Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-28, 16:26
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, jag håller med om att det kommer att påverka livsmedelsindustrin vilket kommer att göra mat dyrare. För oss i Europa så kommer det i praktiken innebära att vi inte kommer kunna att lyxa lika våldsamt som vi gör just nu. Det finns nästan inte en familj i Sverige som inte åker utomlands varje år. Men att människor kommer svälta i Europa som jag sett vissa påstår. Det kommer inte hända.

Risken blir som sagt att människor i tredje världen kommer att svälta. Jag håller med om att den är jobbig men överbefolkning är jobbig. Moder natur sparkas tillbaka utav bara helvete om man överproducerar barn.

Obegåvat folk som knullar som kaniner utan preventivmedel producerar massor av barn.

En framgångsrik strategi när merparten sv barnen dog under missväxtår, sjukdomar, olyckor o offer för krig. Alltid överlevde några för att trygga föräldrarnas ålderdom.

I I-världen vet föräldrarna att få barn betyder välstånd. Få barn betyder möjlighet att ge dem tid, uppfstring samt utbildning.

Nu kommer balansen kanske att återställas i 3e världen. Folk får förfasas lite över vad de ser på TV.
Men fokusera på att maten för dem själva blivit dyrare. Att man måste avstå från de färska jordgubbarna till glassen på nyårsafton.
Citera
2022-03-28, 16:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Ja, den här pollen kändes något.... ledande. Helt omöjligt att rösta med de alternativen. Men jag lägger till ett femte alternativ så kan jag också delta i denna avgörande poll:
Nej - Ukrainas gränser är värda att försvara.
+1
Citera
2022-03-28, 21:51
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du argumenterar för en förhandlingslösning.

Beskriv hur denna skall se ut. Vad kommer den innebära för Ukraina och vad kommer den innebära för Ryssland?

Jag tror ingen utomstående vet exakt.
FB-kontot "Merrymaiden" gjorde i en annan tråd denna sammanfattning kraven som Putin ställde upp i sitt TV-tal vid krigets utbrott:
https://www.flashback.org/sp79371177

På senare tid har folk spekulerat i att Ukraina kommer styckas upp, eller att Ukraina kanske helt blir en rysk delrepublik. Tror att Putin också har gjort uttalanden i riktningen att ju längre Ukraina stretar emot desto mer långtgående kommer de ryska kraven för fred bli.

Gissar att Rysslands krav kommer att vara direkt avhängiga av deras krigslycka -Dvs att de tar för sig så mycket de kan komma undan med. Broarna till väst är ju redan brända. "No honour among thieves" kanske man kan säga.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-03-28 kl. 21:57.
Citera
2022-03-28, 21:54
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du argumenterar för en förhandlingslösning.

Beskriv hur denna skall se ut. Vad kommer den innebära för Ukraina och vad kommer den innebära för Ryssland?
Ryssland drar tillbaka alla trupper utom från Donbass och Krim.
En internationell domstol avgör om några krigsbrott begåtts.

Ett ryskt skadestånd kan också vara tänkbart.
Senast redigerad av wwr 2022-03-28 kl. 21:59.
Citera
2022-03-28, 22:19
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Om ett land beter sig som ett as, är det då inte rätt att säga nej? Hittills har vi inte ingripit mer än att företag valt att inte vilja ha business i Ryssland och det är deras sak. Ett internationellt kapitalistdrivande företag har inga förpliktelser att bedriva busniss i Ryssland. Så Ryssen har ingenting att gnälla över. (det var dessutom dom som valde att attackera så allt annat är bara idiotiskt att beskylla).

Länder i allmänhet (och stormakter i synnerhet) beter sig som as, så länge de kommer undan med det. Det land som är militärt eller ekonomiskt svagt gör klokt i att foga sig och svälja sitt förtret. Det är precis vad Ryssland har tvingats göra under hela 00-talet. Ryssland hade inget att sätta emot NATOs expansion. Så på den tiden fogade de sig och svalde sitt förtret.

Det huvudsakliga "ingripandet" mot Ryssland får man nog säga var angreppet mot dess centralbank. Man uteslöt Ryssland ur Swift, konfiskerade ryska valutareserver som förvarades utomlands och annat fuffens.

Planen var att få rubeln i fritt fall och trigga en rusning på bankerna. Man ville destabilisera landet finansiellt på liknande sätt som på 90-talet, och på så sätt få Putin att falla. Uppenbarligen hade dock ryska ledningen förberett sig tillräckligt väl på detta och lyckades rida ut stormen.

USA har nog långsiktigt skadat även sig själva här, eftersom de nu visat att de inte drar sig för att konfiskera andra nationers valutareserver i deras förvar.

Jag undrar om neocons i USA verkligen hade räknat med att Ryssland skulle lyckas absorbera den här finansiella attacken. Det är därför jag är oroad över läget som det ser ut nu. Den som inte har en plan kan ta till desperata och ogenomtänkta åtgärder. Som att trigga ett "hot war" mellan NATO och Ryssland, hellre än att bita i det sura äpplet.
Citera
2022-03-28, 22:21
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford

Ska vi stoppa Ryssland från att invadera Moldavien nu också?
Vi prövade sanktioner. Vi prövade skicka pansarskott. Vi prövade att vifta med blå-gula flaggor och skriva "Slava Ukrayna" på Twitter. Det bet inte. Vad nu då?

Jag noterar att trollfabriken oroar sig för att vi ska försvara Moldavien så som vi framgångsrikt nu försvarar Ukraina.
Citera
2022-03-28, 22:35
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag noterar att trollfabriken oroar sig för att vi ska försvara Moldavien så som vi framgångsrikt nu försvarar Ukraina.

