Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-26, 19:27
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi exporterade också järnmalm och kullager till de allierade. I princip inget land utanför stormakterna var alignerade mot Tyskland under AVK förrän efter att de blivit attackerade. Norge, Danmark, Nederländerna, Belgien etc blev alla med i de allierade först efter att de blivit attackerade. Det var bara Storbritannien och Frankrike som var alignerande mot Tyskland. Det betyder dock inte att alla som inte var alignerade var för Tyskland. Sverige arbetade offensivt mot Tyskland inom ex. underrättelseverksamheten.

Visst. Inget jag bestrider.
Och vi tillät transport av nazityska trupper inom landets gränser. Inte för att vi hade något direkt val.
Vi spelade båda sidorna helt enkelt, vilket var klokt ur en pragmatisk synvinkel.

Jag frågar mig dock om det var klokt att skicka pansarskott, och att bjuda in Zelensky att tala för Riksdagen.
I praktiken rätt verkningslösa handlingar som vi inte av nödvändighet tvunget hade behövt ägna oss åt. Men handlingar med stort symbolvärde, vilket begränsar vårt diplomatiska handlingsutrymme i framtiden. Är det att betrakta som klokt, ur någon synvinkel?
Citera
2022-03-26, 19:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag frågar mig dock om det var klokt att skicka pansarskott, och att bjuda in Zelensky att tala för Riksdagen.
I praktiken rätt verkningslösa handlingar som vi inte av nödvändighet tvunget hade behövt ägna oss åt. Men handlingar med stort symbolvärde, vilket begränsar vårt diplomatiska handlingsutrymme i framtiden. Är det att betrakta som klokt, ur någon synvinkel?

Jag förstår inte vad du inte lärde dig av AVK? Tror du på riktigt att Tyskland inte hade invaderat Sverige efter att ha vunnit över Sovjet?
Citera
2022-03-26, 19:33
Medlem
Du glömde i TS att ta upp ännu en problematik som är resultatet av sanktionerna: priserna på el och diesel och därmed såväl jordbruket i sig själv som transporter och foder vilket igen drabbar maten. Det är som en ond cirkel som lägger på lager efter lager av prisökningar. Många bönder i Sverige hade redan innan mycket små marginaler, detta kan få stora delar av vårt jordbruk att gå i konkurs. Och likadant är det i resten av EU.

Sanktionerna är inte som att vi i EU skjuter oss i foten, det är som att vi skjuter oss själva i magen för att kasta blod på Putin. Idiotiskt.
Senast redigerad av GrayPagan 2022-03-26 kl. 19:36.
Citera
2022-03-26, 19:41
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du inte lärde dig av AVK? Tror du på riktigt att Tyskland inte hade invaderat Sverige efter att ha vunnit över Sovjet?

Tyskland motsvaras av USA och NATO i det aktuella scenariot. Om du anser nåt annat så får du förklara hur du tänker.
För övrigt ingår Tyskland i NATO. Och Ryssland är fortfarande Ryssland senast jag kollade på kartan.

Om Tysklands krigslycka hade hållit i sig så tror jag att många svenskar inte hade gråtit blod över att Sverige blev till en provins i Tredje Riket. Fanns ju många nazis här på den tiden. Minns en barndomsväns morfar som fortfarande hade naziprylar på display nere i källaren.

(Jag vet inte vad AVK är. Antar att du inte menar "Advent Convertible and Income Fund" vilket är vad jag får upp när jag googlar.)
Citera
2022-03-26, 20:09
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Sanktionerna är inte som att vi i EU skjuter oss i foten, det är som att vi skjuter oss själva i magen för att kasta blod på Putin. Idiotiskt.

Tror uttrycket du söker är:
"Cutting off your own nose to spite your face."

Men jag gillar din liknelse, den är träffande. Dessutom gör vi allt detta i ett läge när vi är beroende av blodtransfusion från Ryssland i form av gas och olja.

Egentligen obegripligt att galenskapen bara fortgår.
Citera
2022-03-26, 20:22
Medlem
Stalin gjorde samma sak på 20, 30 talet.
Det svalt ihjäl miljontals ukrainare, en del mörda sina barn och åt dom.
Tyvärr så hemskt att du inte kan tro att det är sant men det är det.

https://youtu.be/lejDbulJN54
Citera
2022-03-26, 20:27
Medlem
zergrushs avatar
Vad är det här för jävla trams-omröstning?
Det är ju Putin som är orsaken till denna hypotetiska katastrof, och att frågeställningen fullkomligt ignorerar alla eventuella lösningar på den säger något om att TS inte kan, eller ens vill, se dem... Handlar om det gamla vanliga "Putin måste få som han vill!!!"-narrativet?

Fred kan uppnås imorgon: Det enda som behövs är att Putin inser att han inte klarar av eller kommer kunna annektera och ockupera Ukraina, och följdaktligen drar ut alla inkräktande ryska militära styrkor ur landet!
Senast redigerad av zergrush 2022-03-26 kl. 20:31.
Citera
2022-03-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ukraina måste omedelbart ge sig villkorslöst. Sverige och USA måste sluta skicka vapen. Fler får inte dö.

Därefter måste det internationella samfundet förklara för Ryssland att landet måste dra tillbaka sina trupper.
Jag förutsätter att du skämtar eller att du hatar civid vaccin (= är ett rysstroll)? Jag tror det snart är dags för attack från NATO.

Vilket "internationella påfund" skulle sovjeterna acceptera? Kina?
Citera
2022-03-26, 20:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag förutsätter att du skämtar eller att du hatar civid vaccin (= är ett rysstroll)? Jag tror det snart är dags för attack från NATO.

Vilket "internationella påfund" skulle sovjeterna acceptera? Kina?
Man kan inte fortsätta låta människor dö. Man måste sätta in extremt kraftiga diplomatiska åtgärder. Biden har redan sagt att USA inte kommer att göra något.
Man måste kunna lita på det internationella samfundet. Det har gjorts långt ifrån tillräckligt där.
Citera
2022-03-26, 20:38
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Det jag menar är att de planerade en åtstramning av mattillförseln innan kriget började och uppenbarligen förväntar sig en svält runtom i världen som resultat av kriget. Vi kommer inte att se någon matproduktion i Ukraina i år oavsett om Ukraina ger upp eller inte för infrastrukturen för hanteringen av produktionen är sönderbombad. Jag förstår inte vad målsättningen för diskussionen är. Ryssland bryr sig inte om folk är hungriga eller inte och de kommer vara hungriga även om Ukraina ger upp.
Nu var det väl så att det var USA som beordrade Litauen att stoppa Belarus export av gödsel för att minska Belarus inkomster.

Är det bara en slump att alla utom de rikaste i USA verkar förlora på denna konflikt.

https://www.tv4.se/klipp/va/13735160/godsel-skapar-regeringskris-i-litauen
Citera
2022-03-26, 20:41
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Vad är det här för jävla trams-omröstning?
Det är ju Putin som är orsaken till denna hypotetiska katastrof, och att frågeställningen fullkomligt ignorerar alla eventuella lösningar på den säger något om att TS inte kan, eller ens vill, se dem... Handlar om det gamla vanliga "Putin måste få som han vill!!!"-narrativet?

Fred kan uppnås imorgon: Det enda som behövs är att Putin inser att han inte klarar av eller kommer kunna annektera och ockupera Ukraina, och följdaktligen drar ut alla inkräktande ryska militära styrkor ur landet!
Många tycks ha genomskådat västs propaganda, det gläder mig!
Citera
2022-03-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man kan inte fortsätta låta människor dö. Man måste sätta in extremt kraftiga diplomatiska åtgärder. Biden har redan sagt att USA inte kommer att göra något.
Man måste kunna lita på det internationella samfundet. Det har gjorts långt ifrån tillräckligt där.
Nej, det fungerar inte. För Sovjet fungerar bara fysisk kraft. Ett internationellt samfund hade inte fungerat mot stammar för 100 år sedan, och de är på samma nivå som fjollan idag. Inget annat fungerar än fysiskt våld. Fjollan måste dö, oavsett hur det går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in