2021-10-10, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Tråden handlar om att ha ett bekvämt boende med medelklasstandard. Tråden handlar däremot inte om hur man skaffar billigast möjliga boende där enda löpande underhållet är att spola i toaletten.
Vilka renoveringar har du gjort och planerar att göra? Hur ser din uppvärmning ut?

Märks att du är oerfaren och ung.
Mitt boende är väldigt bekvämt, långt ifrån storstadens adidaskrigare, pisslukt och idiotpriser.
Den enda större renovering som jag har planerad är nya badrum. Köpte huset med takbyte för knappt 10 år sedan och ny bergvärme.
Citera
2021-10-13, 23:17
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Hur uppnår man en god hälsa utan att göra hälsosamma val? Samma nivå på ditt resonemang.

Klart det inte finns möjlighet till förändring om du inte börjar se över dina rutiner

Nej, de hade redan två välbetalda jobb. Men klart att Youtube kanske innebar lite extra klirr i kassan. Du är missunnsam som sagt och tror att alla som har lyckats har gjort det på något märkligt sätt, kan ditt sätt att vara ha att göra med att du själv inte vill svälja din stolthet och inte vill känna dig underlägsen? Förmodligen

Här är fakta:

Folk som spenderar en massa pengar ger sig själva aldrig möjligheten att bli ekonomiskt fria. Sparar man undan pengar ger man sig själv utrymme att investera i projekt och att höja sin lön, samt spara mer, vilket gör att man får det bästa av två världar.

Visst, de som är ekonomiskt ambitiösa offrar ett par år, men sedan kommer spurten och då gasar vi ifrån de flesta av er som är lata med sin ekonomi och får därmed en ökad livskvalitet.

Livet handlar inte nödvändigtvis om att bara fylla livet med dagar, utan att också fylla dagarna med liv.

För mig är det lite skillnad på att sitta hemma och kolla på TV och att vara fullständigt ekonomiskt fri, kunna resa till flera tiotals länder per år, kunna utforska världen, gå på dyra restauranger, surfa och göra en massa annat skoj.

De som inte tar sin ekonomiska situation seriöst slösar bort sin tid.

Är jag missunnsam och känner mig underlägsen? Vad röker du egentligen...
Citera
2021-10-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Är jag missunnsam och känner mig underlägsen? Vad röker du egentligen...

Det har jag också undrat...
Citera
2022-03-25, 07:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Di hade en artikel igår med en 38-årig kvinna med fire-plan som sparar häften av sin lön i aktier varje månad sedan många år.

Hennes plan är att göra FIRE när hon är 45 år och då ska hon leva på 16.000 kr i månaden efter skatt.

Ytterligare en fireaspirant som tycker att livet går ut på att först späka sig i åratal och spara halva lönen och sedan leva på svältbelopp resten av livet för att slippa arbeta.

Kom igen! 16.000 kr netto i månaden! WTF!?

Fenomenet FIRE kommer frå. USA men där snackar vi väsentligt högre belopp än $1500 i månaden!

Det är banne mig patetiskt att kalla folk som lever som fattigpensionärer för ekonomiskt oberoende! Då är ju alla pensionärer det? Eller?

Snälla jantefiresvenskar! Höj ribban till minst 30k netto i månaden, det motsvarar i vart fall en helt vanlig lön!

Leva som en kyrkråtta för att slippa arbeta?
-Nej tack!
Citera
2022-03-25, 10:04
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Di hade en artikel igår med en 38-årig kvinna med fire-plan som sparar häften av sin lön i aktier varje månad sedan många år.

Hennes plan är att göra FIRE när hon är 45 år och då ska hon leva på 16.000 kr i månaden efter skatt.

Ytterligare en fireaspirant som tycker att livet går ut på att först späka sig i åratal och spara halva lönen och sedan leva på svältbelopp resten av livet för att slippa arbeta.

Vad vill du göra som drar iväg så mycket mer? Jag spenderar max 16k, då har jag bostadsrätt, golfar mycket och har andra hobbys, en dator för 40tusen, två bilar, sommarställe och äter mer kött än genomsnittet. Såklart en sambo som jag delar lite kostnader med.

Har ni hål i fickorna eller måste ni bada i champagne för att kunna somna på kvällen?

