2022-03-27, 23:51
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Partiet nyans är väl exempel på så kallad muslimsk "ketman" just nu: där man ska låtsas vara en moderat politisk kraft medan situationen kräver det, för att sedan bekänna sina färger när det är säkert att komma ut från den "nyanserade" garderoben.

Enoch.Thulin ska väl rösta på dem utan att låta sig luras för vad de står för, utan han hoppas möjligen att de visar sig vara så extrema som de bara kan vara. Batikhäxorna i partiet är däremot ännu mer lurade än kommunistiska ungdommar i Iran under revolutionen.

Jag hoppas väl själv att de kommer in i riksdagen en dag av andra skäl, det skulle skapa kaos inom vänstern: de som ska stå för antikonsertiva ideal skulle behöva alliera sig med muslimska brödraskapet för att få makt. Det skulle försvaga vänsterns anseende bland vanliga svenskar, vilket alltid är positivt.

Svenskarna skulle möjligen bli lika sekteriska i sin politiska åskådning som muslimerna, vilket skulle vara mycket positivt.

Boken Soumission handlar väl om såna som Enoch Thulin och andra flashback-muppar som tycker Islam ger dem den konservatism de strävar efter.

Hollenbeq har väl t.o.m hävdat att muslimska kvinnor gör sig snygga när de kommer hem till maken medan vita franska kvinnor gör sig snygga för jobbet och sedan tar bort sminket hemma.

Sa du inte själv att muslimska familjer är lyckligare än vita?
Citera
2022-03-28, 00:09
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Boken Soumission handlar väl om såna som Enoch Thulin och andra flashback-muppar som tycker Islam ger dem den konservatism de strävar efter.

Hollenbeq har väl t.o.m hävdat att muslimska kvinnor gör sig snygga när de kommer hem till maken medan vita franska kvinnor gör sig snygga för jobbet och sedan tar bort sminket hemma.

Sa du inte själv att muslimska familjer är lyckligare än vita?

Muslimska familjer har definitivt mer värme än svenska familjer, det råder det nog ingen tvekan om. De är överlägsna oss i att exempelvis ta hand om sina äldre och respektera föräldrar, se efter kusiner som har det svårt. Denna värme har givetvis en skugga, det finns ingen acceptans för de individer inom familjen möjligen vill skapa en individuell identitet som strider mot familjens värderingar.

Houellebecq är väldigt klurig på det sätt som han skriver romanen; huvudrollen i boken är en nihilist som har ett moralvakuum i hans hjärta, det finns därmed ingen anledning för honom att strida motströms när en ny dominant tro utlovar honom allt möjligt (respekt, pengar, kvinnor) så länge han böjer sig inför det som han mycket väl förstår är en lögn.

Iden är ungefär att Världen är en kamp mellan starka och svaga tron och inte sanningar mot lögner.

Eftersom liberaler inte på riktigt tror på något till graden att de är beredda att dö för sin sanning (eller ens födda barn) så är det inte en livskraftig tro som kan överleva en socialdarwinistisk kamp om överlevnad när en ny tro demografiskt börjar ta över (vilket islamistiska SSU vittnar om).

Nationalism är givetvis en ganska stark tro som möjligen kan stå i kamp mot en stark religiös tro, men liberalism är inte en sådan stark tro som någon vill dö för.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-28 kl. 00:13.
Citera
2022-03-28, 00:24
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Muslimska familjer har definitivt mer värme än svenska familjer, det råder det nog ingen tvekan om. De är överlägsna oss i att exempelvis ta hand om sina äldre och respektera föräldrar, se efter kusiner som har det svårt. Denna värme har givetvis en skugga, det finns ingen acceptans för de individer inom familjen möjligen vill skapa en individuell identitet som strider mot familjens värderingar.

Nu låter du som Mona Sahlin. Jag vet inte hur din familj var, men min familj hade värme.

