Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-25, 23:56
Medlem
Vi i väst är feta och har ett ständigt överskott på mat. Även om alla skär ner till hälften så är det inte att räkna som svält direkt. Vi skulle klara oss länge på halva kaloriförbrukukningen utan att svälta.
Citera
2022-03-25, 23:58
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTheFacts
Rationell är inte samma sak som rädd.

Du verkar vara en riktig hönshjärna. Det är vi som drabbas av sanktionerna, vakna upp för i helvete!

Du är inte "rationell". Jag kollade lite på din posthistorik. Du är en känslostyrd, nojig foliehatt.

Men du behöver fortfarande inte vara rädd - om du bor i Sverige, för här tas sådana som du även fortsättningsvis hand om av samhället, även under mindre gynnsamma förhållanden.
Citera
2022-03-26, 02:03
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vi i väst är feta och har ett ständigt överskott på mat. Även om alla skär ner till hälften så är det inte att räkna som svält direkt. Vi skulle klara oss länge på halva kaloriförbrukukningen utan att svälta.
Men svälten kommer givetvis slå hårdare i fattigare länder.
Citera
2022-03-26, 02:09
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Men svälten kommer givetvis slå hårdare i fattigare länder.

Även många fattigare länder är numera feta. Som MENA och Latinamerika.
Citera
2022-03-26, 03:07
Jag är beredd att offra ganska många barns liv för principen.
Citera
2022-03-26, 04:08
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ukraina brukar ju ibland kallas för Rysslands kornbod.
Men då landet står för 8% av den globala spannmålsexporten så vore det kanske inte fel att säga att Ukraina agerar kornbod åt hela världen.

Det börjar nu trilla in rapporter om att flera vattenkraftsdammar i Ukraina har demolerats, vilket i sin tur har lett till att stora arealer av jordbruksmark har översvämmats.
https://www.washingtonpost.com/world...onal-flooding/
https://www.businessinsider.com/ukra...op=1&r=US&IR=T

Det spekuleras i att detta är en avsiktlig strategi från Ukraina, avsedd att försvåra framkomligheten för ryska stridsvagnar, sk "hydraulic warfare". Andra menar att det är ryssarna själva som har förstört dammarna. (Dock oklart varför de skulle vilja försvåra framkomligheten för sin egen framryckande armé.)

Vad som dock verkar stå klart är att den översvämmade jordbruksmarken inte kommer kunna användas för livsmedelsproduktion under lång tid, då det översta jordlagret "top soil" eroderats. Det talas om att det kommer dröja minst fem år innan marken kan bli odlingsbar igen.

Samtidigt så höjs fler röster som varnar för att en global livsmedelskris är under uppsegling.

Vad jag har förstått så kommer ingen hungersnöd drabba EU eller Sverige, även om vissa tror att matpriserna kan komma att dubblas till hösten. Jag vet inte om det stämmer.

Men länder som Somalia, Etiopien och Eritrea importerar 90% av sitt vete från Ryssland och Ukraina. Somalia står dessutom inför en livsmedelskris som det är, då missväxt väntas i årets skördar. Andra länder som nämns i sammanhanget är Afghanistan, Jemen, Nigeria, Syrien.
https://www.rescue.org/article/3-way...r-crisis-zones

En annan artikel nämner även Gambia, Libanon, Moldavien, Djibouti, Tunisien och Pakistan som beroende av spannmål från Ukraina.
https://www.reuters.com/business/wor...es-2022-03-16/

Ryssland invaderade Ukraina. Det är faktum. Man kan ha olika åsikter om huruvida det fanns fog för det eller ej.
Oavsett vilket så kan vi inte styra över Rysslands agerande, då Putin såklart är en galen diktator och gör som han vill.

Men teoretiskt sett så kan vi medborgare i väst påverka våra egna nationers utrikespolitik, eftersom vi har rösträtt och formellt sett lever i demokratiska samhällen. Därmed kan man också säga att vi (utifrån en moralisk ståndpunkt) är ansvariga för konsekvenserna av våra länders agerande. Detta är alltså något som vi alla bör ta ställning till.

Så är det då rätt av oss att agera i syfte att förlänga kriget mellan Ryssland och Ukraina, om detta riskerar leda till att den globala svältkatastrof som nu är på väg att uppstå försvåras ytterligare?

Eller borde vi istället försöka förmå Zelensky att snarast möjligt nå en förhandlingslösning med Ryssland? Även om Ukrainas intressen genom detta sätts i andra hand?

