• 1
  • 2
2022-03-27, 08:21
Medlem
wwrs avatar
Greta Thunbergs verksamhet och person som aktivist och politiker

Greta Thunberg behver inte introduceras fr s mnga. Hon slog igenom 2018, nr hon bara var 15, genom att stta sig ned utanfr riksdagen med en skylt "Skolstrejk fr Klimatet". Samma dag gjorde tidningarna reportage om henne och under 2019 blev hon en vrldsstjrna med sin koldioxidfria segling till FN:s klimatmte i New York och hennes stora tal dr som fljdes av demonstrationer p mnga platser, ofta i Europa. Organisationen hon grundade, Fridays For Future har grenar ver hela vrlden.

Gretas verksamhet har tidigare diskuterats i trden

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

(men den ligger i tavlan fr skvaller och alla diskussioner har inte alltid kunnat genomfras dr. Detta problem har diskuterats hr)

Det r viktigt att kunna diskutera hela Gretas verksamhet i ett sammanhang och kunna jmfra med vad som hnder i samhllet. S nu provar vi denna trdstart. Allt om Gretas verksamhet och organisationer r topic i denna trd. ven hennes diagnoser som hon grna talat om ingr eftersom de kan anvndas politiskt. Vissa kopplingar tilll klimatteorierna kan gras, men de fr inte helt ta ver. Den som vill skriva rent skvaller fr grna skriva i den trd som ligger i skvallerforum och lnkats ovan. Men det r naturligtvis inte frbjudet att skriva korta personliga saker i denna trd heller. Som jag tolkar tavlan Politik Inrikes/Politiker s handlar den om svenska politiker och deras verksamhet ("Hr frs diskussioner om individuella politiker och deras frehavanden."), s jag hoppas det kommer att g att inkludera ven Gretas internationella granden. Politikers ageranden idag innefattar ju inte bara landet.

...

Jag anser att Gretas diagnoser anvnds politiskt. Hon pstods ha Aspergers syndrom. Detta fr att f oss att tro att de som kritiserar systemet har ngot fel i hjrnan, ungefr som man frskte gra gllande i det gamla Sovjet. Greta var tidigare trdsmal och ansgs lida av anorexi. Hon var betydligt kortare och smalare n sin lillasyster. Jag tror hon kan ha svultits som liten fr att passa in i en roll som klimathelgon. Det kan ocks vara s att hon planerades bli en talesperson under en framtida livsmedelsbrist som nu kanske redan har inletts genom krig i Ukraina, hjda livsmedelspriser etc. Men klimatet har ersatts av Ukrainakriget i nyheterna och Greta verkar mrkligt nog pltsligt tillfrisknat frn sina diagnoser.

Jag anser att Greta r en elitbonde i ett elakt spel om Sverige och Europa. Hon vnder sig frmst till EU-politiker och mobbar de svenska politikerna genom att nstan inte tala med dem. Har hon sikter om svenskt skogsbruk skvallrar hon direkt fr en EU-kommissionr istllet fr att ta upp frgan med skogsgarna. Gretas tal i Europa r legendariska och vlbeskta. Hennes "blah blah blah"-tal citeras av vrldsledare. Alla vet vem som sade "How dare you?". Men i Stockholm sger hon inget utan bara str och surar med taggarna utt bakom riksdagen. Nr hon firar misdosmmar gr hon det p ett stt som frnedrar svensk kultur. Jag tror hon helst sitter hemma hos sin privatlrarinna p stermalm och talar franska, som Gustav III.

Men nu verkar de ledande politikerna ha lst klimatkrisen genom att erstta den med nnu vrre kriser, krig och svlt. Mjligen kommer Greta att kunna gra comback som global general om svlten blir svr och hon bantas ned igen. Just nu har t.ex BlackRocks Fink frklarat att olja och gas r finfina "vergngsbrnslen". I princip verkar det som att ju mer olja vi anvnder, ju bttre gr det att verg till ett fossilfritt samhlle. Man kan nstan sga att den magiska oljan smrjer vergngen. S Greta r ute som klimataktivist.

