2022-03-27, 10:25
Medlem
Har din partner förstått att det är 3 månaders uppsägningstid? Du bor ju hos henne 24/7 klart du ska stå för en del av hyran. Ni kan väll komma överens om det är knivigt med pengarna och att du står för hyran nästkommande månader? Kolla om du har möjlighet att göra avdrag för dubbelt boende, osäker vad som gäller om man sagt upp sin lägenhet.
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-03-27 kl. 10:30.
Citera
2022-03-27, 10:30
Medlem
När jag träffa min tjej så hade jag 3 månaders uppsägning, blev av med jobbet och noll pengar på kontot.

Jag berättade situationen och hon sålde genast av sina fonder och betalade bort dessa hyror ca 20k.

Jag betalade såklart tbx dessa pengar så småningom men då visste jag att jag skulle stanna med denna dam.

Hade min flickvän flyttat in till mig och haft uppsägning så hade hon självklart få bo gratis i 3 månader och sedan betala halva hyran.
Senast redigerad av dicates 2022-03-27 kl. 10:37.
Citera
2022-03-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Givetvis ska du betala halva hennes hyra då du faktiskt bor där. Jag hoppas att du köper mat och annat till ert gemensamma bo också eller tycker du att det är hon som ska betala allt då du har en annan lägenhet.
Låter som att du är en snål jävel bara.

I ett förhållande så delar man på saker och ting, svårare än så är det inte.

Precis, i en relation delar man på sådant som inte är rent personliga utgifter. Varför har ts tre månadshyror i "onödan"? Jo för att de båda vill leva tillsammans i en relation och har valt tjejens bostad. Båda hyrorna är en konsekvens av detta, oavsett vem som står på kontraktet. Det mest rättvisa är egentligen därför att dela på båda hyrorna. Att tjejen i detta läge kräver hyra är därför sniket enligt mig. Något sådant har jag aldrig varit med om, vare sig krävt själv eller blivit utsatt för.

Med hänsyn till ovan hade jag dragit mig ur direkt om jag vore ts, inte pga. pengarna i sig utan det visar att tjejen har personlighet jag aldrig skulle vilja leva med.
Citera
2022-03-27, 10:31
Medlem
hur kunde du säga upp din lägenhet ? hur länge stod den tom innan ? varför hyrde du inte ut den?
förmodar att din flickvän inte har så stor kvart hade väl varit guldläge att byta 2 mindre kvartar mot en större ock då hade du fått med ditt namn på hyreskontraktet, som det är nu kan din tjej när som helst
säga åt dig att dra ock du blir hemlös
Citera
2022-03-27, 10:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Hej! Det är nämligen så här att jag bor hos min flickvän samtidigt som jag hyr en egen lägenhet. Flickvännen vill att jag ska betala hyra hos henne bara för jag bor hos henne. Jag menar på att jag inte tänker betala i och med att jag redan betalar för min egna lägenhet.

Vad är er åsikter om detta? Vem tycker ni har rätt respektive fel? Tycker ni det är.rätt att jag ska behöva betala 3/4 och hon 1/4 om jag skulle betala halva hennes hyra samtidigt som hela min egna.
Jag menar, jag kan väl bara flytta ut till min egna lägenhet om jag ska behöva betala till henne. Vad tycker ni?

Det är väl ingen stor grej om du i princip bor där, min nuvarande flickvän flyttade in hos mig när vi blev ihop och vi delar på hyran. Hos förra flickvännen sov jag över 4-5 dagar per vecka, i det fallet stod hon för hela hyran men jag köpte mat mm. så vi delade på kostnaderna på det sättet.

Kan du inte bara hyra ut lägenheten?
Citera
2022-03-27, 10:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Det är inte tillåtet att hyra ut i andra hand enligt hyresvärden.

Formellt kan du ju bara skriva ett inneboendekontrakt för en hyresgäst, detta har man normalt rätt till.
Citera
2022-03-27, 10:37
Medlem
Softers avatar
Snåljävla brud. Om jag visste att min kille hade 3 mån uppsägningstid så hade han inte behövt betala hyra hos mig förräns han betalat bort uppsägningstiden. Haha, så jävla snål tjej, herregud.
Citera
2022-03-27, 10:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Dock, hur länge har ni varit tillsammans? Kan förstå om detta kommer upp ett par månader in i förhållandet, då bör man ju ha en plan på hur man vill göra med boende mm. givet sin nya civilstatus. Om flickvännen lyfter detta typ 1 månad in i relationen förstår jag pressen.
Citera
2022-03-27, 10:40
Medlem
Ja detta är ju stort varningsflagg för vad som kommer framöver…
Citera
2022-03-27, 10:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlajts
Om du betalar hennes hyra skulle det kunna tolkas som sexköp/prostitution när ni har sex.

Nej det skulle det inte för då måste överenskommelsen vara just sex mot hyran betald. Men nu verkar hon ju kräva hyra bara för att han bor där.
Citera
2022-03-27, 10:47
Allting som kostar för att betala det som ger dig tak över huvudet ska du betala hälften av.

I det ingår:

Hyra
Bostadsrättsavgift
Samfällighetsavgift
El
Elnät
Ränta

Det enda du inte ska betala om du inte äger bostaden är ägarens amortering av lån.

Så om det är hyresrätt ska du absolut betala hälften av hyran.
Citera
2022-03-27, 10:52
Medlem
TS kommer nog på ett grymt sätt ångra att han sa upp sin lägenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här