Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Vi exporterade också järnmalm och kullager till de allierade. I princip inget land utanför stormakterna var alignerade mot Tyskland under AVK förrän efter att de blivit attackerade. Norge, Danmark, Nederländerna, Belgien etc blev alla med i de allierade först efter att de blivit attackerade. Det var bara Storbritannien och Frankrike som var alignerande mot Tyskland. Det betyder dock inte att alla som inte var alignerade var för Tyskland. Sverige arbetade offensivt mot Tyskland inom ex. underrättelseverksamheten.
Visst. Inget jag bestrider.
Och vi tillät transport av nazityska trupper inom landets gränser. Inte för att vi hade något direkt val.
Vi spelade båda sidorna helt enkelt, vilket var klokt ur en pragmatisk synvinkel.
Jag frågar mig dock om det var klokt att skicka pansarskott, och att bjuda in Zelensky att tala för Riksdagen.
I praktiken rätt verkningslösa handlingar som vi inte av nödvändighet tvunget hade behövt ägna oss åt. Men handlingar med stort symbolvärde, vilket begränsar vårt diplomatiska handlingsutrymme i framtiden. Är det att betrakta som klokt, ur någon synvinkel?