...

Det aktuella med Greta r en gruva i Kallak. Greta har lnge demonstrerat mot en jrngruva i Kallak. Greta stder samerna ensidigt, anvnder det samiska namnet Gllok fr platsen. Jag anser att Greta r rasist. Hon stller inte klimatkrav p indianer eller samer utan betraktar dem som offer fr de vitas missgrningar. (Hon anser inte klimatet som ett problem vilket alla skall samarbeta fr att lsa. Vi skall slppa ut mindre och u-lnderna skall fda frre barn t.ex. Greta betraktar istllet klimatproblemet som en konflikt mellan i- och u-lnder och anser att "climate justice" mste utmtas.) Greta motstter sig gruvan fr att den inkrktar p samernas traditionella livsstil. (Dremot har hon aldrig talat om hur massinvandringen pverkat svenskarnas traditionella livsstil.)

Det har inte skrivits s mycket om Beowulfs gruvprojekt i Kallak. Jag hoppas andra kan hjlpa till att belysa detta i denna trd. Det lilla jag hunnit titta s ser projektet lite mrkligt ut. Varfr mste Sverige anlita britter fr att bryta jrnmalm? LKAB r vrldsledande medan britterna inte har ngra jrngruvor. Beowulf verkar inte heller ha ngon omfattande gruvbrytning. De har bara gjort anskningar i ett par knsliga omrden i Sverige och Finland. Inte ens klimataktivisterna pstr att gruvan skulle vara klimatskadlig.

Ganska verraskande beviljade regeringen nyligen Beowulfs anskan och Gretas demonstrationer verkar ha varit frgves. Men frgan r om kampen om gruvan r ver. Greta retweetar frn sin organisation dr det bl.a str "oavsett regeringsbeslut - det blir ingen gruva i Gllok"

https://twitter.com/GretaThunberg/st...3u6j6veZdJzAXA

Kommer allts Greta att fortstta samernas kamp med odemokratiska metoder eller vad kommer att ske med gruvan?

En vag teori om hndelsefrloppet, baserad p Gretas grundlggande mlsttningar kan vara att hon nu kommer att skvallra fr EU som rycker ut p sin vita springare, stoppar de otcka britterna, slr den svenska regeringen p fingrarna och rddar rensktseln (som bara renrasiga samer fr bedriva och vi andra betala fr ). Men det r bara ett av mnga scenarier. Frgan om gruvan knns inte avslutad.
Senast redigerad av wwr 2022-03-27 kl. 08:51.
Citera
2022-03-27, 11:09
Medlem
Det strategiska misstaget frn Team Greta var diversifieringen. S lnge som endast klimatet stod i fokus kunde man hsta in sympatier frn bde hger och vnster. Men allt efter vad tiden gick s sken vnsterextremismen igenom allt tydligare. Det rcker med att titta p bilder frn den senaste demonstrationen i Stockholm. Vad ser man i frsta ledet? Unga kvinnor vars utseenden i tminstone hlften av fallen skriker vnsterextremister, brandes en stor banderoll med texten "People not profit." Dr tappar Team Greta 90% av befolkningen och det utan att frst det. Det blir ju s i dessa extremistkretsar, de umgs endast med likasinnade och tror drfr att de r "normala", trots att de r extremt avvikande frn majoriteten. De frstr inte ens varfr folk blir arga nr de hindrar kollektivtrafik och ambulanser att komma fram. De kmpar ju fr att rdda jorden och d fr man rkna med lite obehag.