Den salige Madeleine Albright svarade en gång i "60 minutes" på en fråga om sanktionerna mot Irak, huruvida de 500k barn som beräknas ha svultit ihjäl var värt priset. Hennes svar var:

Albright tvekade inte. Det hon ville uppnå (oklart vad) var väldigt viktigt. Det var värt priset.

Det vi vill uppnå är att sätta Putin på plats och att de tappra ukrainarna ska vinna sin frihet från Ryssland. Visst, det är begripligt. Men vilket pris är vi beredda att betala? Om priset räknas i ihjälsvultna barn någon annanstans i världen?

Man kan även passa på att fråga sig om det var värt att förklara krig mot Nazityskland eftersom över 50 milijoner civila dog i andra världskriget. Liksom Putin, Hitler var omöjlig att övertala.
Citera
2022-03-26, 04:18
Medlem
Duerfs avatar
Vi kan ha fred när som helst. Det är bara för Putin att dra tillbaka sina styrkor till Ryssland. Hela ansvaret för de konsekvenser som kriget har är hans och enbart hans. Därför måste vi militärt och ekonomiskt se till att Ryssland är knäckta för en lång tid framöver.
Citera
2022-03-26, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Avsikten med det här kriget
Har Hela tiden varit att driva upp livsmedelpriset ..
Stora bolag och stora aktörer sitter och lekar med världens befolkning just nu
Ankdammen är liten i Eliten
Ställ dig själv frågan
Vem har nyligen under några års tid gått och blivit världens största enskilda Markägare av jordbruks mark ..?
Ställ dig frågan
Vem råkade satsta på Vaccin strax innan Covid Pandemin ?
tänk dig att det är samma person ..

George Soros
Citera
2022-03-26, 04:28
Medlem
Faceless-Voids avatar
Det kommer bara bli svält i Ryssland. Vi andra kommer få det lite dyrare.
TS är uppenbarligen PRO-Ryssland alarmist men men den som lever får se, rätta mig gärna om jag har fel i framtiden.
Citera
2022-03-26, 06:48
Medlem
Jag tror inte att översvämningarna av dammarna påverkar matproduktionen allt för mycket i landet som helhet.
Men bara kriget i sig påverkar mycket värre.

Länder i Afrika importerar verkligen mycket från Ukraina.
Det kommer bli en allvarlig kris i stora delar av Afrika om tillgången till spannmål inte kan tillgodoses från annat håll!

Finns det tillräcklig produktion av andra som kan ersätta bortfallet?
Och även om tillgången finns, hur illa kommer det att slå mot priserna? Afrika är redan svårt drabbat av fattigdom.

Det riskerar inte bara att bli ökad svält utan det leder nog till inbördeskrig också och upptrappning av krig där det redan pågår.

Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Avsikten med det här kriget
Har Hela tiden varit att driva upp livsmedelpriset ..
Stora bolag och stora aktörer sitter och lekar med världens befolkning just nu
Ankdammen är liten i Eliten
Ställ dig själv frågan
Vem har nyligen under några års tid gått och blivit världens största enskilda Markägare av jordbruks mark ..?
Ställ dig frågan
Vem råkade satsta på Vaccin strax innan Covid Pandemin ?
tänk dig att det är samma person ..
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
George Soros
Jag tror att han pratar om Bill Gates.
Citera
2022-03-26, 07:46
Medlem
...Tru-Put-Jin...s avatar
Att inte neutrala Sverige mäklar fred är ett brott mot human säkerhet och trygghet.
Citera
2022-03-26, 08:11
Medlem
DeValeras avatar
Om vi ser på konsekvenserna av en global livsmedelsbrist kan orsaka så självklart är det önskvärt med fred. Jag skulle tippa på att veteimporten som gör Turkiet angelägna att få till en fred då landet är en mycket stor importör av denna gröda.

Ryssland är den största exportören av vete och Ukraina den 5:e. Faller deras export bort blir det förmodligen en brist, kanske en stor brist.

Hur pass stor bristen blir beror på bla på hur stor skördarna blir hos andra stora exporterande länder. Blir det torka i USA och Kanada (2a och 3a) så blir det extra kännbart. Livsmedelspriserna skjuter då i höjden.

Med i beräkningen måste tas bristen på konstgödsel. Med dyrt konstgödsel fördyras produktionen eller så minskas den pga bristen.

Även de dyra drivmedelspriserna kommer slå igenom och höja priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in