Citat:
Houellebecq är väldigt klurig på det sätt som han skriver romanen; huvudrollen i boken är en nihilist som har ett moralvakuum i hans hjärta, det finns därmed ingen anledning för honom att strida motströms när en ny dominant tro utlovar honom allt möjligt (respekt, pengar, kvinnor) så länge han böjer sig inför det som han mycket väl förstår är en lögn.

Iden är ungefär att Världen är en kamp mellan starka och svaga tron och inte sanningar mot lögner.

Var skriver han det där om muslimsk vinna vs fransk om att göra sin fin?

Citat:
Eftersom liberaler inte på riktigt tror på något till graden att de är beredda att dö för sin sanning (eller ens födda barn) så är det inte en livskraftig tro som kan överleva en socialdarwinistisk kamp om överlevnad när en ny tro demografiskt börjar ta över (vilket islamistiska SSU vittnar om).

Nationalism är givetvis en ganska stark tro som möjligen kan stå i kamp mot en stark religiös tro, men liberalism är inte en sådan stark tro som någon vill dö för.

Korrekt. Feminism har inte heller en stark tro, feminister är beredda att slänga sina dogmer från fönstret när de träffar en nationalistisk man som sätter dem på plats och får deras fittor att pirra.
Citera
2022-03-28, 00:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nu låter du som Mona Sahlin. Jag vet inte hur din familj var, men min familj hade värme.

Vi måste nog analysera sådant bortom personliga upplevelser. Svenska familjer äter ofta inte ens familjemidaggar tillsammans, desto mindre bjuder de in kusiner, farbröder och farmor för att delta i den så otroligt kalla "kärnfamiljen". Sedan skiljer man sig, barnen bollas mellan två hem med konstiga bonusföräldrar och bonusbröder, sedan flyttar de hemifrån runt 18 och sedan ser man varandra bara lite då och då. Många reser till Spanien för att åldras där istället för att se barnbarnen, och sedan dör man ensam i något ålderdomshem.

Ifall du tror att socialdemokratiska påhittet om kärnfamiljen (som de idag vill splittras och dekonstruera ännu mera) är det allra svenskaste som måste bevaras som ideal, så är jag hoppar jag inte med på tåget.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-28 kl. 00:53.
Citera
2022-03-28, 00:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Var skriver han det där om muslimsk vinna vs fransk om att göra sin fin?

“Hidden all day in impenetrable black burkas, rich Saudi women transformed themselves by night into birds of paradise with their corsets, their see-through bras, their G-strings with multicolored lace and rhinestones. They were exactly the opposite of Western women, who spent their days dressed up and looking sexy to maintain their social status, then collapsed in exhaustion once they got home, abandoning all hope of seduction in favor of clothes that were loose and shapeless.”
Citera
2022-03-28, 01:07
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
“Hidden all day in impenetrable black burkas, rich Saudi women transformed themselves by night into birds of paradise with their corsets, their see-through bras, their G-strings with multicolored lace and rhinestones. They were exactly the opposite of Western women, who spent their days dressed up and looking sexy to maintain their social status, then collapsed in exhaustion once they got home, abandoning all hope of seduction in favor of clothes that were loose and shapeless.”

Har han rätt?
Citera
2022-03-28, 13:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
USA! jag har redan tagit upp ett övertydligt exempel på heterogent stat.

Jag har redan förklarat för Dig att USA inte var särskilt heterogent vid bildandet. Heterogeniteten kommer senare, när USA under 1800-talet blir ett mer sammansatt invandrarland, ökade territorier läggs till unionen och slaveriet upphör. Du förblir således svaret skyldigt.

Citat:
Det är ingen rättighet att garanteras bli läkare, för att andra aktivt förhindras till samma möjligheter... etc...eller att ha ensamrätt på militärtjänst eller garanteras få plats i bolag.

Så strunt!

Ingenstans påstår jag att det är någon rättighet. Resultatet är likväl det jag påstår, och det är dåligt för män och för Sverige.

