Citat:
Ursprungligen postat av
brolinlever
Alltså jag ifrågasätter inte ditt play, börsen borde gå ner, förutom de flesta råvaror. Men den berömda marknaden verkar inte fatta att om alla råvaror är svindyra så måste det försvinna marginaler eller mängd sålda varor. Såvida inte teorin om pris och efterfrågan är död och begraven.
Till och med en ilsken Ibra skrev om "idioterna på placera som tog upp att folk var oroliga för inflationen" istället för "att USA ska skicka olja och gas(de inte har) till Europa"(parafraserat).
Men översvämmar du landet med pengar och samtidigt stödköper din egen valuta, så kan du tydligen lura ekonomin och börsen, i alla fall ett tag.
Att känna sig själv är viktigast när man vad man än sysslar med, så du gör rätt som stannar kvar.
Jag vet att jag är FOMO-kille, så jag försöker att ta vinst utan att kliva ur helt om jag inte är säker på att det är en skitinvestering jag gjort, typ som när jag köpte FerroNordic samma dag Putin invaderade Ukraina. Då sålde jag direkt.
Det bästa är att den idéen finns förevigad som veckans aktietips, svårslaget exempel på taskig tajming. FYI, de har 75% av verksamheten och 100% av vinsten i Ryssland.
Jo, det är ju ändå earnings och tillväxt som skall backa upp allting, och nu har vi då inflationen och Ryssland som klivit fram på banan sedan förra året (när det var party non stop och man kunde köpa vad fan som helst och tjäna cash, samt tillväxt och earnings var piece of cake att få att se bra ut, särskilt efter Corona).
Det är nästan komiskt (jag förlorar ju pengar så helt komiskt kan det inte vara) att se Apples race nu. Har sett artiklar som menar att de torskar ca 3 mille USD dagligen efter att ha gått ur Ryssland. Statistik via e-handelssiter. Var skall de plocka igen denna revenue och tillväxt? Den amerikanske konsumenten som är klämd av inflation och nu dyrare skulder, samt blir allt mer pessimistisk? Från ett allt mer nationalistiskt Kina? Från Europa? Urinvånare i närmaste regnskog?
Ähh, det löser sig, vi kör ett rebound rally på det så vi nästan är på ATH igen. Say motherfreakin what?
Men visst, jag kanske är ute och cyklar med punktering på samtliga däck, men då får det bli så, Allahs vilja or whatever, crash and burn baby.
Ta vinst är aldrig fel och ditt Ryssland-tips har jag glömt bort, fattar inte vad du snackar om!
(Edit: Lugnt, vet att vi tycker likadant om börsen nu)