Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Lambertz är en stolle, låt oss börja där. Men det betyder inte att han är ointilligent, obildad eller att han inte kan skriva eller säga tänkvärda saker.
I det här fallet är en välvillig tolkning helt enkelt att begreppet ”juridiskt oskyldig” inte existerar. Ingen domstol har att ta ställning till om en åtalad är oskyldig, frågan som skall besvaras är om bevisningen räcker för att döma enligt åtalet.
Ja, och annars är man oskyldig. Som du själv skriver längre ned: ”vi är alla oskyldiga till motsatsen bevisas.”
Citat:
I press och debatt förekommer tyvärr en olycklig uppfattning att den som friats i domstol skulla vara bevisat oskyldig.
Det är möjligt att det förekommer, men jag tror de flesta journalister är medvetna om att oskuldspresumtionen innebär att man inte är oskyldig därför att detta bevisats, utan för att man är oskyldig till dess motsatsen bevisats.
Citat:
Att detta är bisarrt och närmast befängt inses eftersom det skulle innebära att alla som inte åtalats för brottet i fråga skulle vara ”mindre oskyldiga” än den friade. För att ta ett känt exempel: CP skulle då anses mer oskyldig till MOP än du och jag, eftersom han friats i domstol. Trots att han det faktiskt fanns bevisning för att åtala honom och fälla i första instans, medan vi (? :-) ) aldrig utretts för mordet. Uppenbart orimligt. PU fortsatte nu som bekant att se CP som allt annat än ’oskyldig’ efter HRs friande dom och jag vet ingen som hade principiella synpunkter på det.
Många har dock haft starka synpunkter på just den saken och menat att man skall vara mycket försiktig om man utreder en friad man vidare i hopp om resning, men visst. Att man är friad och därmed återgår till att vara oskyldig innebär inte att man inte i verkligheten begått gärningarna ifråga.
Citat:
Det bästa vore nog att sluta tala om misstänkta som ”juridiskt oskyldiga”. Vi är alla oskyldiga tills motsatsen bevisats i domstol, men vi blir inte ”mer oskyldiga” efter en friande dom. En lämpligare term vore ’icke skyldig’. Vad gäller GL själv så är jag helt enig om att han inte är ”juridiskt oskyldig” till väldtäkt, men det har han väl heller aldrig hävdat? Däremot bedömer jag att han är oskyldig till våldtäkt i allmän mening.
Nu skall vi inte tvista om påvens skägg, men det är märkligt hur olika man ser på saker och ting. Jag menar tvärtom att oskyldig och skyldig bör ses som juridiska begrepp och ställas i relation till korresponderande rättsliga tillstånd. För frågan om vad som verkligen hänt - brottet i allmän mening - bör man lämpligare istället tala om ifall personen ifråga begått de specifika gärningarna eller inte.
Men hur som helst bör man förstås skilja på dessa två betydelser av oskyldig vi använder.
Här är Lambertz resonemang i Quick-fallet:
http://goranlambertz.se/extrabetraktelse-om-vad-tt-vet-quickvarning/
Han menar utan grund att journalisterna skulle missuppfattat frågan. Men vad de menar är förstås att fakta ihop med det friandet av Quick innebar att vi i i allmän mening vet att han är oskyldig, inte att någon bevisat att han verkligen är det.
Vad Lambertz vill är förstås att misstänkliggöra friandet av Quick med att han inte riktigt kan anses lika oskyldig som alla andra pga vad begreppet innebär och hur processen kring hans friande såg ut. Han menar alltså att det är en sorts brist i oskyldigheten eftersom det aldrig prövades i domstol efter resningen. Det är ju vad du resonerar om kring CP ovan, så du bör inse att Lambertz ljuger. Hur man frias är ointressant.
Om vi applicerade hans eget resonemang på hans våldtäktsfall här skulle han själv inte ses som oskyldig eftersom saken aldrig prövats i domstol.