhällskollaps har jag börjat titta på propan. Hela världens favoritkolväte som används till i princip allt (även inom jordbruket). Det har som allt annat blivit dyrt men jag tror det kan finnas mer att mjölka ur där.

Imorgon går jag sannolikt därför in med en försiktig slant i UGI corp, de pysslar med gasdistribution i största allmänhet och propan i synnerhet samt verkar vara stabila pengatjänare genom att agera mellanhand mellan producent och kund. Sedan kan man ju inte bara stirra på siffror som en glasögonorm, jag är mest nöjd med att huvudkontoret ligger i stan med det fantastiska namnet King of Prussia.

Men på längre sikt:
Jänkarna sitter ju på massa egen gas som de inte utnyttjar till fullo. Den dagen de växer upp och ändrar på det är det kul att äga gasledningarna, lagringsmagasinen, gaselverken och allt annat som behövs.
Senast redigerad av Smutz 2022-03-27 kl. 19:34.
Citera
2022-03-27, 20:03
Medlem
Vansterpartiets avatar
Peak SSAB? Fackklubben köper aktier och utländska banker pumpar riktkursen, snart kommer Svarte Petter på besök.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/03/24/ssab-fackklubben-i-lulea-koper-aktier-i-ssab-for-10-miljon-kronor.html

Inte speciellt insatt i råvarutrejden men spännande att kika då och då.
Citera
2022-03-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Kul vecka för Golar LNG, äntligen har marknaden börjat vakna upp och inse vilken kassaflödesmaskin detta bolag redan är men framförallt kommer bli 2023 när Gimi går i produktion under andra halvan av året. 3-4 gånger EBITDA tillväxt de kommande 3 åren är turligt nog fortfarande inte inprisade.

Jag är faktiskt förvånad över att LNG som investering inte är hetare. Det är som kol, men med en uttalad faktisk framtid från både politiker och diverse semi-korrupta NGO/UN organisationer.

Är tåget missat? Upp nästan 100% på 3 månader
Citera
2022-03-28, 00:17
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Är tåget missat? Upp nästan 100% på 3 månader
Lyckas Golar med vad de säger att de ska lyckas med till 2024 värderas bolaget idag till 4-5 gånger 2024s EBITDA vid lägre gas och oljepris än idag. Dessutom utgår jag från att de kan landa fler kontrakt och konvertera fler fartyg till FLNG vilket inte är inprisat.

Jag är lång LNG och då Golar drog en homerun med Hilli och tror de kommer lyckas ännu bättre med kommande fartyg så är det en långsiktigt riktigt bra investering även vid dagens priser. Men såklart var det trevligt att jag köpta mina aktier till halva priset mot dagens.
Citera
2022-03-28, 00:41
Medlem
Naturgasturkens avatar
Diamond Offshore kommer att återlistas på NYSE på onsdag eller torsdag efter sin Chapter 11 rekonstruktion. Kommer köpa. Diamond kommer med stor sannolikhet att köpas upp av någon av de större och gör det inte det är det trevligt med lite diversifiering av bolag. Dessutom har det för mig varit mycket lyckat att köpa oljeservicebolag direkt efter att de återlistas efter C11 (Valaris, Noble Corp, Weatherford).

Ett räkneexempel jag såg på nätet för att belysa värdet i offshore drilling-sektorn:

Valaris
Bolagsvärde 4 miljarder USD (skuldfritt)

300K dayrate - 500 MUSD EBITDA - EV/EBITDA = 8
400K dayrate - 1700 MUSD EBITDA - EV/EBITDA = 2,3
500K dayrate (nivån 20214) - 2800 MUSD EBITDA - EV/EBITDA = 1,4

Just nu ramlar kontrakt in på floaters på över 300K och i takt med att borrandet kommer att öka kommer dayraterna snabbt att öka då antalet floaters är begränsat (redan 90% utnyttjandegrad bland de aktiva riggarna) och nybyggnadskostnaderna så höga att det inte kommer löna sig att beställa fartyg förrän mycket högre dayrates än idag. Håller sig oljepriset på nivåer över 70-80 USD/fatet i flera år kommer väldigt många fler offshore-licenser sanktioneras och utvecklas och det kommer i sin tur att trycka upp dayrates långt över 500K.