Citat:
svensk skola är inte "kvinnostyrd", och det går utmärkt för män att aktivt välja att jobba inom svenska skolan, de har alltså samma möjligheter och rättigheter till detta som kvinnor har.¨

Och nä pojkars rättigheter kränkts inte alls.

Det går bara utmärkt för män att välja att jobba i svensk skola om man samtidigt tränar bort sin manlighet. Många som försöker väljer efter en tid bort yrket, ty det är för mycket kvinnoattityder, och klimatet i svensk skola är verkligen inte jämställt.
Citera
2022-03-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag har redan förklarat för Dig att USA inte var särskilt heterogent vid bildandet. Heterogeniteten kommer senare, när USA under 1800-talet blir ett mer sammansatt invandrarland, ökade territorier läggs till unionen och slaveriet upphör. Du förblir således svaret skyldigt.

Och jag har redan förklarat för dig att nej, USA i slutet av 1700 inte var speciellt homogent.
Samt att ditt påstående att demokratier skulle kräva homogenitet, inte innehåller ditt senare kriterium att detta bara skulle gälla början.
Demokrati kräver inte något homogent samhälle vare sig i dess början eller då det pågår.

Citat:
Ingenstans påstår jag att det är någon rättighet. Resultatet är likväl det jag påstår, och det är dåligt för män och för Sverige.

Men att begränsa kvinnors rättigheter och möjligheter skulle alltså vara bra för kvinnor och samhället?
eller ska jag tolka dig som att manliga möjligheter är mycket viktigare än kvinnliga dito?
Mycket viktigare att män har praktiska och juridiska möjligheter att kunna bli läkare ex än kvinnor?
Så därför ska vi inskränka kvinnors möjligheter till detta så att män garanteras alla läkarplatserna?

För fakta är, vad du än påstår i saken, att i dag så har både könen samma möjligheter och rättigheter att bli just...läkare. Båda könen har tillgång till skola, inget kön kvoteras in till läkarlinjen, och inget kön diskrimineras eller går före vid anställning.

Citat:
Det går bara utmärkt för män att välja att jobba i svensk skola om man samtidigt tränar bort sin manlighet. Många som försöker väljer efter en tid bort yrket, ty det är för mycket kvinnoattityder, och klimatet i svensk skola är verkligen inte jämställt.

Trams!

Vilken ynklig "manlighet" du står för...inte bara måste den förtrycka kvinnor för att klara bli olika yrkesgrupper såsom läkare ex. utan den dunstar tydligen vid umgänge med barn också.
Vilket patetiskt klent kön du tillhör.

Senast redigerad av Merapi 2022-03-28 kl. 22:26.
Citera
2022-03-28, 22:22
Medlem
JohanSverkerssons avatar
[quote=Merapi|79681486]
Citat:

Och jag har redan förklarat för dig att nej, USA i slutet av 1700 inte var speciellt homogent.
Samt att ditt påstående att demokratier skulle kräva homogenitet, inte innehåller ditt senare kriterium att detta bara skulle gälla början.
Demokrati kräver inte något homogent samhälle vare sig i dess början eller då det pågår.

Men att begränsa kvinnors rättigheter och möjligheter skulle alltså vara bra för kvinnor och samhället?
eller ska jag tolka dig som att manliga möjligheter är mycket viktigare än kvinnliga dito?
Mycket viktigare att män har praktiska och juridiska möjligheter att kunna bli läkare ex än kvinnor?
Så därför ska vi inskränka kvinnors möjligheter till detta så att män garanteras alla läkarplatserna?

För fakta är, vad du än påstår i saken, att i dag så har både könen samma möjligheter och rättigheter att bli just...läkare. Båda könen har tillgång till skola, inget kön kvoteras in till läkarlinjen, och inget kön diskrimineras eller går före vid anställning.

Trams!

Vilken ynklig "manlighet" du står för...inte bara måste den förtrycka kvinnor för att klara bli olika yrkesgrupper såsom läkare ex. utan den dunstar tydligen vid umgänge med barn också.

