2022-03-28, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror förhandlingar har varit helt meningslösa. Ryssland kommer bara förhandla när de har erövrat något de känner sig nöjda med eller om de inser att de inte kan erövra mer. De har bara fejkar förhandlingar sedan kriget började och t.o.m. innan kriget.

Jag tror ryssarna håller på att dra sig ur vissa områden för att flytta trupper till Donbas och området däromkring, som vi diskuterat. Men det tar nog en del tid innan de har gjort det. Det kan nog ta en vecka eller mer som de har nedsatt förmåga totalt. Trupperna skall ut och sedan få ny materiel och extra personal, sedan flyttas med tåg etc. De bryr sig kanske inte lika mycket om hur lång tid det tar nu när det ursprungliga planen att snabbt ta Ukraina misslyckades.

Dom lär få nya rekryter har jag hört. Jag har också sett datumet 11 april. Men det kommer inte att hålla för Ryssland som jag ser det. Dom kan ta lite mark i Donbass men kommer senare att pressas tillbaka. Redan nu börjar ungdomarna i Ryssland bli skeptiska och du vet hur det blev i Vietnam. Det sprider sig ett gift i samhället när man inte strider för något positivt. Några sådana känslor finns inte i Ukraina utan man strider verkligen för att själv få bestämma sitt lands framtid.
Citera
2022-03-28, 01:07
Medlem
Citat:
Ja uppror i Vitryssland, driva ut ryssarna ur Moldavien. Även i de områden de har i Kaukasus (Jag har lite dålig kontroll på de områdena). Kanske ett uppror i Tjetjenien? Var mer kan vi skapa problem för ryssarna?

Sibirien och i princip hela Kaukasus som du skrev. Risken med det är att alla mindre minoriteter i de områdena eventuellt kommer komma i kläm, och inte ha mycket att säga till om. Under ryskt styre så har alla det lika dåligt.
Citera
2022-03-28, 01:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Ok, såg ngt inlägg från dig. Att långtids förvarade ryska vagnar saknar utrustning för att gå i strid. Till vem och vad säljer man optik, motorer osv från militära fordon?? Blir förbluffad att det kan finnas en marknad eller användning för det.

Enligt en uppgift har Ukraina köpt det för att använda till sina gamla sovjetiska stridsvagnar! Men annars har de sålt saker som innehåller dyra metaller och mineraler. Jag vet inte om optik gör det? Det säljs som skrot helt enkelt. Tydligen är blyet i batterierna värdefullt. Cirka 90 % av stridsvagnarna kan de inte inte använda (men det är säkert överdrivet, hur som helst har de ändå väldigt många stridsvagnar, men de är ju av äldre typer).

https://empr.media/opinion/investigations/demothballed-russian-military-vehicles-totally-embezzled-tank-regiment-commander-shot-himself/
Citera
2022-03-28, 01:11
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Läste en god teori om Mauripol, varför ryssarna väljer att göra den till grus.

För då kan det tänkas att Ukraina tappar intresset för den stan i en fredsöverenskommelse, det finns inget utav värde kvar. Således kan ryssarna "få den".

Mycket möjligt... vi får se hur en ev. fredsöverenskommelse ser ut, i nuläget så känns det ju inte som Ryssland direkt kan diktera villkoren och de har väl insett att de aldrig kommer kunna inta Kyiv, som de tänkt göra redan efter 2 dygn.
Citera
2022-03-28, 01:15
Medlem
Citat:
Enligt en uppgift har Ukraina köpt det för att använda till sina gamla sovjetiska stridsvagnar! Men annars har de sålt saker som innehåller dyra metaller och mineraler. Jag vet inte om optik gör det? Det säljs som skrot helt enkelt. Tydligen är blyet i batterierna värdefullt. Cirka 90 % av stridsvagnarna kan de inte inte använda (men det är säkert överdrivet, hur som helst har de ändå väldigt många stridsvagnar, men de är ju av äldre typer).

https://empr.media/opinion/investigations/demothballed-russian-military-vehicles-totally-embezzled-tank-regiment-commander-shot-himself/

Är intressant, att ingen har upptäckt hur saker och ting ligger till vid inventering osv. I Sverige brukar man ju rotera utrustningen som används. Dvs av 300 strv eller andra bepansrade fordon, så används 100 ett år. Medans de andra ligger i förvar, nästa år används nästa 100 osv. Detta för att slitaget ska vara jämnt samt att alla eventuella fel ska kunna åtgärdas. Så att man alltid har stridsfärdig materiell som är fungerande. Vet dock inte vilka rutiner de har i Ryssland
Citera
2022-03-28, 01:20
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ja uppror i Vitryssland, driva ut ryssarna ur Moldavien. Även i de områden de har i Kaukasus (Jag har lite dålig kontroll på de områdena). Kanske ett uppror i Tjetjenien? Var mer kan vi skapa problem för ryssarna?