Dvs redan till dagens dayrates är Valaris en billig aktie när det kommer till kassaflödena. En titt på tillgångarna så blir det ännu bättre. Enbart byggkostnaden för de 13 riggarna de har i malpåse i väntan på högre dayrates ligger på ca 4 miljarder USD (och då har Valaris 56 riggar!). Dvs samma som bolagsvärdet. Beroende på hur man räknar värderas Valaris just nu lång under skrotvärdet om de skulle sälja alla riggar till upphuggning.

Tror man att efterfrågan på olja kommer fortsätta öka är offshore-sektorn en no-brainer.
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-03-28 kl. 00:44.
Citera
2022-03-28, 04:55
Medlem
bajssprutans avatar
Det luktar pengar om oljeservicesektorn. Jag har bara doppat tårna lite i CGG, men bevakningslistan som huserar Noble, Valaris och Schlumberger ser het ut på senaste. Även lundinkopplade EnQuest har börjat vakna till liv.

På makrofronten verkar kina att ha hela jävla Shanghai på lockdown. Expect more fuckery.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-03-28 kl. 05:10.
Citera
2022-03-28, 08:05
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Diamond Offshore kommer att återlistas på NYSE på onsdag eller torsdag efter sin Chapter 11 rekonstruktion.

Tror man att efterfrågan på olja kommer fortsätta öka är offshore-sektorn en no-brainer.

Det tipset tackar vi för! Ska tittas noga på, Valaris också.

Ryggade dig i Noble och det har hittills varit en mycket trevlig affär.

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det luktar pengar om oljeservicesektorn. Jag har bara doppat tårna lite i CGG, men bevakningslistan som huserar Noble, Valaris och Schlumberger ser het ut på senaste. Även lundinkopplade EnQuest har börjat vakna till liv.

På makrofronten verkar kina att ha hela jävla Shanghai på lockdown. Expect more fuckery.

Kineserna är roliga. Det gigantiska clusterfucket evergrande handelstoppades utan vidare förklaring i Hongkong och istället för att kommentera det försöker man dra in cash igen på att låta folk beställa elbilar that may or may not exist.
Kanske blir minneshålat just nu om allt fokus hamnar på Shanghai-pesten men snart måste de (väl?) publicera sin kvartalsrapport istället för att leka hemliga Arne.

Kan bli en blodig dubbelbajsmacka. Ibland undrar jag hur det gick för killen här på Flashback som gick all in i kina med övertygelsen att BABA aldrig kunde sjunka under 250 eller vad det var.

Slutar väl med att de får trycka några fuckiljarder yuan till, the show must go on.
Citera
2022-03-28, 08:59
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Det tipset tackar vi för! Ska tittas noga på, Valaris också.

Ryggade dig i Noble och det har hittills varit en mycket trevlig affär.

Kineserna är roliga. Det gigantiska clusterfucket evergrande handelstoppades utan vidare förklaring i Hongkong och istället för att kommentera det försöker man dra in cash igen på att låta folk beställa elbilar that may or may not exist.
Kanske blir minneshålat just nu om allt fokus hamnar på Shanghai-pesten men snart måste de (väl?) publicera sin kvartalsrapport istället för att leka hemliga Arne.

Kan bli en blodig dubbelbajsmacka. Ibland undrar jag hur det gick för killen här på Flashback som gick all in i kina med övertygelsen att BABA aldrig kunde sjunka under 250 eller vad det var.

Slutar väl med att de får trycka några fuckiljarder yuan till, the show must go on.

Jag investerar inte i Kina, mest för att jag inte riktigt känner mig säker på prioriteringarna för kinesiska företag.

Men vad gäller det där Evergrande så har jag fattat det som att det är svårt att låta det konka eftersom pga att de har så mycket inhemskt byggande om jag minns rätt. Men det kanske är viktigare att slå ett hårt slag mot västerländsk ekonomi så de låter det konka i alla fall. Som sagt jag är skeptisk mot kinesiska företags prioriteringar.

