Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-26, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Låter mest som rysk propaganda. Naturligtvis ska Putin krossas.
Vem ska Putte ersättas med?
Citera
2022-03-26, 14:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Sluta yra lille mupp. Det handlar om att kompromissa för att avvärja katastrofer. Man behöver inte älska de man gör affärer med. Amerikanska banker lät nazisterna ha pengar i deras banker, och lät de göra transaktioner hur de ville. Och detta var alltså nazisterna. Vad har Ryssland gjort? Gått in i ett land som mördar 14000 etniska ryssar de senaste 7 åren.

Jag hoppas att Ryssland rensar den korrupta skitregeringen i Ukraina och den där clownen zelensky som du och Magdalena Andersson fjäskar för.

Visa inte upp ditt fula rysstryne och rapa ur dig Putinpropagandan. Jag är säker på att Ukraina spöa skiten ur rysspacket.
Citera
2022-03-26, 14:10
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Fyfan vilken idiot du är.

Menar du på allvar att man måste stödja Putin bara för att man inte tycker att det är värt att dra in hela världen i skiten?

Nej din idiot jag menar tvärt om!
Citera
2022-03-26, 14:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den hotande svälten beror inte på kriget, den beror på sanktionerna.
Citera
2022-03-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej din idiot jag menar tvärt om!

Vadå tvärt om?

Du menar ju att alla som inte vill dra in hela världen i det här är Putin troll?

Börjar du bli senil eller?
Citera
2022-03-26, 14:49
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Är inte så enkelt. Läste att EU "förlorat" 40% av odlingsbar mark.
Kombinationen konstgödsel och besprutning dödar helt sonika jorden.

De enda som sitter på bra mark är Ryssland och Brasilien (men då ryker regnskogen)

Brasiliens regnskogar är inte bra jordbruksmark. Lagret av matjord är för litet. Kan fungera som betesmark åt boskap men inte att kontinuerligt spannmålsodla på.

Det finns ett problem med döda jordar, dvs jordar där allt från maskar till mikroorganismer har dött och som är helt näringsfattiga utan tillsatt konstgödsel.
Citera
2022-03-26, 14:52
Medlem
Det finns bara en väg ur detta för Ryssland,som så klart blir den nation som kommer att drabbas överväldigande värst av den olagliga Ukrainainvasionens följder.
Putin samt hela hans gangsterregim måste ovillkorligen bort.OVILLKORLIGEN.
Dessutom så måste naturligtvis Ryssland dra sig tillbaka inom sin nations egna gränser plus att Krim samt Donbass och Luhansk självfallet skall återgå till Ukraina.

Detta är minsta rimliga kravbild som kan ställas på losernationen Ryssland.
Citera
2022-03-26, 15:02
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Brasiliens regnskogar är inte bra jordbruksmark. Lagret av matjord är för litet. Kan fungera som betesmark åt boskap men inte att kontinuerligt spannmålsodla på.

Det finns ett problem med döda jordar, dvs jordar där allt från maskar till mikroorganismer har dött och som är helt näringsfattiga utan tillsatt konstgödsel.

Det du nämner ovan. Stort problem för EU.

Irriterar mig att inte Sverige agerar. Under/efter WWII fans stora växthus runt
stockholm, revs för att bygga, om jag ej minns fel, kallhäll och jakobsberg.

Ordern för byggnation av kommersiella växthus runt om i landet, samt att ta bort träden på
gammal jordbruksmark skulle nu redan givits. Samt för inhemsk gödningsproduktion.

"Det tänkte vi inte på"
(Snarare, who cares, låt massan svälta)
Citera
2022-03-26, 15:06
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du får skriva vad du vill men ditt syfte är uppenbart. Det är ju bara att titta i din posthistorik där du är en 100% Rysslandsupporter.

Hela din diskussion faller eftersom du undviker grundorsaken: Rysslands krig i Ukraina. Allt hänger ihop med detta.

Då har du inte kollat min historik så noga. Jag skulle snarare säga att jag är 50-50 mellan rysstroll och foliehatt.
Ukrainakriget har varit mer på tapeten på senare tid dock.
Har inte kollat din historik och jag bryr mig inte. Det är dina argument i det aktuella inlägget som är intressant.

Ditt enda argument, så vitt jag kan tolka det, är att "Ryssland började, så därför blir allt vi gör legitimt. Alla konsekvenser som följer av vårt handlande är ändå Rysslands fel, och därför behöver saken inte diskuteras".

Vad tråden anbelangar får du gärna låtsas att världshistorien började 2022-02-22. Vi kan utgå ifrån att Putin är satan själv och att stormakten Ryssland är degenererad och ondskefull.

Men att säga att "allt hänger ihop med detta" innebär inte att vi i väst (USA, NATO) inte har ett handlingsutrymme. Det fråntar inte oss moraliskt ansvar från konsekvenserna av våra handlingar.

Frågan är då: Ska vi försöka mäkla fred mellan Ryssland och Ukraina i syfte att få snabbt avslut på kriget? Eller ska vi fortsätta stödja Ukraina militärt, och eventuellt gå in som stridande part, oavsett hur långvarigt kriget blir. Detta mot bakgrund av att världen hotas av en livsmedelskris.