Citat:
Fenomenet FIRE kommer frå. USA men där snackar vi väsentligt högre belopp än $1500 i månaden!

Nja, 20k USD/år eller däromkring är väl ungefär vad som verkar vara vanligt i de amerikanske bloggarna, skulle inte säga att det är väsentligt högre än 15k sek/m.

Citat:
Det är banne mig patetiskt att kalla folk som lever som fattigpensionärer för ekonomiskt oberoende! Då är ju alla pensionärer det? Eller?

Alla som avslutat din karriär är såklart pensionärer ja, men de flesta går ju till jobbet och då är man ju inte pensionär även om man heter Elon Musk?

Citat:
Snälla jantefiresvenskar! Höj ribban till minst 30k netto i månaden, det motsvarar i vart fall en helt vanlig lön!

Ta några minuter och googla fram lite SCB data på medianlön så ska du se att 30k netto är en by över vad de flesta som jobbar får ut.

Sen har ju många fire människor kommit till insikt att man inte måste köpa saker för att vara lycklig.

Citat:
-Nej tack!

Lever jag som en kyrkråtta?
Citera
2022-03-25, 10:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Vad vill du göra som drar iväg så mycket mer? Jag spenderar max 16k, då har jag bostadsrätt, golfar mycket och har andra hobbys, en dator för 40tusen, två bilar, sommarställe och äter mer kött än genomsnittet. Såklart en sambo som jag delar lite kostnader med.

Har ni hål i fickorna eller måste ni bada i champagne för att kunna somna på kvällen?

Nja, 20k USD/år eller däromkring är väl ungefär vad som verkar vara vanligt i de amerikanske bloggarna, skulle inte säga att det är väsentligt högre än 15k sek/m.

Alla som avslutat din karriär är såklart pensionärer ja, men de flesta går ju till jobbet och då är man ju inte pensionär även om man heter Elon Musk?

Ta några minuter och googla fram lite SCB data på medianlön så ska du se att 30k netto är en by över vad de flesta som jobbar får ut.

Sen har ju många fire människor kommit till insikt att man inte måste köpa saker för att vara lycklig.

Lever jag som en kyrkråtta?

Ja cirka 500 kr om dagen i nettoinkomst räcker inte till mer än ett ytterst ordinärt radhusliv som du beskriver men det verkar vara målet för många men jag skulle få avstå fem utlandstesor och en hel del champagne då.
Och vad gör man när värmepannan säger upp sig?

Jag har också möjlighet att leva på 16k i månaden om jag vill, som du, men jag antar att du har en betydande buffert för oförutsedda engångsutgifter. Att flörsöka leva år ut och år in utan att någonsin göra av med 16 k i månaden tror jag knappast att du gör.

Jag tjänar hellre 50k netto i månaden och gör av med 16k än tjänar 16k och gör av med 16k.
Senast redigerad av Ringhals3 2022-03-25 kl. 10:50.
Citera
2022-03-25, 10:42
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexuritas
Enligt mig är det galenskap att slänga bort sin ungdom på att leva snålt för att ha ett mål om tidig pensionering vid 45. Det är ju när man är ung och frisk som man vill leva? Vem vet vad som händer i framtiden. Hyperinflation, börskrascher, krig, tokiga politiker som hittar på straffbeskattning på sparande. Du kan bli sjuk eller dö i en olycka. Man lägger alla ägg i samma korg när man investerar allt i sin framtid.

Bättre då att njuta av nuet och "bara" ha ett normalt sparande. Att inte behöva jobba alls efter 45 låter också väldigt tråkigt.

Jag håller med.

Inte på att man inte sätt inte lever när man är 45 och plus. Det konstiga med FIRE är synen på arbete, det verkar ju vara någon sorts tanke att slippa arbete för att man vantrivs på något sätt. Om vantrivseln är så pass stor att man gör så stora uppoffringar för att slippa arbeta så finns de ju fler sätt att öka trivseln, typ flytta och byta jobb och livsstil. Alternativt gå ner i arbetstid eller byta jobb till med mer okonventioella arbetstider där man jobbar periodvid mycket och sedan ledig mycket, exempelvis gruvor eller till sjöss.