Vad tycker du om att negrer i Sydafrika behandlar andra negrer värre än vad de vita gjorde?
https://www.okayafrica.com/xenophobic-attacks-somali-nationals-targeted/
Citera
2022-03-29, 11:03
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Jag tror att Du missförstår vad som förstås med ansvar. Det handlar inte enbart om den högsta politiska makten, utan också om hur politiska beslut implementeras, eller inte implementeras. Det kan handla om hur man utkräver ansvar i ett land med hög grad av korruption. Hur tror Du t ex att man utkräver ansvar för långa tider för att få ett tillstånd, eller ett pass, i det ryska systemet? Hur ansvarsutkräver man något i en mutkultur, vilket auktoritära system ofta är?

Det tycks inte finnas någon brist på pensionerade överstar och generaler på allehanda sidor, så jag tror inte att det räcker som kriterium för opartiskhet. Och, apropå att förhålla sig kritisk så är nog inte Sputnik ett under av opartiskhet. Lika litet som CNN för övrigt.

I alla händelser legitimerar inte allehanda påståenden Rysslands invasion av Ukraina, särskilt som Putin inte hävdat humanitär intervention enligt R2P-konventionen.

Ryssland lär inte göra det på mycket länge, men Kina däremot har helt andra förutsättningar och där vet vi aldrig hur det går. Därför ligger det i Europas intresse att söka motverka och balansera Kinas framväxt, varför samarbete med USA är starkt önskvärt.

Jag missförstår inget. Ansvar är inte så svårt att definiera egentligen och förr hade man inga problem med det. Vad gäller korruption så finns den i minst lika hög utsträckning i demokratiska länder. Bara det att den är dold, oftast också legaliserad och institutionaliserad. Det är vad korruptionsforskare anser också. Varför har du svårt att förstå varför det är enklare att utkräva ansvar med koncentrerad makt och hierarkiska strukturer? Hur fungerar privata företag? Så fort kraven på professionalitet ökar så försvinner infantila föreställningar som att ”alla ska få vara med och bestämma”. Men ett land behöver tydligen inte skötas professionellt enligt vissa.

Nu var det ju krigets praktiska förlopp vi diskuterade samt eventuella krigsbrott. Därvidlag är herrar som Scott Ritter, Douglas McGregor och Stig Berglund ljusår mer trovärdiga än de charlataner och kanaljer som MSM i väst släpar fram. Läser du svensk alternativ media så kan inte biolabben i Ukraina och Bidenfamiljens koppling till dessa ha undgått dig. Inte heller tortyr och mord som ukrainska miliser själva lagt ut på nätet.

Det är bara självbevisande teser utan någon analys bakom som du kommer med. Varför tycker du att vi ska stödja globohomoimperiet USA mot Kina? Kinas växande ekonomiska styrka är ju positiv såtillvida att den försvagar USAs makt. Konservativa har ingenting att tacka det depraverade liberala imperiet USA för. Tvärtom har USA nästintill förintad konservatismen i väst och förvandlat alla västländer till sina vasallstater.
Senast redigerad av Worldwatcher 2022-03-29 kl. 11:39.
Citera
2022-03-29, 13:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

I de tretton grundarkolonierna var den politiskt aktiva befolkningen tämligen homogen, som jag förklarade tidigare. De hade i huvudsak ett gemensamt språk, i huvudsak gemensam härkomst och lydde gemensamt under den brittiska kronan. Andra inslag av språk, etnicitet mm var i dessa områden tämligen små.