Det är diskussionen för tråden. Jag vill påstå att du inte ens har börjat diskutera saken. Du verkar inte gilla frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Fan va långrandig du är tror du verkligen någon läser? 8 % av exportvetet kommer från Ukraina men de hinner nog så alla åkrar i den västra delen så bara 4% fattas.

Det är inte orsaken till världssvälten.

Kanske TikTok passar dig bättre då?
Jag förutsåg att vissa skulle ha svårt att läsa hela TS så jag fetade det viktigaste. Räcker om du läser det.

Jag hävdade aldrig i TS att översvämmad jordbruksmark i Ukraina är enda orsaken till livsmedelskrisen. Det var bara avsett att starta en diskussion. Om du skummar igenom inläggen på första sidan i tråden så får du en rätt bra sammanfattning av andra orsaker.

Som jag tydligt skrev i fetad text i TS så kommer ett utdraget krig i Ukraina förvärra en global livsmedelskris som redan låg i korten. Frågan är då vad vi kan göra åt saken. Det är vad diskussionen gäller. Är du med på noterna nu då?
Citera
2022-03-26, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
Vi behöver desperat naturgasen för att kunna tillverka ADblue, något de t.om talade om idag på radion. Denna aspekt glömde du. Utan ADblue så kommer inga transporter att gå, och då blir det definitivt svält. I dagsläget syns inga alternativ, USA kan inte tillhandahålla närmelsevis lika mycket naturgas som Ryssland, och det kommer bli mycket dyrare som ett resultat. Sedan har vi även konstgödslet, som görs av naturgas. Utan detta kommer vi inte kunna odla, då blir det svält ändå, om vi inte köper maten direkt från Ryssland. Övriga länder som tillverkar mat behöver också konstgödsel. Detta gäller all mat, för även kött och kyckling behöver fodras med dessa grödor.

Nej, mass-svält nästa om inte sanktionerna tas bort. Bara idioter fattar inte detta.

Vad som behövar "tas bort" är givetvis putain och hans sycophanter. Den enkla åtgärden skulle lösa många problem, eller hur? Bara idioter fattar inte detta.
Citera
2022-03-26, 15:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Stäng munnen någon gång angående denna skiten. Den ukrainska regeringen är en kriminell maffia-regering i partiet med Rysslands. Angreppet är framprovocerat av oligark-klassen som plundrat det ukrainska folket i årtionden.

Jag hoppas att Ryssland rensar den ukrainska regeringen och oligark-lakejerna.

Så ryskt att kräva stängd käft.

Det är bara den ryska propagandan som maler på med sedvanlig historierevision om Ukraina. Tror du ens på det själv?
Citera
2022-03-26, 15:39
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Då har du inte kollat min historik så noga. Jag skulle snarare säga att jag är 50-50 mellan rysstroll och foliehatt.
Ukrainakriget har varit mer på tapeten på senare tid dock.
Har inte kollat din historik och jag bryr mig inte. Det är dina argument i det aktuella inlägget som är intressant.

Ditt enda argument, så vitt jag kan tolka det, är att "Ryssland började, så därför blir allt vi gör legitimt. Alla konsekvenser som följer av vårt handlande är ändå Rysslands fel, och därför behöver saken inte diskuteras".

Vad tråden anbelangar får du gärna låtsas att världshistorien började 2022-02-22. Vi kan utgå ifrån att Putin är satan själv och att stormakten Ryssland är degenererad och ondskefull.

Men att säga att "allt hänger ihop med detta" innebär inte att vi i väst (USA, NATO) inte har ett handlingsutrymme. Det fråntar inte oss moraliskt ansvar från konsekvenserna av våra handlingar.

Frågan är då: Ska vi försöka mäkla fred mellan Ryssland och Ukraina i syfte att få snabbt avslut på kriget? Eller ska vi fortsätta stödja Ukraina militärt, och eventuellt gå in som stridande part, oavsett hur långvarigt kriget blir. Detta mot bakgrund av att världen hotas av en livsmedelskris.

Det är diskussionen för tråden. Jag vill påstå att du inte ens har börjat diskutera saken. Du verkar inte gilla frågan.

Kanske TikTok passar dig bättre då?
Jag förutsåg att vissa skulle ha svårt att läsa hela TS så jag fetade det viktigaste. Räcker om du läser det.

Jag hävdade aldrig i TS att översvämmad jordbruksmark i Ukraina är enda orsaken till livsmedelskrisen. Det var bara avsett att starta en diskussion. Om du skummar igenom inläggen på första sidan i tråden så får du en rätt bra sammanfattning av andra orsaker.

Som jag tydligt skrev i fetad text i TS så kommer ett utdraget krig i Ukraina förvärra en global livsmedelskris som redan låg i korten. Frågan är då vad vi kan göra åt saken. Det är vad diskussionen gäller. Är du med på noterna nu då?

Du fortsätter tappert om "vi i väst". Det ekar så falskt. Både detta "vi" och din empati för tredje världen. Ja, din posthistorik skriker "Jag älskar Putins Ryssland".

Som sagt: Du hoppar över den springande punkten: Rysslands krig i Ukriana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in