Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-26, 08:25
Medlem
wwrs avatar
Man sätter naturligtvis in verkningsfulla diplomatiska åtgärder och stoppar kriget. Om in det går gör man som i Gulf-kriget, samlar ihop en koalition och stoppar angreppet.

Man låter inte de globala maffiagängen fortsätta detta krig och sedan ta detta som svepskäl för att utsätta oss för hungersnöd efter (samtidigt med) energikrisen.
Citera
2022-03-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man sätter naturligtvis in verkningsfulla diplomatiska åtgärder och stoppar kriget. Om in det går gör man som i Gulf-kriget, samlar ihop en koalition och stoppar angreppet.

Man låter inte de globala maffiagängen fortsätta detta krig och sedan ta detta som svepskäl för att utsätta oss för hungersnöd efter (samtidigt med) energikrisen.
Ja. Och vad man INTE gör är att skicka vapen till den ena sidan i konflikten, istället för att mana till fredsförhandlingar.
Citera
2022-03-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ja absolut. Det handlar definitivt inte bara om spannmålsproduktionen i Ukraina och Ryssland, även om den biten i sig är viktig nog. TS blev för lång som det var, så jag kunde inte gå in på alla aspekter.

Kostgödselproduktion, transporter. Och alla JIT-komplikationer som ackumulerats under två år av totalt verkningslösa lockdowns. Detta är en cluster-fuck utan dess like.

Jag är rädd att vi i "the collective west" kommer stå ensamma, isolerade och hatade om några år, efter att dammet av det här praktdebaclet har lagt sig. Vi kastar befolkningarna i "tredje världen" och medelinkomstländerna under bussen fullständigt. Detta helt oaktat konsekvenserna för oss själva, som inte heller kommer bli trevliga. Vi är grundligt fuckade nu.

Det är verkligen en cluster fuck, och det är inte bara ett resultat av kriget utan även själva orsaken till kriget. Allt det här var oundvikligt, det är konsekvenserna av många decennier av extremt idiotiska och ohållbara utvecklingar i stora delar av världen. Utvecklingar som inte kan skyllas på varken Putin eller Zelensky, inte heller på något krig eller någon annan enskild aktör. Det är ett gitantiskt, trassligt nystan som internationalismen gjort av våra tidigare friska länder.

Ta det här med beroendet av importer. Man har inte bara använt importerna för att få ett bredare och billigare utbud av nödvändiga varor, utan man har ofta även lagt ned egen produktion (vilket är oförsvarligt.) Sen har vi såna länder som Somalia, där man dels tagit gigantiska lån från utländska banker som är bokstavligen omojliga att betala tillbaka, och sen börjat importera extrema mängder basvaror, och sett en befolkningstillväxt som är helt beroende av denna import (som förr eller senare blir opålitlig, det är oundvikligt).

Stora delar av tredje världen har pumpats fulla av resurser från rikare länder för att öka deras välstånd, men det har istället bara lett till explosionsartad befolkningsökning på 300-400% på ca 50 år, och de lever i samma misär som innan eller värre. Helt sjukt, och helt artificiellt och ohållbart. Inhumant, oansvarigt och miljöskadligt; oacceptabelt tillvägagångssätt av alla inblandade regimer. Oförsvarligt. Man tvingar hela västvärlden att pytsa in lite av sina surt förvärvade pengar för att ge tredjevärldsborna ett fint bo... i en jävla rävsax.

Här i Europa har vi helt idiotiskt lagt ned fullt fungerande kraftverk och gjort oss beroende av importerad energi, vilket är helt sinnessjukt. Samma gäller flera industrier och lantbruk. Det brukar sägas att Sverige bara klarar två veckor på egna resurser, sen blir det svält. Så var det inte alltid, det här har ställts till av politiker. Att dessa politiker inte ställs till svars som landsförrädare utan istället gullas med i media för jämnan och fortsatt får röster säger en hel del. Så ingen borde vara förvånad när samtliga av dessa vidriga landsförrädare ger sitt stöd till Zelensky, mannen som ger landsförräderi och korruption ett ansikte.

Det har äntligen börjat uppdagas att stora delar av Europas miljömupp-rörelse sponsrats av just Ryssland med syfte att göra oss mer beroende och mindre självständiga (något som länge varit ett otvetydigt faktum men alltid borstats bort som konspirationsteorier). Vartenda land i Europa har blivit mindre självständigt sen andra världskriget, och därmed mer oförmöget att säga ifrån mot utländksa påtryckningar. Redan på Soviet-tiden var ryssarna långt ifrån diskreta med att de sponsrade diverse 'progressiva' rörelser i fiendeländer för att sabotera deras samhällen. Även USA och Israel (med flera andra) har flera gånger ertappats med liknande tilltag mot framförallt EU-länder, men Ryssland verkar ändå ha störst inflytande i problemet.

Och på alla ställen där denna pseudo-miljövänliga politik ställt till det, så har samma rörelser pådyvlat folket flera andra 'fräscha, progressiva' ideologiska strupgrepp som utan undantag brutit ner samhället och gjort både folket och landet mindre självständiga och stabila. Hur man kan se det som ett sammanträffande är ett mysterium. Att folk vid det här laget avärdar sånt som 'konspirationsteorier' när allt finns svart på vitt är helt sinnessjukt.

Nu står vi här utan tillräcklig produktion av mat och energi, utan nåt riktigt försvar, med bara några få industrier kvar på hemmaplan. Och vi kan inte längre hålla i vår neutralitet utan tvingas välja sida i ett krig som inte borde ha nåt med oss att göra. Men politikerna har redan valt sida, dessutom den sämsta av två skitsidor.
Alla som drivit på den här utvecklingen i Sverige borde stå inför rätta för landsförräderi, men istället fortsätter man gulla med dem och rösta som man alltid gjort medan man skyller allt på diktatorer i andra länder. Hur efterblivna kan massorna verkligen vara?
Citera
2022-03-26, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Det kommer bara bli svält i Ryssland. Vi andra kommer få det lite dyrare.
TS är uppenbarligen PRO-Ryssland alarmist men men den som lever får se, rätta mig gärna om jag har fel i framtiden.

Jag kan rätta dig redan nu..

Ryssland är ett självförsörjande land. Dom producerar det nödvändiga för överlevnad.

Europa? Not so much..

Ryssland har redan stoppat exporten av gödsel. Går energipriser upp ännu mer så kommer bönder ge upp för att dom inte gör någon vinst.

Till slut kommer vi hamna i tillgång och efterfrågan dilemmat.. så det där med ”lite dyrare” kan du fetglömma.
Citera
2022-03-26, 10:01
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Jag kan rätta dig redan nu..

Ryssland är ett självförsörjande land. Dom producerar det nödvändiga för överlevnad.

Europa? Not so much..

Ryssland har redan stoppat exporten av gödsel. Går energipriser upp ännu mer så kommer bönder ge upp för att dom inte gör någon vinst.

Till slut kommer vi hamna i tillgång och efterfrågan dilemmat.. så det där med ”lite dyrare” kan du fetglömma.
Titta på Sovjet, är det något som du ser upp till? Det är dit Ryssland är på g. Det har gått 4 veckor, båten flyter än såklart.

Du har rätt u en sak, de producerar en massa skit men det är inte värt att ta den skiten. Att våra elpriser är inte pga Ryssland, det för våra trädkramare inte satsat på kärnkraft.
Citera
2022-03-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Titta på Sovjet, är det något som du ser upp till? Det är dit Ryssland är på g. Det har gått 4 veckor, båten flyter än såklart.

Du har rätt u en sak, de producerar en massa skit men det är inte värt att ta den skiten. Att våra elpriser är inte pga Ryssland, det för våra trädkramare inte satsat på kärnkraft.

Varför ska vi titta på Sovjet menar du?
Ryssland är ett mycket stabilare och rikare land nu.

Inte värt att ta den skiten? Hur har du tänkt att överleva utan den ”skiten”?
Citera
2022-03-26, 10:09
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Var väl bara Belarus, Eritrea, Syrien och Nordkorea som röstade med Ryssland i FN.

