2022-03-28, 08:02
Medlem
Antar att ni har tagit beslutet gemensamt att flytta ihop, där av borde båda står för kostanderna 50/50. Helt enkelt slå ihop era hyror och dela på två. ifall hon nu har en högre hyra och större lägenhet blir det en fair deal. Du får betala lite mer för att bo i en lite större lägenhet och hon får en lägre för att dela sin lägenhet med dig.
Citera
2022-03-28, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Hon klagar på att jag äter hennes mat och vill att jag ska swisha henne varje gång. Samtidigt äter hon min mat varje gång utan att jag nämner något. Ligger väl något i det där

Ooooh dude…. You are toast

Bor man ihop så skall man dela på utgifterna. Snyltar du hennes käk 24/7 och inte bidrar är det fett oskönt av dig.

Mitt förslag, ta ett snack om hur ni skall göra med ekonomin dela nu när du fortfarande betalar för din hyra och sen i efterhand.

Korkat att inte tagit dialogen innan.
Citera
2022-03-28, 08:10
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omega6
Antar att ni har tagit beslutet gemensamt att flytta ihop, där av borde båda står för kostanderna 50/50. Helt enkelt slå ihop era hyror och dela på två. ifall hon nu har en högre hyra och större lägenhet blir det en fair deal. Du får betala lite mer för att bo i en lite större lägenhet och hon får en lägre för att dela sin lägenhet med dig.

Änligen en vettig åsikt, de har tillsammans två hyror just nu, dom delar på den kostnaden, case closed.

LL
Citera
2022-03-28, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Änligen en vettig åsikt, de har tillsammans två hyror just nu, dom delar på den kostnaden, case closed.

LL
Inget vettigt förslag alls , problem bara bòrjar I såfall.Vad ska de göra med alla pengar som blir över sen , spendera dem var för sig , gömma dem ifrån varandra osv?
Citera
2022-03-28, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Om du ska bli sambo är det liksom något att käfta om och lägga energi på?
Faan man visa ballar och dela hyran med henne om du ska leva med henne.
Du upplevs som en snåljävel som bara vill glida dessa 3 månader.
Hade du bott hos mig skulle sparken landa i röva till din egen lägenhet direkt.
Ni kanske ska diskutera falukorven på citygross med varför den är dyr och vem som ska betala haha.

Jag håller med dig. Va fan är det att tjafsa om egentligen? Alla drar sitt lass, så blir vår värld en aning trevligare plats att existera i.
Men vi har ett stort problem idag, med ett helvetes stort fokus på ”sig själv,mig,jag,mitt liv” osv, alla ska inte försörja alla men bor man ihop är det fan vansinne att ens behöva diskutera saken.
Citera
2022-03-28, 09:02
Bannlyst
Citat:
Hej! Det är nämligen så här att jag bor hos min flickvän samtidigt som jag hyr en egen lägenhet. Flickvännen vill att jag ska betala hyra hos henne bara för jag bor hos henne. Jag menar på att jag inte tänker betala i och med att jag redan betalar för min egna lägenhet.

Vad är er åsikter om detta? Vem tycker ni har rätt respektive fel? Tycker ni det är.rätt att jag ska behöva betala 3/4 och hon 1/4 om jag skulle betala halva hennes hyra samtidigt som hela min egna.
Jag menar, jag kan väl bara flytta ut till min egna lägenhet om jag ska behöva betala till henne. Vad tycker ni?

Flytta tbx till din egna
Den brud är ett as drinkluder
Vill bara hassla dig på pengar
Stick dra aldrig tbx
Citera
2022-03-28, 09:18
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Inget vettigt förslag alls , problem bara bòrjar I såfall.Vad ska de göra med alla pengar som blir över sen , spendera dem var för sig , gömma dem ifrån varandra osv?

Nej det där löser sig, hon kommer snart gå ner på halvtid, och då får han betala rubbet, och hon behåller "sina" pengar, att dela är bara under dessa tre månader med dubbel hyra.

LL
Citera
2022-03-28, 09:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Självklart är det tillåtet att hyra ut i andra hand. Men det är alltid hyresvärden som skall godkänna först.

Om de inte godkänner det så kan man vända sig till hyresnämnden och få det prövat. De brukar alltid ge bifall i de lägen som gäller andrahandsuthyrning under längre uppsägningstid.
Citera
2022-03-28, 09:36
Medlem
Du har 3 mån uppsägningatid på din lägenhet.

Dina grejer säger du är hos henne redan, ni spenderar ingen tid i din lägenhet och är alltid i hennes.
Du äter hennes mat, använder hennes el och är i hennes hem.

Vad är egentligen problemet här? Du är vuxen och har en inkomst förmodar jag. Du bor redan hos din sambo, varför betalar du inte för dig?

Bara för att DU har en annan lögenhet du ej nyttjar betyder inte det att hon ska betala för att du bor hos henne.

Betala enligt överrenskommelse. Herregud, självklart ska du betala henne?

Har inte din tjej anat röd flagg ännu så bör hon väk göra det när hon ser att du startar en fb-tråd om detta iatället för att prata med henne.
Citera
2022-03-28, 09:42
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Alltså det låter ju inte som en bra start på relationen om det redan när ni precis börjat bo ihop kommer upp problem med ekonomin. Lös det med henne och inte massa "sköna lirare" på flashback.

Om du ändå vill ha råd från främlingar på nätet, är mitt detta:

Du bor i en lägenhet tillsammans med någon. Då får ni dela på omkostnaderna. Att du gör ekonomiska val ska inte påverka andra. Sedan tror jag att det är dumt att du sagt upp lägenheten då det verkar som om su skulle kunna vara i behov av den ganska snart igen.
Citera
2022-03-28, 09:51
Medlem
I och med att du är man så ska du självklart betala för ert boende. Om du har en lägenhet vid sidan av är skit samma. Om man bor ihop så betalar mannen alla fasta kostnader.
Citera
2022-03-28, 10:16
Medlem
Citat:
Tack för det. Generöst. Ditt antagande är oerhört skevt må jag påstå, som saknar grunder för den delen också. Ja, jag beslutade mig att flytta in eftersom jag hade bott hos några dagar i veckan långt innan allt detta. Av den anledningen att vi bodde långt ifrån varandra. Sedan bodde jag i min lägenhet när studerade. Men sen när hon flyttade till en ny lägenhet beslutade vi oss att jag skulle flytta in där samtidigt som jag sa upp min egna lägenhet.
Vill du inte ha "dubbel" hyreskostnad är det väl bara att bo kvar i den lägenhet tills uppsägningstiden går ut. Hon får vänta på att ni bor tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in