När Ryssland vaknar upp från sin dagdröm, kanske efter Putins frånfälle, och när Kinas ekonomi har vuxit sig betydligt större än USA:s, kommer Kina att känna sig hågat att ställa mycket större krav på Ryssland. I något skede tror man att detta kommer att omfatta vissa territoriella frågor, ett erkännande av något slags särskild ställning för de kinesiska inbyggarna i Ryssland, och till och med ren och skär kinesisk revanschism.

Ryssland är tokkörda. Om 10 år kommer man minnas Ryssland som en klen uppstickare i Europa. Ungefär som när vi spelade stormakt i 100 år. Däremot kommer Ryssland att styckas upp.
Citera
2022-03-28, 01:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Är intressant, att ingen har upptäckt hur saker och ting ligger till vid inventering osv. I Sverige brukar man ju rotera utrustningen som används. Dvs av 300 strv eller andra bepansrade fordon, så används 100 ett år. Medans de andra ligger i förvar, nästa år används nästa 100 osv. Detta för att slitaget ska vara jämnt samt att alla eventuella fel ska kunna åtgärdas. Så att man alltid har stridsfärdig materiell som är fungerande. Vet dock inte vilka rutiner de har i Ryssland

De är genomkorrumperade på alla nivåer överallt. Allt som är offentligt är bara till för att stjälas av Putins hejdukar från oligarker, ministrar och generaler högst upp ned till mekanikern i stridsvagnsförrådet. Ett stort råttbo som nu exponeras.
Citera
2022-03-28, 01:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Offensiverna i Sumy går framåt! Nu har Ukraina tagit sig fram till Lebedyn som tydligen var omringat tidigare. Eventuellt är de på väg fram till själva Sumy. Ryssland verkar helt slagna och har flytt/retirerat från hela Sumy-området. Men jag har bara noterna på den finska kartan: https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Citera
2022-03-28, 01:31
Medlem
Citat:
De är genomkorrumperade på alla nivåer överallt. Allt som är offentligt är bara till för att stjälas av Putins hejdukar från oligarker, ministrar och generaler högst upp ned till mekanikern i stridsvagnsförrådet. Ett stort råttbo som nu exponeras.

Ja verkligen, tur för Putin att han inte startade en större konflikt. Blir intressant att se efter kriget är slut och ryssarna förlorat, hur många som kommer straffas för detta.
Citera
2022-03-28, 01:32
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Jag tror de är fullt medvetna om det. Många stridsvagnar står förmodligen på "kyrkogårdar". Möjligen kan man göra dem stridsdugliga igen, men vad som händer är att man plockar reservdelar från dem för att hålla igång ett färre antal.

https://www.reddit.com/r/europe/comments/imxaja/tank_graveyard_in_russia/

Det ska sägas att jag inte vet om bilden är nyligen tagen, eller hur korrekt den är för helhetsbilden.
Citera
2022-03-28, 01:35
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Ukrainanska armén har hittat bevis för att Ryssland skapar "nazist-bevis" i Ukraina.

Ryska soldater har släpat med sig tyska nazist-hjälmar och WW2 nazi-uniformer ut på slagfältet för iscensätta videoklipp med påhittad nazism.

https://www.youtube.com/watch?v=GFSG2WU_p4M&t=77s

Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Förvånar mig inte alls. Ryssland försöker skapa något som inte finns.

Jewish businessman paid for Nazi graffiti in Ukraine before Russia invaded – report (he had no choice’ after Russian agents approached him).

https://www.timesofisrael.com/businessman-paid-for-nazi-graffiti-in-ukraine-ahead-of-russian-invasion-report/

Man behöver inte mer än goggla: "azov nazi flags"
https://www.google.se/search?q=azov+nazi+flags&source=lnms&tbm=isch&sa=X &ved=2ahUKEwivxbScuuf2AhULyYsKHY7pD2EQ_AUoAXoECAIQ Aw&biw=1680&bih=903&dpr=1

De döljer det ju inte ens.
Citera
2022-03-28, 01:39
Medlem
Mer och mer rapporter om vidrigheter som ryska soldater gjort sig skyldiga till.

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/27/russian-soldiers-raping-and-sexually-assaulting-women-says-ukraine-mp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in