Ja, och 30-40 länder ner sina röster eller inte röstade. Jag tala alltså om dessa som stöder Ryssland direkt eller indirekt. Det är flertalet av de länder som nu riskerar att drabbas av svält.

141 respektive 141 har röstat mot Rysslands krig i Ukraina.
Citera
2022-03-26, 10:10
Medlem
Det kommer inte bli svält i Ryssland. De klarar sig själva.
Citera
2022-03-26, 10:14
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jag har vilket fokus jag vill. Jag tycker att frågan är intressant och startar därför en tråd åt dom som också gör det.
Om du själv är rädd för att tappa fokus så står det dig fritt att avstå från att delta. Om du å andra sidan tror att du kan gå och tugga tuggummi samtidigt så är du välkommen att delta.

Oaktat om Ryssland har agerat fel eller omoraliskt så fråntar inte det oss moraliskt ansvar för konsekvenserna av våra egna handlingar. Om vi ska kunna betrakta oss som bättre och mer moraliska högstående än "den lede fi" så kan vi inte blunda för denna aspekt. Att slentrianmässigt skylla allt på motparten, trots att man själv har ett handlingsutrymme, är en ynkedom.

Om du ursäktar så slutar jag där, eftersom du skrev i den här ordningen.

Lite oklart vad du menar. Om jag försöker mig på en tolkning så menar du kanske att dom här länderna får skylla sig själva om deras befolkningar svälter, eftersom dom verkar ta Rysslands parti i FN?

Kanske är vi i "the greater west" inte lika älskade och beundrade i övriga delar av världen som vi inbillar oss. Har kanske leendena mot oss varit falska, med en näve knuten i fickan, under alla dessa år? Nu vet jag inte exakt vilka länder som röstade med Ryssland. Men har det kanske något att göra med alla de ton bomber vi har släppt lite överallt de senaste decennierna? Ryssarna har ju varit lite mer konservativa med det.

Du får skriva vad du vill men ditt syfte är uppenbart. Det är ju bara att titta i din posthistorik där du är en 100% Rysslandsupporter.

Hela din diskussion faller eftersom du undviker grundorsaken: Rysslands krig i Ukraina. Allt hänger ihop med detta.
Citera
2022-03-26, 10:17
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ja. Och vad man INTE gör är att skicka vapen till den ena sidan i konflikten, istället för att mana till fredsförhandlingar.

Ett suveränt land har rätt att försvarar sig mot angrepp. Detta är folkrätten. Ukraina har angripits….
Citera
2022-03-26, 10:24
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Varför ska vi titta på Sovjet menar du?
Ryssland är ett mycket stabilare och rikare land nu.

Inte värt att ta den skiten? Hur har du tänkt att överleva utan den ”skiten”?
Nu idag ja, men om ett år två år? De är på väg mot Sovjet tider. "Hungersnöden i Sovjetunionen 1932–1933 drabbade cirka 40 miljoner människor, och skördade 6–8 miljoner[1] liv, huvudsakligen i Ukraina, (se holodomor) och Kazakstan (se hungersnöden i Kazakstan 1932–1933). Katastrofen hölls hemlig och först i och med att de sovjetiska statsarkiven blev tillgängliga har man kunnat rekonstruera omfattningen." Från Wikipedia.

Sen har vi tillverkning av skit. Jag antar att vi inte kan köpa av de andra.

#1 China
36,957,467.98
#2 India
13,794,727.06
#3 United States
11,327,557.47
#4 Russia
10,368,944.16
https://www.nationmaster.com/nmx/ran...zer-production
Citera
2022-03-26, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ett suveränt land har rätt att försvarar sig mot angrepp. Detta är folkrätten. Ukraina har angripits….

Stäng munnen någon gång angående denna skiten. Den ukrainska regeringen är en kriminell maffia-regering i partiet med Rysslands. Angreppet är framprovocerat av oligark-klassen som plundrat det ukrainska folket i årtionden.

Jag hoppas att Ryssland rensar den ukrainska regeringen och oligark-lakejerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in