Citat:
Ursprungligen postat av
MeinKampf
Det är mycket enkelt och jag ska förklara det för dig. I Sverige är man antingen skyldig eller så ska man anses som icke skyldig. Det finns inget mellanrum även om vissa utan elementär kunskap i juridik eller respekt för svensk processrätt gärna vill att just dem ska få bestämma detta på eget bevåg i sin lilla studentlya. Du får förhålla dig till gällande regler eller ge dig ut och demonstrera med dina gelikar om du inte gillar hur verkligheten ser ut. G. L är i detta fall fri från skuld. Egna moraliska/ etiska / vänstervridna åsikter lämnas utan hänseende.
I princip håller jag med dig, och jag har haft många inlägg i tråden om Qvick/Bergwall, där jag framför det samma som du nu skriver i denna tråd, om att Lambertz inte längre ska anses skyldig.
Men. Nu är det så att Lambertz har själv, och tillsammans med sina kamrater i Qbickgänget framfört att ingen behöver vara oskyldig bara för att de fått resning eller i övrigt blivit frikända av en domstol. Eftersom Lambertz har varit både justitieråd och JK, viker jag mig i detta specifika fall och unnar honom samma juridiska slutsatser som han kommit fram till, när andra medborgare blivit oskyldigt anklagade och dömda.
Vi kan ju diskutera vidare om det är prejudicerande när en högt uppsatt domare yttrar sig offentligt om ett fall. Eller om de slutsatser Lambertz framfört om andra medborgare skuld, kan göras gällande när likhet inför lagen ska tillämpas i praktiken.
Roas inte du av att den som påstår att andra människor som vill ha rättvisa är rättshaverister, visar sig vara det själv när karma kommer ifatt honom?