Nu har dock exploateringen av Greta kommit till vgs nde. Ingen bryr sig om henne, nu nr Europa upplever den strsta flyktingkatastrofen sedan andra vrldskriget. Greta kan frsa "how dare you" tills hon blir bl i ansiktet, hennes karrir r slut. Hon kan dock trsta sig med att hon faktiskt blev vrldsbermd, till skillnad frn sin mor som bara pstr att hon var det.
Citera
2022-03-27, 12:21
Medlem
elmhedens avatar
Greta kommer bli vuxen en dag hon ocks och inse att ungdomens idealistiska drmmar r just... drmmar. Hon har ju dessutom ett antal hundar s hela miljtnks-grejen faller ju rtt platt. S lnge alla andra drar in p saker som r dliga fr miljn s kommer vi klara detta, s lnge JAG slipper frndra det i mitt liv som orsakar miljproblemen. Fr Greta r hundar, fr ngon annan r det en Ferrari. Greta "behver" hundarna lika mycket som ngon annan "behver" sin Ferrari. Stackars, stackars vilsna lilla Greta.
Citera
2022-03-28, 08:23
Medlem
wwrs avatar
Regeringen har allts "gtt mot Greta" och givit gruvan i Kallak tillstnd.

Gretas agenda handlar mycket om ras, lder och kn. ven kroppsvikt kommer in. Tidigare var Greta supersmal. Nu stlls hon mot en svensk minister som r en vit, lite tjock gubbe som sagt att han "lskar gruvor". Han har ven varit fackfreningsledare tidigare och i den nya vrld som Greta representerar vill man avskaffa folklig pverkan s facket skall avskaffas.

Nu verkar kampen g vidare i DN som r Gretas propagandamegafon
Citat:
Misstnkt jv, bjudresa och partiska tjnstemn DN granskar spelet bakom gruvbeslutet i Kallak
https://www.dn.se/sverige/misstankt-...utet-i-kallak/

Climate Justice r p vg att utmtas. Minister Klle svettas redan.
Citera
2022-03-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Greta Thunbergs verksamhet och person som aktivist och politiker

Greta Thunberg behver inte introduceras fr s mnga. Hon slog igenom 2018, nr hon bara var 15, genom att stta sig ned utanfr riksdagen med en skylt "Skolstrejk fr Klimatet". Samma dag gjorde tidningarna reportage om henne och under 2019 blev hon en vrldsstjrna med sin koldioxidfria segling till FN:s klimatmte i New York och hennes stora tal dr som fljdes av demonstrationer p mnga platser, ofta i Europa. Organisationen hon grundade, Fridays For Future har grenar ver hela vrlden.

Gretas verksamhet har tidigare diskuterats i trden

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

(men den ligger i tavlan fr skvaller och alla diskussioner har inte alltid kunnat genomfras dr. Detta problem har diskuterats hr)

Det r viktigt att kunna diskutera hela Gretas verksamhet i ett sammanhang och kunna jmfra med vad som hnder i samhllet. S nu provar vi denna trdstart. Allt om Gretas verksamhet och organisationer r topic i denna trd. ven hennes diagnoser som hon grna talat om ingr eftersom de kan anvndas politiskt. Vissa kopplingar tilll klimatteorierna kan gras, men de fr inte helt ta ver. Den som vill skriva rent skvaller fr grna skriva i den trd som ligger i skvallerforum och lnkats ovan. Men det r naturligtvis inte frbjudet att skriva korta personliga saker i denna trd heller. Som jag tolkar tavlan Politik Inrikes/Politiker s handlar den om svenska politiker och deras verksamhet ("Hr frs diskussioner om individuella politiker och deras frehavanden."), s jag hoppas det kommer att g att inkludera ven Gretas internationella granden. Politikers ageranden idag innefattar ju inte bara landet.

...

Jag anser att Gretas diagnoser anvnds politiskt. Hon pstods ha Aspergers syndrom. Detta fr att f oss att tro att de som kritiserar systemet har ngot fel i hjrnan, ungefr som man frskte gra gllande i det gamla Sovjet. Greta var tidigare trdsmal och ansgs lida av anorexi. Hon var betydligt kortare och smalare n sin lillasyster. Jag tror hon kan ha svultits som liten fr att passa in i en roll som klimathelgon. Det kan ocks vara s att hon planerades bli en talesperson under en framtida livsmedelsbrist som nu kanske redan har inletts genom krig i Ukraina, hjda livsmedelspriser etc. Men klimatet har ersatts av Ukrainakriget i nyheterna och Greta verkar mrkligt nog pltsligt tillfrisknat frn sina diagnoser.

