Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Du fortsätter tappert om "vi i väst". Det ekar så falskt. Både detta "vi" och din empati för tredje världen. Ja, din posthistorik skriker "Jag älskar Putins Ryssland".
Du vill få detta till att handla om mig. Sådana motargument nyttjas endast av någon som saknar argument i sakfrågan.
När jag pratar om "vi i väst" så är det självklart en abstraktion. "Vi i väst" har (i någon mån) ett demokratiskt inflytande över våra respektive länders utrikespolitik, och därför (i någon mån) ett moraliskt ansvar för dess konsekvenser.
Så vad kan då betraktas som rätt och fel i frågan om Ukraina, förutsatt att man är intresserad av ödet som drabbar befolkningen i låg- och medelinkomstländer i övriga delar av världen? Det är frågan.
Jag påstår inte att jag har mer empati för tredje världen än vad du har. Påstår inte heller att jag är mer moraliskt högstående än vad du är. Vi kan fortfarande diskutera sakfrågan oavsett vilken grad av empati någon av oss har för tredje världen.
Du vill av någon anledning väldigt gärna skriva i tråden, trots att du uppenbarligen inte är beredd att diskutera sakfrågan.
Citat:
Som sagt: Du hoppar över den springande punkten: Rysslands krig i Ukriana.
Den springande punkten är att
du vill att tråden ska handla om något annat än vad den handlar om.
Om du inte vill diskutera trådens frågeställning så föreslår jag att du letar upp en tråd som ställer en fråga som faller dig bättre i smaken. Du kan även starta en egen tråd på något ämne som du själv gillar.