Citat:
Ursprungligen postat av
zergrush
Det är väldigt tydligt att TS försöker driva en agenda med den här tråden, men han har tyvärr(?) inte så mycket att bygga på!
En rad länder, däribland Indien, USA, Argentina, Sydafrika, Brasilien, mfl. mfl., såg till att öka sin veteplantering i höstas eftersom det redan då hade börjat märkas tecken på att militär orolighet från ryskt håll. Detta kommer öka
varje enskilt lands årsproduktion av vete
med miljontals ton. Man misstänkte helt enkelt (och mycket riktigt korrekt) att svarta havs-exporten från Ryssland och Ukraina skulle slås ut av militära angrepp från Ryssland, men detta blir ju isåfall andras vinning som kan ta över Rysslands export-förluster?
De som möjligtvis får vänta lite längre är länder i MENA-regionen (ryska allierade som Syrien och Azerbajdzjan bla.) då det är främst de som mottar svarta havs-exporten. Så
återigen slår Putins fyrdimensionella schackspelande mot Rysslands egna intressen och allierade!
Lång tråd från jordbruksforskare med professorsmeriter (något TS saknar?) som förklarar saken och varför någon oro inte föreligger:
https://twitter.com/SarahTaber_bww/status/1507776806090584065
Att storma in och anklaga någon för att driva en agenda tyder bara på osäkerhet. Kan du inte vara cool, som jag?
Om jag driver en agenda så driver du också en agenda. I så fall driver vi motsatta agendor.
Eller så har vi bara lite olika åsikter i en viss sakfråga. Jag tänker behandla dig som någon som har en legitim åsikt. Huruvida du har en agenda eller inte är irrelevant, så länge du kan föra en saklig diskussion.
Jag kan påpeka att jag i TS nämnde att Ukraina står för 8% av global spannmålsexport (enligt källa). Har aldrig sagt något om några 25%, eller spekulerat i hur stort bortfallet blir pga kriget. Jag konstaterade bara att det kommer bli
någon form av bortfall.
Sen finns risken att en negativ synergieffekt uppstår i kombination med brutna leveranskedjor; brist/prisökning på naturgas, pottaska, urea, konstgödsel; finansiella kriser; och allmänt politiskt kaos. Inget av detta har uppstått över en natt. Men ett hett krig mitt i Europa är knappast något som bidrar till att vi kan tackla dessa befintliga problem på bästa sätt.
Sen kommer snillen alltid spekulera. Skulle bli förvånad om alla var överens om att en global livsmedelskris ligger i korten. Vi ska självklart hoppas att "Dr Sara Taber" har rätt. Och att de farhågor som andra gett uttryck för är överdrivna.
Värt att notera är dock att två dagar innan Taber skrev dessa tweets så uttalade sig Joe Biden om att vi alla (USA likväl som EU) bör förbereda sig på "food shortages":
https://thecountersignal.com/joe-biden-says-us-food-shortage-coming/
Han sa följande:
Citat:
With regards to food shortages: Yes we did... s-s-re-re-ssfff talk about food shortages. And it's gonna be real. The price of these sanctions *caugh* is not just imposed upon Russia. It's imposed upon an awful lot of countries as well. Including European countries and our country as well.
Inte för att man nödvändigtvis behöver ta den förrymda ålderdomshemspatienten på bokstavligt allvar. Men det skvallrar ju en del om hur våra världsledare tänker i frågan. Och om hur mycket de kommer anstränga sig för att undvika en sådan utveckling. (Inte ett jota.)