Går det bra för Ukraina militärt nu? Ok, if you say so. Du är säkert väldigt insatt.

Hur känns det att lämna walk-over mot ett ryss-troll?
För jag noterar att du fortfarande saknar argument i sakfrågan.
Om du hade några så skulle du ju ha lagt fram dom. Eller hur?

Allt du mäktar med är utslitna slentrian-påhopp om "trollfabrik", samt "Ryssland invaderade, därför är allt du säger automatiskt fel."
Citera
2022-03-28, 23:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det är väldigt tydligt att TS försöker driva en agenda med den här tråden, men han har tyvärr(?) inte så mycket att bygga på!

En rad länder, däribland Indien, USA, Argentina, Sydafrika, Brasilien, mfl. mfl., såg till att öka sin veteplantering i höstas eftersom det redan då hade börjat märkas tecken på att militär orolighet från ryskt håll. Detta kommer öka varje enskilt lands årsproduktion av vete med miljontals ton. Man misstänkte helt enkelt (och mycket riktigt korrekt) att svarta havs-exporten från Ryssland och Ukraina skulle slås ut av militära angrepp från Ryssland, men detta blir ju isåfall andras vinning som kan ta över Rysslands export-förluster?

De som möjligtvis får vänta lite längre är länder i MENA-regionen (ryska allierade som Syrien och Azerbajdzjan bla.) då det är främst de som mottar svarta havs-exporten. Så återigen slår Putins fyrdimensionella schackspelande mot Rysslands egna intressen och allierade!

Lång tråd från jordbruksforskare med professorsmeriter (något TS saknar?) som förklarar saken och varför någon oro inte föreligger:
https://twitter.com/SarahTaber_bww/status/1507776806090584065

Att storma in och anklaga någon för att driva en agenda tyder bara på osäkerhet. Kan du inte vara cool, som jag?

Om jag driver en agenda så driver du också en agenda. I så fall driver vi motsatta agendor.
Eller så har vi bara lite olika åsikter i en viss sakfråga. Jag tänker behandla dig som någon som har en legitim åsikt. Huruvida du har en agenda eller inte är irrelevant, så länge du kan föra en saklig diskussion.

Jag kan påpeka att jag i TS nämnde att Ukraina står för 8% av global spannmålsexport (enligt källa). Har aldrig sagt något om några 25%, eller spekulerat i hur stort bortfallet blir pga kriget. Jag konstaterade bara att det kommer bli någon form av bortfall.

Sen finns risken att en negativ synergieffekt uppstår i kombination med brutna leveranskedjor; brist/prisökning på naturgas, pottaska, urea, konstgödsel; finansiella kriser; och allmänt politiskt kaos. Inget av detta har uppstått över en natt. Men ett hett krig mitt i Europa är knappast något som bidrar till att vi kan tackla dessa befintliga problem på bästa sätt.

Sen kommer snillen alltid spekulera. Skulle bli förvånad om alla var överens om att en global livsmedelskris ligger i korten. Vi ska självklart hoppas att "Dr Sara Taber" har rätt. Och att de farhågor som andra gett uttryck för är överdrivna.

Värt att notera är dock att två dagar innan Taber skrev dessa tweets så uttalade sig Joe Biden om att vi alla (USA likväl som EU) bör förbereda sig på "food shortages":
https://thecountersignal.com/joe-biden-says-us-food-shortage-coming/

Han sa följande:
Citat:
With regards to food shortages: Yes we did... s-s-re-re-ssfff talk about food shortages. And it's gonna be real. The price of these sanctions *caugh* is not just imposed upon Russia. It's imposed upon an awful lot of countries as well. Including European countries and our country as well.

Inte för att man nödvändigtvis behöver ta den förrymda ålderdomshemspatienten på bokstavligt allvar. Men det skvallrar ju en del om hur våra världsledare tänker i frågan. Och om hur mycket de kommer anstränga sig för att undvika en sådan utveckling. (Inte ett jota.)
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-03-28 kl. 23:27. Anledning: stavfel
Citera
2022-03-28, 23:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Går det bra för Ukraina militärt nu? Ok, if you say so. Du är säkert väldigt insatt.

Hur känns det att lämna walk-over mot ett ryss-troll?
För jag noterar att du fortfarande saknar argument i sakfrågan.
Om du hade några så skulle du ju ha lagt fram dom. Eller hur?

Allt du mäktar med är utslitna slentrian-påhopp om "trollfabrik", samt "Ryssland invaderade, därför är allt du säger automatiskt fel."

Jag matar dig måttligt. Du är satt på diet. Sug på mina svar så länge.
Citera
2022-03-29, 00:07
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag matar dig måttligt. Du är satt på diet. Sug på mina svar så länge.

Whatever.
I vilket fall så hjälper du till att pusha upp tråden i "aktuella ämnen" igen. Och det tackar jag för.

För övrigt: Om du undrar var dom riktiga rysstrollen håller hus så kan du ju vända blicken mot miljöpartiet, som driver avvecklad kärnkraft. Vad mig anbelangar så är alla partier som röstat för nedläggning av kärnkraftsreaktorer, slaktat försvar, avvecklade beredskapslager och krokben för bönder ryska agenter. Oaktat om de får betalt eller ej.
Citera
2022-03-29, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
+1

För mig är Sveriges gränser viktigare. Du kanske ska fundera på en flytt till Ukraina.
Citera
2022-03-29, 00:27
Medlem
Melmiums avatar
De skulle gett upp innan allt började. Det var ett krig de inte kunde vinna. Städer förstördes och tusentals dog helt i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in