Under alla omständigheter lär det inte ha gått så bra för den som gick all-in i Kina. Vad gör egentligen Ali-Baba, det är på den nivån jag är med Kinaföretag? frågan är retorisk, jag googlar skiten så lär jag mig något idag också
Citera
2022-03-28, 09:14
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag investerar inte i Kina, mest för att jag inte riktigt känner mig säker på prioriteringarna för kinesiska företag.

Men vad gäller det där Evergrande så har jag fattat det som att det är svårt att låta det konka eftersom pga att de har så mycket inhemskt byggande om jag minns rätt. Men det kanske är viktigare att slå ett hårt slag mot västerländsk ekonomi så de låter det konka i alla fall. Som sagt jag är skeptisk mot kinesiska företags prioriteringar.

Under alla omständigheter lär det inte ha gått så bra för den som gick all-in i Kina. Vad gör egentligen Ali-Baba, det är på den nivån jag är med Kinaföretag? frågan är retorisk, jag googlar skiten så lär jag mig något idag också

Du tänker nog klokt där, trevligare med bolag vara första prioritet är att berika aktieägarna.

Evergrande är ju lurigt eftersom en massa medelklasskineser investerat sina surt förvärvade slantar i bostäder (ofta halvbyggda i rena spökstäder). Partiet kan nog inte helt låta deras besparingar gå upp i rök så de är säkert too big to fail i överskådlig tid. Men ska de hållas under armarna krävs det massa finansiellt fuckery som får andra konsekvenser i ekonomin. Lägg en Shanghai-lockdown på det och det kan bli jättetråkig stämning.

Men här är jag bara en glad amatör som mest sitter och killgissar. Det man konkret kan tittta på är väl hur lockdownen påverkar hamnkapiciteten. Shanghai har trots allt mest trafik av alla världens hamnar, blir direkta effekter om inte containrarna kan flöda in och ut.
Citera
2022-03-28, 09:28
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Du tänker nog klokt där, trevligare med bolag vara första prioritet är att berika aktieägarna.

Evergrande är ju lurigt eftersom en massa medelklasskineser investerat sina surt förvärvade slantar i bostäder (ofta halvbyggda i rena spökstäder). Partiet kan nog inte helt låta deras besparingar gå upp i rök så de är säkert too big to fail i överskådlig tid. Men ska de hållas under armarna krävs det massa finansiellt fuckery som får andra konsekvenser i ekonomin. Lägg en Shanghai-lockdown på det och det kan bli jättetråkig stämning.

Men här är jag bara en glad amatör som mest sitter och killgissar. Det man konkret kan tittta på är väl hur lockdownen påverkar hamnkapiciteten. Shanghai har trots allt mest trafik av alla världens hamnar, blir direkta effekter om inte containrarna kan flöda in och ut.

Shanghai har också mycket inom metaller, kan kanske bli stökigt runt det också. Alltså inte gruvor utan LME-exchange. Ska kolla om jag kan begripa vilken om någon påverkan det kan få
Citera
2022-03-28, 13:27
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Shanghai har också mycket inom metaller, kan kanske bli stökigt runt det också. Alltså inte gruvor utan LME-exchange. Ska kolla om jag kan begripa vilken om någon påverkan det kan få

Den här artikeln påstår att coviderierna förebådar lägre efterfrågan vilket dämpar shanghaimetallpriserna.
https://financialpost.com/pmn/business-pmn/copper-nickel-fall-on-chinas-covid-curbs-firm-u-s-dollar/wcm/6d3e974e-0053-4ab6-a321-2b84c91c74d2/amp/

Jag är avvaktande skeptisk, hög volatilitet är ju inget konstigt efter en skarp höjning (eller för den delen sänkning) av priserna, att nickel korrigeras kraftigt t ex kunde ju en femåring gissa sig till. Kanske nedstängningen bara marginellt förstärkt rörelser vi skulle sett ändå.

Jaja, därom tvistar de lärde. Blir det köplägen får man väl tacka och ta emot. Är lite kort i tesla också, får se hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in