Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Di hade en artikel igår med en 38-årig kvinna med fire-plan som sparar häften av sin lön i aktier varje månad sedan många år.
Hennes plan är att göra FIRE när hon är 45 år och då ska hon leva på 16.000 kr i månaden efter skatt.
Ytterligare en fireaspirant som tycker att livet går ut på att först späka sig i åratal och spara halva lönen och sedan leva på svältbelopp resten av livet för att slippa arbeta.
Kom igen! 16.000 kr netto i månaden! WTF!?
Vad vill du göra som drar iväg så mycket mer? Jag spenderar max 16k, då har jag bostadsrätt, golfar mycket och har andra hobbys, en dator för 40tusen, två bilar, sommarställe och äter mer kött än genomsnittet. Såklart en sambo som jag delar lite kostnader med.
Har ni hål i fickorna eller måste ni bada i champagne för att kunna somna på kvällen?
Citat:
Fenomenet FIRE kommer frå. USA men där snackar vi väsentligt högre belopp än $1500 i månaden!
Nja, 20k USD/år eller däromkring är väl ungefär vad som verkar vara vanligt i de amerikanske bloggarna, skulle inte säga att det är väsentligt högre än 15k sek/m.
Citat:
Det är banne mig patetiskt att kalla folk som lever som fattigpensionärer för ekonomiskt oberoende! Då är ju alla pensionärer det? Eller?
Alla som avslutat din karriär är såklart pensionärer ja, men de flesta går ju till jobbet och då är man ju inte pensionär även om man heter Elon Musk?
Citat:
Snälla jantefiresvenskar! Höj ribban till minst 30k netto i månaden, det motsvarar i vart fall en helt vanlig lön!
Ta några minuter och googla fram lite SCB data på medianlön så ska du se att 30k netto är en by över vad de flesta som jobbar får ut.
Sen har ju många fire människor kommit till insikt att man inte måste köpa saker för att vara lycklig.
Citat:
Leva som en kyrkråtta för att slippa arbeta?
-Nej tack!
Lever jag som en kyrkråtta?