2022-03-27, 20:40
Medlem
Operator Starsky är en ukrainare som beskriver kriget dag för dag på engelska i sin vlog, intressant att följa:
https://youtu.be/GFSG2WU_p4M
Citera
2022-03-27, 20:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Varför står det inte hur längesen den där tweeten postades? Det brukar det stå

Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Makalöst uttalande om det stämmer

Angående diskussioner om kärnvapenkrig - som av naturliga skäl intensifierats på senaste - så har jag ramlat över lite intressanta tweets i dagarna som argumenterar för att det inte omöjligtvis skulle bli ett väldigt enkelriktat kärnvapenkrig i sådant fall. En dryg månad in i kriget så ter det sig väldigt uppenbart att korruptionen knappast trippat skonsamt fram genom det ryska krigsmaskineriet.

Utgifter för underhåll är en av de enklare utgifterna att stoppa i egen ficka inom dessa miljöer eftersom bristerna oftast blir uppenbara först vid bruk. Desto mer sällan i bruk, desto enklare utgiftsområde att plundra och ska man kora en vinnare bland militära utgiftsposter som sällan används men som kräver kopiösa mängder underhåll så är en given nations kärnvapenprogram en solklar vinnare.

Kärnvapen är delikata leksaker inom vilka mycket saker - ständigt underhållna, utbytta, kontrollerade - måste klaffa rätt för att lämna hyfsade garantier för ett "önskvärt" beteende väl i bruk. USA plöjde exempelvis ner nära exakt (kört mot nuvarande USD/SEK-par) *400 miljarder kronor i underhåll av sina pjäser ifjol. Ryssland (med en enligt wiki större arsenal) bör inte sticka av allt förmkt från dessa siffror.

*https://www.cbo.gov/publication/57240

Ryssland har nog avsatt i princip noll för detta underhåll, pengarna guppar runt i medelhavet i form av lyxyachter för oligarkerna. Kan bli dålig stämning när man ska avfyra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Detta urskiljningslösa dödande måste få ett stopp. Sätt er vid förhandlingsbordet. Eller ett vilket annat bord som helst. Vi måste kunna prata med varandra.

Jag tillhör inte Ukraina. Men alla utländska trupper skall lämna hela landet innan fredssamtal kan föras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
All er teknologi har ni snott ifrån väst.

Klart att ryssarna har grava komplex.
Hjärnornas kamp har vunnits av Väst i hundratals år.
Ryssarna kan fortfarande inte optimera sin industri eller slå mynt av sina fantastiska naturtillgångar.
De är märkvärdigt dåliga på produktion.

Huruvida invasionen har intressanta psykologiska orsaker, överlåter jag åt psykologer att bedöma.
Kanske har ryska folksjälen PTSD vad vet jag?

Jag tror att vi ser ett gigantiskt jävla misstag, i paritet med Irak-invasionen, för 20 år sedan. Bush var inte skarpaste kniven i lådan och hade dåliga rådgivare.
Putins skitsits är nog inte mer intressant.

Han är gammal och trött och Rysslands inneboende problem hann ikapp honom + hans stab är korrupt och skitnödig. Ingen vågar säga ifrån.
Citera
2022-03-27, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det jag tror är att kriget inte gått som Ryssland förväntat sig. Nu försöker man flytta målstolparna så att man i slutändan kan peka på något av de mindre delmålen man uppfyllt och hävda att detta egentligen var ”specialoperationens” huvudsyfte. Ett sätt att slippa att tappa ansiktet helt enkelt.

Sen blir nästa utmaning att på ett övertygande sätt förklara varför delmålet (t.ex landbrygga till Krim) var värt en så sanslöst hög kostnad militärt, politiskt, ekonomiskt och socialt. Den argumentationen kommer bli spännande att följa.

Det är snarare så, vilket vi såg från dag 1, att Västs politiker, dess militära ledare och därmed dess massmedia hade en klar bild av vad Ryssland skulle göra i Ukraina. Sedan när detta inte skedde – vilket förstås var helt orealistiskt (att t ex Ryssland på nån dag skulle gå in i Kiev och sedan ta över en mångmiljonstad), då går det plötsligt inte som Ryssland ville! Här kan vi tala om en halmgubbe!

I själva verket gör Ryssland allt rätt. Det skapar en oerhört flyktingström, skär av vissa förbindelseleder, krossar Ukrainas militära infrastruktur, så kvar finns i princip bara handeldsvapen. Det är därför diktatorn Zelensky är desperat och vädjar om tunga vapen från Väst. Ryssland tröttar ut Ukraina och dess befolkning. Låter dess militär vinna vissa taktiska segrar, invaggar dem i falska förhoppningar för att sedan låta dem gå i fällan.

Samtidigt marscherar Ryssland västerut, tar systematiskt viktiga strategiska landområden i både öster som söder, bygger upp för en framtida offensiv om detta skulle behövas, vilket det troligen gör då Kiev fått order från Vita Huset att aldrig kapitulera oavsett hur utsiktslöst det ser ut.

Ukraina för Ryssland handlar inte om hur ansiktet ser ut. Det handlar om en existentiell fråga och det finns ingen kostnad som inte Ryssland kan bära för att få Ukraina dit det vill.
Citera
2022-03-27, 20:44
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Det är snarare så, vilket vi såg från dag 1, att Västs politiker, dess militära ledare och därmed dess massmedia hade en klar bild av vad Ryssland skulle göra i Ukraina. Sedan när detta inte skedde – vilket förstås var helt orealistiskt (att t ex Ryssland på nån dag skulle gå in i Kiev och sedan ta över en mångmiljonstad), då går det plötsligt inte som Ryssland ville! Här kan vi tala om en halmgubbe!

