2022-03-25, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Smidigthet.
Konflikten kommer att trappas upp och Kyiv kommer troligen att bombas av Ryssarna.
Men om den faller är oklart. Troligen inte.
Vi får snart se en situation där Zelensky leder sitt land vidare på annan hemlig ort medans striderna i Kyiv går in i sin intesivaste fas. När läget avtar och Ryssen kan drivas ut ur staden så får vi se hur det går vidare.

Blodigt kommer det att bli. Extremt blodigt.
Jag misstänker att striden om Kyiv kommer att bli världshistoriens absolut blodigaste stads-strid någonsin. Frågan är bara hur mycket av den Ryska armen kommer att köras in i den här köttkvarnen.

Vilket WMD kommer Putin att välja för att förinta Kyiv med efter att majoriteten av hans armé har förbrukats?
Kem? Nukleärt? (Troligen inte). Massiv bombmattta?

Zelensky har inte varit i Kiev eller Ukraina för den delen sedan invasionen inleddes.
Citera
2022-03-25, 13:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Zelensky har inte varit i Kiev eller Ukraina för den delen sedan invasionen inleddes.

Jo. Det har han. Här besökte han t.ex ett militärsjukhus i Kiev ganska nyligen:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10607795/Ukrainian-President-Zelensky-warns-Russia-trying-create-pseudo-republics-south.html

Det finns en video i artikeln där man ser honom gå på Kievs gator, innan han går in i sjukhuset.
Citera
2022-03-25, 13:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafkkarusell
Kan rekommendera denna video som är lite mera nyanserad.

Det finns uppgifter att ryssarna lägger ut bränsleledningar i ockuperade områdena. Jag är inte ett proffs men det ser ut som de förbereder en jävla batalj om förhandlingarna inte kommer någon vart. Man kan se dessa ledningarna 8 min in i video sen hur omfattande detta är vet jag ej.
Jag har svårt att se att Ryssarna skulle vara så dumma att de lägger ut oskyddade bränsleledningar i ett ockuperat område de inte har full kontroll på. Men å andra sidan har Ryssen betett sig underligt innan.

Jag ser heller inga vita armbindlar på soldaterna och det verkar vara löv på träden vid någon bild så hur sanningsenligt detta är kan man säkert diskutera.
Citera
2022-03-25, 13:49
Medlem
Vita Huset "ska inte pressa Ukraina gå med på en diplomatisk lösning" enligt deras senaste uttalande.

Varför skulle Ukraina vilja ha en lösning? De trycker ju enligt de Ukrainska soldaterna på Reddit/Twitter tillbaka Ryssen.

Verkar nästan att man skulle tro att Ukraina marscherar mot Moskva 🤣

Verkar även som att vad som faktiskt händer på marken i Ukraina är väldigt annorlunda än alla fantasier som Ukraina säljer till sina sponsorer i väst.
Citera
2022-03-25, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Rapporteringen är pinsamt ensidig, och propagandan lyser starkt igenom.

Tråkigt, man hade ju hoppats på att västmedia kunde ge en objektiv, nyanserad och ej värderande bild av situationen, men icke. ☹️
Jag brukar testa - kollar en annan kanal och slår sen över igen då upprepar de samma mening "Ryssland har misslyckats" mummel teori..

Rekordet var danska nyheter aftenshow efter 20 minuter slog jag över och exakt samma diskuterades - de hade alltså haft samma ämne i över 20 minuter!

Efter detta "krig" har min respekt för journalister gått ner på minus, de danska är nog värst
Citera
2022-03-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Trots att man bombat sönder Mariopol under 1 månads tid och närheten till Ryssland har de ju inte lyckats inta staden.

Att de skulle kunna bomba sönder Kiev och inta den staden på mindre än ett år känns just nu inte möjligt.

Satan vilka förluster ryssarna gör just nu…..

Inta staden... ja, det bevisar ju bara att du inte förstår nånting om krigsföring. Att inta en stad så här tidigt är farligt och ineffektivt, det man gör är att omringa städer och hålla stånd tills de tvingas ge upp. Att inta städer som nån jävla barbar innebär extremt slöseri med både människoliv och materiel, och man tvingas dessutom handskas med civila, gerillor och bakhåll. Plus tusentals civila dödsfall och massor av förstörelse som drabbar dem själva pga närheten till gränsen.

Och man har inget att vinna på det. Samma gäller att mattbomba städer, det är ineffektivt och leder till stora förluster, plus att det innebär krigsbrott. Det är bara sån skit som jänkarna och NATO hållt på med i sina ensidiga krig i tredje världen där ingen kan göra något åt det. Inget man gör mot ett grannland som har en militär att sätta emot.

Var inte så jävla efterbliven.
Citera
2022-03-25, 14:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ytterligare 1 rysk general dödad!

6 ryska generaler har nu dödats i kriget. Det måste väl ses som något av ett rekord?

Hur många fotsoldater brukar gå åt för varje general? 5000? 10000?
I och för sig tycker jag det hedrar Rysslands generaler, att de vågar sig fram till fronten och inte sitter och värmer röv låångt bakom stridslinjerna.