Jag anser att Greta r en elitbonde i ett elakt spel om Sverige och Europa. Hon vnder sig frmst till EU-politiker och mobbar de svenska politikerna genom att nstan inte tala med dem. Har hon sikter om svenskt skogsbruk skvallrar hon direkt fr en EU-kommissionr istllet fr att ta upp frgan med skogsgarna. Gretas tal i Europa r legendariska och vlbeskta. Hennes "blah blah blah"-tal citeras av vrldsledare. Alla vet vem som sade "How dare you?". Men i Stockholm sger hon inget utan bara str och surar med taggarna utt bakom riksdagen. Nr hon firar misdosmmar gr hon det p ett stt som frnedrar svensk kultur. Jag tror hon helst sitter hemma hos sin privatlrarinna p stermalm och talar franska, som Gustav III.

Men nu verkar de ledande politikerna ha lst klimatkrisen genom att erstta den med nnu vrre kriser, krig och svlt. Mjligen kommer Greta att kunna gra comback som global general om svlten blir svr och hon bantas ned igen. Just nu har t.ex BlackRocks Fink frklarat att olja och gas r finfina "vergngsbrnslen". I princip verkar det som att ju mer olja vi anvnder, ju bttre gr det att verg till ett fossilfritt samhlle. Man kan nstan sga att den magiska oljan smrjer vergngen. S Greta r ute som klimataktivist.

...

Det aktuella med Greta r en gruva i Kallak. Greta har lnge demonstrerat mot en jrngruva i Kallak. Greta stder samerna ensidigt, anvnder det samiska namnet Gllok fr platsen. Jag anser att Greta r rasist. Hon stller inte klimatkrav p indianer eller samer utan betraktar dem som offer fr de vitas missgrningar. (Hon anser inte klimatet som ett problem vilket alla skall samarbeta fr att lsa. Vi skall slppa ut mindre och u-lnderna skall fda frre barn t.ex. Greta betraktar istllet klimatproblemet som en konflikt mellan i- och u-lnder och anser att "climate justice" mste utmtas.) Greta motstter sig gruvan fr att den inkrktar p samernas traditionella livsstil. (Dremot har hon aldrig talat om hur massinvandringen pverkat svenskarnas traditionella livsstil.)

Det har inte skrivits s mycket om Beowulfs gruvprojekt i Kallak. Jag hoppas andra kan hjlpa till att belysa detta i denna trd. Det lilla jag hunnit titta s ser projektet lite mrkligt ut. Varfr mste Sverige anlita britter fr att bryta jrnmalm? LKAB r vrldsledande medan britterna inte har ngra jrngruvor. Beowulf verkar inte heller ha ngon omfattande gruvbrytning. De har bara gjort anskningar i ett par knsliga omrden i Sverige och Finland. Inte ens klimataktivisterna pstr att gruvan skulle vara klimatskadlig.

Ganska verraskande beviljade regeringen nyligen Beowulfs anskan och Gretas demonstrationer verkar ha varit frgves. Men frgan r om kampen om gruvan r ver. Greta retweetar frn sin organisation dr det bl.a str "oavsett regeringsbeslut - det blir ingen gruva i Gllok"

https://twitter.com/GretaThunberg/st...3u6j6veZdJzAXA

Kommer allts Greta att fortstta samernas kamp med odemokratiska metoder eller vad kommer att ske med gruvan?