I själva verket gör Ryssland allt rätt. Det skapar en oerhört flyktingström, skär av vissa förbindelseleder, krossar Ukrainas militära infrastruktur, så kvar finns i princip bara handeldsvapen. Det är därför diktatorn Zelensky är desperat och vädjar om tunga vapen från Väst. Ryssland tröttar ut Ukraina och dess befolkning. Låter dess militär vinna vissa taktiska segrar, invaggar dem i falska förhoppningar för att sedan låta dem gå i fällan.

Samtidigt marscherar Ryssland västerut, tar systematiskt viktiga strategiska landområden i både öster som söder, bygger upp för en framtida offensiv om detta skulle behövas, vilket det troligen gör då Kiev fått order från Vita Huset att aldrig kapitulera oavsett hur utsiktslöst det ser ut.

Ukraina för Ryssland handlar inte om hur ansiktet ser ut. Det handlar om en existentiell fråga och det finns ingen kostnad som inte Ryssland kan bära för att få Ukraina dit det vill.

Ryssland har hittils inte lyckats med något alls annat än att stora delar av världen samlats och fördömt invasionen. Om det var syftet så grattis Putin.
Citera
2022-03-27, 20:45
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Hallå för tredje gången, snälla berätta hur dvärgmongolem ska utrusta de 4 miljoner trupper du pratade om som ska in i Ukraina.
Men läs vad jag skriver då för fan.. Jag skrev att de har 900k i armen (vilket var felaktigt, jag menade militär personal) så dessa är nog redan utrustade. Sedan skrev jag att de hade ca 2m reserver så därför ändrade jag mig till 3m totalt istället för 4m som jag skrev först.

Sedan skrev jag att jag antar att de har iallafall några vapenlager och att jag inte tror de tar bilen utan ryssen brukar använda mkt tåg vid truppförflyttningar.

Nej jag tror inte de kan fläska in 3 mille på stört i Ukraina och det har jag aldrig skrivit heller. Däremot om de planerat att tex ockupera Ukraina så hade de säkert kunnat mobilisera fler soldater än de gjorde innan de gick in...

Jag tror också att de kunde använt artilleriet mer innan de satte in marktrupperna om de hade haft andra mål än de uttalade med kriget.
Citera
2022-03-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
USA verkar pumpa in åtskilliga miljarder i Ukraina just nu, man undrar var alla de där pengarna tar vägen – eller behöver man undra då vi talar om ett av världens mest korrupta länder? Det kan inte vara mer än en bråkdel som går till vapen som verkligen kommer fram till Kiev.

Det fungerar ju inte som i Ryssland märker du väl, Ukraina genomgår en upprustning med hjälp av västvärlden som Putin inte ens kan drömma om i sina våtaste storryssländska drömmar. I Ryssland har dom tokdårar som på statlig tv står och gapar om att dom skall bomba sönder hela västeuropa. Men dom nämner ju inte USA, kanske dom saknar lite balls ändå.
Citera
2022-03-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De här Donbassrebellerna som kämpat ända sedan 2014 för sitt land och sitt folk har jag väldigt stor respekt för.

Väntar svar för det jag skrev innan,
Lite svårt för dig att svara på, men försök gärna
Citera
Medlem
Ukrainanska armén har hittat bevis för att Ryssland skapar "nazist-bevis" i Ukraina.

Ryska soldater har släpat med sig tyska nazist-hjälmar och WW2 nazi-uniformer ut på slagfältet för iscensätta videoklipp med påhittad nazism.

https://www.youtube.com/watch?v=GFSG2WU_p4M&t=77s
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Blinken asks Israel to consider providing military help to Ukraine — report

The report says Blinken also asked for Israel to step up its support of Ukraine, given the Russian invasion, including by considering providing military assistance.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/blinken-asks-israel-to-consider-providing-military-help-to-ukraine-report/
Citera
2022-03-27, 20:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Klart att ryssarna har grava komplex.
Hjärnornas kamp har vunnits av Väst i hundratals år.
Ryssarna kan fortfarande inte optimera sin industri eller slå mynt av sina fantastiska naturtillgångar.
De är märkvärdigt dåliga på produktion.

Huruvida invasionen har intressanta psykologiska orsaker, överlåter jag åt psykologer att bedöma.
Kanske har ryska folksjälen PTSD vad vet jag?

Jag tror att vi ser ett gigantiskt jävla misstag, i paritet med Irak-invasionen, för 20 år sedan. Bush var inte skarpaste kniven i lådan och hade dåliga rådgivare.
Putins skitsits är nog inte mer intressant.

Han är gammal och trött och Rysslands inneboende problem hann ikapp honom + hans stab är korrupt och skitnödig. Ingen vågar säga ifrån.

Fast Bush invasion av Irak gick ju som en dans, påbörjades 20 mars 2003 och USA med allierade stod som klara segrare i kriget mot Saddams Irak mindre än en månad senare, när Baathpartiet kollapsat och huvudstaden var intagen.

Förlusterna för koalitionen var en bråkdel av de förluster som Ryssland dragit på sig under den senaste månaden och de är inte ens nära att störta den ukrainska regeringen, inta huvudstaden och i grunden slå den ukrainska armén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in