Det har i forskningen visats att det är ganska stora skillnader på en stats grundande, en stats demokratisering och att upprätthålla demokratin. Annars hade Estland varit ett bättre exempel, utifrån Din utgångspunkt. Vid den estniska självständigheten 1991-92 hade landet ca 40% etniska ryssar. Detta löste Estland genom att inledningsvis fick enbart etniska ester bli estniska medborgare, och sedan införde man kunskaps- och språkkrav så att ryssarna efter hand kunde kvalificera sig. För detta fick Estland internationell kritik, som man lyckligtvis struntade i. Resultatet blev ganska bra, och Estland är idag på plats 27 i Demokratiindex. Fortfarande är Estland etniskt kluvet, men i dag, ca 30 år senare, har risken för inbördeskrig och en minoritets strävan att återfå Ryssland minskat drastiskt, om än inte helt försvunnit, t ex i Narva-området. Så bra att Estland inte gjorde som mänskliga-rättigheter-vänster ville!

Citat:

För att göra saken enkel - anser Du att Sverige under de senaste ca 50 åren har fått ett bättre skolsystem resultatmässigt, en mera tillgänglig sjukvård i förhållande till kostnaderna, att Svenska Kyrkan blivit ett bättre trossamfund?

Citat:
Trams!

Jag grundar mina uppfattningar på många berättelser från kvinnor och män som lämnat kvinnodominerade yrken, just för att de anser att när andelen kvinnor på arbetsplatsen blir för stor, så blir klimatet outhärdligt. Särskilt när det blir för många kvinnliga chefer. Jag har fö en del egna erfarenheter på området.
Citera
2022-03-29, 13:37
Medlem
Citat:
I de tretton grundarkolonierna var den politiskt aktiva befolkningen tämligen homogen, som jag förklarade tidigare. De hade i huvudsak ett gemensamt språk, i huvudsak gemensam härkomst och lydde gemensamt under den brittiska kronan. Andra inslag av språk, etnicitet mm var i dessa områden tämligen små.

Det har i forskningen visats att det är ganska stora skillnader på en stats grundande, en stats demokratisering och att upprätthålla demokratin. Annars hade Estland varit ett bättre exempel, utifrån Din utgångspunkt. Vid den estniska självständigheten 1991-92 hade landet ca 40% etniska ryssar. Detta löste Estland genom att inledningsvis fick enbart etniska ester bli estniska medborgare, och sedan införde man kunskaps- och språkkrav så att ryssarna efter hand kunde kvalificera sig. För detta fick Estland internationell kritik, som man lyckligtvis struntade i. Resultatet blev ganska bra, och Estland är idag på plats 27 i Demokratiindex. Fortfarande är Estland etniskt kluvet, men i dag, ca 30 år senare, har risken för inbördeskrig och en minoritets strävan att återfå Ryssland minskat drastiskt, om än inte helt försvunnit, t ex i Narva-området. Så bra att Estland inte gjorde som mänskliga-rättigheter-vänster ville!

För att göra saken enkel - anser Du att Sverige under de senaste ca 50 åren har fått ett bättre skolsystem resultatmässigt, en mera tillgänglig sjukvård i förhållande till kostnaderna, att Svenska Kyrkan blivit ett bättre trossamfund?

Jag grundar mina uppfattningar på många berättelser från kvinnor och män som lämnat kvinnodominerade yrken, just för att de anser att när andelen kvinnor på arbetsplatsen blir för stor, så blir klimatet outhärdligt. Särskilt när det blir för många kvinnliga chefer. Jag har fö en del egna erfarenheter på området.

Det fanns även många tyskar även på kolonialtiden vad jag förstått. Framförallt tilltalade väl ett klimat av relativ religionsfrihet? Det är ju då främst Pennsylvania dit kväkarna reste i stort antal i ett tidigt skede.

Men visst var man väsentligen britter till sitt ursprung i de ursprungliga kronkolonierna.

https://www.svensktidskrift.se/det-tyska-amerika/

Nu tror jag ändå att USA är lite unikt i det att man fick börja med ett vitt pappersark och ganska enkelt kunde lägga gamla dispyter åt sidan... även om man såg på katoliker med stor misstänksamhet!

Att skapa en demokrati i en geografi där befolkningen bott under längre tid är svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in