En vag teori om hndelsefrloppet, baserad p Gretas grundlggande mlsttningar kan vara att hon nu kommer att skvallra fr EU som rycker ut p sin vita springare, stoppar de otcka britterna, slr den svenska regeringen p fingrarna och rddar rensktseln (som bara renrasiga samer fr bedriva och vi andra betala fr ). Men det r bara ett av mnga scenarier. Frgan om gruvan knns inte avslutad.
Hur kan du f Gretas engagemang till odemokratiska metoder. Hon om ngon anvnder de demokratiska metoderna p exakt rtt stt. Att du inte stdjer henne innebr inte att hon arbetar odemokratiskt.
Vad gller Beuwolf s r hela projektet ett skmt. Ett utlndskt fretag som kommer tjna pengar medan statskassan fr smpengar. Varfr inte LKAB som vi redan ger?
Citera
2022-03-28, 09:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Hur kan du f Gretas engagemang till odemokratiska metoder. Hon om ngon anvnder de demokratiska metoderna p exakt rtt stt. Att du inte stdjer henne innebr inte att hon arbetar odemokratiskt.
Vad gller Beuwolf s r hela projektet ett skmt. Ett utlndskt fretag som kommer tjna pengar medan statskassan fr smpengar. Varfr inte LKAB som vi redan ger?
Hon gr ju alltid p grnsen. Stder XR. Nu retweetade hon allts att det inte blir ngon gruva trots att regeringen givit tillstnd.
Citat:
Everything needs to change. And it has to start today. So everyone out there: it is now time for civil disobedience. It is time to rebel.
https://www.theguardian.com/music/20...the-1975-track

Det finns ju t.o.m. lappterrorister som frskt sprnga broar inblandade
Citat:
Se hotet frn de militanta miljaktivisterna

Konflikten i Kallak r bara ett exempel p svenska miljaktivister som r beredda att g lngt fr att sabotera samhllsfunktioner och stoppa demokratiskt fattade beslut.

Hsten 2013 talades och flldes tv personer som tidigare samma r hade genomfrt en sabotageaktion i Kallak utanfr Jokkmokk. P grund av aktionen kunde gruvfretaget Beowulf inte genomfra de provborrningar man hade skt och ftt tillstnd att gra.

P rttegngen i Gllivare tingsrtt nrvarade den norsk-samiska aktivisten Niilas Somby. Han var dr fr att ge de talade sitt moraliska std. Somby och ytterligare tv mn dmdes p 1980-talet till fngelse fr att ha frskt sprnga en bro i Tvrlvsdalen i Nordnorge, i syfte att stoppa ett nytt vattenkraftverk. Det misslyckades, men bygget av kraftverket Alta kunde brja frst efter att 600 norska poliser sattes in fr att avlgsna aktivister som blockerade anlggningsvgarna. I ett tidigare skede vervgde den norska regeringen att stta in militr.
https://www.svd.se/a/478gRo/kallak-v...joaktivisterna

Men det hela verkar vara en ploj. Som sagt, varfr anlitas ett brittiskt bolag som inte verkar ha pgende gruvverksamhet nr vi har LKAB. Jag tror inte det finns jrngruvor i Storbritannien.

Det hr verkar bli en mediegrej dr bl.a den lilla tunna Greta skall stllas mot den grymme, tjocke, vite gubben till industriminster (dessutom fackledare). Britter skall svartmlas. Det skall bara malas. Det blir nog ingen gruva. Det skall miljprvas nu.
Senast redigerad av wwr 2022-03-28 kl. 10:18.
Citera
2022-03-28, 10:36
Medlem
Citat:
Greta deltar i XR:s aktioner, och drarna i XR drar sig inte ens fr att hindra ambulanser frn att komma fram. Om man tycker att det r "exakt rtt stt" kan man ju ha olika sikter om. Personligen tycker jag att de br dmas till rttspsykiatrisk vrd, fr ngot r allvarligt fel i huvudet p folk som beter sig p det viset. Greta r en fanatiker som lider av vanfrestllningar och r drmed inte mottaglig fr rationella argument. Hon tror exempelvis p fullt allvar att det gr att kvantifiera antalet oknda arter som utrotas! XR r motstndare till demokrati, eftersom de "vet" att vi mste agera omedelbart fr att frhindra en katastrof. De r ungefr lika rationella som Heaven's Gate, och det vore en vlgrning om de fljde deras exempel.
Citera
2022-03-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Greta deltar i XR:s aktioner, och drarna i XR drar sig inte ens fr att hindra ambulanser frn att komma fram. Om man tycker att det r "exakt rtt stt" kan man ju ha olika sikter om. Personligen tycker jag att de br dmas till rttspsykiatrisk vrd, fr ngot r allvarligt fel i huvudet p folk som beter sig p det viset. Greta r en fanatiker som lider av vanfrestllningar och r drmed inte mottaglig fr rationella argument. Hon tror exempelvis p fullt allvar att det gr att kvantifiera antalet oknda arter som utrotas! XR r motstndare till demokrati, eftersom de "vet" att vi mste agera omedelbart fr att frhindra en katastrof. De r ungefr lika rationella som Heaven's Gate, och det vore en vlgrning om de fljde deras exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hon gr ju alltid p grnsen. Stder XR. Nu retweetade hon allts att det inte blir ngon gruva trots att regeringen givit tillstnd.