Man har ju liksom annan energi och lust och möjligheterna till vänskap minskar med åren. Jag kan köpa att man vill leva snålt men att skjuta upp ens tänka livsupplevelser deccenier framåt är liksom rätt konstigt. Om man genom livet snålat och sparat in på livsupplevelser så tror jag en halv livstid med snålhet liksom satt sina spår och inte bryts livsstilen den dagen man går i pension. Det är ju en ganska stor risk att man har sämre hälsa när man är äldre, vilket jag ser som en stor risk i hel FIRE-grejen.
En kronisk snålhet gör nog att ens vänner sakta men säkert får mer av karaktären av att bli bekanta.

Att göra FIRE med en partner tror jag är en väldigt riskabel sak om man ser till hur förhållandestatistiken ser ut.

Men FIRE är ju som jag förstått det ändå en väldigt marginel företeelse som medialt vida överskriver förekomsten i verkligheten.

Men folk får ju leva som de vill.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/
Bruttomedianlönen i Sverige är ca 32 000 kr.
Citera
2022-03-25, 12:17
Medlem
Triremers avatar
Det beror ju helt på hur man lever och vad man får ut. Får man ut 40-50 i månaden eller mer kan man lätt spara 20 000kr i månaden utan att göra stora avkall på livskvalitén.

Får man ut 25000kr är det dock ett trist liv om man ska uppnå FIRE.
Citera
2022-03-25, 14:15
Medlem
FredrikSahlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Poänglös TS när du inte ens förklarar vad FIRE är

Han frågade inte vad Du tycker om FIRE. Han frågar "varför," d.v.s. att någon med inblick och kunskap om ämnet ska svara...och då vet man vad FIRE är.
Citera
2022-03-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ja cirka 500 kr om dagen i nettoinkomst räcker inte till mer än ett ytterst ordinärt radhusliv som du beskriver men det verkar vara målet för många men jag skulle få avstå fem utlandstesor och en hel del champagne då.
Och vad gör man när värmepannan säger upp sig?

Jag har också möjlighet att leva på 16k i månaden om jag vill, som du, men jag antar att du har en betydande buffert för oförutsedda engångsutgifter. Att flörsöka leva år ut och år in utan att någonsin göra av med 16 k i månaden tror jag knappast att du gör.

Jag tjänar hellre 50k netto i månaden och gör av med 16k än tjänar 16k och gör av med 16k.

Jag tror fire rörelsen drar en del udda fåglar som mig som faktiskt inte finner något större nöje o dyra prylar och inte har något emot att leva väldigt spartanskt.

Kollar jag mina utgifter i år så snittar jag på ungefär 7-8k i månaden och känner ej att jag saknar något.

Nu trivs jag med att arbeta och tror jag skulle bli tokig av att ej arbeta alls men ska jag spendera 15k per månad så måste jag nästa tvinga mig till att köpa saker bara för att och jag har testat det och jag blev ej så mycket gladare av det.

Men jag är väl medveten om att jag ej är som dom flesta och de flesta vill verkligen inte leva som mig.
För mig är en komplett dag att sitta vid havet läsa någon bok grilla något gott och sen avsluta dagen med lite brädspel med nära typ.
Senast redigerad av trefemmor 2022-03-25 kl. 18:37.
Citera
2022-03-27, 11:37
Medlem
FIRE tilltalade mig en period - men då med tillräcklig avkastning för att leva ett relativt slösaktigt liv - men efter att ha provat tröttnade jag snabbt.

Det som jag nu tycker är mer intressant är att gå ifrån "normal arbetstid" som tycks fastspikad vid 40 timmar i veckan (eller mer vid krävande företagande eller karriärjobb).

Det jag saknar mest är det sociala sammanhanget med människor att dela ett gemensamt mål med.
Det tilltalar mig inte heller att leva snålt.

Idealet är att jobba 20-30h i veckan de tider jag vill med det som intresserar mig - vilket i princip betyder att jag måste äga eller deläga det jag sysslar med alternativt ha en engagerande hobby som jag delar med andra människor.
Citera
2022-03-27, 11:47
Medlem
Citat:

-Nej tack!

Det är Sandra bourbon som åsyftas. Hon är i ett förhållande med en man så de delar väl på de fasta utgifterna. Sedan har hon ett betalt hus, så förstår inte varför 16 000kr/mån skulle vara lågt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in