Om det sedan är ett tecken på om det går bra eller dåligt vet jag inte. Kanske har de problem med kommunikation och moral i förbanden, så att högre officerare känner sig tvingade att befinna sig i frontlinjen? Eller så ingår det i rysk stridskultur att inte gömma sig även om man råkar vara general?
Citera
2022-03-25, 14:35
Avstängd
Det verkar oklart ifall ryssarna har någon samlande högsta befälhavare för den här operationen, så som Eisenhower var ÖB för Operation Overlord. Olika fronter och olika vapenslag verkar samarbeta utan något tajt gemensamt kommando, och det gör naturligtvis att det ibland går ryckigt och att de olika deltagande grupperna ibland kämpar om pengar, förnödenheter och logistiskt stöd.
Citera
2022-03-25, 14:42
Medlem
Opaques avatar
New York Times satte ihop ett bild och ljudkollage igår angående de ryska truppernas kommunikation på HF-Frekvens som fienden kan avlyssna utan problem. Dessutom rörliga bilder på krigsbrott
En del rätt upprörande

https://www.youtube.com/watch?v=gOmYi96cU1M

Det tonar fram en bild av ockupationsmaktens fotfolkssoldater som nervösa och desorganiserade, med brist på förnödenheten för att toppa av det hela.

Det har kommit in liknande bilder under hela månaden som kriget hållit på. Tror inte att allt kan vara propaganda, det är med all säkerhet att det är precis så som det ser ut. Lägger man till avlyssnandet på hur den ryska aggressorn kommunicera så är det ännu en bekräftelse som förstärker det som många har publicerat redan
Senast redigerad av Opaque 2022-03-25 kl. 14:47.
Citera
2022-03-25, 14:55
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Tiiförlitlig källa på det?
Såvitt jag har sett har Zelensky flertal tillfällen bevisat i live-strömningar, visat att han fortfarande befinner sig i Ukraina och i Kyev.
Har du källor som påvisar att det är lögn och CGI, dela gärna med dig.

EDIT:
Eller trollar du om min felstavning där jag missat ett "y"?
"Volodymyr Zelenskyy" är den vi talar om alltså
Citera
2022-03-25, 15:14
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Inta staden... ja, det bevisar ju bara att du inte förstår nånting om krigsföring. Att inta en stad så här tidigt är farligt och ineffektivt, det man gör är att omringa städer och hålla stånd tills de tvingas ge upp. Att inta städer som nån jävla barbar innebär extremt slöseri med både människoliv och materiel, och man tvingas dessutom handskas med civila, gerillor och bakhåll. Plus tusentals civila dödsfall och massor av förstörelse som drabbar dem själva pga närheten till gränsen.

Och man har inget att vinna på det. Samma gäller att mattbomba städer, det är ineffektivt och leder till stora förluster, plus att det innebär krigsbrott. Det är bara sån skit som jänkarna och NATO hållt på med i sina ensidiga krig i tredje världen där ingen kan göra något åt det. Inget man gör mot ett grannland som har en militär att sätta emot.

Var inte så jävla efterbliven.
På tal om efterbliven, har du hört talas om Tjetjenien?

Det är ju uppenbart att ryssarna gjort en monumental missbedömning och att deras arme och material är rena skämtet jämfört med vad väst sitter på.

Troligtvis förstår jag mycket bättre än du vad krigföring är.
Du är troligtvis en incel som inte ens gjort lumpen. Troligtvis även foliehatt och antivaxxer som sitter i mammas källare och Putinrunkar.
Citera
2022-03-25, 17:01
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Att det kommer rapporter om en del motoffensiver säger en hel del. Det går inte så bra militärt för ryssarna och ännu sämre ekonomiskt.

Något jag tyckte var intressant var följande artikel: https://edition.cnn.com/2022/03/21/politics/us-russia-top-military-commander-ukraine-war/index.html
Jo, det där var något som väckte rätt mycket uppmärksamhet för några dagar sedan och som tyvärr passar väldigt väl in på det ryska MO:t; militären är mycket, mycket hårt hållen utom när den sätts in i strid! Då blir det helt plötsligt lite vilda västern och "gör som du vill (så länge du lyder Tsarens vilja...)"; generalerna blir ungefär som oberoende gängledare: (F.ö. bra och genomgående artikel)
https://threadreaderapp.com/thread/1502673952572854278.html
Citat:
In peacetime, power of military generals is low. They're bounded by instructions, protocols, guidelines, are overwatched by state security and military prosecutors. But during the war this control nearly disappears.

The longer the war lasts, the less procedural and more personal military power becomes. Soon nobody cares about procedures. Everything is done by personal oral orders. Troops get used to unquestioning obedience to a general's word. So you have to do a cleaning up after each war.
Och man kan inte ha uppstudsiga eller självständigt tänkande "gängledare" när ordningen sedan ska läggas över det ryska samhället igen...
https://informnapalm.org/en/jan13-russia-generals/
Citat:
The Russian Generals’ Funeral March (Statistics and Infographics)
One knows about the Russian generals who die pretty often and it is not always a death by natural causes. Their death particulars have remains unclear in many cases and all secrets are buried.
Det här omvända naturliga urvalet med att bara de sämsta, dummaste och lydigaste generalerna är de som tillåts överleva Rysslands många krig och invasioner (fyra stycken, bara de senaste tio åren) gör att den ryska armén blir enfaldig, orutinerad och överhuvudtaget väldigt ineffektiv. Vilket vi har sett i Ukraina nu.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssland har förlorat upp till 40 000 soldater, enligt NATO:
Det här är totala förluster ('casualties'), varav dödade styrkor är långtifrån den större delen (KIA+sårade+POW). Men absolut en mycket trolig siffra så som den här jävla Helan & Halvan-kampanjen har skötts och fortsätter pågå! Ryssland själva säger så här:
https://twitter.com/KThomasDC/status/1507354536683487233
Citat:
The deputy head of Russia's military general staff says 1,351 Russian soldiers have died in Ukraine, 3,825 wounded.
Troligare är att det där hade varit förlustsiffror bara för idag!
Senast redigerad av zergrush 2022-03-25 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in