2022-03-25, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Oavsett hur mycket bränsle ryssarna sitter på så ska det fraktas in i Ukraina. Där ligger ryssen i lä.

Ukraina har inga problem att få i mängder med vapen och bränsle. Det är ryska fordon som sitter med soppatorsk idag...

Kan rekommendera denna video som är lite mera nyanserad.

Det finns uppgifter att ryssarna lägger ut bränsleledningar i ockuperade områdena. Jag är inte ett proffs men det ser ut som de förbereder en jävla batalj om förhandlingarna inte kommer någon vart. Man kan se dessa ledningarna 8 min in i video sen hur omfattande detta är vet jag ej.
Citera
2022-03-25, 10:37
Medlem
Sunisgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Innehöll det reportaget någon som helst fakta? Lol en kvinna som spelar fiol (för att du skall reagera känslomässigt vilket tydligen fungerade), några ukrainska pojkar skjuter några skott i luften för reportrarna.
vad bevisar det enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad vill du säga med videon? Klart de möter motstånd ibland men de har bombat många mål tex.

Lustigt vad olika glasögon betyder, du ser en pekoral, jag ser ett svidande pinsamt exempel på ryssarnas jävla fiasko.
Några ukrainska pojkar, håller stånd mot ryssarna i en stad som ryssarna försökt erövra sedan dag ett. Ryssarna har misslyckats ta staden som ligger alldeles nära den ryska gränsen, trots att de bombat den urskillningslöst med allt de har.
De ukrainska pojkarnas attityd säger allt, de tycker ryssarna ska åka hem, sluta skjuta på civila och göra sig till åtlöje.
Den stridsmoralen de visar upp gör dem jävligt svåra att besegra.
Citera
2022-03-25, 11:07
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Någon skrev att Mariupol är helt under rysk kontroll nu men så långt skulle jag nog inte gå som att påstå nåt sånt. Time will tell.
Mariupol ligger f.ö. 4 mil från den ryska gränsen med en rak motorväg till miljonstaden Rostov-na-Donu; att Putins luffar-armé knappt klarar av att ta över en stad som ligger på spottavstånd från Rysslands egna militärbaser och förstärkningar ger inte direkt ett gott intryck av de ryska chanserna att avancera in i Ukraina eller försöka "hålla landet"...

Och eftersom ryska soldater förtsätter att fly och lämna kvar nycklarna till fordonen de satt i:
https://twitter.com/nexta_tv/status/1507115237866102784
Citat:
Ukrainian army now has 43 more tanks than at the beginning of the war
According to analysts, since the beginning of the war, Russian army has lost 530 tanks, while the Armed Forces of #Ukraine have lost 74 of their own, but captured 117 enemy tanks.
Citera
2022-03-25, 11:37
Medlem
zergrushs avatar
Oj, intressant rysk förlust! Om man får spola tillbaks lite för ett ögonblick:
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
...så är det här vad ryska befälhavare faktiskt rapporterar om hur det ser ut till ledningen i Kreml:
https://twitter.com/DAlperovitch/status/1506453063267241994
Citat:
Fascinating claimed intercepted call from Russian officer near Mykolaiv to superiors in Russia. He says:
  • This is worse than Chechnya
  • 50% of troops have frostbite
  • They can’t evacuate the dead
  • Don’t have enough tents
  • Russian plane dropped a bomb on their own position
*video*
"RUSSIA STRONK!" Jävla amatörer... Man har inte ens med sig förnödenheter för det här skulle "vara över på ett par dagar":
https://twitter.com/mdmitri91/status/1506283284397019141
Citat:
English translation of the intercepted call
Citat:
  • "Hello. Viktorovich, greetings."
  • "Hello, hello."
  • "Basically, it's fucked up here, I'll tell you that. I'm sorry for my frankness."
    /.../
  • "Where are your officers? Who's in charge there now?"
  • "Here's Rezantsev in charge. We've come here, saw him for the first time, it was on the 4th day. You know what he said to us? 'It's not a secret for anyone that it's a matter of hours until the operation ends.'"
    /.../
    "And he says: 'Son, keep holding on' and fucking left somewhere."
  • "Scumbag."
https://pbs.twimg.com/media/FOdkoctXoAodfSk?format=png&name=medium
Generalen som det svärs över i samtalet är f.ö. Lieutenant General Jakov Vladimirovich Rezantsev.
För denne Jakov Vladimirovich Rezantsev har nu blivit den sjätte ryska general (också den första tvåstjärniga) att dö under konflikten.
https://twitter.com/MrKovalenko/status/1507193029064593409
Citat:
As a result of Ukrainian strike on the command post of 49th Russian Army on the south of Ukraine, at least one Russian General was killed - presidential aide A. Arestovych.

This is most likely the notorious murderer of civilians in Mariupol Lt. Gen. Yakov Rezantsev.

Jag är dock ganska tveksam på huruvuda det verkligen var ukrainarna som lyckades ha ihjäl fanskapet, med tanke på Rezantsevs påvra framgång runt Mariupol och hans underordnades inblandning i bristande kommunikation och läckta uppgifter?
Putins snack nu på sistone om "utrensningar", och den ryska vanan att bara mörda sina egna generaler, gör att man nog får säga att det var 50/50 att Rentzov helt enkelt fick ta på sig skulden för Dear Leaders missnöje med hur det går där i östra Ukraina...
https://informnapalm.org/en/jan13-russia-generals/
Citat:
The Russian Generals’ Funeral March (Statistics and Infographics)
One knows about the Russian generals who die pretty often and it is not always a death by natural causes. Their death particulars have remains unclear in many cases and all secrets are buried
Citera
2022-03-25, 11:47
Medlem
Ukrainska regeringen förbereder sig nu för evakuering av Kiev. Det är 2 lagar man infört som indikerar på detta. Varav ena lagen som ändrats från att "Ukrainas regering kan endast utgå från Kiev" till nu att den kan utgå från vilken stad som helst.

Detta i kontexten att enligt Ukrainska Twitter/Reddit soldater skall Ryska styrkor vara omringade/tillbakatryckta osv osv 😉

Om allt är frid och fröjd och en seger hägrar, varför planera för evakuering? 😎
Citera
2022-03-25, 12:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Ukrainska regeringen förbereder sig nu för evakuering av Kiev. Det är 2 lagar man infört som indikerar på detta. Varav ena lagen som ändrats från att "Ukrainas regering kan endast utgå från Kiev" till nu att den kan utgå från vilken stad som helst.

Detta i kontexten att enligt Ukrainska Twitter/Reddit soldater skall Ryska styrkor vara omringade/tillbakatryckta osv osv 😉

Det finns ju alltid risk att ryssarna sätter in massförstörelsevapen för att vända utvecklingen. Så det kan vara bra att vara väl förberedd på olika riktningar av kriget - redan i förväg. Sedan är det försent.
Citera
2022-03-25, 12:15
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha

Smidigthet.
Konflikten kommer att trappas upp och Kyiv kommer troligen att bombas av Ryssarna.
Men om den faller är oklart. Troligen inte.
Vi får snart se en situation där Zelensky leder sitt land vidare på annan hemlig ort medans striderna i Kyiv går in i sin intesivaste fas. När läget avtar och Ryssen kan drivas ut ur staden så får vi se hur det går vidare.

Blodigt kommer det att bli. Extremt blodigt.
Jag misstänker att striden om Kyiv kommer att bli världshistoriens absolut blodigaste stads-strid någonsin. Frågan är bara hur mycket av den Ryska armen kommer att köras in i den här köttkvarnen.

Vilket WMD kommer Putin att välja för att förinta Kyiv med efter att majoriteten av hans armé har förbrukats?
Kem? Nukleärt? (Troligen inte). Massiv bombmattta?
Senast redigerad av Beta-Bum 2022-03-25 kl. 12:20.
Citera
2022-03-25, 12:34
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Snacka epic fail. Det kommer göras filmer om det här i hundra år.
Ja hela världen skrattar ju åt Putins militär!

Vilken pajasarme!

Hur kunde någon har respekt dessa skämt till militärer?
Citera
2022-03-25, 12:39
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Smidigthet.
Konflikten kommer att trappas upp och Kyiv kommer troligen att bombas av Ryssarna.
Men om den faller är oklart. Troligen inte.
Vi får snart se en situation där Zelensky leder sitt land vidare på annan hemlig ort medans striderna i Kyiv går in i sin intesivaste fas. När läget avtar och Ryssen kan drivas ut ur staden så får vi se hur det går vidare.

Blodigt kommer det att bli. Extremt blodigt.
Jag misstänker att striden om Kyiv kommer att bli världshistoriens absolut blodigaste stads-strid någonsin. Frågan är bara hur mycket av den Ryska armen kommer att köras in i den här köttkvarnen.

Vilket WMD kommer Putin att välja för att förinta Kyiv med efter att majoriteten av hans armé har förbrukats?
Kem? Nukleärt? (Troligen inte). Massiv bombmattta?
Trots att man bombat sönder Mariopol under 1 månads tid och närheten till Ryssland har de ju inte lyckats inta staden.

Att de skulle kunna bomba sönder Kiev och inta den staden på mindre än ett år känns just nu inte möjligt.

Satan vilka förluster ryssarna gör just nu…..
Citera
2022-03-25, 12:39
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Lustigt vad olika glasögon betyder, du ser en pekoral, jag ser ett svidande pinsamt exempel på ryssarnas jävla fiasko.
Några ukrainska pojkar, håller stånd mot ryssarna i en stad som ryssarna försökt erövra sedan dag ett. Ryssarna har misslyckats ta staden som ligger alldeles nära den ryska gränsen, trots att de bombat den urskillningslöst med allt de har.
De ukrainska pojkarnas attityd säger allt, de tycker ryssarna ska åka hem, sluta skjuta på civila och göra sig till åtlöje.
Den stridsmoralen de visar upp gör dem jävligt svåra att besegra.
Du såg alltså inte en kvinna spela fiol. Och du gör inga som helst associationer till känslofull musik. Du har alltså aldrig lagt märke till att spelfilmer förstärker känslor med bakgrundsmusik och förstår inte varför man lagt in det i reportaget?
Vad har fiolmusik med Ukraina-krisen att göra.

Sen filmar man samma kvinna med barnvagn...lol. Du har aldrig sett bilder på Hitler och Stalin med barn? Och förstår därför inte syftet.

Men jag är uppriktigt glad åt länken. Den skall jag posta som flagrant exempel på propaganda. Det är så uppenbart gjort att det är komiskt.

Jag gissar du inte kan engelska utan bara reagerade känslomässigt.
Citera
2022-03-25, 12:58
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafkkarusell
Kan rekommendera denna video som är lite mera nyanserad.

Det finns uppgifter att ryssarna lägger ut bränsleledningar i ockuperade områdena. Jag är inte ett proffs men det ser ut som de förbereder en jävla batalj om förhandlingarna inte kommer någon vart. Man kan se dessa ledningarna 8 min in i video sen hur omfattande detta är vet jag ej.
Väldigt osmart gjort i så fall! Nu har ju USA levererat tusental Switchblade drönare till Ukraina och såna ledningar måste ju då betraktas som värdelösa!
Citera
2022-03-25, 13:03
Medlem
negrofobens avatar
Ytterligare 1 rysk general dödad!

6 ryska generaler har nu dödats i kriget. Det måste väl ses som något av ett rekord?

Hur många fotsoldater brukar gå åt för varje general? 5000? 10000?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in