https://www.theguardian.com/music/20...the-1975-track

Det finns ju t.o.m. lappterrorister som frskt sprnga broar inblandade

https://www.svd.se/a/478gRo/kallak-v...joaktivisterna

Men det hela verkar vara en ploj. Som sagt, varfr anlitas ett brittiskt bolag som inte verkar ha pgende gruvverksamhet nr vi har LKAB. Jag tror inte det finns jrngruvor i Storbritannien.

Det hr verkar bli en mediegrej dr bl.a den lilla tunna Greta skall stllas mot den grymme, tjocke, vite gubben till industriminster (dessutom fackledare). Britter skall svartmlas. Det skall bara malas. Det blir nog ingen gruva. Det skall miljprvas nu.
S, att hon stdjer XR r,odemokratiskt?
Citera
2022-03-28, 13:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det str inte s. Du frsker trolla, jag lmnar det.

Hon gr p grnsen. Jag vill minnas brittiska polisen under en tid uppmanade till vaksamhet mot XR pga terrormisstanke. Det var nog inte s farligt, men Greta gillar att g p den grnsen.
Senast redigerad av wwr 2022-03-28 kl. 13:44.
Citera
2022-03-28, 16:35
Medlem
Citat:
Att stdja XR r lika demokratiskt som att stdja random terroristorganisation. P 1970-talet var det helt normalt fr extremvnstern att stdja Rote Armee Fraktion. Idag gullas det med XR och IS.

S svaret p din frga r ja. XR r motstndare till demokrati. Att stdja (och i Greta:s fall ven delta i) en odemokratisk organisation r odemokratiskt.
Citera
2022-09-07, 11:03
Medlem
https://twitter.com/GretaThunberg/st...70779894878208

Citat:
School strike week 211. Next Friday we take it to the streets again, before the election. We meet up at Sergels Torg at 12.30. See you there!

Vore helt sensationellt om skolorna ger ungarna ledigt fredagen innan valet fr att manifestera fr klimatet. Som Bukarest 1989. https://youtu.be/TcRWiz1PhKU?t=44
Citera
2023-03-12, 16:04
Medlem
wwrs avatar
Den gamla Gretatrden har gtt i graven, men hon r still alive and kickin' och vi Gretadiggare ger aldrig upp. Jag freslr vi fortstter hr.

Kort sammanfattat s gick gruvaktivismen t pepparn. Minister Klle Thorwaldsson sade att regeringen lskar gruvor och bifll gruvbolagets anskan. Greta tappade lite moment dr men gnade sig t kurder ett tag. Nu har hon repat sig och stder de norska samerna. Tv starka Politi-madammer bar nyligen ut henne ur det norska energiministeriet dr hon demonstrerade fr samer (och fr deras renkttsproduktion!) men protesterade mot de vindkraftverk som norrmnnen byggt dr samerna hller renar.

https://snipboard.io/dmzhXC.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=tXtxRfUGvP8

Sagan fortstter ...
Senast redigerad av wwr 2023-03-12 kl. 16:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in