Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-26, 17:01
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Under tiden som du gottar dig över en imaginär misär i Ryssland så är det vår ekonomi som håller på att raderas ut. Ryssland har råvaror som stora delar av världen inte klarar sig utan. Varför tror du att ”sanktionerna” inte innefattar gasleveranser som flyter på som vanligt?

Nu har Ryssland dessutom sagt att man enbart tar betalt i rubel, och vad tror du händer då? Jag låter dig tänka lite. Diskutera i grupper.

Europa kommer sluta använda rysk gas. Det kommer hända inom 5-10 år utan stora ekonomiska problem för Europa. Europa behöver i princip bara bytta lite LNG-terminaler för mottagning av gas.

För andra råvaror kommer Europa inte att köpa från Ryssland så rubel-problemet finns inte.
Citera
2022-03-26, 17:08
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Ryssland har ju varit rädd för det där sedan 1200-talet. Det spelar ingen roll om USA finns, om NATO finns eller inte. Ryssland kommer alltid hålla fast på en illusion om att Europa är efter dom.

Karl XII, Napoleon, Fransk-Brittiska attacken på Krim, och sedan Hitler. Och nu proxy-kriget i Ukraina. Något som bevisligen händer gång efter varannan kan inte kallas för en illusion.

Sen har vi för all del den "ekonomiska chockpolitiken" efter Sovjets fall, som ju inte var av militär art. Då var Ryssland ytterst nära att bli vad Ukraina är nu. En svag, utblottad och korrumperad lydstat åt USA. Ett "shithole country".

Tror inte att det är fel att säga att det grundläggande skälet till Putins popularitet i Ryssland är att han hindrade detta från att inträffa. Det är även det huvudsakliga skälet till att han är hatad av våra oligarker i väst. (Oligarker i väst har bevisligen inga som helst problem med galna och korrumperade makthavare, så länge de är lydiga och säljer ut sitt land och skuldsätter sin befolkning.)

Citat:
Hitler var efter Ryssland, men att NATO är någon Hitler är så efterblivet att man inte helt vet hur man ska angripa frågan. Men du sa ju att du var 50% foliehatt och 50% rysktroll, eller hur, så det blir möjligtvis en sådan slutsats man kommer till?

NATO är ingen Hitler. Bara Hitler kan vara Hitler.
Men NATO kan mycket väl ha samma ambitioner som Hitler en gång hade. Fanns högst rationella geopolitiska skäl till varför Hitler försökte invadera Sovjetunionen, som jag säkert inte behöver förklara för dig. Kartan ser likadan ut nu och naturresurserna ligger kvar där dom låg då. Inte så himla långsökt då att USA och NATO intresserade av Ryssland, av samma anledning.

EDIT:
Det är ju en pikant detalj i sammanhanget att Azov-bataljonen och dess nazister fungerar som Ukrainas spjutspets i detta proxy-krig. Men det kanske är en billig poäng? Jag vet inte.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-03-26 kl. 17:12.
Citera
2022-03-26, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Europa kommer sluta använda rysk gas. Det kommer hända inom 5-10 år utan stora ekonomiska problem för Europa. Europa behöver i princip bara bytta lite LNG-terminaler för mottagning av gas.

För andra råvaror kommer Europa inte att köpa från Ryssland så rubel-problemet finns inte.

Du lever i en ding-ding värld om du tror på det du skrev.
Citera
2022-03-26, 17:23
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Under tiden som du gottar dig över en imaginär misär i Ryssland så är det vår ekonomi som håller på att raderas ut. Ryssland har råvaror som stora delar av världen inte klarar sig utan. Varför tror du att ”sanktionerna” inte innefattar gasleveranser som flyter på som vanligt?

Nu har Ryssland dessutom sagt att man enbart tar betalt i rubel, och vad tror du händer då? Jag låter dig tänka lite. Diskutera i grupper.

Ryssland har 2% inflation i veckan. De har en börs som kommer totalkrascha när de tillåter den att faktiskt funka som en börs. Europa håller på att ställa om sig till att bli oberoende från rysk olja och gas. Putin har begått ekonomisk självmord.

Det är klart att han kan sälja till halva priset till Kina om fem år när de dragit nya ledningar.
Citera
2022-03-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ...Tru-Put-Jin...
Att inte neutrala Sverige mäklar fred är ett brott mot human säkerhet och trygghet.

Vi är inte neutrala pga idiot maggan
Citera
2022-03-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Ryssland har 2% inflation i veckan. De har en börs som kommer totalkrascha när de tillåter den att faktiskt funka som en börs. Europa håller på att ställa om sig till att bli oberoende från rysk olja och gas. Putin har begått ekonomisk självmord.

Det är klart att han kan sälja till halva priset till Kina om fem år när de dragit nya ledningar.

Ryssland har inflation på big Mac och Ikea möbler priser. Resten av världen har inflation på det som faktiskt är viktigt, mat och energi-priser.

Gud vilken vinstlott! Vi kan iallafall fortsätta köpa kinesiskt skräp på Ikea, och det kan inte ryssarna. Sådeså!!
Citera
2022-03-26, 18:04
Medlem
wwrs avatar
Ukraina måste omedelbart ge sig villkorslöst. Sverige och USA måste sluta skicka vapen. Fler får inte dö.

Därefter måste det internationella samfundet förklara för Ryssland att landet måste dra tillbaka sina trupper.
Citera
2022-03-26, 18:22
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...Tru-Put-Jin...
Man har säkerligen ögonen på den evige låtsas-neutrala horan Sverige som potentiell freds-sabotör med alla svenska idioter samt alla pengar till NGOer m m, varför inte?

Haha löjligaste jag läst. Varför skicka atombomber på Stockholm och Göteborg? Vad är vinsten? Vad vill ni uppnå? Skrämmas?
Citera
2022-03-26, 18:55
Medlem
...Tru-Put-Jin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Haha löjligaste jag läst. Varför skicka atombomber på Stockholm och Göteborg? Vad är vinsten? Vad vill ni uppnå? Skrämmas?
Haha, tack, kreativ idé om det eskalerar till vansinne? Den humanitära stormakten konspirerar ju istället för att mäkla fred så. Kanske är allt Sveriges fel med sitt goda anseende.
Citera
2022-03-26, 19:03
Medlem
Jag ser gärna slut på sanktionerna mot Ryssland då det drabbar oss själva hårt.
Rena talibangrejer som att vägra skicka post till Ryssland är ju mer skrämmande än vad Putin själv sysslar med.
Citera
2022-03-26, 19:05
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Låt negrerna svälta!
Citera
2022-03-26, 19:15
Medlem
...Tru-Put-Jin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Låt negrerna svälta!
Från tänk på Afrikas barn, till låt dem svälta. Hyckelstormakten Sverige. Kanske de nya judarna som inte kommer skonas denna gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback